Det okända 1/4
Kopierat från www.tvplaneten.se
Del 10 av 12. Valborg Nordin har inte kunnat sova i sin egen säng på över fyra månader. Varje natt är det någon som griper tag i henne, nyps, klöser, och skakar om hennes säng. Rädd för att andra skulle tro att hon blivit galen vågade Valborg först bara berätta för sin dotter Anna-Carin om sina upplevelser. Till slut stod hon inte ut längre och kontaktade Det okända i hopp om att få hjälp. Det visar sig bli ett av mediet Vendela Cederholms svåraste uppdrag hittills.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Låter väldigt spännande ikväll. Roligt att det är Vendela också, var längesen jag såg henne.
Spännande! Det ska ses i kväll :)
Vendela är bra! Synd att hon ofta missuppfattas
Bara som en parantes: Mina föräldrar fick inte sova på nästan 12 år och det var p.g.a. all aktivitet de hade hemma
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
Vilken tid och vilken kanal?
Ha en bra dag! // Pernilla
Kl. 20.00 på TV4+.

Det måste jag så klart se, jag gillar Vendela skarpt!
#3 tv4+ kl.20.00 repris lördag tv4+ kl.17.00
#2 herregud 12 år! hur fick dom hjälp till slut?
Typiskt. Jag har bara 1:an, 2:an och 4:an. 
Ha en bra dag! // Pernilla
#5 Ja och anledningen var att han som sålde lägenheten de bor i dog och kvinnan som "spökade" var hans fru så när han gick över lugnade sig allt.
Men de hade ett rent h*lvete just för att de aldrig fick sova… Men hon visade sig i princip hela tiden så det var ju ingen tvekan om vem det var.. De hade sett kort på henne innan och det som röjde alla tvivel var att hon visade sig som en person på 0,75 cm - Hon satt i rullstol
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
Ikväll ska jag se Det Okända igen… som vanligt 

#7 oj oj, ja vi söker våra nära hela tiden, skönt att de fick frid och dina föräldrar lugn och ro.
Ha en skön TVkväll!
Vendela verkar riktigt go, men jag är hopplöst "såld" på Terry:-) men jag ska ändå kika *ihihi*
Laddat med lite smågodis och tända ljus. Kaffet är laddat…mysigt med detta program mitt i veckan :) Vendela verkar så gullig.
Kramiz
Första reklampausen nu.
Stackars arma kvinna! Jag riktigt kände hennes smärta och rädsla när hon berättade om det som hänt henne. Hoppas att Vendela kan hjälpa henne.

Det blev verkligen starkt för Lena och hon gjorde ett otroligt bra arbete som ingen hade lyckats med innan.
Elisabeth
Ja det var verkligen bra gjort. Och så skönt för dem att det fick ett slut. Kände verkligen med Valborg att det varit jobbigt. Lärorikt var det också.

Det var tur att Lena kunde rycka in. Kändes som anden försökte gömma sig för Wendela.
Ett av de bästa programmen den här säsongen!

näää jag missade det 
Man lär sig av detta att man måste släppa taget om de döda, oavsett hur relationen varit under livstiden. Allt annat verkar att vara som att kalla på "mörker".
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#18 Ja precis. Fast jag undrar vad det var för skakningar Vendela kände? Hade väl inget med honom att göra, eller?
Vet inte, det var ju fler där som försökte aggera hjälpare, det kan ha varit från de också.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Ja vad duktig Lena var, tänk så stark gubben var ,drog ner gumman till golvet nästan…hur kan de det?
Nu missade jag detta, men ska försöka komma ihåg reprisen. Typiskt!
De var spännande att se och det var tur att hon fick till att sova sen efteråt. Tur att Lena kunde hoppa in och hjälpa till.
Christine, Chris
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"
Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se
Ja det var jätte spännande, och Wendela verkar så mjuk och charmig jag gillar henne, fast de andra medierna är också jätte bra.
Det okända är mitt favvo program då får andra svara i telefonen och öppna på dörren som ringer, jag sitter nitad framför Tv:en och vägrar att flytta på mej det ända som skulle få mej till det är väl en sådan ande som var beskrivet i Tv i kväll i så fall, med andra ord som kommer och drar mej ur soffan 

Jag tyckte så synd om kvinnan. Tur att hon fick hjälp till slut.
Viktigaste är att hon kan släppa taget själv. Annars gubben kommer tillbaka. Och han är läskig kontrollerande typ. 
Jag missade programmet, men ska strax titta på det via Replay.

Ja silket program inte ofta man får se en riktig räddning i dessa program men idag fick vi det.
Plus att det rörde sig om en personbunden vilsen själ vilket är väldigt ovanligt att man stöter på.
Jag själv har alldrig stött på en personbunden vilsen själv.
När det gäller en personbunden själ så har dom alltid haft ngn kontakt med personen när dom levde det är alldrig ngn okänd ande när det gäller personbundna andar.
I dessa fall så kan den vilsna själen följa personen till olika platser vilket skedde nu.
För då känner sig den personbundna själen sig trygg och säker så länge den är med personen som den känner sedan tidigare,
När det gäller dom platsbundna vilsna själarna så lämnar dom alldrig platsen dom befinner sig för dom är så fruktansvärt rädda och har en sådan ångest och enda tryggheten dom har är platsen dom befinner sig på.
Programmet visade väldigt tydligt från början att det handlade om en vilsen själ.
Vendela kände ju närvaron men fick inte kontakten och det lilla hon fick var inte så mycket.
Typiskt för en vilsen själ för dom är väldigt rädda och dom säger absolut inget frivilligt utan man får dra ur dom varje ord.
Det kan även ta många timmar att få förtroendet så att den vilsna själen börjar samarbeta i bland som i detta fallet så lyckas man inte i första besöket och får återkomma.
Brukar i regel gå mycket lättare att vara 2 medium för den vilsna själen brukar då få förtroendet för ngn av dom.
Man bör alltid vara 2 st som gör en räddning av olika anledningar.
Men det är inte heller så vanligt att man stöter på dessa vilsna själar.
Lasse
Tack Lasse för den redogörelsen! Det är nästan så man vill se programmet en gång till, nu när man förstår mer av vad som händer 

#28 Tack för en mycket bra förklaring.

#28 tack Lasse för bra förklaring, undrade just under programmets gång att han följde med henne till olika platser.
nu förstår jag skillnaden, starkt jobbat av Lena och Vendela med räddningen, så att den stackars kvinnan fick ro till slut.
#18 ja lärdomenen är stor i detta med att kunna släppa taget om det negativa, att se framåt och inte vända tankarna bakåt, inte älta gammalt skräp.
Lena
SJälv så missade jag de eftersom jag jobbade. Får se om jag kan komma ihåg det till lördags reprisen,

Tack för en bra förklaring.

Alla ni som missat programmet kan gå in på denna länk och titta på det. Det ligger kvar där i 7 dagar till.
http://www.tv4.se/2.28209?videoId=1.920544
/Eva
Jag vart mycket berörd av detta avsnitt av det Okända. Tyckte så hemskt synd om Valborg. Vilken hemsk upplevelse!
Va fint att allt ordnade sig i slutändan! Bara att hoppas att mannen verkligen kunnat släppa taget om Valborg nu.

Ett mycket bra avsnitt av det okända igår jag satt som nålad i soffan..
Bra jobbat av dom bägge två att få bort mannen. Lena Ranehag gillar jag skarpt också..
Jag har nyss sett en inspelning av programmet från igår. Vilket lärorikt programm. Det var verkligen synd om Valborg och det var bra gjort av Lena och Vendela som lyckades hjälpa både Valborg och hennes föredetta man.
Något som jag fick bevis för i detta avsnitt, var att jag är inte ensammen om att ha haft fysiskkontakt med andar.
#28 Tack för redogörelsen. Den var lärorik. Det verkar som det är inte är så lätt att hjälpa vilsna själar. Jag fick svar utan att jag behövde skriva en fråga.
Och så "sägs" det av en del att andar aldrig vill komma och skrämmas, att dom alltid är vänligt sinnade.
Annorlunda program, och spännande att höra att det fortgick bla pgr av Valborg, ja att hon inte släppte honom….

#38 Man ska ju inte försköna det för visst förekommer det att dom inte är så snälla men vanligtvis så är nära och kära vänligt sinnade. Det är ovanligt med alakingar med det förekommer. Det finns dom som får rivmärken, blir knuffade osv. men oftast handlar det då inte om någon som stått en nära i livet.
Elisabeth
Men hur funkar det då? ´Hur kan de rivas? har tänkt på detta när man lyssnat på det okända.