Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: andarspöken
Läst 5509 ggr
[outgrundlig]
0

Liten spökresa

Skall imorgon åka ut med en väninna och besöka lite ställen som det sägs spöka i. Det blir väl en heldag.

Vi kom på att göra detta efter att vi började prata om en kyrkogård där det talats om att det känns kymigt……på ett visst ställe.

Vi åkte till kyrkogården direkt för att kolla vad vi kände om så var fallet. Jag kände inget direkt på själva kyrkogården som var speciellt utmärkande så väninnan frågade mig om var de kände det kymiga? Vi traskade dit och då kom känslorna från andar. Jag kände att det var folk som inte fått en begravning som sig bör utan avvisats från sina egentliga rättigheter. Så de hade begravts utanför kyrkogården med dess mur.

Nufötiden så går där en gångväg/trappor förbi detta lilla område och det var det som andra människor känt av som gått den vägen, de som vågade.

Dagen efter så har min väninna läst sig till att folk som inte varit fina nog, fick ligga utanför muren.

Så hoppas nu att vår lilla resa kan ge lite mer erfarenheter för oss.

[rore]
0

Spännande,,

JAg tänkte på det här att det låg folk begravda en bit utan för kyrkogården,,,Obestämd

Gjorde man inte så förr i tiden med människor som ansågs vara häxor o liknande?

[outgrundlig]
0

#2 Det är mycket möjligt att de gjorde det innan den stora häxjakten tog fart då de började bränna dem. Jag kände inte av någon häxa denna dag :). Synd för då kunde hon ha berättat.

Att de lade människor såhär utanför är ju inte heller ovanligt i sig. Det roliga var att få känna av deras känslor och att telepatisera med dem. Samt att vi hittade stället. Det var liksom en häck som skylde denna plats men jag kände när vi gick på gångstigen att min uppmärksamhet drogs in bakom häcken så jag smet in där det fanna en öppning. :)

[rore]
0

Häftigt,,

Det är kul att göra sånna utflykter,,,,

tyvärr var det länge sedan jag själv gjorde en sån.

Ska nog göra det nu i sommar tror jag,,,,

[outgrundlig]
0

#4 Ja det är kul. Jag ser det som en go utflykt och kanske vi råkar på något.

Vi hade tänkt att även hinna med att kika in på Torpa Stenhus utanför Borås. Någon som varit där?

[Pirkkolino]
0

#0 Spännande. Berätta sedan om ni fick något känsla av nån eller flera. Glad

[outgrundlig]
0

#5 Det lär ni nog få höra om vi varit med om någotFlört

[Pirkkolino]
0

#6 Bra. Skrattande Lycka till.

Elisabeth-J
0

Vad spännande! Det blir roligt att få läsa om era upplevelser sen Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[outgrundlig]
0

#7 Tack :)

#8 Mmmm :) Jag hoppas vi kan känna något i detta slottet, Torpa Stenhus. En kvinna skall visst ha inmurats i en vägg. Och en annan ha dött på annat tragiskt sätt. Vi skall inte gå guidat utan bara känna in själva och se vad vi känner…..

[123diddi]
0

ballt!

FerretCrow
0

vad intressant. väntar efter fortsättningen med spänning =)

[outgrundlig]
0

#10 & 11Flört

Eija
0

Människor som blev begravda utanför kyrkogården, var dom som hade gjort något brottsligt och sen var det ofta oäkta barn som begravdes utanför….dom fick inte läggas i vigt jord som det sades då förr…..

Så det finns nog gravar utanför många kyrkor som är äldre……så sjukt egentligen…..fast för min del så spelar det ingen roll, själv skulle jag vilja att min aska skulle spridas ut över en liten insjö….

Vilken häftig äventyr, jag väntar oxå med spänning på resultatet….

kram/Eija

Ghosthunter
0

rore - även dom som hade begått självmord begravdes utanför kyrkomurarna.

Outgrundlig - Torpa ska visst vara ett ganska livligt ställe. Jag har varit där, dock inte i avsikt att jaga spöken. Väldigt mycket 1500-tal bevarat….känns lite som att resa bakåt i tiden.

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[123diddi]
0

jag vill ocksåååå !

haha, får väl dra med mina kompisar på sånt också ;)

[Sisa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gröna Lund

På Gröna Lund i Sthlm, finns det riktiga spöken! Märkligt nog håller dom till just i Spökhuset, där anställda är utklädda spöken och gör sitt bästa, för att skrämma besökarna.

De här spökena har ingenting med karuseller, eller andra festligheter att göra. På platsen där Gröna Lund ligger låg en gång en krog, där en man mördades kallblodigt efter ett svartsjukedrama.

Många tror, att det är mördaren som nu kommer tillbaka och har gjort sej hemmastadd i spökhuset. Han håller sej lugn på dagtid, men efter stängningsdags kan det bli ett fasligt liv.

Folk som gått förbi utanför huset, har hört buller där inifrån, och sett märkliga ljussken.

Vågar Du, så ta gärna en promenad förbi Gröna Lund, sent en kväll…

Marina2
0

spännande.

[outgrundlig]
0

Hej, Är nu hemma från vår tripp, trött och glad samt tankfylld.

Torpa Stenhus var ju det klart bästa av allt. Det är verkligen värt ett besök bara för att förflyttas bakåt i tiden. Som Fredrik #14  sade här ovan. Ett underbart hus med en bra historia, se länken http://wadbring.com/historia/sidor/torpa.htm.

Gustav Wasa har sovit där Glad.

Vi kom dit och gick över huset nerifrån och upp till översta våningen. Överlag så kändes huset ok fast med vissa inslag av energiminnen. Jag kände inga oroliga andar. Fick förnimmelser av att i ett rum i källaren så hade riddarna varit mest. Stämde sedan med vad guiden sade. (vi gick den guidade turen efteråt för att kolla av det vi känt samt lära oss lite historia) På översta våningen så fanns flickan inmurad enligt sägen. Hon kändes lugn och det gjorde ju mig både glad och ledsen för jag ville ju känna av henne. Dock stod jag kvar och kände in stället bara i några minuter och det kom 3 energiminnen för mig, 1, att hon till en början kämpat så förtvivlat och rivit med händerna att hon blödde. Jag såg henne riva och klösa men min logiska tanke sade Men hon var ju inmurad?? Hur kunde hon då få dessa sår som jag såg? 2, Kände henne sittandes ned med ryggen mot vänstra sidan nära öppningen, helt uppgiven och tappat tron, sett framifrån denna stängda ingång. 3:dje energiminnet har jag glömt, förmodligen så var det när hon gått bort. Jag gick sedan fram till "öppningen" och kände av med min hand, tänkte jag får ge det en chans att se om jag kan känna något. Kändes lite varmt till vänster men kopplade inte då i den stunden vad jag exakt kände.

I den guidade turen så får vi veta att de ville ju inte ta i henne (de trodde hon var pestsmittad) så de föste henne med plankor in i detta lilla trånga utrymme utan fönster. De spikade upp brädor till att börja med och murade sedan!!! Kan då det jag sett stämma med hennes sår, ja för mig så verkar det stämma nu.

Fick även veta att hennes syster suttit utanför "öppningen" och pratat med henne. Kan det då ha varit det jag kände som värme där till vänster?

Detta var min upplevelse och väninnan bekräftade värmen senare i bilen.

Vi var bl.a. på ett annat ställe ute i naturen och jag kan skratta gott ännu för vi hittade inte riktigt fram till platsen och väninnan upprepade 3ggr. medans vi gick i skogen, att hon hörde röster nerifrån så det är nog där borta, men jag var logisk! Fanns inga bilar så det var inga där! Till slut så gick vi dit där hon hörde rösterna.

Inte en levande själ men där var platsen. Hon hörde - clairaudient eller vad det nu heter.

Skoj har det varit denna dagen då vi är fnissiga båda två. Hoppas att ni kan förstå vad jag skrivit Glad

[Sisa]
0

Verkligen spännande…

[Pirkkolino]
0

#18 Jag förstår allt. Låter spännande vad ni upplevde. Säkert lite jobbigt också att känna andras lidande. Den kan jag tänka mig som är energikänslig själv. Tack att du berättade. Glad

[outgrundlig]
0

#19 Jaa det var en go utflykt.

#20 Det är det som var det konstiga att jag idag inte kände detta lidande som jag annars kan känna. Typ sorgen. Därav att stället kändes ganska lugnt. Men kände hennes lidande i hennes fingrar t.o.m när jag satt och skrev denna texten om min upplevelse.

Varsegoa, tack för att ni är intresserade :) Brukar ju inte skriva så utförligt kanske om vad jag känner och inte men alltid kan det ge något.

[Pirkkolino]
0

#21 Jag är jätte intresserad av andras upplevelser vad gäller ande-energier. Jag läser allt så gärna.

Pirkkolino

Elisabeth-J
0

Vad spännande! Det är intressant med alla historiska platser där man får veta vad som hänt där också. Vad hemskt med flickan som blev inmurad levande, har svårt att klara sånt känslomässigt så tårarna steg när jag läste det.

Tack för att du delar med dig!

Kramar

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Hickory
0

#16….jag tror att jag läste i en bok om sthlm att det vid gröna lund tidigare låg en kyrkogård där sjömän begravdes. är jag helt ute och cyklar nu eller?

i övrigt om ni vill uppleva spökerier så kom till östergötland och åk ut till slottet Löfstad. det ligger ca 10 min bilväg ifrån norrköping. hujeda mig vad det spökar där och det är sant och inte bara skrönor. talar av egna erfarenheter.

vidare så finns det i norrköping ett bostadsområde som heter klockaretorpet. den äldre delen av området är byggt på en gammal kyrkogård och det finns massor, massor av människor som bland annat bor där, som kan intyga att det spökar något ofantligt. jag och mina föräldrar bodde där en tid för massa år sedan och så mycke kan jag säga att min mamma tillhör inte den lättskrämda sorten men hon hade aldrig känt sådan olust i ett hem som hon kände där….och lilla jag med =) faktiskt ett ställe jag INTE vill bo på någon mera gång. var ju på gränsen till Poltergeist och såna spökerier är inte "underhållande" eller trevliga att dela bostad med. urk.

underligt egentligen när jag tänker efter….det är ju sant att det ofta spökar på kyrkogårdar. men spökar det på minneslundar oxå där askan efter de döda läggs? någon med erfarenhet?

kyrkogårdar är platser där mediala människor inte vill vistas utan att ha ordentligt med skydd runt sig.

[outgrundlig]
0

#23 Jo det var en kraftfull syn. Personligen så är jag nog glad nu i efterhand att hon inte fanns där på plats och gav sina känslor till mig. Då hade jag nog fallit ner till marken av hennes känslor. Kram

Ghosthunter
0

Hickory - visst spökar det även i minneslunder. Man skulle kunna tro (som oinvigd) att det inte gör det när man tänker på att kroppen blir till aska, men i det stadiet har redan själen och astralkroppen och allt var det nu är, lämnat den fysiska kroppen, som sker vid dödsögonblicket.

/Fredrik

Värmland"

Ghosthunter
0

Outgrundlig - visst är det ett intressant hus och det var ju bra att du gillade det. Min "förnimmelseförmåga" är inte så stark men när jag gick ifrån rummet där flickan är inmurad och in i en större sal (kom inte ihåg vad salen hette…kungssalen kanske?) så kände jag i dörröppningen något osynligt som passerade mig väldigt snabbt. Det blåste till och jag kunde höra något surrande ljud…lite skumt.

Jag försöker förresten att få lov att göra en spökjakt i huset…..väntar på besked!

/Fredrik

Värmland"

[rore]
0

Det låter som en både spännande och gripande utflykt som du gjorde..

härligt att du fick till dig så mycket utan att att dras in allt för känslomässigt

[outgrundlig]
0

#27 Ja, det var verkligen ett intressant hus! Det finns säkert mer att hämta där. Det är ju alltid så att när man går runt och skall känna in så finns det ju fler turister där. Man får invänta stunder då man är själv och lättare få till sig intrycken.

Häftigt att du kände av detta i kungssalen och hoppas du kommer med på spökjakten. Lustigt att du nämner denna.

Efter vår guidade tur så undrar en dam/tjej om vi känner av något? Hon hade sett hur min väninna fotat för att ev. få med Orber. Hon ville så gärna att vi skulle ställa oss där i öppningen och känna igen. JAg hade ju inte sagt något av det jag känt utan jag var bara tyst.

Min väninna hade en punkt där hon blev alldeles yr sade hon. Då kommer det två damer till som utbrister, Känner ni något, det är då två andra mediala som är där som vi. Diskussion och avkänning började för den ena fick nästan samma fenomen som min väninna. Även jag ställde mig på den punkten för att känna av.

Hon som kände av sade att det bästa är att göra en spökjakt! Kanske det är samma som du är bokad på? :)

#28 Ja, jag är glad över det :)

Hickory
0

#26….det var jag som tänkte om andarna hellre stannar vid en privat grav hellre än en minneslund…men nu när du lade fram det sådär klart och tydligt så faller det sig ju naturligt att även lundarna är besökta =)

Ghosthunter
0

Outgrundlig - intressanta iakttagelser i Torpa. Nu är det ju inte direkt så att jag är bokad på nån turistspökjakt. Det är inget jippo, jag försöker få till en seriös spökjakt, med en mängd olika instrument, då huset är stängt för besökare och då helst nattid. Få se om det är möjligt.

Jag är inte helt hundra procent på att min upplevelse i kungssalen skulle vara något paranormalt….kan ju finnas en mängd olika förklaringar….men vem vet?

/Fredrik

Värmland"

[outgrundlig]
0

#31 Ok, då vet jag. För det denna dam/tjej pratade om är en planerad grupp som skall dit på natten. Trodde kanske att du kände den gruppen :)

Min väninna har ringt mig nu iallfall och berättat att hon fått med en del stora Orber, så hon är glad nu. :)

Ghosthunter
0

outgrundlig - ok,tack! du vet inget mer om denna grupp? namn, vilka det är, hemsida, etc, etc??

/Fredrik

Värmland"

[outgrundlig]
0

#33 Tyvärr, nej. Men de talade Boråsdialekt. Kanske att de har kontakt med någon förening i Borås?