Påskfirande
Ja nu är snart påsken här och imorgon blir det väl färd till Blåkulla för många
Hur firar ni påsken? Brukar ni prata med era barn om påskens betydelse eller är det påskägg och klä ut sig som är det som överväger?
I år kommer jag att fira påsken i Småland, ska även på barndop på påskafton i en liten, gammal och mysig kyrka. Jag kommer att fira tillsammans med barn, syskon och syskonbarn. Vi gör påskmiddag tillsammans, gömmer påskäggen till barnen och gör en karta som "påskharen" har lämnat. Hmmm alla barnen börjar bli stora men dom tycker att det är lika roligt fortfarande
Vi målar ägg alla tillsammans vilket är jättemysigt och vi pratar om påskens betydelse och barnen får fantisera om hur dom tror att det var på Jesus tid, det brukar bli väldigt intressata teorier och långa sagor blir det ibland
Jag tycker också om att ge bort påskägg med personlga innehåll till dom som står mig nära så igår fick jag ge bort det första och fler blir det 
Jag önskar er alla en GLAD PÅSK!!!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag fyller år i krokarna av påsken oftast så här brukar det bli fest med lite kompisar! Men annars firar vi en påskdag med familjen (alltså jag, mannen och barnen) då vi lagar mat som vi vill ha, har varierat lite mellan trad. påskmat, kalkon och förra året åt vi grillad älgentrecote med kräftor till förrätt
Det snöade men vi grillade ändå… I år blir det grillad fläsytterfilé med potatisgratäng. Så gör vi lappgömma på påskäggen, förr med bilder men nu med rebusar. Även mina nästan vuxna söner tycker att det är kul. Vi firar inte efter kyrkans tradition, jag är uppvuxen i frikyrkan, så jag är mätt för resten av livet tror jag… 
Även jag vill gärna önska alla härinne en riktigt trevlig PÅSK!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#1 Kan du berätta mer om lappgömma, verkar ju vara något roligt som jag aldrig har hört talas om 
Elisabeth

Man använder lappar istället för karta. Så på den första lappen ritar man t.ex. spisen, den lappen får de i handen, så går de dit och letar reda på nästa lapp som kanske har en bild av tvättmaskinen och i den finns en lapp med hängmattan osv osv till sista anhalten där påskägget ligger. Fast nu kör vi rebusar som de får lösa en i taget tills de hittar äggen, ju klurigare ju roligare.
Det är väldigt uppskattat och kommer ursprungligen från böckerna om Lillebror av Jujja och Tomas Wieslander (som skrivit om mamma mu).

#3 Tack! Kanske man ska prova den varianten i år istället och göra det väldigt klurigt 
Kram
Elisabeth

Ja gör det, det är superkul för alla!
Lycka till!
Kram!

Vi brukar fira påsken med släkt och vänner. Har idag gett bort mina första påskägg och det vara lilla Liam som fick det första, inget godis i för han är för liten för det, utan det blev ett par små fina kycklingar som han verkade bli att tycka om från första ögonkastet. Han ville mata dem med russin…Ullis har också fått ett porslinsägg idag med chokladägg i. Sedan skall lilla grannflickan Saga få ett påskägg med då hon kommer som påskkärring för det är jag nästan säker på att hon gör.
I morgon spelar Dr Feelgood här och då skall nog alla fall min sambo gå på det. Tror inte jag orkar, följer jag med så blir det nog en stund bara.
Sedan är det Påskafton och då är det precis 3 år sedan min mamma somnade in och då skall jag till graven och sätta lite påskliljor har jag tänk och göra lite fint. Hade tänk åka upp idag, men det regnar.
Sedan är vi bjudna på lite påskmat hos Ullis föräldrar på Påskafton med.
Blir det fint väder så kommer vi väl att tillbringa en hel del tid utomhus.
GLAD PÅSK !
Jag har inte fått till det där påskfirandet riktigt. Men njuter ändå.

Våra barn sticker till Jönköping på mässa - custombilar, så sambon och jag blir ensamma i påsk för första gången, så vi har inte planerat nåt speciellt.