Övertro
Vissa verkar tro att vi mediala tror att andevärlden kan ordna allt åt oss. Det går inte och det vet vi med….skulle det vara så skulle inga problem finnas.
Jag har ingen övertro och strävar heller inte efter det….vissa saker får vi fixa själva.
Kan någon förklara detta bättre än jag kan för jag tror att det är vissa som figurerar på iFokus som behöver få ett förtydligande…Jeremina! 
Att sitta och tro att alla mediala och medium skulle leva ett problemfritt liv anser jag vara att se livet med stora skygglappar på. För varför skulle det vara så ? Varför skulle någonting vara så enkelt och problemfritt ?
Jodå, andevärlden kan ge tips, råd, stöd och vägledning. Men inte bestämmer de vad vi väljer att göra med våra liv och siutationer ?
Vi har alla vårt egna ansvar att ta över våra liv och våra handlingar. Ingen kommer undan lättare än den andre pga av tro eller liknande.
Nja, jag vet inte om jag precis förklarar det bättre men…
Kramar
Amor Vincit Omnia
jag upplever det som att andarna är våra vänner precis som alla andra vänner. De är dock mycket mer tålmodiga ( helt obegripligt tålmodiga)! än vännerna här …jag önskar att jag själv ägde ett sådant tålamod…
men om allt skulle vara så att vi blev serverade alla svar på ett silverfat vore det ju ingen mening med deta jordelivet? som att se slutet på pjäsen just när vi kommit hit…
U R us
Det var intressant att se kvällens repris av Det Okända där de medverkande mediumen berättade om sina liv och sin vardag. Där kom det fram just precis det du tar upp Jermina. Jag tyckte det att de var mycket klara och tydliga med att även om är mediala så har de ingen "gräddfil" till ett lättare liv. De kan möjligen ibland se vad som ska hända i framtiden men de kan inte - mer än någon annan - påverka det.
Jag håller med Choklad - vad är det för mening med att leva detta jordeliv om vi skulle kunna få allt serverat?
Jag håller också med dig Jeremina - jag tror inte att vi bara måste fixa vissa saker själva - jag tror att vi måste fixa allt själva!
Vem skulle annars "fixa" det åt oss?
#3 Maggan…kommer programmet i repris?eller var det repris?
För det måste jag se i så fall. Jag vet att vi får hjälp och stöd från andra sidan men de kan inte hjälpa överallt och hela tiden.
Men nog får vi fixa det mesta själva i alla fall….
Det var en repris - men man kan se dem på nätet. Kanske kan nån mera insatt än mig skicka in en länk till programmet?
Okej..tack vi får se då!

Om andevärlden skulle hjälpa oss med att lösa alla problem så skulle vi inte heller gå vidare i vår utveckling och då skulle ju våra liv här på jorden vara meningslösa, vi är ju här för att utvecklas och det gör vi genom alla prövningar vi får och går igenom. Dom kommer oc ger råd och hjälper till en viss del men det är upp till oss själva vad vi sen gör, om vi tar till oss av råden eller går en annan väg osv. Nej dom vet nog mycket väl vad som sker med oss alla och dom finns som stöd och tröst men våra prövningar får vi gå igenom själva men med deras stöd naturligtvis.
Sen är det ju så att även om man är medium så handlar det inte om att man har ständig kontakt dygnet runt med andvevärlden. När jag inte jobbar vill jag bara vara i den vanliga vardagen och många gånger vill jag inte ens prata om andar när jag träffar vänner och släkt, då pratar jag helst om andra intressen och annat. Det är som med alla andra yrken, man vill ibland bara släppa jobbet och bara få vara i annat. Många tror ju att man hela tiden lever med andar runt sig och har ständig kontakt och mer än gärna alltid vill prata om det, att man direkt kan ställa upp med en sittning osv. Det tar mycket energi vilket det även gör när man samtalar om det bara också. Men visst finns det även tillfällen då man gärna pratar och diskuterar om det också, det är även viktigt att man tillsammans med andra kollegor kan ventilera och diskutera bl.a.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ja det var ungefär det som Jörgen också sa i dagens repris av Det Okända. Han ville inte heller prata jobb på fritiden. "Men det gjorde jag inte när jag var golvläggare heller" sa han.
Fast jag tror att det är det ett vanligt missförstånd från folk som inte är så insatta (jag har lärt mig efter ett år på ÖN) att mediala är "uppkopplade" hela tiden.
Jeremina…Jag förstår vad du menar i den här tråden. Min åsikt är, att varför somliga skriver då och då meningar som låter ironiska mot mediala människor. Det handlar om okunskap. De vilka har kunskap, behöver inte göra så. Men ingen kan ge kunskap till andra, den måste man söka själv.
Kram. Pirkkolino.
Nu vet jag inte riktigt hur mycket mediala du menar Jeremina, men jag kan bara tala för mig själv….jag är ju en vanlig mottagling…alltså inte ett medium eller så, för jag får bara kontakt när jag minst annar det….så lite medial är jag kanske….
Hur som helst, så upptäckte jag denna gåva för att jag hade det så jobbigt man bara kan ha….hade just då självmordstankar…huuga mig ja,…men då kom denna skyddsande och tog kontakt…men inte som en trollkarl som vifta med ett spö och fick allt att försvinna….
Nej, han kom bara som en tröst och svara på mina frågor….Sen vilka vägar jag än valde så fanns han bara där som en följeslagare och inget annat…..Jag kunde aldrig få ett svar på en fråga om hur jag skulle göra i en situation….Men däremot efteråt när man kanske fråga varför det blev så och så….då kom svar….
Så andevärlden kan inte påverka dina val, bara visa att dom finns där vid din sida vad du än väljer…..

#4 Det var en repris från förra året (tror jag det var…) men den kommer i repris igen natten mellan fredag och lördag kl 02.45.
Däremot hittar jag inte var man kan se det på nätet, varken på tv4play eller tv4anytime eller tv4+………
Kram
Amor vincit omnia

Intressanta funderingar ovan…
Tycker också det stundom blir ett problem från mediumhållet också - många kickar rätt rejält på att vara den som har alla svaren och kan "hjälpa till" att fixa andras liv. När det då är en människa som verkligen inte har lust att ta tag i sitt eget liv, ja då kan sekter, oseriösa terapeuter av olika slag, t ex medium, få en finfin födkrok. Som jag skrev i en annan tråd, jag tror på att uppmuntra och stödja varandra i att finna sin egen kraft så man kan fatta viktiga beslut vad att göra med sitt liv.
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Jag tror att vi är här på jorden för att lära oss något oavsett om man är medium eller inte, som en skola ungefär och det är meningen att vi människor ska gå igenom både svårigheter och glädje för att utvecklas.
Skulle man få hjälp med allt man ber om så vore det ju helt meninglöst.
Då kan vi ju inte utvecklas alls ……..

Kan bara hålla med om det som de flesta skriver om i denna tråden.
Livet är en resa mellan A-Ö brukar jag säga. En lärorik resa, ibland svår i bland lättare. Jag tror man lär sig nått hela tiden.
Och jag förstår att ni som är utvecklade medium, inte vill ha ande kontakt hela tiden. Man måste ju leva här och nu också.
Jag skriver som Eija. Jag är bara en vanlig mottaglig, som får uppleva saker då jag minst anar det. Men ibland så verkar det som en ande vill ha kontakt med mig via drömmar för att förmedla något till någon annan. Tänker på de drömmar som jag hade om min klasskamrat.
Tack för era svar…själv är jag på sparlåga just nu..vi hörs!