Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: medium
Läst 2278 ggr
Ayena
1

Att använda sin medialitet

Hur är det med etiken hos medier?

Är det ok för ett medium att "läsa av" en person som man inte tycker om och sedan hotar personen i fråga med hjälp av sin medialitet och synskhet, dvs att man säger "Jag är synsk så jag ser vad du tänker".

Hur ser ni som är mediala på detta?

Och framför allt, hur ser andevärlden på detta, när någon använder sin förmåga som ett hot och inte i syfte att göra gott?

[Lady-Oona]
0

Jösses, det du skriver om är verkligen ett stort NO NO …inget vettigt eller seriöst medium sysslar väl med såndant?? Skulle det vara fallet så minskar snart känsligheten och det blir förmodligen lite tuffare att ta in andevärlden.

Visserligen kan man använda sin medalitet på många sätt och det är inte alltid som andevärlden är inblandad överhuvudtaget i medial verksamhet och då spelar det ingen roll MEN det är oetiskt och omoraliskt att överhuvdtaget göra en sådan handling som du beskriver….

Viktigt ämne tycker jag….!!

Må gott därute.

Ayena
0

# 1 - Nej det är ju sant att här behöver inte alls andevärlden vara inblandad.

Men när en person som är medial och som dessutom jobbar som medium använder dessa ord som en maktfaktor i en diskussion - hur går det för personen ifråga?  Det sägs ju att allt du tänker, säger och gör kommer tillbaka till dig trefalt.

Så om man använder sin förmåga till att hota någon, och som ett maktvapen - vad  händer med vederbörande? Kommer personens mediala förmåga att kvarstå?

bettis69
0

Det låter ju inte riktigt sunt va.

[Pirkkolino]
0

Det har hänt mig, mkt länge sen. Min väninna och jag var med på en resa och där dök upp en person som ville spå åt oss på var sin framtid. Jag sa artig men bestämt, Nej. H*n blev irriterade, för att det handlade om pengar vad h*n var efter, dock den saken var inte den första vad h*n sade. Min väninna gick med på att höra vad h*n skulle få fram av hennes framtid. Men jag sa lika bestämt nej hela vägen. Sedan fick h*n en slant av min väninna och var på väg från oss. Men innan h*n var borta från vår synhåll vände h*n sig mot mig och hojtade. "Glöm inte att jag utmanar en förbannelse över dig" Sedan försvann h*n. Min väninna blev jätte upprörd i stunden, men jag lugnade ner henne. Glad

Ayena
0

# 3 - Nej det låter inte sunt, men tyvärr är detta sant. Det har hänt.

Soffe
0

Det finns väl mediala som ser och känner av ex. otrohet, lögner och diverse andra händelser, men då blandas väl inte hot in i det..

bettis69
0

Jag skulle nog bara släppa det, inte lyssna.

Man märker "på frukten" ifall ett människa/medium är bra eller inte.

Jag brukar generalisera det så att, jag lyssnar på det som är bra. Inte på det som är dåligt.

Imasy
0

En fd arbetskamrat påstår sig vara medial (har iof svårt att tro det, men men) iallafall så tycker hon att hon är sk*thäftig som, enligt henne själv, kan kasta onda/elaka energier som ställer till oreda och jäkelskap för folk hon inte gillar, är tjurig på osv, som hämd.

Tror mig även minnas att hon skryter om detta i sin blogg.

Väldigt omoget och jag hoppas verkligen att hon tänker sig för om hon skulle få för sig att jobba med detta.

[Hellas]
0

#1 Jag kan inte annat än att hålla med dig Lady-Oona och jag tror också att ett missbruk av sin medialitet och/eller sitt mediumskap tillslut leder till att man avpolletterat av andra sidan.

Det spelar nog ingen roll om det är den intuitiva delen som missbrukas och används i felaktigt syfte, även den delen kan nog våra kära vänner hantera.

Jag är helt övertygad om att som medium måste man vara väldigt försiktig med hur man använder sina gåvor, ett missbruk leder inte till någonting bra.
Man kan inte kläcka ur sig vad som helst i syfte att tjäna på det själv eller i syfte att skada, då har man missuppfattat hela uppdraget.

Kram Hellas

lykkan
0

jag tror att människor med mediala förmågor har de för att göra gott…de som använder "sin förmåga" i syfte att skada och hota har enligt mig inte begåvats med de mediala förmågor som vi diskuterar i detta forum…min åsikt!

BigBear
0

Jag är inte riktigt 100%-igt säker. Men jag tror att det kanske är mig Ayena avser. Är det det Ayena?

Om du kan vara så ärlig att du säger det här i öppet forum, alltså?

Min tillåtelse har du i så fall att göra det, hellre än att smyga runt med dina "ränker i buskarna"

Om det är mig du försöker skada på detta sätt så ska jag gärna öppet och ärligt tala om hur det förhåller sig med det hela och vad jag har sagt. Jag har nämligen sparat våra PM angående detta med tanke på hur du agerat mot mig tidigare.

Därför vet jag också helt säkert att jag inte skrivit eller sagt på detta vis.

Som upplysning till övriga så kör Ayena en exakt likalydande tråd  inne på "Det Andliga Sverige"

/ Jerry

[Hellas]
0

Det finns de som har sin gåva men som av olika anledningar hamnar snett med sitt egna Ego och kanske missbrukar den förmåga de har men det slår oftast tillbaka.

Det är därför den personliga utvecklingen är så otroligt viktig och att man hanterar den samtidigt som man arbetar med sin medialitet och för den som även arbetar med sitt mediumskap.

BigBear
0

#12 -  Jag håller verkligen med dig om det Hellas! Jag har nyss fått en "kölhalning" hos Terry Evans i förra veckan så jag har det i väldigt färskt minne dessutom.Flört

Men jag tror nog att många andra människor, även om man inte är medium skulle må bra av lite personlig utveckling och att tvingas titta på sig själv för att ta itu med EGOT.

Alternativt söka psykvård förstås, vilket förstås underskattas eller anses vara onödigt om man helt saknar egen sjukdomsinsikt…..vilket förekommer vid vissa psykiska diagnoser.

[Hellas]
0

#13 Skrattar, alla hamnar nog på kölhalning någon gång, man får väl hoppas bara att man kommer upp på däck igen :).

BigBear
0

#14 - Ja Hellas, jag hänger nog fortfarande utanpå relingen…..Obestämd…..men jag har i alla fall fått näsan över vattnet nu. Men det tar nog lång tid innan jag blir "torr"….*funderar* Hmmm….Foten i munnen

Mads
0

Känns inte som att den personen har så vidare bra karma då eller tänker på sin karma överhuvudtaget. Inte ska man missbruka sin medialitet, inte någon annan förmåga man besitter heller.

Kram

Amor Vincit Omnia

[Hellas]
0

#15 Man ska ju se saker på ett possitivt så detta blir ju en fin erfarenhet för dig att ta med i ryggsäcken då du ska hjälpa andra människor som är i behov av kloka tankar :)

evrekaw
0

Förmågan ska inte missbrukas eller användas i ont syfte… Emellanåt kan det bli lite knivigt dock… Man väljer ju inte, åtminstone inte jag, att nu ska jag "läsa" den här personens tankar… Jag bara får ett budskap, en känsla… Jag kanske inte ens ville ha den…

Minns när jag var på en fest och jag bara insåg att två personer som var där med sina respektive partners… De hade en affär, var otrogna. Hade fullt sjå att inte avslöja att jag förstått… Det gick månader innan allt kom fram så jag vet att jag hade rätt… Men att hålla tungan rätt i mun under alla dessa månader var svårt emellanåt faktiskt!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
BigBear
0

#17 - Det var verkligen positivt för mig. Och Terry "kölhalar" de flesta på sina kurser…..det är ingen liten "änglaresa" man gör för att bli ett avancerat medium. Det kan ni ju fråga någon som gått kurs hos honom. Tungan uteFoten i munnenOskyldig

Men bra som f** om man pallar trycket alltså!

Dock är man ändå ganska försvarslös för manipulerande psyko/sociopater som vill svärta ner en på webben när de inte får som de vill alltid!

Det fick vi inte lära oss att hantera hos Terry!

Men jag har ett förflutet där jag jobbat med sådana så jag känner igen dem, tyvärr! Obestämd

BigBear
0

#17 - Jo, jag glömde ju…..

Du sa kloka tankar…det är inte ett mediums uppgift att komma med kloka tankar, råd eller dylikt. Ett mediums uppgift är endast att bevisa andevärldens existens och ge bevis för detta.

Man behöver inte och kan inte vara både helgon, ängel, psykolog och läkare! Och man ska inte tala om hur sittern ska leva sitt liv eller ge råd överhuvudtaget! Om det inte är harmlösa råd som verkligen kommer från anden. Då kan det finnas undantag i vissa fall!

Ingenting annat.

Annars tar man på sig alldeles för stor roll som man faktiskt inte har kompetens för. Det säger Terry och jag håller med. Oskyldig

Hoppfull
0

Jag tycker att det är en grundläggande etisk regel att aldrig någonsin överhuvudtaget läsa av andra människor utan deras uttryckliga tillstånd. Det har hänt mig vid upprepade tillfällen (aldrig här) och jag blir urförbxxxad varje gång!

Är det sedan någon som använder sina förmågor för att manipulera andra (känner till sådana personer) så tycker jag att det är skrämmande respektlöst.

Det är ju ingen lek att kliva in i andras energier och ibland upplever jag att behandlare av olika slag, som arbetar med avläsningar av andras energier dagligen, tappar distansen lite till vad det kan innebära för andra. De ser det som att de gör andra en tjänst men här måste man som medium/terapeut verkligen ifrågasätta sina egna motiv. Gör jag verkligen detta för att hjälpa någon (som inte ens bett om det) eller är det för att det känns bra inuti att känna sig duktig plus att alla andra ser hur duktig jag är som kan läsa ut detta och detta (som kanske inte ens stämmer).

En människa ska uttryckligen ge sitt samtycke till att man får ta del av deras energiutrymme innan man gör det anser jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hellas]
0

#22 Du har så rätt, främsta uppgiften handlar ju om att bevisa andevärldens existens men vi är ju även medmänniskor så ett och annat klokt ord kommer säkert också.

millam
0

Håller  med Hellas. Medialitet är en gåva, som man ska använda ödmjukt. Lurar man andra eller hotar eller dylikt, slår det tillbaka förr eller senare.Tiofallt. En av de kosmiska lagarna. Och förlorar den mediala förmågan.

Vilken Ehlak king du råkat ut för, men tyvärr finns det mycket fuffens i medialitetens namn