Vilka kortlek?
Jag undrar vad ni använder för tarot eller kort.. ni som gör det alltså.
Jag har själv tidigare alltid spått i vanliga kortlek. Jag provade på tarot, men hittade inte rätt sort.
Jag använder mig av Rider Waite och det fungerar utmärkt för min del :-)
Rider white, är det nybörjar-leken? Hur många olika finns det?
Ja den fungerar bra som nybörjarlek då det är lätta bilder att tolka och så än många andra lekar.. Men det finns fler lätta oxå om du kollar på ex. nätet.. Det bästa är att gå på känsla vilken som känns rätt.. Övriga tarotlekar vet jag inte.. Minst 100 st om det ens räcker..
Jag använder Jolanda den tredjes som jag tycker har fungerat jättebra för mig som är ganska ny.
Kram
Amor Vincit Omnia
Ohsio zeen(vet inte riktigt hur det stavas) kort är absolut den lättaste att börja med!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
jag använder mig av cosmic tarot ÄLSKAR den kortleken, å tkr den e väldigt lätt
De använder jag (osho zen). Superfina bilder.
Kram
Osho Zen är lätt, men om den är lättast tror jag var och en får uppleva själv.. Den är ju inte exakt likadant uppbyggd som ex. Rider Waite även om det oxå är en slags tarotlek..

vet ni av någon bra internetsida eller affär där de säljer tarotkort? :)
Hur spår man i tarotkort?
Christine, Chris
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"
Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se
jag brukar följa min inutition som kmr när jag drar upp korten
Aha.. Jag har ju börjat gissa på vem som kommer in genom dörren in till lärarrummet på jobbet och en gång hade jag rätt. Idag gissade jag innan jag kollade på mobilen, att det var min sambo som hade skickat sms och gissade rätt.
Christine, Chris
Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se
det va bra:) fortsätt träna så kmr du att ha en jättebra upptränad inutition ;)
#9 www.adlibris.se har bra priser på både tarotkort och orakelkort..
# 12 Om du går in på Healingifokus, så finns det väldigt mycket om Tarot att lära sig.
Menar du till mig #12?
Christine, Chris
#16 Ja hon menar till dig :-)
Okej.. Är lite kvällstrött så här pass på kvällskvisten.
Ska ta och kolla det i morgon när jag kommer hem efter jobbet. Men det blir senare än vanligt. Ska gå hem och testa min nya stegräknare på vägen hem
Christine, Chris

Rider Waite är en bra nybörjar lek som många gillar finns även Univarsal Waite ungefär det samma bara lite olika färgsättningar.
Univarsel Waite är lite mer akvarell liknande färger lite mjukar i tonerna en Rider waite men i övrigt exakt samma motiv och bilder.
Ngn har nämt Oscho Zen leken i gentligen inte en tarotlek men fungerar precis på samma vis den har inte samma familje byggnad som tarot korten och deras stora arkana innehåller ett extra kort som inte finns i tarotlekarna.
Men det är en härlig lek och jag använder den väldigt ofta på mina kurser för många har väldigt lätt att tolka dessa bilder och den har också en stor färgrikedom och helt underbara färger.
Man kan göra helt fantastiska läsningar enbart genom att tolka färgerna med denna lek.
Jag använder mig mest av Jolanda den 3es lek.
En lek med lätt tolkade bilder och som innehåller massor av symboler och detaljer får säga att efter att använt denna lek i snart 15 år så hittar jag fortfarande nya detaljer som jag använder i tolkningarna.
Hur man tolkar korten som ngn redan sagt man ska använda sig av sin intuition.
Undvik att använda böckernas eller kortens beskrivningar och tolkningar.
För så lätt att man fastnar i detta och det är en helt annans persons tolkning så det blir alldrig era egna tolkningar.
Använder ni er egen intuition så får ni en betydligt träffsäkrare tolkning en om ni använder er av dessa grundtolkningar som följer med.
Tips på sajter med Tarotkort så kan jag verkligen tipsa om Bokus.com en nätbokhandel som har ett väldigt stort sortiment av tarotlekar flera hundra olika plus att dom har väldigt bra priser.
Min Jolanda lek ger 220 kr i butiken Bokus tog 90 kr för samma lek.
men skadar alldrig att jämföra med andra sajter.
Lasse

Jag använder cosmic tarot…vet inte om det är en nybörjarlek eller inte, men jag lägger på intution och känsla och i det syftet passar den mig utmärkt…vackra bilder

När man älskar Art Nouveau/jugendstilen som jag finns det bara en lek som gäller. Art Nouveau leken är otroligt vacker.
Men det viktiga är att man tycker om bilderna i den, tror jag. Då kan bli vän med den. Jag vet en som skulle sälja sin mormor om det kom ut en lek med motiv i Carl Larsson stil, Hahaha!
Mvh Crowone
Du Lasse.jag fattar inte hur du menar..om man enbart ska gå på sin egen intuion och egna tolkningar..hur gör man då när man som Tarotläggare lägger till andra?
Jag kan inte Tarot än, men ..jag tar upp 3 eller 5 kort ( beroende på vad de "vill" låter knas men..sedan läser jag vad de betyder..kan inte gå på min intiuon ännu när det gäller det..jag har en kortlek som heter "Voyager". Men om jag försöker lägga till någon annan vet jag ju inte vem av oss korten talar till? 
U R us

jag gör så att den som skall spås kuperar leken 3 gånger med vänster hand..vet inte om det är allmänt…men då får leken den energin den ska ha…min uppfattning..
#23 Korten talar till till dig, det är endast ett hjälpmedel för siaren, en förlängd arm.
Egentligen behöver man inga kort alls för att få fram det man nu får fram utan det är som Lasse säger, man använder sin intuition.
De kort du drar hör till den du ska spå men de visar de bilder som behövs för att du ska kunna tolka din sitter på rätt sätt.
#25 Jag hade en massa grejs för mig med min första lek som jag köpte för säkert 15 år sedan.
Den skulle renas och ingen skulle få ta i den osv.
Idag bryr jag mig inte alls, jag tror inte det har någon betydelse.
Fast å andra sidan, det som känns bra för dig är ju rätt så lyssna på hur du själv känner.
Känns det inte bra att någon pillar med dina kort så ska du inte låta dem göra det
# 26 Ahh det kanske är där skon klämmer
..jag tycker faktiskt inte om att någon annan hanterar dem…Tackar så mycket!
Behöver man inte bry sig om alla dessa läggningar heller? det finns ju olika att lära sig…så man kan helt enkelt bara göra som man vill?
För det finns ju framtid dåtid och nutid ? och rättvänt och nedåtvänt dvs negativt…
U R us
#Jag kan inte Tarotkort och jag är för lat för att läsa böckerna fast jag gör läggningar ibland ändå och känner då in korten.
Vad känner jag inför de symboler som visas osv.
Det är lite som att tolka drömmarna som ju också handlar om symboler.
Själva läggningarna, ja eftersom jag inte kan så lägger jag korten så som det känns bra för stunden, rätt eller fel…..ja för min del är det ju rätt :).
Upp och nervända kort struntar jag själv i, jag känner med intuitionen och oavsett om det är rättvänt eller inte så får man fram det som kan vara lite jobbigt för tillfället.
Det viktiga är då, för mig, att dra ett kort till med frågan om vilka vägval det finns att ta så att den man spår alltid går ifrån bordet glad och upprymd.
Givetvis så tar man inte upp vad som helst, jag tycker inte att man ska ta upp negativa saker som kanske inte ger den man spår någonting mer än oro.
Lasse kan svara bättre på detta :).
Ja får ta och träna lite med korten nu i påsk…tack ska du ha för att du ville svara
U R us