Känslor
Jag tänkte; visst syns känslor? Och man kan ju bevisa dem…
Ett leende är bevis på glädje, tårar är bevis gråt ( eller glädje det också) ..
Var syns de bevisen mest och lättast? Jo, i ansiktet..och våra händer undrestryker vad vi känner….
U R us

Man ska ju inte prata illa om döda men. Jag hade en moster som var en mycket poppis person, hon skrattade och var rolig, en lättsam mäniska. Men hennes ögon talade ett helt annat språk.
Ja..och så finns det ju pokeransikten med..
U R us
Man kan "läsa" av människors kroppspråk egentligen allting. Den är sak dessutom vad man kan utveckla med fokusering. Det hjälper inte ens pokeransikte när man lär sig iaktta andras kroppspråk.
Att läsa av andra är vad många kallar "Cold reading", alltså ett sätt för sk mediala att läsa av. Ganska kul att just du intresserar dig för detta, men håll på! Du kommer dock att finna massor som talar emot medial kunskap. I princip ALLT vetenskapligt talar emot det man tror på här på ÖN.
Ett lästips, enkelt sådant, kan vara "Den mänskliga hjärnan, en upptäcksfärd" av Gunilla Ladberg.
Risken är dock stor att du aldrig kommer se på ÖN på samma sätt som tidigare, men jag lovar, du blir inte besviken!
PS Läs gärna också Henrik Fexeus bok "Konsten att läsa tankar". Hans program "Hjärnstorm" finns att se på webben: Hjärtnstorm
Fan, du skulle bara veta hur mycket cool kunskap som väntar dig! :-)
Men det kräver att du är open minded…

#5 Dessa böcker har verkligen manipulerat din hjärna! Tänker man ett steg längre så hamnar man här på ÖN (om man kan vill säga)
. Du borde t ex läsa Medmänniskor av Stefan Einhorn istället.
Äsch Gustav…jag har inte lärt någonting av böcker. Jag har lärt saker själv. Då är allting mina egna erfarenheter och kunskap, inte någon annans. 
Men om man är här inne på ÖN och vill lära sig mera…då är man redan openminded..och hjärnan är så komplex att vi inte ens själva förstår vår egen hjärna..vi använder endast en liten del av den..tänk om vi kunde utnyttja hela dess kapacitet
U R us
Choklad…Din tråd handlar om känslor. Viktig ämne, tycker jag. Här i ÖN inte går att läsa andras känslor av kroppspråk, här måste man förnimma de. Vad hjärnan kan lära sig här, det är helt annan femma. På andra sidan hela livet är som en stor skola var man kan lära sig hela tiden, om viljan finns. Om jag tänker efter då även ÖN är en del av livets skola. Kommunicera med andra och ta hänsyn om andras känslor, oavsett att man inte ser andra. 
#8. Visst vore det kul om vi visste mer om hjärnan!
Samtidigt vet vi en hel del, till exempel att vi gärna tolkar fel om vi är stressade, att vi vill hitta mönster och därför feltolkar vissa saker med mera.
Det mesta tyder på att de andar och tomtar en del ser är framkallade i hjärnan.
#7. Till viss del håller jag absolut med dig. Till exempel, att läsa Yngve Ryds bok "eld…" gör mig inte till en duktig "braständare", för det krävs övning, övning, övning.
Men, den lär mig saker som skulle ta en mindre evighet att lära genom erfarenhet, som vilken ved som brinner bra.
Fortsätter jag med samma bokexempel så ger den mig också kunskap om en kultur som sakta men säkert försvinner, en kunskap jag knappast skulle kunna få på annat sätt.
Men man förnimmer inte andar och väsen ( dvs t.ex. Tomtar) med hjärnan..de kommer någonannanstans ifrån….hjärnan är redskapet.mottagaren..så är det för mig…
U R us
#12. Jo, hjärnan är mottagaren, men ibland tolkar den fel eller på ett sätt som vi inte alltid förstår.
Ett exempel är tunnelseende. Du kan leta efter mjölken i kylen _utan_ att hitta den, men den står precis framför ögonen. Dina ögon ser mjölken, men din hjärna observerar den inte.
Ett annat exempel är hur den gamla delen av hjärnan fungerar, det som ofta kallas reptilhjärnan eftersom det i princip är den enda hjärnan som ormar har.
Du ser hur en sten kommer emot dig, och duckar på en milliskeund, vilket är jättebra - men varför är man stressad efter att saken hänt? Klart irrationellt och korkat av hjärnan. Antagligen tolkar hjärnan det hela som att det kanske kommer en till fara, men även om det är uppenbart att det inte kommer göra det, så är hjärnan stressad.
# 13 Herregud Gustav ! Vi är överens om en sak!! Jag vet att man kan tolka fel, ibland missuppfattar jag vad andarna vill säga och så går man och funderar ut vad det kan vara …som att lösa en gåta ungefär. Jag märker när det blivit fel, för de ger sig inte förrän jag har förstått…
Ok..då har jag ofta tunnelseende..
U R us
#14. Men om hjärnan kan tolka vissa saker galet, varför tolkar den inte andra saker lika galet, som att man tror man ser en tomte?
En liten kul grej om tolkning. Ögat är kostruerat så att bilden blir upp-och-ner för hjärnan, men den vänder bilden rätt!
Sedan tycker jag det är spännande att man i labb har lyckats framkalla något som liknar "utanför-kroppen-upplevelser".
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=3049&search=%20utanf%C3%B6r
Jag tror för övrigt att vi är ganska överens om mycket. Jag tvivlar inte på att folk verkligen ser tomtar (en del ljuger, men dessa kan vi sortera bort). Det vi är oese om är _vad_ det är vi ser eller förnimmer, om det är verkligt eller om det är något som hjärnan bara tolkar som tomtar.
Du ska veta att jag lärt mig massor genom att vara här på ÖN, men min tro på att det bara är feltolkningar har inte ändrats, snarare förstärkts.
# 15
Jo..men det finns ju något som heter logik eller sunt förnuft..det är det som vi har lärt oss sedan barnsben, av vår livserfarenhet och av de vuxna i vår omgivning…"mamma jag såg en liten Tomte därute"!! Neeej du bara skojar med mig nu , du såg fel, det finns inga tomtar!!!
Då lär du dig som liten att detta är bra, din logiska sida får övertaget. Men den logiska sidan luras..för hur vet mamman att barnet såg fel? Hon var ju inte med …visst, barn har stor fantasi..( och vill gärna lura sin mamma
) men logiken kämpar alltid mot en övernaturlig upplevelse därför att den kan bara acceptera det förnuftiga, det som kan tas på och bevisas.
Men.en del människor har gått vidare från att stötta sig på det logiska, så kan man nu lita sin egen uppfattning och sin egen erfarenhet av saker och ting..det finns en annan sida av logiken…självklart måste man ha logik med i sin erfarenhet, annars kanske man tappar greppet..det är en balans det där…fantasin får inte bli alltför överväldigande…men att leka med den är kul..
Det är riktigt intressant detta med hjärnan…
U R us
#16. Jag tror du missuppfattar mig. Självklart kan man se tomtar, flygande tefat, andar med mera, det tvivlar jag inte det minsta på.
Men, vad är det vi ser? Hjärnan ser inte mjölken i kylen trots att den finns där, varför skulle det inte kunna vara tvärt om?
Kan du ge en enda vettig förklaring till varför inte tomtarna bara är något som hjärnan ser men som inte finns annat än i just hjärnan?
Du har säkert testat någon av alla dessa synvillor som finns på webben. Bra exempel på att vi inte alltid ser det som finns utan något som hjärnan tolkar fel.
# 17..Jag ser inte tomten , jag känner den med min inre känsla…jag har bett andarna att inte visa sig för mig på ett seende sätt med mina ögon, ( ibland vill de göra det ändå) de kommer med de känslor de vill förmedla. och sedan "vet" något inom mig vem anden är. Så jag kan inte säga hur det är med synen..kanske ändå, en gång när jag var liten så såg jag en vit hund ..jag ville ju klappa den men fick inte för min moder…hon såg den inte ( hon var synsk) förklara det ….jag kan det inte. Men den kom bara fram och visade sig för mig, jag hade inte bett om det, det var inget jag gick och grunnade på. Däremot gjorde jag det eferåt.många gånger var jag skräckslagen av tanken…
Du har rätt jag fattar inte..menar du att vi bara inbillar oss det vi ser? Men hur är det då med saker som finns? När vi ser på något så är det ju inte inbillning?Men jag tror att vi har ett inre "öga" Vårt pannchakra ser ….
Ja dessa synvillor på webben har jag sett lite av, finns också i naturvetenskapstidningar tror jag….och dessa tredimensionella bilder som en del konstnärer målar på gatorna…så man tror att det verkligen är riktigt! Skickligt!
U R us
#18. Ja, jag tror att en del saker bara finns i hjärnan. Saker som finns har en massa som i de flesta fall är enkel att mäta.
Vad man ser skiljer sig, till exempel ser en del djur helt andra färger än vad vi människor ser (en del männsikor är för övrigt färgblinda, och ser helt annorlunda mot många andra).
Att någon ser rött som grönt innebär inte att det är grönt, men ändå ser ju personen grönt! Hjärnan tolkar alltså fel, eller rätt och alla andras hjärnor tolkar fel… Men någon av grupperna ser saker som inte är korrekta.
Andra saker som visar det jag menar är tunnelseende som du sa att du har :-)
Alla har nog tunnelseende då och då. Det händer när man koncentrerar sig på "fel" saker, till exempel när man pratar i mobilen och kör bil samtidigt, då kan man påstå att man "inte såg bilen" man krockade med.
Att hjärnan kan se saker som inte finns borde vi vara överens om. Där finns även en konsensus inom forskningen, vi ser ibland saker som inte finns, till exempel i bilder med synvillor.
Varför skulle då inte dessa tomtar och flygande tefat kunna vara saker som vår hjärna tror finns?
# 19 hmm ja du..varför? Här möts det igen, våra olika övertygelser…undrar om vetenskapen kan förklara detta med att
man känner en syn?
jag är väldigt nyfiken på det…skulle vara intressant att veta
En upplevelse är …vad?
en syn, en bild av verkligheten, vad är det?
Intressant detta 
Tunnelseénde uppstår hos mig när jag är stressad eller trött…logiskt sett så koncentrerar hjärnan sig på det man pratar om, då borde talet eller det som styr talet, vinna över bilden?
Men hur förklarar vetenskapen bilderna med synvillor?
U R us
"20. Att känna en syn… fråga en blind person! De "ser" hus, bilar, träd. Det finns även seende som "ser" till exempel olika färger på olika siffror.
Synestesi heter det, och jag kan tänka mig att det finns en hel del på webben om ämnet, men om det finns en förklaring vet jag inte.
(En föreläsning om synestesi, som jag inte hunnit se ännu, men den verkar intressant!)
Självklart finns det förklaringar till varför vi ser "fel".
Vad finns skrev du. För mig finns det som har en massa, men även tankar som inte har en massa. En tanke kan vara att man ser en tomte, och då finns tomten i min tanke, men den finns inte som en massa eller som något annat. Om man bara kan registrera en sak i hjärnan så finns den nog bara i just hjärnan.
Jag "ser" färger på siffror…
U R us
# 21 Hmm ja du menar om jag visaliserar en bil, så "ser" jag den i min fantasi?
Det kan man ju, man kan även öva upp det så att man blir riktigt bra på det.
Man kan sända iväg en symbol på så sätt till en annan mottagare, kallas tankeöverföring. ( Rätta mig någon om jag har fel)
Så kan man göra när man healar någon, man kan sända färger till en mottagare. ( T.ex)
U R us

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Intressanta saker ni pratar om tycker jag.
Lägger in länkar till något som kanske är relevant här.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
del 2
Mycket intressanta inlägg! 
U R us
sen finns det falskspelare… som ler men inte menar det… men då är ögonen en skvallerbytta