Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettertvtidningarradio
Läst 2415 ggr
Elisabeth-J
1

Det okända 25/3

Kopierat från www.tvplaneten.se

Del 9 av 12. Familjen Löfhaugens gård i Rätan har varit ansatt av märkliga fenomen ända sedan en präst flyttade dit för 60 år sedan från ett Sveriges mest ökända spökhus, Borgvattnet. Tora Löfhaugen och hennes son Zebastian som nu bor på gården har aldrig märkt av något konstigt - till alldeles nyligen. Steg närmar sig huset, djuren blir som galna, möbler flyttas och en mörk skepnad visar sig. Mediet Jörgen Gustafsson försöker hjälpa Tora att ta reda på vad fenomenen beror på

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Soffe
0

Tack!

Jag saknar Jill som varit med i det okända.. Hon får gärna vara med igen :-)

luxplyr
0

är de på borvattnets prästgård?

[Puppan]
0

Intressant. De ska ja kika på!

christine79
0

Kunde det inte ha varit Terry Evans i kväll igen? Han har verkligen så himla bra svar på allt. Gillade verkligen förra avsnittet där han var med.

Christine, Chris

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se

molly57
0

Oj låter spännande! Men jag får vänta tills lördag och reprisen.Jobbar kvällen :-(

Kram åsa

Ankie
0

Ja du Terry är outstanding, jag håller med idig #4

wolfie
0

Jag får vänta med att se avsnittet..ska på bio i kväll..

Mysan59
0

Jag ska se det, synd bara att det var Jörgen igen…

sven-g
0

Inte tusan är det väl synd att det bara är Jörgen. Jag tycker han är lika bra som Terry. Bara det att Terry skapar med sin röst en stämmning pga att han ej pratar svenska.

Britt-Marie
0

Skall nog försöka se det ikväll igen.

molly57
0

Tycker Jörgen oxå är bra. Men det är klart att dom jobbar helt olika. Alla medium jobbar olika,vilket är en himla tur.

Elisabeth-J
0

Jag tycker det är tråkigt att ni skriver att det är synd att det inte är Terry, synd att det är Jörgen…. Skulle programet vara bra om alla avsnitt var Terry? Är det inte bra att det är flera som jobbar med det här? Inte skulle jag vilja se en varje gång, då skulle nog inte serien ha fortsatt så många år för då skulle tittare försvinna ganska fort. jag tycker inte heller att någon är sämre eller bättre än någon annan, alla är lika bra på sitt sätt då alla arbetar olika. Tror också att det är en del av det du skriver sven-g och Caroline sa ju något liknande i Karlavagnen häromdagen :) Tråkigt är det ändå att det skrivs så negativt om Jörgen, jag hoppas att han inte läser den här tråden :(

Elisabeth 

sven-g
0

Har träffat Jörgen och det är en mycket sympatisk finstämd man. Som sprider positiv energi inte många har den empatiska förmågan som han har.

Elisabeth-J
0

#13 Kan bara hålla med dig Glad

Elisabeth 

christine79
0

Ja visst jobbar alla de på olika sätt. Men Terry Evans är ju oxå bra på sitt sätt och Jörgen är bra på sitt sätt.

Christine, Chris

Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se

Mads
0

Det är väl okej att man inte känner förtroende för alla medium som är med i programmet ? Eller förtroende är kanske fel ord, men att man helt enkelt inte tycker att alla är lika bra eller spännande att se på. Alltid trist att få ris men jag tycker det delas ut mycket ros här också, balans måste ju finnas.

Amor Vincit Omnia

Mysan59
0

FAst idag var han riktigt bra!

Vad jag menar med Jörgen är att han i min smak, är lite väl flummig ibland.

Och det är ju så att man gillar inte alla lika mycket…

Mammi
0

Jörgen är hur bra som helst tycker jag och så även i detta program där han tog det mesta! Otroligt!

Mysan59
0

Ja, ikväll var han otroligt bra och träffsäker, idag blev jag imponerad! Oskyldig

christine79
0

Vissa gånger ger han ett lite flummiga svar, enligt vad jag tycker, men jag måste faktiskt ändra uppfattning om honom nu sen jag såg programet. Han var faktiskt bra ikväll.

Christine, Chris

Ankie
0

jörgen är mycket bra på sitt sätt men personligen gillar jag Terry

christine79
0

Var nyss in på tv4´s hemsida och där kunde man läsa 2 dikter som Toras pappa hade skrivit och se 2 bilder han hade ritat. Länken dit är:

http://www.tv4.se/polopoly_fs/1.909864.1237990403!tor%20löfhaugens%20dikter.pdf

Christine, Chris

[Hellas]
0

Programmet var bra denna gång med, liksom förra avsnittet.
Fortfarande har de dock dessa effekter som jag inte gillar.

Alla dessa medium är väldigt duktiga på sitt sätt och har sina metoder och det var jättekul att se Jörgen arbeta.
Jag är ju egentligen mest intresserad av metoderna och hur de arbetar.
Intressant är ju även att lyssna på hur de uttrycker och beskriver det de får fram.

tommytoe
0

#23 Effekterna är väl bara till för att dramatisera och göra det lite mer realistiskt om du tänker på dom i början eller tillbakablickarna? Mig stör dom inte så mycket.

Annars är det roligt som du säger intressant att se hur dom arbetar. Man kunde önska att det var lite fler olika, men dom har väl något slags kontrakt så samma medium återkommer.

[Puppan]
0

Jag tycker att det var ett mycket bra program ikväll.

Britt-Marie
0

Tyckte Jörgen var jättebra. Vilken upplevelse för denna kvinnan och sonen. Det var starka känslor av kärlek.

Pappan hade sagt många otrevliga saker till sin dotter i sista tiden, men hon var så förstående med att han var sjuk. Det är så synd om dem som tar åt sig av saker som sägs av en sjuk människa. Och inte kan släppa det sedan.

Min mamma fick Alzaimers och det fanns en tid i hennes sjukdom som hon trodde att jag både stal för henne och ville förgifta henne med de tabletter som hon skulle ta som bromsmedicin. Hon sa att jag ville ta livet av henne. Det var så hemskt att höra och det var svårt i början av sjukdomen att acceptrera att mamma inte längre var sig själv. Alzaimers kallas ju även för de anhörigas sjukdom och det stämmer månt om mycket. När mamma kommit längre in i sin sjukdom blev det dock både lättare för henne själv och faktiskt för oss. Hon kom i ett skede där hon tyckte allt var vacker, alla vara snälla och hon blev nyförälskad i min far, det var härligt att se deras kärlek blomstra mot varandra in i det sista.

Men nu tillbaka till programet, som jag tyckte var bra. Halkade in lite där om hur jag kände det då min mamma inte var sig själv längre..Men hon var och är min älskade lilla mamma ändå. Nu bara på ett anorlunda sätt där på andra sidan.

Britt-Marie
0

Skall tillägga att det är intressant med att se olika medium och hur de arbetar på olika sätt och kommer fram till saker.

squaw
0

det var väldigt bra program och alla jobbar olika..Glad
ni som säjer negativt om jörgen så tycker jag
se och lär.
#12 måste bara hålla med dig vad du skriver i ditt
inlägg….Oskyldig

tarotlasse
0

Ett mycket bra program även om dessa jäkla ljud och bild effekter stör mig fruktansvärt mycket.

Men detta avsnitt visade vad som sker i 99% av alla hembesök vi medium gör.

Inte alls ngn vilsen själ utan en av dom boendes nära och kära som redan gått till ljuset.

Som sagt vad så är det det vanligaste att den boende skapar vilsna själar och demoner av sina egna rädslor och när vi medium kommer dit visar det sig vara en Pappa  Mormor eller liknande som redan gått till ljuset och  dom är där enbart för att visa att dom fortfarande existerar eller att dom har ngt speciellt att säga.

I samtliga fall är även den boende öppen och det ser ju andevärlden och vill naturligtvis prata med personen.

Stänger man ner så slipper man uppleva dessa besök så ngt man helt och hållet bestämmer själv om man vill ha kontakt eller inte oavsett det är ngn från ljuset eller om det rör sig om en vilsen själ.

Tyckte Jörgen gjorde ett jätte bra jobb i kvällens program och var klockren i sin beskrivning.

Lasse

Mammi
0

Elisabeth, jag har hört ryktas om att du varit med i det okända, stämmer det?  Skulle väldigt gärna vilja veta när och om man kan kolla på det avsnittet på nätet?

Hälsningar från Mammi den nyfikna….Flört

tarotlasse
0

Annars tycker jag programmen har blivit betydligt sämmre nu för tiden.

Upplever ju många gånger hur mediumen har en ande från ljuset  men att programledaren försöker  hela tiden framstå att det är ngt annat som är på besök och dessa ljus och bild effekter ja  så var det inte från början utan då var det mer naturligt.
Upplever att TV4 vill ha fram det skrämmande och få fram obehagliga saker för att locka tittare och det gillar jag inte alls.

Lasse

[Pirkkolino]
0

Även jag kollade hela programmet ikväll. Tyckte att den var mkt bra. Jag ser mellan fingrarna de spökliga effekter. De är onödiga, men det är TV program. Jag bara känner innehållet vad det kommer fram. Jag tänker inte heller vem är medium i programmet. För att jag uppskattar alla de personerna lika mycket som ställer upp så påfrestande situationer, att arbeta framför TV kameror. Men ändå har personerna förmåga att medla med ord och kroppspråket vad de får uppleva inombords. Alla medium vilka jag har sett i programmet har hjärtat och hjärnan på rätta stället. Vissa har lite mera inlevelseförmåga än andra, men så är det med människor, oavsett yrke. Om jag nu säger min åsikt så som jag känner. Det är Jörgen G. som eger allra mest för den varan. Alltså inlevelseförmåga.

MIRJAMI
0

Jag tycker att Jörgen är bra på sitt sätt. Alla vi är ju olika. Sedan gillar jag Terry väldigt mycket. Anser ändå att vigtigt att inte bara ett medium gör alla pogram utan mycket bra att det byts ut. Ökända är ett mycket bra pogram.

sven-g
0

I och med att jag sett en rå kopia på ett avsnitt tar jag det som det är. Och det är tv i underhållnings syfte.

Jane-Lyzell
0

#29 Ja inte är det hemsökta hus inte:-) Men bra att verkligheten börjar komma ikapp serien- men bort med skrämselproppagandan- hua! Jörgen var duktig:-) Och det är kul se han arbeta!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
0

Tänk vad olika man ser! Det här som ni kallar "skrämselpropaganda" ser jag inte ens. Jag är förmodligen fullt upptagen med att titta på annat. Hur folk har det hemma och sånt Skäms

Eija
0

Tycker det var bra och väldigt känslomässigt denna gång….

dessa effekter är ju kanske ett sätt att visa deras rädsla och hur dom upplever saker som bor där…inte för att skrämmas….man kan ju då förstå mer deras känsla när dom berättar och effekterna visas samtidigt…..förstår ni hur jag menar ….

Mammi
0

#36 Hehe! Du gör som mig ser jag, kollar ivrigt hur dom har det där hemma med inredning, möbler, tavlor mm! Skrattande

stina63
0

Så synd att jag missade det okända och på lördag missar jag det också,

Jag har varit på kurs med Jörgen och han är otroligt duktig som medium. Mycket trevlig kille.

bettis69
0

stina63- Det finns REPLAY på tv4.se Skrattande

stina63
0

Tack bettis ska gå in där och kolla

Kramis

bettis69
0

Jag tycker jag känner igen kvinnan i gårdagens avsnitt. Har hon varit med på tv förut eller?

Jag kan inte placera henne, men känns som jag sett henne förut.

[MargaretaA]
0

ja det tänkte jag också! Hon verkade mycket bekant..

bettis69
0

kanske på nåt nyhetsprogram eller inom politik?

hakank
0

Riktigt bra program den här gången. Kul att se så pricksäker Jörgen var. Blev väldigt imponerad

carinadenfina
0

jag brukar kunna ta och tycka om de flesta människor, men när de här tv programmet var som dom skulle få fram nya medier

tyckte jag att jörgen var arrogant och allmänt otrevlig, dryg…..

har ej haft något emot han tidigare, men de har fastnat i mig, så när jag ser han tänker jag på de programmet tyvärr

han kanske hade en svacka???????????

christine79
0

Jag undrar vilken av dessa medium som är med i sista avsnittet.

Christine, Chris

Tara
0

Varför har vi så lätt att döma andra människor ?  Om man nu inte  tycker om Jörgen Gustavsson  varför slår man inte  av  tv:n  eller  tittar på något  annat program istället.  Många tycker säkert  att  han är  ett bra medium, inklusive mig//Tara

stina63
0

Jo han är ett bra medium Jag har varit på kurs för inte så längesen, Mycket trevlig och duktig medium

[Pirkkolino]
0

#42 Undrar om hon var med en gång i Antikgrundan..eller nån som liknade henne.

Mammi
0

Jag tycker hon var snarlik tv-profilen Britt-Marie Mattsson!

Liliella
0

Alla är vi olika, ingen är den andra lik. Jag tycker lika bra om alla medier i programmet. Förresten tittar jag inte för att bedöma dom, utan jag tittar på VAD som har hänt dessa människor, det tycker jag är viktigast för att få en så bra intygelse att det finns något bakom döden.  ….. efter min död får väl jag fortsätta diska till gubben och sonen, annars drunknar dom i disk …hehehehe

När det gäller spökprogram så har jag däremot ngt att tala om vad JAG tycker …

Det där engelska ( tror jag ) programmet som gick förut efter " det okända " på kvällen, där dom övernattade i olika slott…

Hon, den ljusa kvinnan ( programledaren, tror jag) var "rolig". Hon var alltid lika livrädd ( hysterisk ) och ändå följde hon med gänget …

Mysan59
0

Nu tycker jag väl att vissa här hakade upp sig lite väl mycket för att jag skrev att jag inte gillar Jörgen lika bra som dom andra. Däremot skrev jag inte en massa negativt om honom, bara att jag tyckte det var synd att det var just han, men för det, Elisabeth, menar jag inte att det måste vara Terry, jag gillar Camilla och Lena bra också.

Men alla tycker vi väl olika, det är ju inte så märkvärdigt.

**Alla gillar inte alla, så är det bara.
**

Dessutom skrev jag också att han VAR bra i det här avsnittet.

Annars brukar han vara lite väl flummig, och det är min åsikt och den står jag för.

Britt-Marie
0

# 51

Satt igår och funderade vem hon var lik, tyckte mig känna igen hennes utsende. Och i morse kom jag på vem hon var lik. Du har så rätt med din bild som du satt in, Britt-Marie Mattson är hon lik.

[Pirkkolino]
0

#51 Dubbelgångare…….Skrattande

[MargaretaA]
0

#51, 54

jag det måste det vara Glad

anvandarnamn
0

bra program!

fattar inte all snack om jörgen, han är ju kanon! jag gillar att han är så teatralisk i sitt sätt att prata, det gör programmet mer interessant…

Britt-Marie
0

# 55 och # 56. Ja de var vädligt lika, som dubblegångare

witch
0

Tyckte Jörgen var okej i den här episoden och prickade många faktan, men han har i almänhet blivit sämre och flummigare för varje år! Kollade på några gammla episoder av norska Förnimmelse av Mord och där var han helt klockren och inte en massa jäkla tjat och konstigheter. Han borde gå tillbaka till det, ger ett mkt mer seriöst intryck.:)

Dock tycker jag Det Okända börjar bli riktigt tråkigt!! Om dom inte hittar några bättre case snart så slutar jag snart kolla! Har varit så otroligt förutsägbart och tråkigt i det sista, det är alltid nån pappa eller farmor som bara vill se om sina kära… Det har väl alla hemma hos sig? Sååå tråkigt. Jag vill se mera slott och fästningar, ställen som verkligen är hemsökta och där svaret inte är givet på förhand. Det är inte bra Tv som det är nu, såna där saker hör inte hemma i TV tycker jag, utan det är sånt som man får fixa privat. Okej med några familjesaker i bland men nu är det hela tiden. Inte konstigt att dom lägger på massa ljud och ljuseffekter, NÅT måste dom ju ta till för att hålla kvar tittarna. :p Senast det var ett riktigt intressant avsnitt var när dom var i Nora. DET var spännande! :D

tarotlasse
0

Ja men det är det som är värkligheten det ytterst sällsynt man stöter på en vilsen själ.

kan vara ngn gång per år vanligare är det inte.

SÅ varför skulle det vara annorlunda i Det okända.

Men ser ju så många gånger att programledarna gör allt för att det ska uppfattas som vilsna själar.

Sett många avsnitt där programledarna pratar om vilsna själar men mediumen inte är på samma linje men dom blir många gånger helt överkörda.

Bara för att det är ju det tv tittarna vill se men dessa vilsna själar besäller man inte och som sagt vad ytterst sällsynta man stöter på dom.

Är oftast ngn av ens egna nära o kära eller ngn annan som bott i huset innan men som har gått till ljuset.

Men vi har fått se många boende som har skapat en massa vilsna själar genom sina egna tankar.

Lasse

witch
0

Precis, det är ju så att det oftast är släktingar. Jag är mkt väl medveten om att det är så verkligheten ser ut, MEN jag tycker inte det är bra tv. Det blir för tråkigt i längden.

[Hellas]
0

Jo det blir kanske tråkigt i längden men det är mer bedrövligt att TV många gånger försöker få det mer märkvärdigt änv vad det är, i syfte att få fler tittarsiffror.
Jag tycker det är bra att det oftast visar sig vara en rar gammal släkting, kanske alla skrämda månniskor som på allvar ser andar överallt som de tror inte gått över inser att det inte riktigt är så i det verkliga livet.

sven-g
0

Håller med #62 Om det var på det viset att tv gick ut med de få fall som är otrevliga, då skulle en obefogad rädsla hos dom som bara har nära och kära i sin bostad. Så det är väl bra att tala om att så är fallet nästan alltid. För andarna är som folk är mest fast lite snällare, men det finns rötägg bland dom lika som hos oss. Men levande rötägg kan vara farliga, det kan inte dom vara. Bara obehagliga.

[MargaretaA]
0

Vi ska vara glada att Tv får det att verka märkvärdigt - annars skulle vi inte få se dessa program alls. Obestämd

[Hellas]
0

#64 Hehe, förvisso, det finns både för och nackdelar med allt.

Trisha
0

Tycker Jörgen var kanon. Vill också skriva att Jörgen är en sann vän som inte släpper en bara för att det är jävligt tufft i livet. Många har försvunnit ur mitt liv, människor som jag verkligen trodde var mina närmaste vänner, när 2008 innebar svår sjukdom, totalpaus i livet på alla plan, pappas bortgång och annat smått och gott. Jörgen ringer ofta och vi pratar om ditten och datten. Han har inte släppt vår vänskap för att det varit "off" för mig en period. Känns väldigt gott i hjärtat nu när det är solsken och mycket härliga händelser och massor av jobb.

Sånt glömmer man inte i första taget. Det är mer med det här att vara ett medium, enligt min åsikt i alla fall. För min del hyser jag den djupaste respekten för den som lever andligt 24/7 och inte bara när man står på scen, typ.

Håller sen med om att det vore jättekul om Det Okända erbjöd lite variationer, programmen är lite lika. Såg bl a ett avsnitt av Oprah Winfrey i veckan, där hade dom flera andliga personer i rutan och de hjälpte till klargöra hur ett andligt perspektiv på tillvaron kan hjälpa till i svåra tider. Kanonavsnitt. De andliga personer som kom till tals var enorma inspirationer.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

[Hellas]
0

#66 Tack Trisha, som vanligt håller jag ju med dig du kloka kvinna.
Själv gillar jag alla medium på "Det Okända" skarpt:).
De är olika individer och visar det också vilket jag verkligen uppskattar, vad trist det skulle vara om alla vore stöpta i samma form men med lite olika utseende.
Det är härligt att se lite av dig, du är saknadKyss.

Stora kram

wolfie
0

Avsnittet var bra även denna gång..Jörgen är duktig..Har träffat honom och det är en väldigt mysig kille!Skrattande

Jag blev nog kär i gården o miljön..otroligt vilket ställe!kvinnan kändes bekant tyckte även jag..