Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1604 ggr
Elisabeth-J
0

Hur lär vi?

Barn och ungdomar har idag svårt med respekt och empati och det sker en hel del i vårt samhälle som kunnat undvikas. Barn gör inte som vi säger, dom gör som vi gör! Ja man kan inte säga att si och så får du inte säga eller göra för att själv säga och göra det. Dom flesta barn och ungdomar tillbringar väldigt mycket tid på internet och besöker forum som det här bl.a. Hur ska barnen lära sig det här när dom ser och hör vuxna bete sig respekt - och empatilöst?

Hur ska vi förhålla oss till varandra? Ska vi vuxna kunna visa mer empati och respekt för varandra och genom det vara bra föredömen för barn och ungdomar, visa dom hur man kan lösa konflikter osv. på bra sätt? Jag hoppas att fler vill det här för det här ämnet är något som jag kämpar hårt med irl tillsammans med skolan. Kan vi tillsammans här jobba för mer respekt och empati för varandra här på ÖN? Hoppas att just du vill vara med :)

Kramar

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Hoppfull
0

Det här är ett hjärteämne för mig med!

Och det finns inget som gör mig så arg (nästan) som vuxna som bara klagar och klagar på de unga som om de blivit "kassa" bara av sig själva!

Jag är supertrött på hela den här skoldebatten om att unga måste ha hårdare regler och bestraffningar, när de till 100% är en produkt av oss vuxna och de samhälle vi skapat!

För att ta ett enkelt exempel kan jag berätta att på min dotters skola (hon går i tvåan) hade en av dotterns klasskamrater födelsedagsfest. Hon bjöd då alla flickor i klassen utom min dotter (de är 7 stycken totalt). Detta okejades alltså av flickans föräldrar… Nu är inte tanken att detta ska diskuteras i sig, utan företeelsen. Tror sjutton att det uppstår mobbing, utanförskap och att det brister i empati när vuxna människor lär sina åttaåringar att man gott och väl kan behandla sina klasskamrater på detta sätt.

Jag anser att detta är superviktigt, inte minst för vår egen framtid då det är dessa unga som ska ta hand om oss sen… Så visa mera kärlek till våra medmänniskor, det går aldrig till spillo!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Free-spirit-minded
0

Tror att de flesta här har den inställningen.Glad

nero
0

Instämmer till 100% på era inlägg!!!! Det är vi vuxna som måste skärpa till oss om vi vill ha "ordning" på våra barn!!!!

Denna kommentar har tagits bort.
JILE
0

Ja jag vill vara medGlad, dett ämne berör ju alla.

#1 Känner med din dotter som ej blev bjuden, detta hände min dotter också. Hela klassen blev bjudna utom min dotter för de hade djur hemma och min dotter är allergisk. I detta fallet ville dottern jättegärna bjuda min dotter och ha kalaset på ett dagis i närheten som man får låna. Men då sa mamman ifrån.Men en tjej i klassen gick inte på festen utan kom hem till min dotter istället. Det var väl fint gjort. Hur många vuxna skulle göra så?

Jag tycker att barn tänker och gör rätt många gånger, men att det är föräldrarna som sabbar.

Man kan vara poitiv och glad som barn, men att föräldrarna påverkar dem av sina egna sätt så att de blir lika. Det är nog där man lär gå in och påverka.

Fick höra en sak av en lärare till min dotter, att din dotter ser aldrig det negativa hos en person hon ser alltid det positiva. Då tänkte jag att detta måste jag ju försöka att uppmuntra henne att fortsätta med.Att inte mitt negativa sett (ibland) kan påverka henne neg.

Ja det var lite tokiga tankar från mig.

Kram alla! Jättebra ämne Elisabeth

Hoppfull
0

Ja min dotter blev inte bjuden bara för att hon är hon! Hon blev bortvald helt enkelt. jag och min man skulle aldrig tilllåta vårt barn att göra så om hon ska ha kalas. Endera bjuder man alla eller så väljer man ut ett par av sina bästa vänner bara.

Men jag tycker överlag att föräldrar förvånar! En ganska stor andel föräldrar till dotterns klass- och skolkamrater hälsar till exempel inte på mig när jag möter dem öga mot öga på skolgården… eller i affären. Alltså man hejar ju på ens barns kompisars föräldrar tycker jag, även om man inte känner dem eller umgås! Men en sådan attityd från de vuxna är med stor sannolikhet kärnan till varför unga inte har empati eller visar respekt. Varför ska de göra det när inte deras föräldrar gör det ens till andra vuxna som de är bekanta med… Det är ett sorgligt uppträdande tycker jag!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Marina2
0

Respekt och empati är jätteviktigt! klart jag är med,jag har alltid hållt den linjen.

Självklart är det jätteviktigt både vad vi vuxna säger och gör.

Free-spirit-minded
0

Jag blev mobbad av min lärare i mellanstadiet och som barn tyckte jag det var konstigt att en människa som var så klok som han, kunde vara så elak. Där lärde jag mig att människor är kloka på olika plan

Jane-Lyzell
0

Kan bara instämma! Elisabeth!:-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LenaLin
0

#0 Varför är du så bitter?

Blev du sådan sedan socialtjänsten ville ta hand om dina barn?

Du måste tänka nytt och rätt. Kom ihåg vad P sade.

[Hellas]
0

Jag kan bara hålla med dig Elisabeth, så kloka ord.
Vi får försöka visa oss värdiga de år vi vuxna ändå har på nacken och vara lite klokare.

Massor med kramar till de som verkligen behöver dem mest

Elisabeth-J
0

#10 För det första så har ingen socialtjänst velat ta hand om mina barn, för det andra så är jag inte bitter, för det tredje så kan du våga stå för den du är istället för att gömma dig om du nu vill uttrycka ditt missnöje mot mig. Att gömma sig bakom ett anonymt nick och göra personliga påhopp är otroligt fegt gjort, vem denna P ska vara vet jag inte heller så tala i klarspråk, inte anonymt och gör det till mig personligen! Så att tänka nytt och klart kanske är ord ämnade till dig själv Flört Du är varmt välkommen att höra av dig till mig och diskutera angående dina påståenden Glad

Elisabeth 

Shar
0

Håller med och jobbar på det hela tiden med ungdomar runt mej.

Mads
0

Det är viktigt att vi är närvarande för våra barn både fysiskt och mentalt, att vi ser och hör dem och lyssnar ordentligt när de talar. Jag blev mobbad från 1:e klass tills jag började gymnasiet. Varför ? För bl.a att jag var rödhårig, fräkning, till och från mullig osv. Jag passade helt enkelt aldrig in och spenderade 9 år av mitt liv mycket åt att känna mig oduglig inför många i skolan. Tack vare att jag hade & har en mamma som alltid tagit sig tid, alltid pratat med mig om så det vore i timmar för att jag behövde det så har jag aldrig heller fullt ut kännt mig misslyckad och alltid vetat att jag var/är älskad. Hade jag inte haft henne kanske jag inte hade orkat.

Barnen är vårt ansvar, våra att skydda och ta hand om. Det är vårt ansvar som vuxna att visa dem hur man bör bete sig och behandla andra individer.

Kram på er !

Amor Vincit Omnia

tong
0

Ja det här med medmänsklighet och visad respekt mot vår omgivning brister allt som oftsat. #6 det där känner jag med igen att man hälsar väl självklart på barnens klass kompisars föräldrar då man möts, men det tycks inte alltid lika uppenbart för alla. Fram för lite respekt och ödmjukhet och mindre utav inlägg #10 tafflande påhopp. Vänligen Carola

Britt-Marie
0

Bra skrivet Elisabeth.

[outgrundlig]
0

Jag håller med och vill vara med i gänget som föregår med gott exempel. Oskyldig

evaste60
0

Jättebra skrivet Elisabeth!

#17 Jag håller också med och jag vill också vara med i det gänget! Glad

saasarasahara
0

[asamaria]
0

Kloka ord. De här barnen beter sig just så som de gör för att vi ska lära oss hur man hanterar sådana här saker. Precis som några av er skriver här ovan. Att dra åt tumskruvarna har väl aldrig lett till något positivt. Nej här krävs förändrade tankegångar, men när sjutton ska dessa politiker fatta detta. De springer bara i cirklar år ut och år in.

squaw
0

Gladkan bara instämma i dina kloka ord
Elisabeth….Glad
squaw

sven-g
0

Jag håller även med. Det värsta är väl att dom vuxsna inte vet eller ser dom har fel. Samhället håller på att gå över styr. Förr hade vi bättre tid att umgås med våra barn. I dag är det tv och datorn som barnen finner sina förebilder. Vi umgås för lite för att få den respekt och tilltro, som behövs för att både vi, och barnen skall bli moraliskt medvetna. Hur skall det gå i ett samhälle där folk vänder ryggen till när någon far illa, rädd för det besvär och att själv bli skadad, för ingen litar på sin medmäniska. Alla tänker så länge jag inte bryr mig får jag vara i lugn och ro, men en dag kan tänkas även du råkar illa ut. Då är det bara att titta på alla som går förbi, och vänder bort blicken. Så bry er i era medmäniskor så kan tänkas dom även bryr sig, och barnen lär sig medmänsklighet.

Elisabeth-J
0

#22 Ja tyvärr är det så att det inte tas den tid tillsammans med barnen idag, det är stressigt för många och det finns egentligen tid men det beror ju på vad man prioriterar, barnen är ju det som bör komma i första hand. Även att umgås flera vuxna tillsammans med sina barn är också något som syns mer sällan idag tyvärr. Nästa vecka ska jag på ett stort möte angående det här då vi är några som jobbar för en förändring för barnens skull, inte bara våra egna utan alla barn och ungdomar. Mina barn och andras ungar är väldigt synligt och många vågar inte bry sig, blundar hellre när man ser att  barn mår dåligt, där det i familjer förekommer misshandel/alkoholism/drogmissbruk där barnen far illa t.e.x, man vet knappt vilka som är ens grannar på många ställen. När barnen istället vet att andra vuxna också ser dom och bryr sig så skapar det en stor trygghet för barnen. Våga visa att man bryr sig och inte vara rädd att agera är ett steg på vägen.

Elisabeth