Poliskontroll
I torsdags kväll när vi hade varit och handlat så ser jag en man korsa gatan till bankomaten trodde jag.
När han kommer mitt i vägen så tvärvänder han sig mot mig och sätter upp handen och vinkar mig åt sidan.
Jag har lika gärna kunnat köra förbi honom(eller hemska tanke köra på honom) för jag reagerade inte att det var en polis. Mörka kläder, såg ingen polisbil för den var inbackad bakom ett hus.
Jag blev så nervös när jag skulle visa körkort och blåsa att jag inte lyssnade vad han sa. Tänk att man ska ha en sådan respekt för ordningsmakten, jag har kunnat erkänt alla brott som finns om han hade frågat mig.
Skyldig,skyldig, skyldig kändes det som, man det gick bra körkortet var giltigt och blåsningen visade inget trots att jag fick göra det två gånger. (gjorde fel)
Min dotter var med och hon undrade flera gånger såg du verkligen inte att han gick där, du har kunnat köra på honom osv.Vi satt och surrade med varandra om allt möjlig och jag tittade på vägen men var väl lite "borta".
Jo, jag såg att det gick en människa där men inte att det var en polis. det är vanligt att det går folk rätt över där)
Efteråt har jag funderat mycket, tänkt om jag bara kört förbi tankspridd som man är, eller kört för nära honom eller nästa på honom.
Jagis genom byn med blåljus efter mig, vatten och bröd i flera månader (bra bantningsdiet) mista körkortet m m.
Jag har blivit stoppad förut och jag tror att polisbilen måste synas lite och framför allt borde väl en polis som går mitt i vägen använda reflexväst eller annat som syns ordentligt. Jag blev alldeles skakis ett långt tag efteråt och har funderat massor på detta.
Blir ni också "rädd" för polisen jag har hört att många blir så nervös att de gör en massa tok när de blir stoppad.
Tatsu
Jo jag känner mig jämt skyldig om jag måste utsättas för en poliskontroll. Betyder det att man inte alltid är laglydig
Ja!!
Jag käner igen mig i det som du beskriver. Det står Syldig i hela pannan..O Erro.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Usch ja, jag blir alltid stirrig. Jag jobbade på båtarna mellan Helsingborg-Helsingör i 10 år och varje dag när jag gick igenom tullen så kände jag mej skyldig..
Helt sjukt konstigt…
Ha en skön dag alla!!

Jag har inte så stor respekt för polisen, kanske därför att jag haft ett förhållande med en, och två av mina systrar är gifta med var sin.
Även poliser gör sina fel i trafiken, och i andra sammanhang också, de är också människor ( fast man inte kan tro det alla gånger, för tyvärr finns dom poliser som gillar att spela på sin makt.
Men dom flesta är trevliga och förstående poliser.
Nej . Jag känner mig inte rädd. Men det kanske beror på att jag känner en hel del poliser. Både som kunder, inom idrottsför nästan grannar m.m.
Det är ju helt vanliga trevliga människor.- Precis som vi här.
En gång för säkert 20 år sen, skulle vi med flyttgröt till en vän som flyttat. Tänk er 5 tjejer i en bil. Jag körde. Vi blev stoppade. Jag fnissade så jag knappt kunde blåsa. Men polisen bara log och skaka på huvudet. Till slut blev det blåst och allt var ok. (Hade inte väntat mig nått annat)
Var rädda om varandra
För mig är en polis en människa som bara gör sitt jobb…
Jo visst är de människor. Känner många trevliga poliser, men har tyvärr träffat på riktiga rötägg också som tyvärr fått mig att tappa respekten för dem en aning.
Jag menar att jag har ingen större respekt för dem i den form att jag ska behöva vara rädd för dem eller se upp till dem…

#8 Menar naturligtvis desamma …. respekt är viktigt att man visar alla människor…. och ingen skillnad på yrken…
eh.jag blev stoppad för första gången för ett par år sen. han såg häpen ut när jag glatt blåste… och tyckte det var så kul å bli stoppad för första gången.
annars har jag i över 10 års tid fått panik, kallsvettningar mm när jag såg en polisbil …då jag körde bil…

…småler åt detta….tänk hur man är egentligen….jag reagerar precis som du Tatsu…..vimsig och disträ….samtidigt som tusen tankar far genom huvudet….typ, är bilen laglig, är däcken lagliga har jag kört för fort eller glömt att blinka….ja, allt möjligt….
Kommer så väl ihåg när jag blev stoppad första gången, då var man bara mäkta stolt över att få visa sitt körkort som var bara några månader färskt.
Jag var chaufför åt några lite förfriskade polare på väg till marknaden i Hällefors….
Till saken hör att jag är inte så lång precis, och då hade man ju en gammal Amazon…och där fanns det inga hissar o inställningar till sätet inte……utan det var en stor kudde som gällde, och så denna ratt……
den var inte liten inte…..
Där sitter jag uppe på en kudde, med en ratt som gjorde att jag ändå knappt såg över kanten på den trotts kudden…
Då får man se en poliskontroll och en polisman står ute på vägen och viftar med sin stoppspade……min tanke då var först o främst…..bromsa mjuuuuukt….för det hade min bilskollärare präntat in i min skalle…..jag hade en tendens att alltid tvärnita när jag övningskörde…..
Sagt o gjort….jag rullar fram sakta men säkert och bromsar mjuuuuukt….ända tills den stackars polismannen nästan får hoppa åt sidan…och med mina medpassagerares skräckblandade rop ringandes i öronen så stannar ekipaget äntligen och jag med ett nöjt leende på läpparna att ha lyckats med en helt fantastisk mjukstopp, rullar ner rutan och säger glatt hej, med körkortet i näven snabbt som attans……
Polismannen öppnar dörren och tar kortet och kikar på den, och lyser sen mig i ansiktet och ner till kudden……tillbaka till körkortet och mitt ansikte igen……jaha! säger han…..det är verkligen du tydligen….Men man ser att han tänker så det knakar, men han kan ju inte göra något…….
Sen kommer den där roliga alkotestet….han ber mig andas på honom så att han skall lukta om det luktar alkohol om min andedräkt…..för han ser ju hur det är ställt med de andra…..
Han ropar på sin kollega och denne gör samma sak……(Tänk om man hade dålig andedräkt…urk…
..hemska tanke)…….Detta var 1970, så det var vanligt att dom gjorde så….
Äntligen är dom färdiga, och vinkar iväg oss…….Man kan ju bara undra hur deras snack gick sen….för det måste ha varit en syn med lilla mig uppflugen på denna kudde, plus att jag såg nog inte ut att vara mina 18 år ens, men körkortet var ju bevis…..