OT...sprida aska efter avliden
Har någon av er varit med om att sprida aska efter avliden i ett vattendrag?
Nästa helg ska vi sprida pappas aska och jag känner mig lite undrande hur man gör?
pm mig om ni vill berätta
kram kerstin/xinluo
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Beklagar sorgen. Jag har inte spridit någons aska själv, men hoppas du får ditt svar.

Har inte fått några svar men vi gör vårt bästa för att det ska bli en fin ceremoni. Vi blir ganska många vid älvens kant så det kommer att kännas bra.
TAck Tant Alma
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Jag beklagar sorgen.
Förlåt, jag har inte sett ditt inlägg förrän nu.
En vän till mig hade en sådan cermoni för väldigt många år sedan.
Jag tror inte de gjorde så stor sak av det hela, tanken för deras del var just att ta vara på naturens egna styrka och energi, de valde bort de vanliga traditionella cermonierna för att vara mer naturnära och på den plats där den avlidne mått som bäst.
Jag vet inte exakt hur de sedan gjorde, förmodligen sades det väl valda ord från alla närstående men även naturens viskning i tystnaden säger ju så otroligt mycket.
Jag är övertygad om att man inte kan göra fel i en sådan situation, det finns inga fel utan enbart kärlek.
Må så gott och jag hoppas att ni får en vacker stund att minnas i era hjärtan.
Kram Hellas
Tyvärr får man inte sprida aska hur man vill, brukligt är i minneslund vid kyrkogård

Tack för ditt svar sven-g
Allt är enligt pappas önskan och vi har tillstånd från länsstyrelsen så allt går rätt till.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Först vill jag beklaga sorgen och samtidigt berömma dig som är så omtänksam och uppfyller din fars önskan!
Om du fått godkännande från länsstyrelsen så verkar det ju lugnt, å andra sidan är jag tveksam till om man får sprida i vattendrag. Är väääldigt osäker på om man får sprida det i just vatten! Var noga med och kolla upp det!
Och till sist, gör som det känns rätt! Du kände förhoppningsvis din pappa, och vet vad han gillade respektive inte gillade. Gör som det känns rätt. Är du en "planerare" så kanske du kan leta rätt på en dikt eller skriva ner något du vill säga? Känns det inte hundra, så ta det som det kommer när du väl är där för spridningen. Säg det som känns rätt, och var tyst om det känns ännu bättre. Inget är "rätt" eller "fel", allt är individuellt!
Vad gäller själva spridningen har jag ingen erfarenhet själv, men kan tänka mig att du bör ha koll på åt vilket håll det blåser och var alla, eller du, står så att askan "Hamnar rätt" och inte i någon folkmassa.
Jag hoppas att det blir en fin stund med ljus och glädje och önskar dig lätt sorgetid. Berätta gärna hur det var sedan om du känner för det!
Kramar !
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Självklart vet vi att man inte får strö aska hur som helst.
Det är länsstyrelsen som beviljat att vi får sprida askan i ett vattendrag. Vi har skickat en karta till dom så de vet exakt vad de beviljat. ALLT har gått och kommer att gå rätt till.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Det var ju hemskt sorligt att du verkar ta dig så illa vid. Förlåt att jag försökte hjälpa till! Det ska inte upprepas mer.
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Beklagar sorgen/Mitt råd är : säg det som finns inom er,det behöver inte vara på ett visst sätt,utan det som känns rätt just då. Tycker det är ett vackert sätt att ta farväl på,strö askan med vinden. Ett ord på vägen "Sorgen och Tårarna kommer ifrån samma källa som kärleken" Många kramar till er alla//Ninanni

Till Vargflickan. Anledningen till att jag tog illa vid mig kanske beror på sorgen.
Jag har blivit ifrågasatt även via pm om vi vet att man inte får strö askan. Enligt länsstyrelsen så är det lättare nu att få tillstånd. De har vissa krav tex att det ska vara strömt vatten. Dina tips om att läsa en dikt var jättebra men jag vet inte om någon orkar. Vi ska ha med en varsin blomma och lägga på vattnet så det kommer säkert att bli fint.
Tack och kram till dig från mig
(jag har ändrat i mitt förra inlägg)
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Tack till er alla som svarat mig.
På fredag ska vi ha en minnesstund för pappa efter att vi spridit hans aska i älven nedanför hans föräldrahem. Allt enligt hans önskan.
Kram och tack för erat stöd.
Kerstin/xinluo
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Jag tycker det är jättefint gjort av er och jag sänder varma kramar till dig!
Min systersons pappa gick över för några månader sen och dom spred också hans aska, över havet och det var jättevackert, hans vilja var det också.
Tråkigt att du blir så frågasatt xinlou trots att du redan har skrivit här att ni har tillstånd. Jag låser härmed tråden pga ditt önskemål.
Kramisar!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus