OT ADHD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min sondotter har mycket att berätta eftersom hon nyss fått diagnosen adhd och är 21 år med 2 små barn. Hon vill ta fram det possitiva i adhd.n som till ex skapandet. De är ju väldigt kreativa. Hon är väldigt intresserad av att inreda i gammal lantstil (samma smak som mej:=) och vill öppna un liten butik i framtiden och det vet jag att hon lyckas med. Är man så stark så man kan gå ut och berätta om sin diagnos för att andra ska våga, så klarar man vad som helst. Som stöd har hon sin Christian som är en varm och omtänksam kille som är omtyckt av alla.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hur ska man göra då när man försökt på alla olika sätt att få ett fungerande liv men ändå inte gör annat än längtar till tidens slut?
Hur gör man för att människor ska förstå att det är något som är fel? Hur gör man för att få den hjälp man behöver?
Missförstå mig rätt, missunnar inte din sondotter detta, undrar bara hur en människa gör för att få rätt hjälp då inte samtalskontakt och antidepressivt hjälper. Har använt mig av dom metoderna i 8 år nu och ändå mår jag sämre nu än någonsin. Hur kom hon på att det var just ADHD? Var hittade hon hjälpen?
Jag är 24 år och har ett barn och lyckas inte komma på fötter hur jag än kämpar.
Tacksam för svar!
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Läs hennes Blogg pernillaa, du har ju filen där uppe i rutan som du kan ladda ner, där står hur hon hanterar det, vilken hjälp hon fått och vilken medicin. Du kan skriva till henne så kanske ni kan bena ut några frågor tillsammans. Hon har gjort bloggen för att hjälpa sig själv och andra. Hon skriver hur hon tar dagarna med sina två små barn och sitt problem i fokus.
Kram
Jag kan rekomendera dej att läsa hennes blogg hon skriver mycket bra.
Helen
Jag har en väninna som har adhd. Hon vet själv om att hon kan vara högljudd, för entusiaistisk, för krävande och impulsiv. Hon har ibland kommit till mig och sagt att hon inte orkar med sig själv, att hon bara möts av kritik hela tiden och att folk tycker hon gör fel.
Det finns vänner omkring mig som klagat på henne, men jag tycker att hon har nog med just dom känslorna. Hon har ju bra medicin som fungerar och träffat man henne, så kan man inte tro att hon har adhd. Hon är bara en väldigt "överpositiv" människa och ibland är livet nere i källar-nivå. Livet är en berg och dalbana för henne.
Jag kan inte förstå hur hon känner, men jag kan bara utifrån mina egna erfarenheter av livets skola ha sympati för när hon mår dåligt pga sin adhd. Så jag försöker finnas till där för henne som vän.
För hon har det största och mest generösa hjärta av kärlek jag mött
Jag har aldrig märkt på min sondotter att hon har adhd så jag blev fövånad. Men man vet ju själv bäst och hon tog ju itu med det själv och det tycker jag var bra gjort. Hon har allt mitt stöd i denna fråga och jag är glad att hon inte gjort som många anser att hon borde göra..hålla tyst! Det blir tvärtom värre av att gömma huvudet i sanden.
Du är en bra vän Bettis och det skulle finnas fler som dej.
Kram

Jag har träffat många med diagnosen ADHD, jobbar i skola där är vanligt att det finns 1-2 i varje klass .För att ha en diagnos betyder inte att alla med ADHD fungerar likadant. Det kan vara svårare att upptäcka den hos flickor därför får dom ofta diagnosen senare i livet. Men jag har också träffat många som skulle få den diagnosen om dom sökte hjälp , men man måste ju vara positiv till en utredning och det är inte alltid lätt att inse för alla att det är det bästa. Har läst om att det finns dom som fått diagnosen först på ålderdomshem, det kan tyckas vara sent ,men bättre sent än aldrig.
Människor med ADHD är fina människor, lätt att såra därför så känsliga och sköra ….
Ja det håller jag med om Lilj-an.
#4 Som du beskrev din väninna passar in på mig väldigt mycket, fast folk klagar inte…
Men vad ska dom klaga på..jag förstår inte? Att de är glada impulsiva, entusiastiska osv. jag är själv sådan och jag har heller inte hört någon klaga. Varje människa har sitt värde och det måste man respektera.

Jag har oxå ADHD…. fick diagnos förra året, har 4 barn o kämpar som en tok för att få varje dag att funka….
Har fått "klagomål" på hur jag är…. för glad, för aktiv, för snabb, lägger mej i, hetsigt humör, pratar för mycket, flaxig och allmänt jobbig….
När jag berättade för omgivningen blev det bättre… Mina arbetskamrater har ett helt underbart sätt att vara med mej….
De vet om mina brister, som också är mina fördelar
Och de använder sej av det… (vilket jag uppskattar) Det är ingen som sytör sej längre på när jag blir orolig i kroppen på tex möten… De hittar på en massa saker till mej att göra så att jag kan koncentrera mej bättre
och ingen stör sej på att jag studsar o vankar o flaxar längre….
och vill de ha något kreativt gjort eller något gjort snabbt så kommer de till mej 
Visst finns det något som heter ADD också? Eller?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo det gör det ..här kan du läsa
Jag uppfyller 9 av 9 diagnoskriterier för ADD. Verkar som något som måste undersökas närmare det här. Tack för svaren!!!
Kram
Jag känner dej inte närmare Pernillaa, men jag tycker att du verkar vara en väldigt trevlig ooch reko tjej, jag läste nyss i din tråd om pm.et och tycker du är värd det. Bry dej inte om den sjuka personen som svammlar i din tråd. Han har aldrig skrivit ett inlägg själv om någonting..varför, jo därför att han inte kan. Han kan bara hänga i andras trådar och livnära sig på andras energi som en vampyr.
Kram

Vill bara säga att under kropp o själ finns en kategori som heter bokstavsfolk.. gå in där och läs..
Jag har själv folk runt mig med just adhd diagnos.. och läst mycket på den sidan just..
Kram
Tack Kybele för infot.
Kram
Christine: Tack så mycket för dina uppmuntrande och stöttande ord. Det var omtänksamt av dig! Kram 

Cristine :) var så lite så :)
man gör allt man kan för att hjälpa :D
just adhd låter så lätt men är så mycket mer än vad bara andra mämmiskor ser i ett barn eller i en vuxen……… de finns ju på insidan med. :D
Så är det Kybele , vi har både adhd och autism i släktenså jag vet att dom har det inte lätt. Det märks inte alltid utåt.
Det var så lite Penillaa
Kram

#13 Christien gå till din husläkare och begär och få en remiss för ADHD utredning för det kan du alltid kräva.
Men sedan är det fruktansvärt svårt att få denna utredning genomförd.
För det är en väldigt omfattande utredning som görs så inget som görs i ett nafs.
Så det kostar pengar och då är det också väldigt svårt att för denna utredning.
Jag började min utredning för ADHD för 3 år sedan och det har väl varit 3 olika utredningar på vägen först var det en utredning på om jag uppfyllde desa kriterer som går under ADHD plus samtal med läkare.
När det då visade sig att jag uppfyllde dessa kriterier så gjordes ytterligare en utredning hos läkare och sedan en till av psykolog.
När dessa samanställdes så fick jag för 2 månader sedan diagnosen ADHD.
Men detta räcker inte för den slutgiltiga diagnosen ska ställas av Neuropsykiatriska kliniken och dit är det ca 1 års vänte lista för att dom ska göra sin bedömning och eventuell behandling.
Neuropsykiatriska kliniken går i genom alla jornaler som är skrivna och sparade på dig från födseln och till nu tid.
Dom begär in handlingar från samtliga skolor du gått.
Handlingar från socialförvaltningen och från polismyndigheter så allt som finns antecknat om dig i registren gås i genom för att dom ska kunna ställa diagnosen måste det även finnas problem från barndomen och framåt.
När det gäller ADHD och även dom andra neuropsykiatriska handikappen så är det som så att man har även insalg av ngt av dom andra handikappen.
Så har man inslag av Autism fungerar man på ett sätt och helt annat om man har inslag av dyselexi eller touretts.
Är också väldigt olika hur man medicineras beroende av vad för inslag man har.
Flickor som det stod om i tråden är svåra att upptäcka för dom behöver inte alls vara överaktiva utan kan till och med vara apatiska i stället och när ett barn håller sig lugn i skolan ja vem bryr sig.
SÅ många flickor som alldrig uppmärksamats för sitt handikapp.
ADHD är väldigt vanligt och vi dom flesta har ngn grad av handikappet men inte lika många som har det grava handikappet.
Men det jag fick höra så är det så många som 20 % av befolkningen som har ADHD som ställer till svåra besvär i vardagen.
Dom gjorde även en undersökning på Norrköpings anstaqlten och över 70 % fick diagnosen ADHD.
Lasse
Tack för ditt svar Lasse!
Det är min sondotter som varit på utredning och fått diagnosen, jag ville visa hennes blogg där hon skriver om sina svårigheter och sin medicinering. Jag trodde jag kunde fått adhd själv men när jag läst igenom listan är det väldigt många utsagor som inte stämmer ,men jag kanske fått en liten släng av det.. Dottern har autism och fick diagnosen när hon var 9 månader gammal både i Frankrike och Spanien. Det var väldigt intressant att få ta del utav all information du ger oss.