Häxprocessen
Häxprocessen
Hon springer från lågorna
Som flammar mot skyn
Svarar på frågorna
Som ställs av prästen i byn
Hon jagas för att fällas
Likt det ondas fä
Inför Gud hon ska ställas
Erkänna sina synder på knä
Hon flyr av fruktan
Av alla ondskefulla ord
För att slippa tuktan
I kristendomen på vår jord
Och vad vill du ha ut för budskap med den texten?
Förklara gärna.
#1 Inte för att vara taskig eller något, men det är en dikt.
Om du ser något budskap i den så är det upp till dig att tyda det, jag har bara skrivit den.
*vet av erfarenhet att alla tyder ord olika, och tänker inte lägga mig i andras tankar och synsett, jag skriver bara*
Men om du "bara" skriver utan att bry dig vad andra tycker eller tolkar den,
varför lägger du då ut den överhuvudtaget?
#3 För att jag vet att andra gillar det jag skriver.
Sedan är det inte min tanke som räknas utan läsarens.
Den som läser den, bedömer den och får sina svar.
Mina svar hjälper varken dig eller någon annan, tyvärr…
Hmm, kan förstå det med din inställning till "häxor".
Vi som besöker den här sajten och andra liknande är nog väl medvetna och andligt utvecklade för att ta till oss av denna negativa text om häxor.
Om du skriver den som en "kul grej" kan jag förstå, men med tanke på dina påhopp i den andra tråden har jag svårt att se det så.
Om du är seriös, får du nog stå för det du skriver, iannatfall är det nog lika bra att du letar upp någon anna sajt att deklarera din negativa attityd.
#5 Negativa?
Ursäkta mig, men har frun missat att läsa på om historien?
Okej, de ska få min förklaring till texten.
Tanken är att lyfta fram häxan som något positivt och bra och att klanka ner på kristendomen.
För allt för få som kallar sig kristna kan sin bibel.
Det var pga bibeln som häxprocessen över huvud taget startade i Sverige och Älvdalen.
Bibeln blev nämligen Svea rikes lag 1602 och bibelns ord krockade med en av våra äldsta folksagor, nämligen den om "Blåkulla".
En saga som krockar med en annan, och offren hann bli ett par stycken innan en liten flicka erkänner att hon bara hittat på.
Men ser du den som ett på hopp på själva häxan så okej, jag låter dig göra det, men min tanke är helt annorlunda.

Jag förstår inte vad du ser som negativt med dikten ovan. Den handlar ju faktiskt om hur kvinnor (häxor) blev behandlade under häxprocessen. Inte om något negativt gentemot kvinnan (häxan).
#7 Tack, någon som verkar kunna använda hjärnan de fått.

#8 Så lite så =)
Hm, tack, det var det jag ville få fram, lite respons på det du skriver.
Jag ser inte häxor som negativa, det är du som gör det i det andra inlägget " mata din själ" du kan inte förneka att du gjorde påhopp angående "häxor" i det inlägget, som var av negativt syfte. Det är det jag syftar på egentligen ,inte din dikt.
Men det var ju kul med en förklaring till hur du ser på det hela.
Själv är jag inte religiös, jag är andlig upplyst, en väldigt stor skillnad på min syn av det hela.
Men visst är det så, kyrkan styrde hela häxprocessen och inte ser jag det som något bra inte.
#10 Dömande som en kristen (min syn på ditt uttalande).
Jag dömer inte alla häxor om du läser "Mata din själ" nogrant.
Däremot så visar jag klart och tydligt min avsky (tycker jag själv i vart fall) för dem som kallar sig häxor av idag och tar betalt i påtvingade gåvor.
En gåva ska vara fri, för jag kan tänka mig att du inte betalat för att bli medial?
En gåva om den ska ges ska vara upp till den som fått hjälpen att bestämma och inte till den så kallat utövande häxan.
För när blev häxan så snål att hon till och med säljer sina gåvor?
OM du läst i det andra inlägget, så är det INTE "gåvan" man tar betalt för, utan din egna tid,
för du jobbar väl inte heller gratis hos din företagare eller?
#12 Kan lilla fröken tänka sig att jag jobbar idiellt som översättare åt en amerikansk stiftelse här i Sverige.
En stiftelse som hjälper dem med psykiska handikapp.

Som en person med gåvor borde man enligt mig bara ta emot gåvor från dom man "hjälper", för det handlar ju faktiskt om att hjälpa någon andligt. För du skulle väl ändå inte ta betalt av någon som blivit t.ex. våldtagen på stan som faktiskt behöver hjälp. Eller ta betalt av den som behöver hjälp för att ringa en ambulans, för att personen behöver låna din mobil.
Det borde inte kosta något att hjälpa andra.
# 14 Frun här ovan skulle kanske göra det, hon verkar ju kapabel till vad som helst.
Som jag har fattat det så tar alla spåtanter eller häxor betalt för sina tjänster. Det är väl inte fel. Man väljer ju själv att ta kontakt med de och därmed accepterar man ju betalningen.
Rätta mej om jag har fel.
#13 Jag kan tänka mig att det stora flertalet av oss skulle vilja slippa arbeta för sin lön och bara få vara tillsammans som en stor mänsklighet fylld av värme och kärlek med utbyten sinsemellan för hjälp i sin överlevnad. För mig vore det ett paradis.
Världen har inte kommit så långt i sin utveckling av min dröm. Min verklighet är att jag måste arbeta på kontor för att föda mina barn och mig själv. Hade jag varit sjuk på lång sikt så hade jag fått pengar från staten. Man får alltid sina pengar på något sätt. När man arbetar ideelt så får man kanske inte något alls. Beundransvärt. Nyfiket undrar jag vem föder dig Missanpassad, och var kommer de pengarna ifrån?
Fin dikt du har skrivit.
På något sätt tycker jag att de som tar betalt borde kunna visa att de verkligen kan det de utger sig för att kunna.
#18 Håller helt med dej. Nån slags licens eller nåt.

De flesta som har en andlig gåva och jobbar med det, har ett "vanligt" jobb också eftersom man inte kan leva på sina andliga gåvor. Och har man nu ett "vanligt" jobb varför ska man då ta betalt för sin andliga gåva?
Helt upp till den som har den förmågan att ta betalt för sina tjänster eller inte, tycker jag.
Du väljer ju själv om du vill ta del av dennes tjänster. Och vet då förmodlingen om det kostar. Kostar det och du inte vill betala så skippar du ju det.
Så ser iallafall jag på saken.
Kan någon tala om för mig varför människor med gåvor ska jobba gratis?
gäller det även kulturarbetare som konstnärer och artister?
#21 Okej, så du anser att sälja en gåva som man fått till skänks är tillåtet att sälja?
Skulle du kunna sälja andra gåvor som du fått med?
Typ dina barns teckningar om du fick tillräckligt bra betalt?
Som jag fattar det så ger du klartecken att sälja vad som helst, och det är pga sådant resonemang som tyvärr även det som borde vara gratis har fått ett högt pris, nämligen kärleken som iaf JAG tycker borde vara gratis.
För inte ser jag någon kärlek i att sälja sina gåvor, själv kallar jag det svek gentemot den man fått dem av, för inte har du väl betalat han/hon/den/det som skänkte dig dina gåvor, eller?

Snacka om att folk med gåvor är pengakåta.
Skulle aldrig någonsin ta betalt för en gåva som jag fått om jag vet att det kan hjälpa andra att må bättre. Pengar är ju faktiskt inte allt.
Och har man ett "vanligt" jobb ser jag ingen anledning att ta betalt för mina gåvor.
Det är skillnad om någon vill ge mig något för att dom är tacksamma och då skulle det kunna vara en 50 öring eller en sten.
Var är Missanpassad? Jag hade ju en liten fråga?
#23 Gåvor som jag fått skulle jag aldrig kunna sälja.
Jag menade mer gåvor som andlighet, om du tex är konstnär och vill sälja tavlor.
Jag menade ju givetvis INTE gåvor som man fått av andra som tex saker. Du läser in sånt som jag inte skrivit om.
#22 Jag fortsätter…Eller ..psykologer, olika terapeuter, präster osv. De människor "jobbar inte med händerna" heller. (om ni förstår vad jag menar.)
#27. Håller med.
Gåvor som är prylar säljer man ju inte. Det var ju inte det vi menade.
Jösses nu moraliseras det igen här på ÖN. Vart kommer alla i från som har så förb….t mycket synpunkter på vad andra gör?
och är de bara folkussajterna som är fulla med folk som förväntar sig gratisluncher, eller finns de överallt?

#28 Vad är det för skillnad på en gåva från en vän eller en gåva från "högre makter"?
#24 Håller fullständigt med dig, men för egen del så tycker jag att ett tack från hjärtat är allt jag någonsin kan önska mig.
Ett tack som kanske inte kommer direkt, men när det väl kommer betyder så fruktansvärt mycket mer än alla pengar i världen.
Jag kan förstå men inte helt acceptera att de som lever i fattiga länder lever på sina gåvor, men när blev Sverige så pass fattigt att man blir tvungen att sälja sin själ för att överleva?
Min tanke om att ta betalt för en gåva som man fått till skänks är att aggera billig hora, och med dem orden så vandrar jag nu ut ur denna tråden som verkar vara snudd på fylld av penga kåta häxor med bara en sak innanför pannbenet.
#30 Men jösses.
En gåva från en vän är just från en vän och den säljer man inte.
En gåva från Högre makter har du inom dej själv…i din själ…en andlighet eller en konstnärlig sida.
Det är skillnaden.
#31 Du har din uppfattning och jag har min.
Ingen av oss kanske har rätt i det vi skriver. Det vet bara den som vill ta betalt eller inte för sina andliga gåvor.

Nu sa du precis det jag ville höra. Om man nu har sin gåva i själen då säljer man ju sin själ för att man vill ha mer än man behöver. Varför kan inte människor börja lära sig att nöja sig med det lilla.
#31 Tänker du försvinna utan att svara på min fråga om vem som föder dig? Du sade du jobbade ideelt, så var kommer dina pengar ifrån? En snäll fråga bara.
#34. Vad vet jag? Men jag tycker inte det är helt fel att ta betalt för sina andliga tjänster.
Du väljer ju själv om du vill betala eller inte.
Låt de ta betalt om de vill det.
#35….Det är ett mönster vi ofta ser här inne. Det provoceras…och när sedan personen inte vill vara med längre, drar de sej undan.
#35 Mina pengar kommer från en olycksfallsförsäkring.
#38 Tack för ditt svar!

jag gillar din dikt… ville bara säga det 
oavsett vad du har för inställning hit eller dit… så gillar jag den 

Alla får ju göra som dom vill och tycka vad dom vill.
Men jag kommer ha kvar min åsikt om vad jag tycker är rätt och fel.
Vill någon ha hjälp gör jag det så gärna gratis bara jga vet att personen mår bättre efteråt så är jag nöjd med det. Finns annat man kan livnära sig på och inte sina gåvor.
Men som sagt var så är det upp till var och en att göra som dom vill alla har ju sin egna vilja och sina egna åsikter.
Alla jobb som innebär att hjälpa andra borde vara gratis, men tyvärr så funkar inte världen så.
Ja det är lätt att jobba ideelt och moralisera över andra som tar betalt, samtidigt som man själv lever på en arbetsfri inkomst och har hur mycket tid som helst….

Det kanske inte är så kul att gå hemma och inte kunna jobba pga att man har en skada. Jag tror knappast att missanpassad har valt själv att gå hemma och få pengar "gratis".
Så nu tycker jag att du är en aningen orättvis.
Jag inser att alla människor har medialförmåga/gåva inom sig. Det gäller bara att bli medveten om den, och börja använda den. Då behöver ingen vara avundsjuka mot andra.
Läs gärna mitt inlägg en gång till. Var har jag sagt nånstans att han skulle ha valt det? Han har däremot valt vad han ska göra med tiden han till förfogande och kan välja att jobba ideelt utan betalning. Men han borde ha den goda smaken att inte moralisera över dem som inte har det valet.
En fråga om häxbränning.
Anser ni det vara ok att straffa en häxa med mer moderna metoder, tex fängelse, om hon använt svartkonst för att skada andra?
#46 Om häxan använt svartkonster för att medvetet skada andra så tycker jag att fängelse är rätt.

och idag behövs det inga häxor för att få en häxprocess…. det räcker med annorlunda åsikt 
Det finns väl redan en straffskala för den som skadar en annan. Det kan handla om misshandel, kroppsskada eller tom mordförsök.
Det är väl bara att dra häxan inför domaren och bevisa hennes skuld - det är helt okej tycker jag - man får inte uppsåtligen skada andra människor 

Eftersom dom flesta som jobbar med sina gåvor gör det vid sidan av ett "vanligt" jobb (som jag skrivit innan) så har man visst valet att göra det gratis.

Håller med 49 faktiskt.
Du kanske vet nåt som inte jag vet. jag vet bara att de flesta människor har fullt upp med hem och familj när de kommer hem från jobbet.
Eller har folk med "gåvor" gratis barnpassning på kvällstid? nån som hämtar ungarna på dagis och handlar åt dem och lagar maten på kvällarna… och kanske nån som städar och tvättar åt dem gratis på helgerna???? ja då kan de gott jobba gratis…
Jag skullde behöva någon som kommer och reparerar min gräsklippare. Den vill inte fungera och jag har inte råd att skicka in den på reparation. Jag undrar om det är startkabeln..batteriet är det inte för det är nyss utbytt. Garantin gick ut för länge sedan så den kan jag inte heller använda.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#53 Hoppas att du hittar någon med den gåvan och jobbar ideellt med det som kan hjälpa dig 
Skämt åsido, det här ämnet om att ta betalt eller inte har diskuterats i länga trådar tidigare, så sök gärna här på sajten så finner ni väldigt många inlägg om det ämnet. Den här tråden handlar om en dikt 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#53 ja för någon häxa lär inte hjälpa dig, de ska ha betalt i tid för att skaffa fram det + betalt för det de lagt ut och säkert med ränta för den tiden de legat ute med det.
Jag har fått hjälp av många häxor med dittan och dattan aldeles gratis.
Men jag känner tyvärr ingen som kan laga gräsklippare…kunde dom det hade jag fått den lagad för länge sedan.
#Då kanske du träffat på någon seriös häxa, men här inne lär du knappast finna någon.
#57. Vilket återknyter till mitt tidigare inlägg, där jag menar att man borde kunna visa på att det man gör fungerar.
Varför anfaller ni inte KO med önskan om att man ska kunna visa att man är kompetent och att det man påstår sig göra fungerar, innan man börjar ta betalt?
Detta gäller naturligtvis inte de som bara tror att de kan spå eller laga en gräsklippare.
(naturligtvis kommer de som är oseriösa och som tar betalt, protestera mot ett sådant förslag. men för de som klarar att visa vad de anser sig kunna, väntar en blomstrande framtid)
*Fniss* jag kan varken spå eller laga gräsklippare(önskar att jag kunde) Men däremot kan jag säga vad ni lider av..fix ide.

#57 Synd då att du inte kan läsa om allt i den låsta delen, många seriösa som hjäper många alldeles gratis ;)
Nu har den här tråden spårat ur från sitt ursprung så härmed låser jag den, ni som bill diskutera om att ta betalt eller inte hänvisar jag till tidigare trådar eller så får ni skapa en ny.
Önskar er alla en solig dag!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus