Dröm om igelkott.
Hej!
Har drömt något skumt med en igelkott. Igelkotten är både vild och tam och den klänger på mig, lite nafsande (jag blir nervös för bett) men sen slickar den på min hand. Försöker lämna den men då slutar drömmen. Känslan jag får är att jag både vill vara hos den men samtidigt måste jag iväg och vill lämna den. Jag får en lite ömmande känsla för det lilla halvfarliga djuret, men jag vet ju att den kan ta hand om sig själv.
Vad har igelkott för symbolik??
Innan drömnatten var jag hos en osteopat som får kontakt med "mina hjälparenergier" i slutet av behandlingen.
Då sa han att jag skulle tänka mig en typ bäver (dess egenskaper), sen pratade han om ett bältdjur (han visste inte namnet på den) som hade egenskaper som jag har, som jag inte vet om, som ska vara mig till hjälp. Men jag ska inte inse den egenskapen själv.
Hmm…undrar just vad? Får inte ihop det riktigt där.
Hej å hå, så snurrigt allt låter, och det ÄR det också för mig.
Hjälp med tanka och ideer tack!!
Mvh Crowone

Tolka drömmar kan jag ju inte och inte symbolik heller…… Men…
För mig symboliserar igelkotten försvar - du vet, taggarna ut.
Bältorna gör ju som igelkotten, de rullar ihop sig vid fara. Skillanden är ju att de har sköldar i stället för piggar.
Tankar bara…….. 
Kram
Amor vincit omnia
Det står att ; är du rädd att göra dig illa eller bli stucken? ( igelkott)
Sedan står det om Bäver: strävsam och flitig. handling, uppbyggnad och konkreta resultat. Leder till välstånd genom dina ansträngningar. Du behöver kanske balansera upp ditt sätt att arbeta? Arbetar du för mycket eller för lite?
Bältan finns inte i min bok, men om man sammanställer dina symboler som du fick av drömmen och av din osteopat, så förstår jag att drömmen ville hjälpa dig med vad han ville säga…
Allra först och främst så ska du ta dig en funderare på vad en igelkott har för betydelse för dig. Och även bäver, sammanställ dessa så har du din Bältas egenskaper. Så tror jag.
Jag kan ge lite ledtrådar, men det är som sagt dina tankar om detta som betyder något.
#Du har nu värnat och skyddat ditt barn inom dig, och nu är du mogen att lämna det och bli vuxen. Det finns en liten rädsla inom dig, men samtidigt så är den bra, den är en naturlig känsla i detta skeende i ditt liv. Jag fattar det som att du är nu redo att gå vidare, det är dags att gå till nästa nivå.En högre klass.#…. Kanske den är ditt totemdjur?
Detta att den slickar på dig tror jag att den vill visa att den inte är farlig.
Så här tänker jag när jag vill ta reda på vad en symbol kan betyda, i detta fallet en igelkott:
En igelkott har taggar, det är det första de flesta tänker på när man ser en igelkott.
Varför har den taggar? Jo som försvar mot rovdjur.Om den blir attackerad rullar den ihop sig till en boll, ett nästan ointagligt litet klot. Jag tror mig minnas från barndomen att den kan fräsa också. Men igelkotten själv har inga större problem med sina taggar, den brukar kunna hantera dem bra. ( här får jag en ledtråd om dig, du kan hantera dina taggar nu, så nu har du lärt dig en lärdom i ditt liv och du är stark och kan skydda dig ordentligt om det behövs, men bara i självförsvar) Du är inte den som atackerar någon…stämmer det?) Taggarna kan också representera din aura, den skyddar dig…
Var lever igelkotten? Jo, på marken, den kan bara röra sig där. Bland löv jord och mossa, inne i skrymslen och den går gärna in i tomma hålor eller under husgrunder för att få skydd.( vad säger detta beteénde dig)? Kanske att du är en grundlig person som tar reda på saker och ting?
Vad äter den? Maskar, sniglar , mat som vi människor ger den, alltså är den lite av en allätare.( Vad säger detta dig?) jag tänker att du kan göra precis vad du vill, du har din fria vilja…eller att du har alla energier)
Den är vaken i skymning och på gryning, den sover på vintern då den kryper in i sitt bo, iorndningsställt av löv och mossa.Inom dig är du trygg och lugn och du har ett eget litet rum där du kan få rekreation och näring.
Ja..det blev nästan en liten version av "naturrutan" det här
Jag tänker att om du letar upp din Bälta i någon naturbok eller annat, så kan du summera på samma sätt….så kanske det blir en ahaupplevelse…
Men det som jag tänker på mesta är detta med skydd, alla djuren har ju det, men Bävern har sitt skydd av vattnet och sin boning, även om jag inte skulle vilja bli biten av dess tänder…de kan ju fälla stora träd..så hela tiden kommer det fram skydd….tänk på det och lycka till!
U R us

Tack snälla choklad!!! Asså, DU ÄR SÅ BÄST!! 
Jättebra saker du tänkt fram ju!!
Här egna tankar ang, dessa djur:
Alla djuren har ju skydd. Sköld, taggar och bo under vatten - Jag skyddar mig från negativa människor tex, väljer bort tråknyheter för jag har så lätt att ta in eländet i hjärtat, vilket gör mig sorgsen. Bort bort bort med sånt!!
Taggar - Jag låter andra "skylla sig själv" om de väcker den björn som sover. Bråka med mig och de får smaka på mina taggar, hehe! (hade de låtit mig va, hade de inte fått taggar i munnen heller)
De är inga aggressiva djur - I n t e jag heller även om jag kan ha lite temprament över orättvisor.
De går sin egna lilla väg tack vare sina skydd. De kan ju gå runt bland de andra djuren utan större rädsla - Precis som jag! Jag struntar väl i "vad folk säger" om jag vill göra nånting på mitt sätt. Jag gör vad som känns bäst för mig och mina närmaste o skiter i annat dravel som jag inte har med att göra. Är inte konflikträdd heller.
Ditt påstående "en grundlig person som tar reda på saker o ting - Ja, det låter ganska likt mig. Jag vill inte döma folk, utan tänker nog väldigt ofta på bakgrunder till varför folk beter sig som de gör / undrar vad som finns i "kappsäcken" ist för att bara nedvärdera en människa hur som helst, bara för att det är så lätt.
Dessutom sa osteopaten väldigt likt dina ord du skrivit…… "Du kan göra precis vad du vill i framtiden, du har inget som hindrar dig"! sa han (angående jobb).
Så detta blev ju lite häftigt choklad!! Eller hur?
Kram på er alla från Crowone!
Ja så härligt! Det är därför jag älskar symboler…de är utmärkta vägvisare på livets stig! och vad glad jag blir nu!
Sedan finns det en grej om Bältan, kan inte så mycket om den, men den är ju uråldrig, den har funnits på jorden nästan sedan dinosauriernas tid om jag minns rätt…så, den skulle kunna stå för uråldrig visdom, erfarenhet genom alla tidsåldrar, en tidsvandrare….förstår du? och den har ju lärt sig av sina erfarenheter….
U R us

Ja för jag hoppas du inte menar att jag är som en gammal draködla, Hahahaha!!
Ja jo, jag förstår din tanke. 
Kram på dig!
hehehe nej självklart inte ..

U R us