Gamla gruvor.
Vad är det som gör att vissa av oss dras till vissa platser? Jag tex. är väldigt förtjust i att besöka gamla gruvor och annat som har med järnhantering att göra. kan det vara Vallon-genen som har sitt finger med i spelet?
Inte bara gruvor förresten utan även gamla militäranläggningar. Vadå "nördigt"? Dessutom kan jag direkt säga var vägar och annat funnits fast det idag inte finns ett spår kvar utan växer skog där. Knepigt.
Nu har det slumpat sig så att jag har fått ett helt gruvområde att rensa upp i och hugga ved på, så nu är jag vad man kan kalla gruvfogde. Tänk vad ödet kan ha i beredskap, eller, det kan ju vara nån annan som har sitt finger med i spelet. Gruvan heter Kantorps gruva och ligger i Sköldinge mellan Flen och Katrineholm.
Jag tom. dyker i en del gruvor, och tänk, nu har jag ett helt stort dagbrott att dyka i närhelst jag vill. Det är en underbar, mäktig känsla att segla fram genom ett, ibland, kristallklart vatten och se på allt som finns omkring. Dock är det inte alltid det är kristallklart, det kan vara som mjölk vid ytan också men på 10 meters djup brukar det bli kristallklart.
Att flyta fram helt viktlös över dom kolsvarta djupen är rena meditationen för själen. Dessutom mår min kropp bra av trycket.
Häftigt!
Vilken maffig känsla det låter som.
Kan det ha att göra med tidigare liv kanske?
Det att du dras så starkt till detta.
Känner du det som om du blir ett med urdjupet inom dig?
Den känslan fick jag när jag läste din text.
Njut av detta,, ha det gott
Det har alldeles säkert med tidigare liv att göra för djupen skrämmer mig inte ett dugg. Jag brukar vara en hel del ute i skärgården och både paddla kajak och dyka, och där kan det ju vara över 100 meter djupt.
Jag hade en upplevelse där, (jag kan inte berätta varför, det är fortfarande hemligstämplat) när jag låg och vaggades av vågorna så långt ut att jag bara såg horisonten och skenet från en fyr långt bort. Det var kolsvart natt och en helt underbar stjärnhimmel ovanför mig. Den känslan går inte att beskriva, det kändes som att jag var ett med jorden och havet. En underbar, lugn känsla.