Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 3035 ggr
Jane-Lyzell
0

Jesus korsfästelse - vår Glad påsk!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Vilken man han måste vara som fortfarande lämnat sina djupa spår efter sig - tror ingen anna man har varit så omskriven, någonsin!

Den lilla enkla mannen med det stora hjärtat för alla, så älskad och så hatat av många makthavare.Han vörmade för den lilla männskan oavsett dens handlingar. han förlät sina följeplågare, ty de för står icke!

Gå framåt och synda ej mer, var hans motto, lev efter ditt hjärta, var snäll mot din broder och syster. Se framåt inte bakåt, det som är viktigt är det du gör från och med nu!

Hans brott var kärleken och sanningens väg och för det dömde präster,kyrkan och Makten med pontius pilatus som dommare honom till döden på Korset - Han var ett hot emot dessa högheter som inte fick lydnad och skatter tillsig då dom valde att följa Jesus enkla läror.

Han led mest för dem som dumdristigt inte förstod vilken vanmakt dom drogo på sig själva då de behandlade honom med pina och förnedring, ty han viste att det skulle slå tillbaka på dem själva. (som man sår får man skörda)

Han var en man som levde efter de universiella lagarna och förstod dem till fullo - och ville visa oss vägen, i Livet i döden och i efterlivet(andevärlden) Jag hyllar hans minne och han är för mig" min polare", vi spelar på samma planhalva och det känns tryggt att han visat vägen.

Hyckleriet fortsätter mot honom de präster som försköt honom förstod att han var värdefull, så efter hans död, tog dom över hans läror gjorde om dom till sina egna och börjar att prata om en dömmande Gud som skulle dömma sina barn om de inte löd kyrkan och dess läror, på detta sättet återerövrade de makten hos folket igen, nu med lögnen om att Jesus och Gud var deras överhuvud och endast dem kunnde förkunna deras ord! Vilket hyckleri - då Jesus var folkets man-han ville inte ha dyrt utsmyckade kyrkor - utan alla har sin egen kyrka i sitt hjärta vilket kan bli det renaste templet beroende på dess gärningar. Och det är upp till var och en att finna den. I ett rent hjärta kan det största gåvor utföras, som Healing , andekomunikation och materialiseringar som Jesus har visat vägen för!

Heja Jesus du lever än - i alla fall i mitt hjärta!

Med Kärlek

Jane Lyzell - Strandberg

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ayena
0

Tack för dessa ord!

Vad gäller påsken och vår glädje inför denna i samband med Jesus död och pina på korset, det har jag väldigt länge grunnat på.

Påsken är ju en gammal hednisk tradition men också en judisk. Det var väl under den judiska påsken som Jesus blev tillfångatagen, dömd, torterad och slutligen korsfäst. Han dog på långfredagen för att uppstå igen på tredje dagen, annandag påsk.

Det sägs ju att han dog på korset för våra synder, det där förstår jag inte heller.

Alltså: Gud tar människogestalt genom Jesus och låter honom utbildas. Vid tolv års ålder till 30 års ålder vet vi inte mycket om Jesus. Vid ungefär 30 års ålder så kommer människosonen till människorna och predikar sin lära, sitt kärleksbudskap.

Och så låter Gud honom dö där på korset!

………och så är vi glada och äter ägg…………

Undrar om inte här är en himla massa begrepp blandade i en enda röra!

Eller vad säger ni?

Aldebaran
0

Hmmmm du är ju nästan esoterisk Jane.. Varför inte ta steget hela vägen? Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[mia-38]
0

Många glömmer varför vi firar påsken egentligen. Vad för historia som ligger bakom.
Jag har inte brytt mej så himla mycket om det tills jag skulle skriva en liten artikel på en sajt om just varför vi firar påsken.

Vi äter våra ägg som sagt och käkar godis.
Finns mycket annat om vart sederna kommer ifrån med bland annat fenomenet med påskkärringar och Blåkulla.

Aldebaran
0

Jag har lagt in ett inlägg här ang "Jesu mystiska liv" sett ur en esoterisk syn…

korseett
0

nja de kristna helgdagarna har ju lagts samtidigt med den gamla lärans helgdagar för att locka fler till kristendomen en gång i tiden

Aldebaran
0

Där har vi en aspekt som är otroligt sann #5

korseett
0

om vi tänker oss den gamla lärans fester och brasor vid helgdagar så måste ju kristendomen också ha något att komma med för att locka till sig fler. Vi firar numer både kristet och hedendom samtidigt vid stort sett alla av kristendomens större högtider, Däremellan har vi valborg och midsommar vilket den senares symbol inte är något annat än en nedvänd fallos som befruktar jordenGlad

Tatsu
0

Vi har haft en tailändsk tjej som praktiserat hos oss ett tag och vi började prata om påsken.
Hennes dotter ville ha ett stort påskägg med godis för det skulle de andra barnen i skolan få och hon undrade varför vi firade påsk och vad det betydde.

????? Tomt i huvudet, varför  ja det är något med Jesus, något religöst.
Men vad har äggen och godiset med påsken att göra och Jesus.
Det var inte så lätt att förklara för jag kom inte ihåg mycket, det blir till att läsa på lite men jag ser att ni har gett lite förklaringar här.

Det jag visste var att man får påskäggen av påskharen på påskafton. (det blev många ord som började på på)
Sedan pratade jag lite om att "vi" häxor flyger iväg på en kvast till blåkulla i dag på skärtorsdagen.  Jag tror inte att hon begrep ett skvatt om vad jag pratade om utan tänkte nog att jag inte var riktigt klok, men hon log och nickade som om hon förstod allt.

GLAD PÅSK/ Tatsu

[Hukanson]
0

Folktradition är ju ofta en blandning av religion , vishet , samvete och praktisk nödvändighet . 

Ägg äter vi nog därför att det är en symbol för vår aura , vår essens men också därför att hönsen förr satte igång att åter värpa när vårsolen väckte livet .

I grunden är vår påsk samma som judarnas påskfirande tror jag .

Mammi
0

Vilket fint och bra inlägg du skrivit Jane!

Kram: Mammi

Mads
0

Tack för ett bra inlägg Jane, ja det kan vara lätt att för en stund glömma bort att påsken faktiskt inte handlar om godis.

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Elyria
0

#1 - "Vad gäller påsken och vår glädje inför denna i samband med Jesus död och pina på korset, det har jag väldigt länge grunnat på."

Det är inte för att Jesus dog som kristna firar påsk med glädje, utan för att han uppstod.

Jane-Lyzell
0

Tack alla för era intresanta åsikter i detta - Glad Påsk borde ha hetat Glad återuppståndelse:-) då Elyria.

Tänk om männskor kunde ta till sig det  när männskor dör och att fira att de återuppstår!

Viste inte att detta var esetrik:-) Alderbaran!

Tatsu- ha ha ja det låter ju inte klokt - flyga på en kvast - vad ska våra invandrare tro……

Tack alla andra med - härliga vinklingar - ja man kan ju undra vad påskharen har med Jesus att göra:-)

Denna texten fick jag till mig under inspiration i från andevärlden för något år sedan!

Glad påsk på er alla - eller glad återuppståndelse!

Kram Jane

Choklad
0

Fina och sanna ord! Han finns även i mitt hjärta. Tack Jane för att du påminner oss om varför vi firar påsk! Glad

U R us

[outgrundlig]
0

Som sagt, tack för inlägget. Skrattande

Jane-Lyzell
0

#14 o 15 TackKyss

Jane-Lyzell
0

#7 ska det bli symbolen för Egget då?

Kram Jane

Ayena
0

# 7 - Ägget kanske sympboliserar att hönsen börjar värpa  igen efter vintern, ny vår, nytt liv, ny tillväxt

Aldebaran
0

#18 japp så har jag hört…

mayolica
0

#0 Det var ett jättefint inlägg ,och en mycket fin tolkning av Jesus som är lätt att ta till sej.

Glad

Jag firar inte påsk särskilt mycket,men jag anser inte att påsken grundar sej på kristendomen. Har samma uppfattning som korseett,att alla såkallade kristna helger är gamla hedniska helger. Dom firades långt innan folket här blev tvingade till att bli kristna om dom ville överleva. 

Så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att påskfirandet har blivit en enda röra, ett hopkok från olika traditioner. Det är lika med jul,tomten och bocken samanblandas med julkrubbor.

Kristendomen är ju inte våran riktiga ur-religion. Det kan göra att många känner sej förvirrade och inte kan identifiera sej med någon hel kultur,utan det känns mer som lösryckta bitar som är ihopplockade utan någon fast grund.

~ mayolica ~

Jane-Lyzell
0

#20 Tror du o korsett har helt rätt i detta:-)

Kram Jane