Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 1476 ggr
Aldebaran
0

Mysteriet Jesus

Man måste hålla i minnet att alla delar i en bok som Nya Testamentet inte är lika inspirerande och sanna. En lång tid har gått sedan de skrevs. Mycket har blivit tillagt, förvrängt, felöversatt och missförstått.

Om man tänker på detta, förstår man att allt som sägs i den Heliga Skrift inte nödvändigtvis behöver vara heligt. Man måste läsa med intuition och urskiljning för att kunna skilja det väsentliga från det oväsentliga. (Agnarna ifrån vetet)

Dessutom bör man beakta att det var flera århundraden efter Jesu korsfästelse som Nya Testamentets böcker sammanställdes av ett självutnämnt råd. Några av medlemmarna i rådet yrkade på att läran om reinkarnation skulle integreras i kristendomen. Om så blivit fallet hade läran om reinkarnation utgjort en del av kristendomens lära idag.

När du läser Nya testamentet finner du ytterst få upplysningar om Jesu personlighet. Människor tvivlar på att Jesus verkligen har levat. Det visar hur okänd han var. Men en rörelse som kristendomen uppstår inte i världen utan en stor personlighets inspiration.

Många av de ord som tillskrivs honom är förfalskningar och andra har missförståtts av de människor som återgav dem, och de blev därför inte korrekt nedtecknade.

Hans tidiga barndom behöver vi inte gå in på. Han måste lära sig att gradvis handskas med medvetandet under barndomen som alla andra. Naturens lagar är obevekliga. Han kom därför på det naturliga sättet, erfor det mänskliga medvetandets umbäranden och begränsningar, upplevde en vanlig mänsklig födelse och uppväxt, och kom så småningom att vakna upp till sitt inre ljus.

Det antas allmänt att han var "försvunnen" mellan 12 och 30 års ålder och plötsligt dök upp igen på scenen i sitt fädnesland. Vid dopet hos Johannes döparen så inträde Jesus mästare vars namn är Kristus i Jesu gestalt.

Kristus undervisade alla som sökte honom. Han gav i rika mått av sina pärlor till de fattiga och obildade såväl som till människor av högre börd och rang.

Gud, tystnadens röst hade utvalt Jesus för ett högre ändamål - att bli en vandrande Mästare, som skulle undervisa människorna om obekväma sanningar.

Enligt Brunton så kommer det aldrig att finnas en kristen värld. Kristendomen var inte avsedd för hela världen, utan den var ämnad för västerlandet.

Alla som hörde Jesu/Kristi ord blev inte omvända och ville inte bli omvända. Men för att finna några få, måste Jesus/Kristus tala till massorna.

Överjaget är universellt liv, inte ett personligt. Egot ersätts med en känsla av identitet med det universella Jaget. Därför önskar varje människa, som vet vem och vad hon är spontant alla människors väl. Hon kommer varje dag att arbeta för det. Detta tjänande åt mänskligheten är förverkligandets avgörande test. Han vigde inga präster. Organisationen skapades av andra.

Jesus/Kristus skänkte denna planet en ny andlig gåva. Men världen trodde som alltid på maktens språk. Jesus/Kristus gav människan impulsen att söka sitt eget inre jag, men han tvingade aldrig någon.

Vad kan mäta sig med Mästarens lysande ord: Himmelriket finns inom er!

Vi är inte utlämnade åt vårt öde. Gud sänder fortfarande budbärare som kan leda våra snubblande steg och upplysa vårt trevande intellekt.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Lilj-an
0

Kloka ord..

Jesus kommer nog alltid att förbli ett mysterium..

Om.. alla kunde ge den kärlek han gav, så underbar ett liv skulle vara att leva då.

Om… inga  empatilösa egon fanns …hmmmGlad

Merlin-pappa
0

Hej …..

Väldigt vackert skrivet!

Den grabben, Jesus, skulle jag ge vad som helst för att träffa! Det är nog enda gången jag skulle bli HELT tyst och bara lyssna intensivt …..

Lika säker som jag är på att jag har det mediala i mig, lika säker är jag på att Jesus verkligen har funnits ….

Det skulle inte förvåna om han kliver omkring som en vacker ande på vår planet och hjälper oss!

Jag träffade en gång en kvinna, som sade sig ha träffat Jesus i tre timmar! Efter de timmarna var hon en helt annan person!

Det viktiga i livet är att följa sitt hjärta och försöka göra goda gärningar! Behandla andra, som du själv vill bli behandlad!

Enkla ord, men svårt att följa ….

Kram på er alla!!

Stefan

Gustav-IV
0

Att Jesus tycker homosexuella gör fel får nog mig att anse att han är en riktig jävla idiot.

Merlin-pappa
0

Jag förstår dig Gustav …. Jag har en del vänliga och goda homosexuella vänner ….

Levde Jesus idag, så skulle han garanterat acceptera de som är homo …..

Tänk på att han levde för 2000 år sen med en annan tankevärld …..

[outgrundlig]
0

I vilken del av bibeln säger Jesus att han är emot Homosexuella? JAg vill läsa det.

Gustav-IV
0

#5. Man ska inte ligga med en man som man gör med en kvinna, är en klassiker. Ska jag leta reda på var? Har för mig att det är i 1:a Mosebok.

Gustav-IV
0

Fel. Det är inte 1:a Mosebok.

[outgrundlig]
0

okSkrattandejag inväntar det rätta kaptilet och versen……….

Merlin-pappa
0

….. det viktiga bör i a f att två människor, oavsett läggning, älskar varandra! Jag tror inte Jesus hade några invändningar mot det tankesättet ….

Jag är söker på att om han levde idag, skulle han acceptera de som är homo ….

För mig är det bara ett teoretiskt resonemang, då jag är hetero, men jag vet de som är homo, som känner sig utsatta ….

Oscar Wilde var en kille som var homo ….. Han var öppen med det och accepterades av engelska överklassen, vilket var mycket unikt ….

Men de visste ju vilken skarp hjärna han hade, och vilket skarpt intellekt han hade och att det inte var någon idé att bråka med honom …..

Gustav-IV
0

#8 o #9. I Bibeln står det typ "en man ska inte vara med en annan man som han är med en kvinna". Jag tar fram texten om ni vill, men har ingen större lust.

Hur fan kan ni vara ovetande om detta? För mig är det totalt oförstående. Menar ni på fullaste allvar att ni inte känner till texten? Hur jävla bra koll har ni?

Merlin-pappa
0

Jo, jag känner till den.

Den står även i koranen …..

[outgrundlig]
0

#10 Lille vän, något så självklart som kärlek letar man inte efter i böcker. Förlåt mig snälla för att jag inte är lika kunnig som du.

Men om du nu hittat något som säger något emot kärlek så vill jag gärna veta hur det har skrivits om det i BIBELN. Och den är ju vriden ur många personers tolkningar vad vi alla känner till men du som vet vilket kapitel och vers som det omnämns även om något omvridet, det vill jag läsa.

Förlåt mig för att jag är en novis och hoppas på att du att ger mig ett svarGlad

Gustav-IV
0

#12. Har du någon koll på härskarteknik? Lille vän!

Gustav-IV
0

#12 Jesus säger att det är totalfel med homosexuell kärlek. Tycker du detsamma?

Lilj-an
0

Vi vet mer om homosexualitet idag än än på Jesu tid.

Och Paulus ord är ju inte självfallet Jesus ord. Bibeln måste läsas med sunt förnuft.Oskyldig

Aldebaran
0

Vad har Jesus sagt detta någonstans? 1:a Mosebok handlar ju inte ensom Jesus..

Dessutom så är detta med "antisexualitet" ett rent Krisitet påfund och inget som Jesus sa…

Tycker du skall läsa första stycket igen Gustav… Dessutom så finns inget av det du säger i min text ovan, varför håller vi inte oss till ämnet som skrivs just här utan spånar iväg på helt andra saker?

Aldebaran
0

Texten var inte meningen att hadla om rätt eller orätt när det gäller homokärlek..Hur kom detta in???

Gustav-IV
0

#16. Det var nog inte Jesus som sa att man inte ska ligga med en annan man som med en kvinna, så där får jag backa.

Bibeln i stort är dock otroligt fördomsfull, och sätter upp regler som är helt virriga, tex den om män med män. Dessutom är det synd att äta kräftor.

Näe, glöm bort alla jävla religioner, de är mest skit.

Mizzi
0

Sen ska man ju komma ihåg att det inte var Jesus själv som skrev bibeln, mycket har nog lagts till och dragits ifrån under tiden den skrevs för att passa in i dåtidens sätt att se på saker.

Aldebaran
0

Precis! Vilket står i första stycket i inlägget…

Mads
0

Jag tror inte allt som står i Bibeln är varken Jesus tankar eller ord alltid, det är en tolkning av vad han gjorde och sa gjord av andra, nedskriven av andra än honom själv. Jag upplever Jesus ha varit en oerhört kärleksfull människa som inte dömde någon oavsett vad det gällde, alla hade lika värde och samma chans i livet.

Sen kan vi ibland glömma att inte heller var han ensam på vägen och i det han gjorde, det fanns fantastiska människor omkring honom som stöttade och hjälpte i hans arbete för och med människan.

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

Nu skall vi också komma ihåg att Jesus var en och Kristus var en annan…Krisitus kom ner i Jesus kropp (överstrålade Jesus) vid dopet av Johannes döparen.. Så det mesta är det ju Kristus som utfört… Man kan säga att Jesus var en lärljunge till Kristus.