Koranen
Jag har börjat läsa koranen för en tid sen,är kristen men söker hela tiden efter de som känns rätt för mig. De finns bara en gud men vi väljer kalla han olika. Men kan säga till er alla här ute,vill inte tvinga på er något men mycket läs värd.. men tro inte den är som bibeln att läsa. De är så långt ifrån som den är skriven men en helt undebar bok och står även om kristendomen o dess människor i den med.. väldigt läsvärd men dock svårt till en början inann man förstår ordens mening.. givetvis på svenska ;)
Nu är det länge sedan du skrev det här inlägget men får jag fråga vilken version du läste.
När jag hade gift mig med min man läste jag en version från 1913, Inte för att min man är religös men jag var nyfiken på hans bakgrund. Det var många saker som upprörde mig. Sen fick jag höra att Universitet i Kairo inte godkänt upplagan så den var tydligen inte riktig.
Ibland tittar jag i koranens budskap men likt bibeln så lessnar jag när jag kommer till hallelulija och utsvängningar i herrens namn tyvärr tappar dom mig där.
Jag tittade senast på kapitlen med änglar …
Kom du igenom boken?

jag pluggar igenom den än.. går i perioder de med läsningen.. vet inte va de är för årtal men… jo de är ju igentligen samma bok men endå inte.. du förstår hur jag menar hoppas jag.. kram
Kallas boken Koranens budskap eller bara Koranen?
i koranens budskap så finns tolkningar som gör det lättare att förstå och i den gröna Koranen så är det en översättning direkt från arabiska.

den gröna koranen har jag :D
Den har jag också, bok rean *s* men så fick jag veta att det var en översättning och den inte är godkänd av Univeristetet i Kario. ( ska den tydligen vara) Så det finns ett antal felaktiga tolkningar i översättningen i den. Dock inget hinder att läsa. Tycker att det är jätte bra att man söker egna svar och inte alltid går på vad som sägs. 
Min syster ( hon har konverterat) gav mig koranens budskap i inflyttningspresent för ett par år sedan. Det händer att jag slår upp saker i den. Men inte haft tillräckligt ro i själen att sätta mig in i den. Tanken är dock att jag ska få det. För att få större förståelse.
Dels var min man kommer ifrån och varför min syster valt att konvertera. Sen har vi ju en dotter min man och jag. Måste vara lite förberedd om hon en dag väljer att praktisera Islam.
Alma