Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettintuitionsövningar
Läst 6985 ggr
lodjuret
0

Kattungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej….

Jag undrar om denna gula och vita kattungen på bilden kommer flytta till mig?

Det är så att min pappa har en jobbarkompis som har kattungar. Vi har pratat lite om att skaffa denna katt.

Men nu undrar jag om någon kan känna om vi kommer skaffa denna kattunge? Och även om ni kan få fram vad det är för kön? Fast det kanske är lite svårt.

Tacksam för svar=) Kram Lodjuret

P.s jag visste inte riktigt var jag skulle lägga in detta in lägg? Hoppas det går bra här.

[Sisa]
0

Hejsan Lodjuret,

Vilken jättesöt kattunge, jag hoppas den blir din…

Kramar från Sisa

lodjuret
0

#1 det hoppas jag med=)

lodjuret
0

puttar…..

Choklad
0

AAAA vad den är söööt!!! Det är ju bara du som kan bestämma om du vill ha den..mitt hjärta smälter… Var rädd om den ta hand om den fina gåvan du fåttSkrattande

Ang. könet så behöver man inte vara medial för att se det, eftersom det är yttest sällsynt med röd och vita honkatter..1 på minst tusen…så med allra största säkerhet är det en liten pojkkatt. Men den ska väl ändå kastreras? Glad

U R us

Kanin-Fiia
0

Vad söt! Man smälter ju!

Säger som Choklad så är det med största säkerhet en hane

lodjuret
0

Tack för svar #3 och #4,  Jag vill så gärna ha den, så jag hoppas vi skaffar den. Dom vet inte könet, men det du skrev #4 har jag aldrig hört, det var något nytt. Att gula och vita oftast är han katter.

Ja , vi kommer nog kastrera den om vi skaffar den. Vi har en katt hane här hemma sen förut, så om vi nu skaffar denna kattunge, så får vi se hur den andra katten reagerarObestämd.

Kram Lodjuret

Choklad
0

ja..det är så att katter med mycket Gult/rött /honungsfärgat ( vad vi nu vill kalla den färgen) har alltid varit hanar av någon anledning. Det är så sällsynt att det de skulle vara en hona att det är nästan obefintligt har jag läst någonstans. Kan ske någon som vet och vill förklara varför det blivit så?

U R us

[Sisa]
0

Hur går det med den lilla katten?

Kram Sisa

MaalinF
0

#7 Färgen heter lite olika beroende vad det är för ton eller färg. Kissen där uppe är röd med vitt. Men här hemma har jag en hona som creme, en ljusare röd.

Och nej, det är nog bara myt att inga honor kan vara röda/cremé. Det är däremot inte så vanligt.

Hoppas du får katten och ser till att göra allt med den som skall göras för att vara en ansvarsfull kattägare(vaccinerar, kastrerad, Idmärker).

lodjuret
0

Det har inte hänt så mycket än. Pappa tror jag vill ha en katt. Mamma kanske vill ha en katt, men hon vill då att pappa och jag ska ta ansvar för den, för det är vi som ville ha ett djur till.

Eftersom vi redan har:

1katt , 2 undulater , 2 kaniner , fiskar och mormors hund att gå ut med=) Men det är så roligt att ha djur, det skulle kännas jätte tomt för mig att inte ha något djurRynkar på näsan. Jag har haft djur hos mig sen jag föddes.

Jag hoppas att det blir så att vi hämtar den någon dag=D Fast det är några saker som lär fixas lite först.

Kram Lodjuret

MaalinF
0

Ta gärna katten, men var bered på att det kostar att ha katt, mer än många tror.

lodjuret
0

Tack för inläggen Mealyn,

Ja, detta med att dom flesta röda och vita katterna är hanar det hade jag aldrig hört förut. Men jag gick in på blocket och där var det några stycken honor som var röda och vita/gula och vita, så det är nog bara en myt.

Japp, jag ska göra mitt bästa jag kan som katt ägare, Förra året förlorade jag nämligen en gul och vit katt hane som jag haft i 14år. Lika gammal som jag blir nu i år. Han levde ett fritt liv som utekatt, nästan hela livet. Men blev påkörd förra åretGråter. Jag saknar honom.

Ja, det kostar ju en hel del om dom blir sjuka också.

Kramiz

MaalinF
0

Jag rekommenderar att du redan nu har ett litet kattkonto (det har jag) som du kan använda och skaffar en försäkring. Även om det 'bara' är en utekatt eller huskatt så måste vi hjälpas åt för att höja kattens status, framför allt genom att kastrera, märka och vaccinera våra katter.

Vad noga med att du kastrera din katt innan du ens tänker på att släppa ut honom, han gör säkert sitt bästa för att hjälpa till att producera mer kattungar, som kanske går hårda öden till mötes.

AnettaK
0

Hej

den är jätte söt ser ut precis som min Gizmo han lever inte nu. Det beror på dig vill du ha den så blir den din. Vet inte men jag tror att det är en katt pojke. Fast det vet man aldrig.

JILE
0

#13 Ja (mamma till lodjuret), kastrerad måste den bli om vi får en hane. Det blir så lätt att de ger sig iväg annars.

Vi har många katter som sprungit här vid oss och som vi inte vetat var de hör hemma. En katt fångade grannen in och skickade till ett djurhem. Synd om dessa katter som ej har någonstans att bo.

[Sisa]
0

Hej Lodjuret,

Jag tror du blir en underbar kattägare…

Hej Jile,

du är en sann Djurvän

Kram och Lycka till

från Sisa

JILE
0

GladHej Sisa, skulle precis stänga av, fick se att du skrivit här. Ja det vankas kattunge här, får se hur det går med den andra katten vi har om den accepteras av den.

Var inne och läste på www.awoc.nu en duktig djurkommunikatör. Kul att gå in och läsa där ibland. Var sugen på att låta henne hjälpa min dotter med allergin, men inte kommit till skott ännu.

Gubben min ligger i tältet ute på gården…hör väl snart snarkningar där..zZzZzZ. Det är varmt inne nu, men vilket härligt väder, fullt upp med att vattna i landet och blommorna.

Du har inte hört något nytt om Lilla Anna? Man hoppas och hoppas …

Kram till dig från mig

[Sisa]
0

Skriver dej ett PM…

JILE
0

#18 ok

MaalinF
0

JILE, det är dock precis lika viktigt att kastrera sina honkatter, de ger sig lika lätt iväg.

JILE
0

#20 Ja visst och sedan blir det ju kull på kull.

[Sisa]
0

Hej igen Lodjuret,

Den lilla kattungen längtar nog hem till Dej, jag förstår att även

Du längtar tills du får hem den. Den kommer att få det jättebra hos

Er, och jag vet ni kommer ge den massor av kärlek. Snälla du, då du

fått hem den skriv

och berätta om den, helst varje dag… Jag är nästan lika förväntansfull

som Du.

Massor av kramar från Sisa Glad

lodjuret
0

Hej igen Sisa,

Ja, jag hoppas den känner på sig att den kommer få det bra dit den flyttar (hem till mig). Jag längtar såååSkrattande, pappa skulle egentligen tagit med den hem imorgon, hade vi bestämt.

Men sen så läste jag i en kattbok, att man skulle inte skilja dom från mamman innan dom är minst 10.veckor. dom behöver väl läras upp inför att bli en stor katt, att jaga råttor, äta vanlig kattmat m.m Så även om det är svårt att stå emot, så väntar jag någon vecka till. Så den hinner bli lite större.

Jag lovar att skriva och tala om, om kattungen, när den kommer. Och skriva vad den gjorde när den kom till oss o.s.v.

Den kommer få mycket ompysslande och kärlek här hos mig, kan jag säga.

Massor av kramar från mig till dig med.

P.s vi kan ju  ta varandras e-mail och skriva på den istället, om du har det? och om du vill lämna ut det? Du kan ju pm:a mig det isåfall.

Skickar med en bild på en papillon jag med, du brukar alltid skicka med så söta hundar.

[Sisa]
0

Har skickat ett PM…

MaalinF
0

Ey, det är LAG på att kattungar inte får flytta förrän den är 12 veckor!

lodjuret
0

# 25 Okej, läste i en kattbok där stod det att kattungen skulle vara minst 10.v när dom skiljs från mamman. Men det kanske är nån lag som kommit nu, om att dom ska var 12.v.

Mvh Lodjuret

MaalinF
0

Tidigare har det inte funnits något som tar upp detta, utan det har gått på gamla vanor. Skulle tro att det var en äldre kattbok du läst, eller så var den skriven av någon med okunskap. Man ska faktiskt inte ta kattungar tidigare, det är för att katten skall lära sig att vara just katt. Katter som tas tidigare kan få beteendeproblem eller annat för att de just tas för tidigt. Det är alltså lag på minst 12 veckor.

Ta bra hand om kissen så den får allt den behöver. Bor du i Göteborg? I sånna fall så kan jag tipsa om en väldigt duktigt veterinär som kastrerar från 12 veckors ålder. Du är jättevälkommen att PM:a om du har fler frågor, jag är framför allt kunnig när det gäller kattmat, men även lite vanliga sjukdomar.

Glad

lodjuret
0

Tack för svar!

Ja, det var en äldre kattbok jag läste. Fast dom vi ska ta kattungen ifrån vet inte riktigt hur gammal den är.

Jag bor tyvärr inte i Göteborg.

Tack för att jag får PM:a dig och fråga om det är något. Jag ska ta väl hand om kattungen och min andra utekatt jag har här hemma.Skrattande

[Sisa]
0

Det finns säkert ingen bättre "kattmatte" än Du, Lodjuret… Flört

Ha en skön söndag

Kram från Sisa

lodjuret
0

Tack Sisa, Du är sååå snäll=)

Kramar till dig och ha en skön söndag.

Choklad
0

# 28 Vi har alltid haft det i vår familj att kattungar ska vara avvänjda från modern innan de tas från henne..de behöver moderns hjälp för så mycket..att lära sig att tvätta sig, jaga, sköta om sina toalettbesök, klara sig ute mm..och det viktigaste av allt; att få närhet av sin mamma…då blir det en lugn och trygg katt.

Vi har en snart 2årig katt som heter Akilles, han kom upp till oss i vår trädgård, liten och rädd..tydligen hade han varit där flera gånger, eftersom våra egna katter hade betett sig underligt utomhus i några dagar innan. De fräste mot buskarna och var allmänt oroliga. Sönerna sa att de sett en röd kattunge i trädgården, jag hörde en katt jama flera gånger i skogen utanför, men såg aldrig något. Och så kom då en dag sönerna in med en liten, liten svartvit ulltuss med smutsig nos,,å som  han skakade! Jag sa att vi har ju redan 2 katter,,( då hade vi det)

Ska vi lägga tillbaks den ute då? sa sonen som höll den lilla försvarslösa ungen ..den såg på mig med sina stora ögon..Nej..hur hjärtlöst vore inte det ? han var (och är) såååå sööt! Och busig…

Han blev badad och ompysslad och hungrig var han…men så liten..trots det hade han lärt sig att jaga, hans trampdynor var skadade av att ha gått långt…men nu har han det bra ….och är älskad och snäll, han kan inte ha varit gammal för det blåa som nyfödda katter har hade ännu inte fullt försvunnit ur ögonen

Den röda kattungen hittade vi inte, men vi såg den senare på vintern frysa..vi kunde inte få tag på den..och mamman hörde vi jama i skogen efter sin unge, den vi hade "fått"..men mamman kunde vi inte rädda heller, hon fanns inte att få tag i sedan.

Så..jag tror att någon bra hade släppt sin katthona och låtit henne klara sig själv när hon fött sin ungar….gymt och hemskt att göra så…

U R us

lodjuret
0

Åhh, vilken fin berättelse om lilla kattungen ni räddade. Och vem kan låta bli att ta hand om en ensam och hjälplös kattunge??

Ni gjorde det bra=) Det var synd om den andra kattungen också med mamman, men det är väl inte så lätt och få tag på dom.

Jag har haft en katt här för något år sen som vi trodde var en vildkatt. Men den kliade och kliade sig, så vi trodde den hade skabb….  så det var ju synd om den. Så vi tänkte att den kan ju inte lida längre. Så vi avliva den, och har den begravd här hemma. Den var så skygg också…stackaren. Men den har det nog bra nu.

Hälsn. Lodjuret

Choklad
0

# 32 Vilken underbar bild! den vuxna katten gillar inte busstreck inte,,hehehehe  men o vad svansar är roliga att leka med…Flört

U R us

lodjuret
0

Ja, visst var bilden rolig, den vuxna katten gillar nog inte den lilla busen.

[Sisa]
0

Jättefina och kärleksfulla berättelser om era små kissemissar,

och jag håller med; bilden är underbar!

Härligt med såna djurvänner som Ni…

Kram från Sisa   Glad

Choklad
0

# 32 Undrar om jag får teckna av kissemissarna?Glad

U R us

lodjuret
0

#35 ja, visst var dom härliga katterna på bilden.

#36 Ja absolut får du teckna av den=)

[Sisa]
0

Hej Lodjuret,

Har du fått hem den lilla katten ännu?

Kram från Sisa Flört

Bappho
0

#9 Om en honkatt ska bli röd så måste båda föräldrarna bära på det röda anlaget, det är därför man sällan ser röda honkatter bland vanliga bondkatter som parar sig på egen hand. Bland raskatter däremot planeras ju färger ganska noga.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lodjuret
0

#38 Har skickat mail svar, kattungen är inte här hemma hos mej än. Men jag läääängtar….Förvånad

lodjuret
0

#39 Okej, tack för svar=) Nu lärde jag mej något nytt igen detta med en honkatt och det röda anlaget. Tack…

[dcpower]
0

jag hoppas du oxå får hem kattungen snart:D han/hon e ju jättesöt jag ÄLSKAR djur, jag har själv haft flera djur under olika omgångar b.l.a hamsttrar å marsvin min hamster fick vi ta bort hon hade en tumör i magen jag bloev så ledsen när jag förlorade henneGråterGråter hon hette cinderella men kallades för cindy

[Sisa]
0

#40 Tack Lodjuret, ska läsa ditt mejl nu…

#42 Underbart med alla dina djur, du är nog en riktig djurvän…

Kram till Er

Sisa Glad

lodjuret
0

#42 Ja, lilla kattungen min är ju så söt=D

Du verkar vara en snäll djurvän. Det är hemskt när man förlorar sitt djur, man blir ju så ledsen, och vad hemskt att din hamster fick en tumör.

Jag förlorade min ute katt Gustaf förra året. Han var utekatt och hade ett fritt liv i 14år. Men blev påkördGråter….Usch det är så hemskt.

Han var gul och vit och en bondkatt…Jätte söt=)

Jag sätter in en bild på honom.

Kram Lodjuret

[Sisa]
0

Gustaf är jättefin på bilden, jag förstår att du saknar honom. Gråter

Det finns inget man saknar så mycket, som ett djur som

försvinner från en. Man har det alltid kvar i sitt hjärta.

Ta väl hand om den nya lilla kattungen.

Kram från Sisa

[dcpower]
0

usch ja hemskt e det, jag kunde inte ens va med när veterinären skulle ge henne sprutan jag va så rädd att hon skulle sprattlab av rädsla å det orka jag inte se då:( sen somna hon in så lugnt å jag bäddade försiktigt ner henne i transportburen för ¨å sedan bädda ner henne försiktigt i en kartong inför begravningen. Tyvärr kan jag inte åka å hälsa på hennes grav eftersom hon e begravd flera mil härifrån jag bodde i kil i värmland då nu bor jag i vingåker utanför katrineholm i södermanland.Det va så tråkigt jag grät mkt då¨det hände:(

lodjuret
0

#45 och 46 Ja, visst är han söt, vi brukade kalla honom för våran lilla Buppus. För han såg ut som en riktig bupp, tyckte vi. Ja, man saknar sina djur så otroligt när dom får lämna en och gå vidare, men dom finns ju alltid i ens hjärta. Men dom finns väl med en nu med.

Vi har Gustaf begravd här hemma hos mig med stenar runt och blommor.

Jag ska ta väl hand om den nya kattungen. Jag har inte sätt ansiktet på den än, men man smälter väl när man ser det också, för den är väl så söt.

Och vilken fin text du skickade med Sisa.Skrattande Skickar med en bild på seriefiguren Gustaf, han var så lik honom.

Kramiz från Lodjuret

lodjuret
0

Hej alla!

Idag var pappa hem till honom med kattungarna, han knäppte kort på den vi tänkte skaffa.

Men den andra kattungen hann han inte ta något kort på=( Den är lite skyggare, men den var så fin den med, sa pappa.

Så nu har jag ett kort på ansiktet på lilla sötnosen.

MaalinF
0

Går de utomhus?

JILE
0

#49 Ja de går utomhus och har det fritt och skönt.

[Sisa]
0

Hej Lodjuret,

Den lilla kissen är helt underbar, så fin…

Det kommer att bli jättebra för er båda, och för mamma.

Har den något namn ännu?

Kramiz från Sisa

lodjuret
0

Hej Sisa!

Ja, visst är den söt! Har tänkt lite på den andra kattungen i kullen också. Den har mera vitt, och pappa sa att den också var så fin. Och han sa att, om jag skulle se den trodde han att jag ville ha den.

så vi får se vilken av kattungarna det blir, men den med mera vitt den är skyggare.

Det är så svårt att bestämma sigSkäms.

Den har inget namn än.

Godnatt, nu ska jag gå i säng snart!

Krameli kram….Skrattande

[Sisa]
0

Jättesvårt att bestämma, följ Din magkänsla…

Godnatt lilla Lodjur, Sov sött

Bamsekram från Sisa

[Sisa]
0

Godnatt även till mamma Jile…

JILE
0

#54 Godnatt goa Sisa :-) dröm sött.

piaca
0

Hej!

Har ingen medial förmåga eller nått sånt utan ville bara inflika ang röda hanar & honor :)

För att det ska bli en röd hona så krävs det att mamman är sköldpaddsfärgad eller röd & pappan ska vara röd. Därför är det så sällan man ser röda honor. Har själv en röd tjej hemma. Och endast honor kan vara sköldpaddsfärgade, om en hane mot förmodad skulle vara sköldpaddsfärgad är denna steril.

Lycka till med missen! Tycker du själv ska åka & och kolla på dem för att se om ni passar ihop, Sånt är svårt att se på bild. Håller tummarna för dig!!

lodjuret
0

Tack för svar #56!

Mamman till kattungarna är sköldpaddsfärgad och pappan är röd/gul och vit. Så det kanske är en liten tjej=)

Ja, jag har pratat med pappa om att jag vill åka och kolla på kattungen i förväg. Får se om vi gör det.

Kram

[Sisa]
0

"En söt liten kattunge,

som flyger och far

Den söta lilla kattungen,

är det bara jag som har"

Godnatt goa Lodjuret och Jile.

Sisa

JILE
0

Tack Kära Sisa, ska gå till kojs vi med,

Kram och godnatt Jile

Ps! Hoppas sommaren kommer snart så man kan klä av sig lite igen.

[Sisa]
0

Godmorgon Jile och Lodjuret,

Ni var vaken längre än mej igår, nattugglor…

Men jag kanske är vaken före Er, nu på morgonen? Flört

Här är då ingen sommar idag, bara 13 grader, ingen sol, blåser… Sommaren

är ju så kort, man vill så gärna ha fint väder, så man kan göra allt det där

man vill göra på sommaren.

Jag önskar Er i allafall en fin dag Cool

Kram från Er vän Sisa

JILE
0

Godermorgon Sisa!

Ja du var nog uppe tidigare, skulle inte bli sent igår..men,men Felicia gick nyss upp för vi är bjudna på mat till lilla mamma, oh vad gott är riktigt hungrig nu faktiskt.

Har varit ut med kaninerna så de gjorde glädjeskutt i hagen. Tänk vad skönt det känns när ens djur är glada och piggaGlad.

Plockat lite jordgubbar i landet , dill och sallad så mamma ska få lite.

Kram och trevlig dag till dig Sisa,

Känns skönt att ha någon som tänker på en…och BRYR sig så mycket. Det är HÄRLIGT!!!!!!KyssKyss

[Sisa]
0

Tack detsamma, snälla Du KyssKyss

Ni är så underbart snälla, du och Felicia. Skulle vara roligt att ha Er

som vänner härhemma. Då kunde jag bjuda Er på middag, fast inte lika

gott som mammas kanske.

Ha en fin dag Ni oxå, och hälsa Felicia och krama Lilla Mamma. Flört

Sisa

JILE
0

#62 Tack Sisa, tycker detsamma om dig. Ja vad roligt om vi bodde närmare varandra :-) kul….

Du kan nog laga god mat du med :-) skulle jag tro.Glad

Ha en bra dag du med.

Kram Jile och Lodjuret

lodjuret
0

Ville bara tala om här i tråden att vi ska hämta kattungen på måndag=) Jag längtar sååååå…..

När jag träffar den så vill jag ge den en STOR kram!

:big hug:Jag hoppas den kommer trivas, den är lite skygg, så man får träna den att bli tamare.

Kramelikram från loet

MaalinF
0

Och den är 12 veckor då hoppas jag.

lodjuret
0

Eftersom den är född ute och ägaren inte vet exakt hur gammal den är eller när den föddes så, kan vi ju inte veta säkert. När man jämför med andra katter som är 12veckor, så är den ungefär så stor.

Mvh

[Sisa]
0

Lodjuret,

Jag tror den lilla kattungen kommer att trivas såååå bra hos Dej!

Den kommer att få ett jättebra hem, och bli omhändertagen

av en sann djurvän.

Jag är så glad för Din skull, och önskar både Dej och

den lilla kattungen Lycka till på måndag.

Kramelikram från Sisa