Min systers Begravning!
Var i Tyresö kyrka den 12/12-08 - hela kyrkan var full men släkt och vänner! Tänk vad många hon berörde!
Jag höll det inledande talet för henne,vilket jag kan tycka att prästen borde ha inlett begravningen och hälsat alla välkomna dit - det borde inte jag fått göra och det borde varit på sin plats att prästen presenterade vem jag var först också. Menar alla som var där kan ju inte veta!
Men i alla fall så blev det och jag talade inspirerat och avslutade med en sång - jag mins inte vad jag sa . men alla tyckte det var bra efteråt!
När prästen skulle tala så blev det störningar i högtalarna- det knastrade så man inte hörde vad prästen sa- (fast det gjorde inget då hon tilloch med sa ett fatalt fel i sin predikan med!)fy skäms! Jag puchade syrran som jag tror skapade dessa störningar - att kom igen säg något i högtalarna det vore ju suvärent:-)
Men det blev bara störningar!
Efter ceremonin så sitter jag och min man vid Kistan medans hennes 14 åriga dotter går runt den med sina vänner och tittar på alla fantastiska blommor!
Då kommer (vem det nu var) kyrkovaktmästaren eller begravningsbyrån fram till mig och frågar om det är okay att börja plocka bort blommorna!
Jag trodde inte mina öron - NEJ - sa jag - här går hennes dotter runt sin mammas kista och ni ska plocka bort blommorna och avsluta så fort det bara går - vad är det för värld vi lever i- fy för den lede - var finns etik och moralen i detta! Näe här begravs männskor på löpande band - man får inte tid att ta farväl i lugn och ro- det är skandal!
Sen ger dom konoleanserna till min mamma istället för till hennes Man!?
Jag hoppas att min systers begravning är ett undantag - för detta var verkligen skandal! Skärpning svenska kyrkan!
I dag är en tuff dag i sorgen så tack alla som lyssnar!
Kram Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
STOOOOOOOOOOOOR KRAAAAAAAAAMMMMMMM kära vän*värme* Helt fruktansvärt att folk kan vara så där okänsliga och respektlösa=(
Jag blir upprörd men tyvärr har jag varit med om liknande och fler med mig. Allt ska vara så effektivt nuförtiden….Men i alla fall…Jag känner med dig och de dina….Kramar från Jeremina!
1 o 2 Tack - det är lite tufft!
Kram Jane
Men… vad okänsligt. Jag tror (hoppas) att ni hade otur och att sånt här inte händer så ofta. Jag tycker att ni ska säga till på begravningsbyrån hur ni tycker att ni blev behandlade. Dom tar så himla mycket betalt så dom måste få höra hur personalen beter sig.
Jag måste få berätta då 1982 när vi begravde min älskade farfar bara 61 år gammal. Det var 13 mars och det snöade och blåste och var såå kallt. Men Jannepräst som han kallades hade inte bråttom ens vid graven…alla väntade tålmodigt när jag och min lillasyster läste en dikt som hon skrivit. det betydde mycket för oss och farmor.
Jannepräst var en långhårig ung kille som suttit i fängelse för att han var vapenvägrare. En varm och gò kille som verkligen tröstade min farmor i denna svåra stund.
Präster är såå olika…min mamma hade samma präst när hon gifte sig 1994 som när hon begravde samma man 2006…det var tufft men vilken skicklig kvinna. Hon var pensionerad men hade begravningen ändå för min mamma bad henne.
Det är väldigt olika men jag tror att dem har mer bråttom i Sthlm än i Jämtland tyvärr….
Jag blir upprörd när jag hör hur det gick till..vilka klåpare! Sådant får absolut inte förekomma, nu har dom gått för långt!
Och jag tycker det är hemskt att du och de dina som sörjer blir lidande på detta sätt av respektlöst folk som ska hjälpa.
Jag är så lesen för din skull Jane!
Kramar Cristine
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kan inte annat än krama om dig riktigt hårt vännen, orden liksom saknas helt och hållet, vart tar respekten och ödmjukheten vägen.
Kramar
Helena
Men Jane! Det här är ju fruktansvärt. Fy och skam verkligen, trodde knappt mina ögon när jag läste ditt inlägg. Jag hittar inte ord just nu.
Men skickar tröstekramar till dig och de andra berörda förstås.
Massor med Tröstekramar/Happyspirit

Stor kram från mig också!
Bra at du sa ifrån til den uaktsamma person som skulla avsluta stunden for er…den person trengte høra just det du sa.
Stor kram till dig Jane. Man tror inte sådana okänsliga människor finns, men aldrig ska man sluta förvånas. Var liknande när min farfar begravdes, vi hann knappt utom kyrkan och hans kista stod ju kvar där inne när de bärjade bära in nya blommor för nästa begravning. Lite märkligt och okänsligt kan jag tycka.
Beklagar verkligen din/er sorg och hoppas syster din har det bra där hon finns nu.
Kramar Madde
Amor Vincit Omnia

Det är ju hemskt vad ni fick uppleva med den begravningen Jane! Tyvärr förekommer det omänsklighet istället för värdighet vid begravningar, har också råkat ut för det i samband med en begravning men till slut blev det ändå som vi ville ha det. Vi skulle inte få spela en låt i kyrkan trots att låten inte strider mot kyrkan, den är jättefin men prästen tyckte inte att det passade sig att spela en låt på cd-skiva. Hade aldrig tidigare hört denna motsägelse för jag har varit på flera begravningar där det har blivit som dom anhöriga har önskat. Det här hände här i Jämtland och min uppfattning var att den prästen ville ha kvar dom gamla sederna men hon fick ge med sig till slut.
Skickar varma kramar till dig Jane!!!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Beklagar sogen jag med.Hoppas du mår bättre.
Inte klokt att dom stressar på det viset men dom tar inte hänsyn till familjen i sorg det handlar bara om pengar och det ska gå fort.
Kram Dinenegl
När min moster dog 2007 fick dem vänta på att få begrava henne i 3 månader. Hon bodde i Sthlm därav skrev jag att det kanske är mer bråttom där nere än i Jämtland för att så många ligger på bårhusen och väntar.
Mina kusiner sa att det ofta var långa köer för begravningar..det är väl också mycket trist.
Elisabeth! Det var konstigt att ni inte skulle få spela cd, det brukar vara ett eget val nuförtiden men det finns nog fortfarande gammalmodiga präster antar jag. Men skam den som ger sig.. ni fick som ni ville…kram
Men kära vän så tragiskt!
Beklagar verkligen sorgen……
det är helt otroligt….hur kan de bete sig på detta vis….jag finner inga ord. Jag vill bara ställa mig upp och skrika ut min vrede….hur kan man behandla folk på detta vis….och mitt i en svår sorg.
Jag har också varit på en begravning(min morfars) i stadskyrkan, där de så fort vi var på väg ut ur kapellet sänkte ner kistan i golvet och började plocka bort blommorna…..innan vi hade hunnit ut. Såå ovärdigt….löpandebandsprincipen….jag rusade in och sa några väl valda ord….har förträngt denna händelse nu tack och lov!!
Har även varit på en begravning i en frireligiös kyrka….snacka om skillnad. Där var det värdighet och frid från början till slut.
Sänder kärleksfulla och varma kramar till dig och de dina!
Kram, Mabia.
Jane. Vi lever i känslokalla värld. Även här i mellan #5 o#6 dök upp direkt "pengar-annons". Sälja ett dödsbo? Men, vi ska inte tillåta känslokalltheten förstöra värmen vad vi hyser inom oss. Vi ska trösta o sända varma tankar åt varandra o ignorera ohövliga kommentarer vad de nu än är. Jag skickar en stor tanke-kram åt dig som har fått bemöta sorg o livets "dumheter" på samma gång. Pirkkolino.
Meeeen….Jane gumman, va ledsen man blir o läsa om din systers begravning….man kan verkligen undra hur dom där såkallade kärleksfulla människorna är funtade igentligen….
Dom om någon borde ju veta vad sorg är, och att det behövs den tid det tar för att säga farväl…….
Tyvärr så råkade jag ut för liknande sak när vi hade minnesgudtjänsten för min änglasambo, han skulle ju iväg o kremeras sen…..hur som helst så fråga vi prästen om man hade möjlighet att få vara ensam med honom en stund sen efter att alla hade gått förbi och gett sina kondoleanser….
Prästen skulle ge klartecken sen när vi satt vi gravkaffet, för min mamma och några till ville se honom en sista gång och säga adjö, och hans mamma ville oxå gå in ensam en stund…..och för mig var det så viktigt att få sitta en stund med honom där……
När så äntligen prästen gav klartecken, och jag gick iväg för min stund med honom, så var han o kistan borta och alla blommor låg utanför kyrkan………vilken chock! Och prästen kunde inte svara på varför det hade gått till på det viset….någonstans så hade tydligen komunikationen uteblivit totalt….
Så där just då, orka man inte bråka, man var ju så slut…all denna spänning innan och under cermonin….man var så urlakad och slut…men långt efteråt så har jag sörjt denna förlust av stunden vi skulle ha haft tillsammans en sista gång….
Men jag har mött honom och vet att han är inte ledsen för detta, så nu känner jag inget mer, för jag fick ju träffa honom sen igen många ggr…..
Men där borde man nog gå in o slå näven hårt i bordet och få till en ändring, för hur många är det inte som mår dåligt av sådant bemötande….
kramar om dig massor Jane, och du…din syrra visa verkligen att hon var med i högtalarna….va härligt….

Usch så gräsligt, man kan ju tycka att präster och folk från begravningsbyråer ska ha större förståelse och empati för människor i sorg. Var finns respekten för den avlidna och *h..s* familj och vänner?
Allt ska gå så fort idag, tycker det vore bra att som förr ha ett sorgeår det fanns större förståelse och respekt då för att sorg måste få ta tid.
Jag beklagar din sorg och sänder STOR varm kram.

beklagar sorgen Jane..usch så ni blev behandlade..
kram

Tråkigt att behöva gå igenom en sån begravning, nog jobbigt ändå.
Jag har också varit med om en väldigt jobbig begravning och man får hoppas och tro att det skall vara den enda.
Det var då min farbror Hilding skulle begravas det var sommaren 1996. Det var väldigt varmt den där dagen och vindstilla. Själva begravningen i kapellet gick väl som den skulle. Men då det sedan var dags för att följa med till graven. Då kom mam på att fel grav blivit uppgrävd. Vi hade ingenstans att lägga min farbror. Jag tyckte så otroligt synd om lilla Stina som stod och skakade av gråt….Vi fick lov att åka och ta minnesstunden och sedan åka tillbaka till graven, nu den rätta för att gravsätta min farbror..En sån begravning hoppas jag slippa någon mer gång…Och jag brukar tänka även på de stackarna som fick sin grav uppgrävd..det måste ha kännt väldigt jobbigt för även dem..Går nog inte att tänka sig hur det skulle kännas att få en anhörigs grav uppgrävd så där. Kan inte förstå hur de kunde göra så fel..

Sänder stor kram och beklagar din/er sorg !

Just det där med att inte få spela den bortgångnes favorit musik det fick vi vara med om då min sambos bror blev begravd 05. Musiken passade sig inte hade prästen sagt till min svägerska. En av den musik vi valt för honom spelades alla fall på orgeln och det Seiling som Rod Stevart gjort. Men inte vintersaga som Jerry Williams brukar sjunga. Kommer ihåg att vi var väldigt ledsna över detta och särskilt min svägerska då förståss.
Fy vilket otrevligt bemötande, tidspress förmodligen för de planerar in begravningar på löpande band.
Man borde i allafall få vara kvar en stund för att ta farväl och få ett avslut eftersom det är många känslor man går igenom när en anhörig har gått bort. Det ska inte behöva stressas vid detta tillfälle och man ska heller inte behöva möta nästa begravningssällskap i foajen.
En sak som jag också irriterar mig på är att en begravning ska vara så fruktansvärt dyr, det är till att ockra på andras olycka i ett känslosamt läge när man inte har något val.
Jag beklagar verkligen sorgen för er familj. Kramar från Tatsu
Urs vad hemskt!! Rena skandalen.Man kan inte skylla på tidpress.Kyrkan o dom som har hand om en begravningar,måste lägga så att detta inte uppstår. Själv har jag aldrig upplevt något sådant. Min mammas begravning,var väldigt vacker ( i en mindre kyrka ) men fint tal. Var senast på min väninnas dotters begravning,väldigt fint och vackert det med.Men ett mycket vackert och personligt tal av prästen.
Om kyrkan planerar begravningar på löpande band,då får vi (för vi måste agera,inte enbart klaga) makera tydligt,att detta finner vi oss inte i!! Och sen bör kyrkan fundera på ,varför antal besökare i kyrkan stadigt minskar hela tiden!!
Det är nog dags för kyrkan att tänka om här .Länge sedan man kunde skrämma människor till kyrkan/ lynad. Vi har i dag helt andra krav.Detta gäller även kyrkan. Sedan finns det en hel del kyrkor som är mera mordena i sitt sätt att nå ut. Och det är just dessa kyrkor,som har mest alltal besökare. Jag beklagar ännu sogen ,och,ert dåliga mottagande,brist på respekt från kyrkan..
Kram Åsa
Fy så hemskt! Var är respekten och värmen och omtanken? Det är hemskt att man inte ska kunna ta farväl i lugn och ro.
Kram/Marina
Usch vad respektlöst!
Varför kan man inte få ta ett sista farväl i lugn och ro?!
Tycker ni ska påpeka detta till begravningsbyrån, de kan gott få höra detta. Om inte annat så kanske fler sörjande slipper få samma behandling.
Av de få begravningar jag har varit på så har det inte varit några större missöden. Det enda jag kan minnas var att byrån delade ut dessa handblommor till fel personer, då de trodde att de hörde till de närmaste anhöriga, så en av oss blev utan blomma.
TACK ALLA FÖR ERA INLÄGG!
Det betyder jätte mycket- och i alla era inlägg kan man se att det är inget ovanligt det som hände på min systers begravning! och det är Fy skam!
Jag tror att de vet att när man sörjer så orkar man inte klaga - sen när man sörjt klart har det gått så lång tid så man orkar inte bry sig för det! - Samtidigt som det blir en återupprepning om man tar tag i detta!, ja huja!
Antar att de som arbetar med detta tappar vördnaden och det blir endast ett jobb att utföra! (fast då tycker jag det är dags att sluta)
Sen skrev någon i ett inlägg att det var så dyrt att begravas - ja de kan jag verkligen hålla med om, min syster begravning allt som allt gick på c.a 35 000 kr och då var det den enklaste kistan med vård täcke - ska man ha en vit fin kista kommer du nog inte under 40,000 kr. e det klokt det - när man betalat kyrkoskatt hela sitt liv - ska inte kyrkan stå för en kista då!?
Vad f-n betalar man för! När inte ens prästen kan säga rätta namn under en seremoni - det är faktiskt kränkande, när hon säger min systers sons namn(som är på andra sidan) då hon ska säga hennes mans namn!
Näe fy fy fy!
Hörde en berätta här under vårt Nyårsfirande på gården att Fonus hadde protesterat villt - då det var någon komun som hade börjat med enkla kistor i den komunens kyrka - de förlorade sina pengar då, uja!
Sen är detr väll statligt med och staten måste ju dra in av våra döda en sista gång - för sen kan dom ju inte göra det mer!
Får se om jag orkar protestera om detta - jag skulle gärna vilja veta om den där prästen var nyexad och om det var hennes första begravning!(fast då borde de varit två) Kan ju förklara lite av hennes betende då - men annnars är det oförlåtligt och hon bör inte hålla begravningar! Hårda ord kanske - men alla har rätt till ett värdigt livs avslutning!
Kram Jane
När min pappa begravdes så lät de kistan ligga kvar i kyrkan efter ceremonin.
Vi gick och hade en liten fikastund i en jättemysig parka kan man kallad et för, mitt emot kyrkan, vi närmaste. Sedan fick vi gå in i kyrkan igen och bara sitta vid kistan hur länge vi ville.
Ingen stress alls.
En annan sak som jag tycker är fruktansvärt nedrig är dessa fula människor som stjäl blommor ifrån begravningarna.
Min fd chef, hade varit vid en kyrka i något sammanhang. Jag vet inte om han kände denne personen som jobbade vid kyrkan eller inte.
Men iallafall så höll denne anställde på att ta reda på blommor som var ifrån en begravning. Han frågade om han ville ha blommor med sig hem till frugan 
Nu tackade min chef nej, av just den anledningen att han trodde inte att frun skulle upskatta dessa blommor med tanke på vart de kom ifrån.
Och detta reportage på Uppdrag Granskning har ni väl sett som handlar om begravningar?
#27 Tur ni hade en fin begravning!
Men fy - man kan ju inte ta begravningsblommor, uj uj fy
Moral och etik är verkligen borta då!
Programet du nämner var verkligen hemskt! Kanske dags att syna denna branch!
Vänligen Jane

Sänder mina varmaste tankar, Jane! Så ledsamt att det ska bli så..
Jag har de flesta släktingarna bosatt i Stockholm. Jag upplevde lite av "löpande-band-begravningar. Vi satt och väntade medans den andra begravningen skulle bli klar..Vi skulle få komma in 15 minuter innan de andra, för att slippa hälsa på alla innan cermonien.Det blev verkligen snabba ryck, då vi kom in 5 minuter innan. Efter oss kom ett sällskap som skulle ha begravning..Blommorna som stod vid kistan skulle bäras ut nästan innan vi var ute ur kapellet. Min sambo, som jag bad att ta kort, han fick be dem vänta med blommorna.
Det som var positivt vid denna begravning var att den var borgelig. Istället för "av jord är du kommen…" så var det tre vita rosor och jättefina ord..kommer inte ihåg, men den ena rosen stod för kärlek, en för livet osv. De bästa vännerna höll egna tal och Stallbröderna spelade jazzbetonad musik, mycket vackert!
Dumt av de präster som inte tillgodoser anhörigas önskan. Det betyder mycket för fortsatta sorgearbete att man får det som man önskat
Kram!
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Beklagar verkligen Din stora sorg!
Hur kan kyrkan göra så mot sörjande människor.
Fy, så gör man bara inte - oursäktligt beteende! Så känslokallt!
Måtte dom syna denna bransch väldigt snart…
en kram full med tröst
/moonflower

Vad sorgligt, Jane! Inte nog med att ni alla mist en så ung själ, att sedan få uppleva detta måste kännas som en skymf. Känner verkligen med dig och hoppas du mår hyfsat trots allt detta. Fick ju själv nyligen uppleva min fars begravning, så otroligt vacker och respektfull in i minsta detalj. Det är ju vad jag verkligen önskat dig.
Varma hälsningar och ta väl hand om dig!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
Tack alla , vi kallade henne ett måndagsexemplar(pg av alla sjukdommar hon gått igenom) - så kanske begravningen behövde vara det med! Vad vet jag!
Kram Jane

Oj denna tråd har jag missat.
Fy vad hämskt Jane.
Då har jag haft tur med präster både från min gamla hemkomun och där jag bor nu.
Prästen kommer hem innan begravningen sedan får dom anhöriga bestämma precis hur dom vill ha det från början.
När vi var på dop av en av barnens kusiner för några år sedan då min son var i sin allra värsta punk period.
Han kom till kyrkan med uppställda spikes över hela skallen och stora kängor, trasiga jeans och en jeansväst med diverse prylar på.
Han vägrade nämligen sätta på sig något annat och eftersom ingen annan hade något emot det så fick han gå så.
Gissa vem prästen bad att bära korset när dom skulle gå fram till dopfundet ?? jo min son
det tyckte vi var lite häftigt 
Men det verkar vara olika på olika ställen, synd att dom inte kan vara lika toleranta överallt inom kyrkan 
!
Jag beklagar din saknad *kramen*
penke
Kära Jane! Det var verkligen inte kul att höra hur ni blev behandlade, jag har inte hört talas om att detta hänt tidigare här i Tyresö.
Och det är verkligen inte okej under några omständigheter att man vill plocka bort så länge sörjande är där.
Om det är en begravning eller annan akt efter så ska det vara sagt från början om det är inbokat något efter.
Må Ann funnit frid nu. Och att ni börjas helas som familj efter alla förluster.
Kram Alma
Men fy, vilken hemsk upplevelse Jane för dig och övriga, helt repektlöst i er sorg, varmaste kramar 
Tack
Ja det var väldigt oproffessionellt av kyrkans personal och jag hoppas det inte upprepas….tänkte på hennes dotter som är mitt uppe i ett avskedstagande och blir behandlad på detta vis..fy sjutton
#38 Ja det är bedrövligt faktiskt!
# 32
Visst är det konstigt,vad en del måste gå igenom. Men det låter skönt,att ni (din syster o du ) skämta i allt det svåra.
Det ligger mkt styrka,att få må' sig ett skratt i allt det svåra. Det känns som din syster var väldigt stark i själen..
Många kramar Åsa
#32 Tack
Beklagar stort det du vart med om och alla andra också så respektlöst av sånna som ska vara proffesionella.. USCH! Bra att ni säger några välvalda ord tycker jag..
Det jag vill få ur mig är inte svenska kyrkans fel utan dom som ska tränga sig på och inte ens kan ta efter ens kultur en liten stund.
Ungefär som när min mormor dog och min mamma knappt kunde andas genom gråtattackerna så kommer mina kusiners jävla (ursäkta ordvalet) kompis som jämt är med överallt och börjar fota kistan I GRAVEN och alla som står och sörjer.. de kanske har den kulturen i USA men jävligt respektlöst mot oss enligt mig.
Hon skulle med pga att hon påstod sig vara lika nära vän med mormor som hennes barnbarn (dom här kvinnorna som är kompisar med varann är iallafall 30+) men om hon var så nära min mormor som hon sa kanske hon skulle släppa en tår istället för att skratta åt något innan prästen tog till orda och ta kort på allt och alla..
Ja man skall respektera varandra även på en begravning, men många som har svårt att respektera varandra annars i livet har svårt även en sådan gång att göra det.
När min mamma dog kände vi oss totalt överkörda av prästen och den övriga personalen i kyrkan. Prästen rabblade helt opersonligt och snabbt upp det som skulle sägas, de psalmer som vi bestämt spelades upp, sedan var begravningsakten över.
Eftersom det var i kallaste vintern när mamma skulle begravas, och det var barn med på begravningen beslutade vi att vi skulle ta farväl av mamma i kyrkan.
Efteråt stod vi i en liten stund utanför kyrkan och pratade lite, innan vi skulle åka och hem till mammas hus och få fika, då kommer prästen hastigt utfarande och blänger ilsket på oss, och muttrar att vi måste avlägsna oss nu, för som han säger: begravningsakten är över nu, och det är faktiskt bestämt att den bara skulle hållas i kyrkan, och de skall bisätta kistan i graven! Alla blev så paffa och sårade så vi lunkade därifrån, blir bara så arg
visst kanske de har mycket att göra men nog har de tid att visa lite medmänsklighet trots allt, vi stod ju bara där några minuter dessutom!
Tänkte ringa prästen ett tag efteråt och prata med honom, men sorgen var stor,och man kände sej så sårad. Nu har det gått drygt två år så han torde väll inte ens minnas denna begravning. Det är skrämmande då man som medmänniska glömmer och bara är "rationell" för dem som är proffs i sitt yrke är det bara en begravning bland många andra, för de sörjande en svår tid. Men även de i kyrkan råkar ut för personlig sorg en dag.
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
det jag tycker är hemst är att man gräver upp graven och tar bort gravstenen om man inte betalar avgiften…
jag har inte varit med om det… men fick det förklarat för mig…
det finns ingen respekt för de döda….
Här fanns det många som stöttar ser jag. Jag orkar inte läsa allas inlägg utan skriver bara utifrån det #0 skrivit.
Jag kan aldrig tänka mig fasan att förlora min syster och med en 14 årig dotter är det ju fruktansvärt. Jag vet inte denna historia men hemskt låter det och jag tycker du är stark som lägger fram ditt missnöje över svenska kyrkans bemötande såhär mitt i sorgen. Mycket starkt av dig. Jag hoppas att ni är många som stöttar varandra i sorgen!
Hoppas av hela mitt hjärta att den värsta sorgen får sitt slut snart för dig och dina nära och kära!
Stor stor kram
Ha en bra dag! // Pernilla
#44 Jo nog är det så - men det är mest i storstäderna - där det är ont om begravningsplatser - men det är vist en 20 års gräns sen måste man betala ny hyra för platsen, hua!
#45 Tack för ditt medkännande:-)
Min syster kom igenom i en fysisk seans vi hadde här på Ramsbergsgården - mindre en en månad efter hennes övergång!
Hon talade med sin egen röst först igenom en trumpet(megafonliknande) sen i oberoende direkt röst direkt i rummet - så jag vet hon har det bra nu! Men vist saknar jag hennes fysiska jag oerhört - man är inte på samma planhallva så att säga!
Hennes dotter och Man har flyttat upp till oss - vilket käns jätte bra! Jag vet att min syster vill att hon ska vara här!
Men sorgen . ja den finns kvar där!
Tack o Kram
Jane
Ja fy vad fort allt ska gå idag, folk har ingen ödmjukhet mot andra människor. Tänkte på din systers dotter som också stod där vid kistan när de ville ta bort blommorna, man blir ju bara ledsen när man hör sånt här. Tänkte på det som var på tv-programmet PLUS där de slog sönder kistorna när de hade på jorden. Hur kan man göra så..fattar ej.
Innan min granne dog så ville hon att begravningsbilen skulle åka igenom byn där hon bott innan hon skulle iväg till kremeringen. Det tyckte jag var fint. De närmaste följde efter.
Varm Kram till dig Jane och din systers dotter och man.
Jile
Tack Jile

Kram! Jag sänder dig all min medkänsla och kärlek, hoppas att det hjälper lite i sorgen och vreden även fast vi inte känner varandra. Samtidigt är jag glad åt att mitt i alla starka känslor så är din syster fortfarande med dig/er.
Min historia är inte kyrkans fel utan min storebrors. Min andra storebror dog, och av någon anledning valde den kvarvarande storebrorsan att han inte skulle begravas där han hade önskat (i vår pappas grav) utan på andra sidan stan. Dessutom skrev han i sitt eget namn men inte mitt och lillbrorsans namn i dödsannonsen… Men trots att jag känner mig bitter över det så är jag samtidigt också glad, för jag vet att min änglabror tänkte på mig. Jag fick en sista hälsning från honom natten då han dog, och under ett år efter dödsfallet var han mycket hemma hos mig. Han kommer fortfarande på besök ibland. Så även om jag givetvis är mycket ledsen över att han inte är med oss fysiskt längre, så vet jag att han har det bra nu och att han tittar till mig ibland.
Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!
#49 Tack
Jovist är dom med oss endå!
Kram Jane