Uppdrag...
Men bara om du vill (vilket jag hoppas)
Jag har ett stort akvarium på 310 liter. Däri simmar de mest underbar Malawiciklider. Aldrig trodde jag väl att jag kunde känna sådan kärlek för FISKAR, men jo…det gör jag. Dom är min älsklingar…
Nu är det så att en av dem är sjuk. En ljuuuuusblå hane med svarta streck på magen. Han har fått bukvatten…en sjukdom som börjar i fisken själv…förenklat kan man säga att han blivit stressad av ngn anledning och nu börjat förgifta sig själv.
Han o resten av gänget (över 20 firrar) har fått medicin nu…men jag fruktar att det är för sent. Saken är den att jag mår kasst av att han mår dåligt o jag är så rädd att han går vidare till fisk-himmelen…så hör och häpna…
Jag tänker fråga er om ni kan tänka er att hela min malawiciklid
Tack på förhand
Jag älskar fiskar och framförallt Ciklider, jag har själv stått och gråtit över sjuka fiskar.
De känner igen sin skötare, speciellt cikliderna som ju kan vara lite "blyga" och lättstressade.
Självklart sänder jag ljus till hela ditt akvarium vännen.
Tack underbara själa-stora-syster
Vad synd hoppas din lilla fisk blir frisk!
Tack snurro, jag är sååå glad över den hjälp jag kan få
. i går såg det ut som han "hostar" vilket är ett tydligt bukvattens-symtom och jag är såååå orolig
Han är så vacker…jag vill bara att han ska få leva!
Jag skickar healing till din lilla älskning och styrkekramar till dig.
Kram Dinengel
#5 Tack snälla*rörd*
Våra Elever Och jag kan sända till din fisk i morgon om du vill(jag sänder lite nu med)
Kram Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Mer än gärna Jane*kramar om* Det skulle betyda massor!!!!
Känner också med fiskar, dom e så fina.
Hade en stor fisk en gång, som gjorde hela akvariumet
men så dog han och då tappa jag lusten "för akvariumeiet"
så nu e jag utan fiskar, dock har vi en hamster
Men det e ju så klart inte samma sak, men jag ville iallafall bara ge en tröst och kärlek till ditt akvarium.
//Varma kramar Carola
Tack Carola
Det betyder så mycket!!! Jag vill ju sååå att min lille fiskvän ska repa sig:-)
KRAM
Ja det vill jag med, hoppas verkligen att det blir så.//Carolla

Jag blir så rörd när ja hör att det finns en så stor kärlek för fiskar =)!
Vi sände alla förut idag - hur går det med fisken(fiskarna)
Kram Jane
Åh Jane jag är verkligen SÅ tacksam
x massor
Vår lille firre kämpar fortfarande. I morse rusade jag ut för att se så han fortfarande levde och fann till min lättnad att han var inne i sin grotta. Han har lite småkramper då o då…pyttesmå ryck och han vill fortfarande inte äta, men jag HOPPAS att de fina enegierna han fått och medicinen ska göra sitt.
Jag är så rörd över den omtanke o hjälp jag får här*VÄRME*
#14 vi sänder mer till dem i moron igen:-)
God natt- kram
Jane
Skönt att höra att läget verkar vara lite stabilt även om faran inte är över.
Malawi är känsliga små fiskar men vi håller tummarna.
Sänder massor av värmekramar till din lilla sjuka firre, dom är ju så vackra dessa akvariefiskar i alla dessa färger…..
Inte ofta man hör någon som bryr sig så om sina fiskar….men det är ju du Eleri…..så självklart….styrkekram till dig med du omtänksamma goa vän…
Vet hur det kan bli, har själv hållt på att rädda livet på både getingar o humlor ur vattentunnor mm…..

Jag tänker på din fisk hoppas den blir bra
Ni är bäst godingar, tack för er varma omtanke
Min lille firre kämpar fortfarande…han "hostar" inte lika mycket men vill fortfarande äta
Det verkligen syns att han kämpar och jag bara hoppas att han inte lider allt för mycket.
KRAMAR

I dag dog ännu en av våra fiskar. Det var den 5 i ordningen. Det känns inte roligt alls. Vi har haft akvariet i 3 månader. Det är neontetrerna som dör eftersom. Vi har behandlat som man ska men det har inte hjälpt. Men jag hoppas din firre kvicknar till nu av alla som hjälper.
Beklagar Birgitta…vi hade bukvatten för ett tag sedan och då dog våra små Bembor en efter en. Efter medicinen så repade sig dok hela akvariumet och sjukdomen verkade inte ha nåt våra "gamlingar"…men nu är det riktigt tungt att se denna "stora" fisk vara drabbad.
Bukvatten är väldigt vanligt bland ciklider då de lätt kan stressa varandra…men fångar man tecknen i tid så kan man avstyra förloppet.
Jag har sänt färger till din fisk. Hoppas ahan mår bättre. Färgerna har ändrats sedan igår. Känns lite svajig.
Kram Åsa

Hur går det med fisken?
#22 Jadu Åsa (Stort tack för hjälpen) Det Är svajigt…han vill fortfarande inte äta även om han inte "hostar" och kommer ut ur grottan då o då. Det värsta är insikten om att han kan smitta de andra och att jag i värsta fall måste ta ett mycket tungt beslut
Jag vill ju inte att han ska lida och tänk om han har jätteont
o jag vill inte att de andra ska bli sjuka och jag har inte råd med ett extra kar just nu…tungt
Jag förstår att han inte vill äta, han mår illa. Ser att alger skulle vara bra för honom, men hur får man i honom det? Försöker prata med honom att han ska äta alger från stenar och glaset. Viktiga spårämnen finns där för honom. Du får inte städa för ofta
, algerna behövs. Känns väldigt rent i ditt akvarium. Om du ser att det finns alger på något föremål i akvariet så lägg det framför hans grotta så att han inte behöver ge sig ut så långt. Det spar hans krafter.
Kram Åsa
Vi har vår beskärda del av alger till honom, men han vill verkligen inte äta alls.
Vi gör vattenbyte en gång i veckan men är noga med att våra "grävare till ciklider" har alger att äta på oxå. Jag har även suttit hos honom och gett healing genom fönstret. Dessvärre är han extra blyg nu när han mår dåligt så han försvinner gärna in i grottan igen.
Jag ska se om jag kan lägga fram ett par snäckor med alger på framför hans grotta*tack för rådet*
USch detta är så jobbigt, jag har ärligt svårt att vara riktigt glad…jag till och med drömmer om den lille firren….
Och nu som sagt, börjar jag blir riktigt orolig för att han ska smitta de andra…
Tack snälla Åsa för din omtanke
Hoppas de blir bättre snart
I går fick vi reda på att han inte kan smitta de andra fiskarna längre i o med att vi behandlat honom och dem mot sjukdomen. Vi fick även veta att fiskar kan repa sig även om de är jättesjuka…men…nu på morgonen ligger han strax under ytan och kippar…lite svagt lutad på ena sidan
Nu känns det mer som han behöver lugn energi och trygghet för att "gå över"

Tråkigt att höra. Känner att han har svårt med andningen, men så blir det om kroppen inte vill vara med längre. Ser inte att han har ont eller så. Sänder honom färger och kärlek.
Kram Åsa
Tack Åsa, det är just den där biten med smärta jag är orolig för. Nu ligger han i sin grotta igen och jag har bett en liten bön om att han ska få "komma hem". Tror inget kan få honom att bli bättre nu, då det känns som han själv inväntar att få simma vidare.
Det känns tungt, men samtidigt önskar jag att det kommer gå fort härifrån…så han får bli fri.
Tack än en gång för all hjälp jag fått från er här ovan, det betyder jättemycket!!!!!!!!!!
Sänder för det bästa för han! och till dig med:-)
Kram Jane
Tack Jane*kramar*…ja jag vet att det säkert finns männsikor som skakar lite på huvudet åt att man kan bli så här ledsen över en fisk. Men jag hade aldrig räknat med att komma till att tycka så attans mycket om mina fiskar som jag gör. De kommer fram till mig när jag sitter vid akvariumet och kikar på mig med sina mörka ögon. De glittrar i de mest fantastiska fäger och så fort jag visar upp påsen med fiskmaten så tok-simmar de fram till mig*varm*
de äter till och med ur handen…
Jag vet nu att det är döden som väntar för min stackars fisk och jag har bett hela dagen för att han ska släppa taget och bli fri. Just nu ligger han o flämtar i sin lilla grotta och man kan riktigt känna hur han kämpar.
Och jag mår riktigt dåligt
Du Eleri…jag sänder dig en stor kram! Kan inte hjälpa att jämföra dig med min äldste son..han har också ett stort akvarium med ciklider och han är lika rädd om sina fiskar som du är. Ni är så goa…..önskar lycka till din fisk
U R us
"32
Stackars dig, så hemskt när man mister någon kär.
Varma kramar till dig Carola
Eleri jag menar inte att springa händelser i förväg
, så länge det finns liv så finns det ju hopp.
Kram carola
#32 Förstår dina känslor - även om det kanske inte blir bra med din fisk så har jag faktiskt varit med om att de tillfrisknar efter de tillstånd du beskriver - har varit med om både och! Så ge inte upp än!
Och vist förstår fiskar mer en vad många tror! de är inteligenta varelser!
kram Jane
Tack för er pepp*kramar om* Jag ska försöka att inte tappa hoppet!
Vet många som inte bryr sig alls om fiskar och bara spolar ner dem i toaletten, halvdöda eller så.. Som min pappa kan göra ibland :/ Du har verkligen en stor kärlek till fiskarna vilket är jättefint Jag förstår dig också och Även om han dör så hammnar han på ett mycket bättre ställe än han är nu!. (även om det är jättebra det han har nu:D)
Tack Snurro för fina ord och tankar
Oj, hur går det? Så sorgligt när nån man tycker om dör.
Synd om #20 också, som blivit av med 5 fiskar.
Jag försöker väl heala jag också, fast jag inte kan, men sända tankar i alla fall.
Jaaduu Mysan…det ser väldigt illa ut, nu kan han knappt hålla sig upprätt utan ligger på sidan inne i sin grotta.
Tack snälla för healingen*varm*
Stackars lillen
#43 Men Vafaan! lägg ner nu du behöver inte skriva på varenda jävla bild? Skaffa dig ett liv istället!
sviskon, jag har försökt möta dig med respekt o vänlighet…nu är inte det möjligt längre. Jag ber dig ignorera denna tråden, då det verkar omöjligt för dig att visa finkänslighet oavsett hur "löjligt" innehåll du tycker den har. Min son är allergiker…han kan knappt klappa pälsdjur. Vi gav honom dessa stora och vackra fiskar för att han skulle få egna djur att hålla av och han älskar dem. Vi älskar våra fiskar. Lik väl som det finns STORT hundintresse, kattintresse så finns det akvarister…kärleken till ett djur begränsar sig varken till utseende, art eller storlek.
Nu har min vackra fisk "simmar vidare" och jag är ledsen samtidigt som jag är lättad att han äntligen slipper lida.

Det är så tråkigt när det blir så att någon måste skriva något elakt till personer som sårar och gör illa. Var snälla mot varandra och bemöt varandra vänligt, är det något som man anser är galet eller konstigt så fråga på ett vänligt sätt istället för att göra en peron illa. Jag har tagit bort Sviskons inlägg här nu och jag hoppas att det i fortsättningen kan bli trevligare toner till varandra.
Eleri, jag låser den här tråden nu, säg till om du vill att jag öppnar den igen.
Kram
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus