Dagens goda gärning...
I dag ringde jag till kommunen och bad dem sätta tillbaka skylten"Koppelkrav på vovvar" på den närliggande motionsslingan igen. Jag är trött på att träffa på lösspringande hundar som rusar emot oss och skrämmer både mig och min son
Härom dagen kom ett gäng med rottwailers mot oss varav en av dem sprang mot oss med högrest svans. Min lille pojke blev jätterädd och jag hojtade till ägaren (som hade "noll koll" på hunden), att han måste hålla den kopplad. Svaret jag fick var att "det inte behövs längre för skylten är borta".
Detta gjorde mig förbannad, för jag VET att det enligt lag är koppeltvång på hundar såvida du inte har superkoll på din hund. Denna killen hade uppenbarligen ingen kontroll över sin hund alls.
Så nu har jag som sagt ringt och blev trevligt bemött av kvinna på kommunen, så jag hoppas att skylten kommer upp snarast möjligt och gör den andra skylten i andra änden av motionsslingan sällskap.
Jag vill kunna gå ute i skogen utan att vara rädd och jag vill att min son ska få en fin relation till vovvar.
Så…nu ser jag fram emot trygga promenader:-)
Det är ju tyvärr så att under höst och vinter så är det inget koppeltvång på hundar, även om det är bra om man har det på sin hund om man har koll på dom. Den killen ni mötte hade tydligen inte det. Under vår och sommar är det koppeltvång dock vilket är bra för båda människor och vilt 
Lite dumt att det bara sitter en skylt med uppmaning på koppel på hund, det gör ju att det blir lite dubbelmoral 
Hoppas kommunen sätter upp den andra skylten så ni slipper såna möten igen!
Ja det hoppas jag med! Jag har pratat med flera som tycker det är mycket obehagligt att gå där pga lösspringande hundar. Och jag tycker personligen att det ska vara koppeltvång året om. Åtminstone på vissa platser såsom motionsslingor.

Ja ..det tycker jag med, att de ska vara koppeltvång där det är allmän plats. Hundar är ju ändå stora djur, och alla vill inte ha en stor hund hoppandes i ansiktet. Hur snäll hunden man möter än är, så kan det vara lite skrämmande eftersom man inte känner hunden . Och barn vill ju gärna gå fram och klappa..tänk då om inte hunden vill bli klappad eller om den inte alls är van vid barn?
U R us
synd att hundägare inte förstår att det finns dom som har hundskräck. och att utsätta barn får något sådan är under all kritik…. det kan få men för livet….
Precis, Mateo blev livrädd o började skrika när Rottwailern cirkulerade runt oss, mycket obehagligt
det västa är nog att ägarna är så nonchalanta…de nästan hånar en och säger att det inte är någon fara…försök tala om det för en liten tjej som gallskriker och gråter i ren panik. råkade ut för det själv.
en tant gjorde det motsatta…skulle försöka bevisa att hunden inte var farlig…och stannade kvar…
suck…
(jag vet att spindlar inte alltid är farliga men jag får panik ändå…)

Håller med er allihop o jag är ju själv hundägare!!
Skulle aldrig falla mig in att ha honom lös där jag vet att jag kan stöta på andra människor. Tycker även själv att det är jätte olustigt att möta en lös springande hund. Det handlar om att visa respekt för andra alla "älskar" ju faktist inte hundar!

Håller helt med er! Det som är så förvånande är väl att hundägarna gör så här eftersom det enbart leder fram till större motstånd mot både hundar och deras ägare. Men jag instämmer i det faktum att man möter få djurägare som är nochalanta och respektlösa som just hundägare! De tappar liksom omdömet många av dem och tror att bara för att de älskar just sin hund så gör automatiskt alla andra det med… dessutom är det faktiskt så att man ALDRIG kan lita fullt ut på en hund, oavsett hur väluppfostrad den är.
Vi har själva hund, men jag har varit paniskt rädd för hundar och har därför all förståelse för detta. Vi skulle aldrig få för oss att ha honom lös på allmän plats, inte heller när vi promenerar på skogsslingor mm där man kan möta andra som nero skriver.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tycker det också är obehagligt med lös-springande hundar, när man inte är ute efter att träffa dom.
Jag har ju själv hund och har henne sällan lös, bara i parken, ifall den är tom. Så fort det kommer någon så kopplar jag henne igen.
Ja jag är själv uppvuxen med hundar då min pappa alltid haft kennel och jobbar som polis(hundförare) Vi har alltid haft våra hundar kopplade på allmänna platser. 
Vi får hålla tummarna för att den där skylten kommer upp snart så vi som går där och är lite skraja eller rädda om våra kopplade hundar får andas ut
Koppeltvång eller inte, tycker att man får väl visa respekt på platser där man vet att man kan få möte.
Jag är själv hundägare och blir så ledsen när vissa gör på detta viset, det blir lätt att man blir dragen över en kam…
Jag personligen är inte hundrädd, men hur många är inte det, och just för småbarn är alla hundar stora nästan….om det inte kommer en liten chi wau wau då….
Nej jag håller med, man måste respektera andra med att hålla sina hundar kopplade där det finns andra gångtrafikanter….annat skall det vara en extremt lydig hund då, det finns en här på gatan…..han har aldrig koppel på den hunden….men jag kan gå i god för att den är extremt lydig….verkar inte finnas något som lockar bort den från sin husse inte….

Hej alla, är också hundägare och kan bara hålla med.
Händer alldeles för ofta att jag får ropa till hundägare att koppla sina hundar för min lady är inte så glad för andra hundar hon inte känner.

#10 det var en god gärning du gjorde…jag säjer som du
man vill kunna gå en promenad utan att hundar rusar fram
men ni som skriver här har jag missat nåt??
trodde att man måste ha hunden i koppel eller kunna
styrka att man har sån pli på sin hund
det är ju straffbart att ha de lösa..eller gäller det bara
i tätbebyggt område???
min lilla hund blev attackerad av en stor rotweiler en gång. Nä… hennes hund var så snäll så snälll… såååååååååååå snäll… och inte fick man ens en ynka liten förlåt… tur nog så gick det bra. men att se henne ligga under den stora hunden var hemskt..
å de gånger hon löpte fick man vara extra försiktig eftersom de stora lösa hundarna mer eller mindre hoppade på den lilla stackarn…
… alla är inte lämpade att vara hundägare….
Under våren och sommaren är det koppeltvång men då med tanke på viltet, inte på människor som kanske är rädda för hundar. Annars är det väl i väl tätbebyggda områden som det gäller också, men det vet jag ingenting om alls tyvärr
Jahapp….fick besked i dag av kvinnan från kommunen som ringde upp mig. Mannen hon talat med som ansvara för detta med skyltarna tyckte INTE att det behövdes sättas upp en skylt utan bara påpekade att DET ÄR koppeltvång och att människor bör veta detta!
SUCK….
Behöver jag tillägga att jag ska ringa honom i morgon och tala med honom personligen*morr*

#17 jag blir så
när de bara ignorerar folk
tummen upp för dig
hoppas det kommer leda
någon vart för er….Squaw

Det är mycket människor BÖR veta som de/man inte vet! En skylt är väl aldrig fel på ett ställe där det vistas människor och i synnerhet små sådana!
Jag bor inne i stan och nära oss bor det 2 stora mastiffar.En dag sprang ena hunden till min lilla valp,vilt skällande.Min valp blev livrädd och jag plockade upp honom snabbt i famnen.
Hunden cirkulerade kring oss tills ägaren kom,visst,han bad om ursäkt,men det räcker inte,tycker jag.Han ska hålla båda hundarna kopplade,när vi bor i stan,men han kopplar bara den ena hunden fortfarande,inte den andra.
Jag tycker det är rätt rejält naivt att TRO att folk ska komma i håg lagar och sånt. Finns det ingen skylt så kommer många tänka, "jaha men då är det fritt fram"…huaa…måste lugna ner adrenalinet inför telefonsamtalet jag ska göra. Jag bara hoppas att karln förstår mig.
Om inget annat så tänker jag fixa dit en skylt själv! Jag kan ju alltid få ngt inplastat från det lokala tryckeriet!
Ingen ska behöva vara rädd för att gå där, så det så!!!

Bra rytit Eleri!! Stå på dig!

#21 håller så mycket med dig 
säjer som du: ingen ska behöva vara rädd att gå där hundar finns
skriv gärna och tala om hur det gått…Squaw