Hundar som vet
I kväll fick jag en riktig tankeställare.
Sitter på torpet och gubben kom med en senare buss än vanligt.
En minut innan bussen (med gubben ombord) dök upp bakom kröken, blev hundarna heltokiga och satte igång och börja gnälla och pipa och blev som helt galna.
Det blir de förvisso alltid när de hör husse kommer i dörren, men det här var innan han ens klivit av bussen! Hur kunde de veta? För det gjorde de - ingen som helst tvekan om den saken… vad ska man tro om det?
själv tror jag att djur är klokare än människor ^^
Klart att djur är klokare än människan, för människan är inte speciellet klog egentligen, vi tror bara det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Men sådant känner djur på sig och vet när man kommer hem, dom blir helt galna då fniss.
Visst är de kloka och pappilons sägs ligga i topp i den ligan. Men ändå… här handlar det om att de de "vet" något som de rimligen inte borde veta, om ser det ur ett krasst vetenskapligt perspektiv…
Det var nog därför manniskan skapade hunden - För att komplettera där vi inte räckte till 
Många som har epilepsi har hundar som säger till när de ska få ett anfall så de hinner gå och sätta eller lägga sig.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Ja,hundar känner av energier och lever i nuet…något som vi också skulle lära oss mera av 

Hihih,vilket smile!!
Ja,dom är härliga!
#2 giffan…..

, mycket klokt sagt….du är för härlig med din kommentar…..
#0. Ja, det verkar som att dom har ett sinne som förvarnar…fast det är inte alla hundar som reagerar så….min hund idag, är nog en hundEinstein….för han förvånar mig ständigt….och jag som trodde att jag hade haft den klokaste hunden i världen…
, när jag hade min collie när jag var mellan 10 - 14 år…
Så visst är det en privilegium att ha en hund till sin vän, det händer alltid något….
Kramar
Eija
Hihihihihi så gullig han är Eija!
Ja du Maggan,jag tror att hundar har ett mycket bra sjätte sinne. Kanske också att din gubbe varslade för sig innan han kom? Men nej det tror jag är för "långsökt" tror mer på att hundar "bara vet".
Haha vilka roliga bilder 
Visst är djur kloka, men jag är oxå klok
Jag har överlistat djur många ggr och det är väl för att jag kan läsa av dem bra..
Så där var det med min morfars katt också, när morfar skulle iväg till "byn" i Finland. En halvtimme innan går katten och sätter sig på fönsterbrädan och spanar, precis som om han vet hur många timmar som gått.
Och när en halvtimme gått, utan att han ens sett morfar i fönstret ännu, så hoppar katten ner och vill ut och möta honom.
Vi tittar ut genom fönstret när katten går grusvägen som leder fram till huset. När han kommit halvvägs, då syns morfar.
Och katten går fram till honom och slingrar runt benen och han tar upp den och kommer in 

jag har en kompis vars mamma o pappa hade en hund,korsning schäfer-storpudel,Sabina.Sabina var verkligen husses hund,varje gång han åkte hemmifrån, i bil el motorcykel så satt Sabina på en liten bergsknalle med utsikt neråt vägen o väntade tills husse skulle komma hem.
tyvärr fick pappan en hjärtinfarkt hemma o dog sedemera på tomten.. ambulansen kom o gjorde upplivningsförsök men det var för sent.
Och precis som om Sabina visste..att husse aldrig mer skulle komma hem..så satt hon aldrig mera på bergsknallen med utsikt neråt vägen.
När jag var barn så kom en bil varje tidag kl 4 . Mannen sålde strömming och kastade alltid ut 4-5 st åt katterna som satt där och väntade innan han kommit
Det är inte bara hundar som vet. Dessa grodor kom fram i Kina två dagar innan jordbävning.

ååhh fyy faan va äckligt!!!
Jag tror att djurens sjättesinne är mer utvecklat än människans.Hade hästar för många år sedan.Och speciellt en häst märkte man på när husse skulle komma.Hon reagerade oftast samma tid på eftermiddagen innan man själv varken såg eller hörde.Men dom kan ju lära sig motorljuden oxå…
Dem har väldigt bra lukt sinne och hörsel
Också kan dem känna igen bussljudet som kommer varje gång matte kommer hem Kan ju vara en anledning Djur är oxå smartare vissa gånger än människan
#18 Grodor är ju så underbara! :O
Sen är det väl så hästar (liksom hundar och katter) har en god tidsuppfattning och helt enkelt vet att "husse brukar komma hem ungefär nu". Det i kombination med överlägsen hörsel och luktsinne gör att de reagerar långt innan oss. Så just detta fallet är det nog inget sjätte sinne inblandat.

# 22, men brukar man inte säga att just hundar INTE har nån tidsuppfattning…tänker på fenomenet när man har gått in i en affär o varit borta i kanske 10 min..när man sen kommer ut till den väntande hunden så far den runt o hoppar o studsar som om den varit fastbunden i flera veckor!!!mammas cocker var så…
Hej Sandra. Det påstående tycks vara lite av en vandringsmyt, troligen just på grund av hundars översvallande hälsningar trots att man såg dem för 5 minuter sedan. Men då säger det ju mer om människors _tolkningar_ av hundars beteende snarare än att det säger något om hundars faktiska tidsuppfattning. Det blir nånting gulligt med "den tokiga hunden som beter sig som om han inte sett husse på flera veckor". (ofta pratar vi ju om hundar på ett varmsint men smått nedvärderande sätt, åtminstone gör jag och många hundägare i min bekantskapskrets det, men det är självfallet inget bevis :-) )
Det tycks vara ont om forskning på området, men det är väl rätt allmänt accepterat att hundar/katter mm framförallt i samband med utfodring tycks ha väldigt bra tidsuppfattning? Man har ju dessutom hos andra djur (åtminstone chimpanser, kanske var andra arter också?) gjort försök där man sett en förmåga att tänka på framtiden, så jag tror vi måste omvärdera uppfattningen att djur "lever i nuet" och att vi människor är ensamma om ett tidstänkande.
Håller helt med #1--djur är klokare…ibland tror jag att de långt mycket längre än vi i utvecklingen..för de förstör inte vår Jord, de har lärt sig att leva med den. Och de kan kommunicera utan ord.
U R us

#24, tack för ditt svar.
# 18 Vadå ??? Gillar du inte grodor? de som är så söööta!!
Mina grabbar brukade alltid ta in grodorna och visa..och vi har (hade)? en padda som sov över på vintrarna i pannrummet…tycker de är fina och lite mysko djur..och nyttiga faktiskt.
Fast en gång tog en av grabbarna en groda och lade den i fickan..jag märkte det när hans faster skällde på honom..grodan hade ju inte klarat den behandlingen
U R us

jodå,jag gillar grodor…men när det blir så där många på en gång tycker jag att det är äckligt.
för många år sedan visades det en dokumentär från englad om en hund som kände av när matte var på väg. de filmade matte samtidigt som de filmade hunden.
oavsätt tid på dygnet som matte valde att gå hem så visste /såg man på hunden att denne kände på sig det. Han blev ivrig och hoppade och skuttade vid entren.
min hund som jag hade för många år sen uppfattade tiden bra :-) när jag blev sen en dag hade hon tagit min sko som substitut :-)
Dem vet och känner såå mycket…min Molly väntar varje torsdag på en granne som nästan alltid kommer på just torsdagar för att köpa ägg…hon skäller och gnäller och väntar.
Hon gillar honom så skarpt helt enkelt….
Det var roligt att den här den tråden gav sån respons. 
Tack för alla fina historier ni har delat med er av!
#25 Fast kommunicerar utan ord gör ju vi människor i hög grad också, kroppsspråket står för - vad är det - 80% av all vår kommunikation. Och djur kommunicerar också med ljud och "språk" även om språket inte ser ut som vårt. Jag håller med dig om att människan är ganska unik på det sätt hon förstör jorden, men vi får nog definiera "klok" innan vi ger oss in på att avgöra om djuren är "klokare" än oss eller inte. Och utveckling sker inte i en riktning från lägre till högre, utan handlar bara om att en art anpassar sig till sin omgivning och därmed överlever och fortplantar sig. Lägre-högre är vår mänskliga värdering på det hela (för egentligen är exempelvis bakterier och kackerlackor bland vinnarna i evolutionen, de är bland de mest framgångsrika när det gäller att överleva).