Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettmedialitet
Läst 1833 ggr
Zoraye
0

Intuition?

Det vore intressant att höra vad och hur ni tänker kring intuition/magkänsla?

Jag har själv otroligt svårt för att lita på den känslan eftersom den endast "stämt" en och annan gång, dessutom känner jag att jag blandar in mina egna önskemål och farhågor in i det hela när jag försöker känna efter.
Så för min del är den helt otillförlitlig, eller så har jag inte lärt mig skilja på vad som är vad.

Jea59
0

Jag kan nog inte känna efter utan kommer känslan så kommer den av sig själv med en frekvens av en bild.

Så jag kan inte framkalla den och den har alltid stämt.

evrekaw
0

#1 Håller med, den "där känslan", den styr jag inte över, den bara dyker upp… Och när den gör det litar jag på den. Jag brukar inte ha fel.

Med åldern har jag blivit allt tryggare i att lita till att magkänslan stämmer. När jag var yngre vågade jag ofta inte ta den som riktig och var därför många gånger arg och tänkte att… Varför lyssnade jag inte på min intuition?

Alltid nån fördel med att bli äldre… Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Hellas]
0

Att lära sig lita till sin intuition tar ofta väldigt lång tid och jag tror att för att lära sig vad som är fantasi och vad som är riktigt  måste man helt enkelt våga göra fel.
Varje gån man gör en övning ska man försöka observera vilken känsla man har i kroppen, när man sedan får till sig facit så kan man koppla ihop känslan med intuittion eller fantasi.

Jag tycker det är bra att medvetet öva på detta och då på personer som kan vara ärliga då det ju inte för någon frammåt att någon kanske är för snäll och inte säger som det är.

Man kan träna genom att känna av föremål eller läsa av foton på personer man inte känner så väl.
Ja det finns massor av knep för att öva på detta.

Lita alltid på det du får till dig, det viktiga är inte alltid att få rätt utan det viktiga är att få upp ett flöde och att våga.

Nu kanske jag skriver om rena intuition och inte den typ av magkänsla som du egentligen frågar efter men jag tror att ovanstående övningar även förstärker magkänslan på tex. vad som komma skall.

Lycka till

bettis69
0

Jag har fått den känslan på både gott och ont. Man bara vet att det kommer att hända. Det är en så definitiv känsla på nåt sätt.

Ett exempel är när mina barn var små. Jag skulle ta bussen med liggvagnen och äldsta fick sitta på en liggvagnsstol på vagnen.

När vi kommer ner till centrum, ser min dotter ett lotteri-stånd med en massa enorma jätte-nallar.

-Mamma, jag vill köpa! säger min äldsta dotter.

-Åh nej, tänker jag. Hur ska vi ta oss hem med den där jättenallen??

… jo, hon vann högsta vinsten, ett jättestor bamsing. Jag fick ringa och be om skjuts hem.Skrattande

sweethoney
0

Min magkänsla brukar vara rätt… men det är inte alltid jag har lyssnat på den, av en eller annan orsak.

Håller med evrekaw, en fördel med att bli äldre är att jag lyssnar på och litar på min magkänsla mer och mer.  Glad

Amor vincit omnia

skrult
0

Jag kan bli så arg på mig själv ibland när jag inte har lyssnat på min magkänsla! Men man lär så länge man lever,*fniss*

ringblomman
0

precis så är det !! att vara efterklok!!!

Men man ska ju vara förståndig också,,,jag är tänker mycket med logik..det går inte alltid ihop med vad jag känner..Ord i känsla är svårt att ta in..

Menar men allt jag ser eller hör får jag alltid en känsla för ,,hur ska man våga lita på den när tanken tänker annat?

Zoraye
0

Nej, det är just det där att man vet att man tänker rent förståndigt och rationellt och att det då är svårt att lita på känslan. Särskilt om man tänker på något mindre roligt och det börjar kännas olustigt. Då kan jag bli helförvirrad och fundera på om känslan är kopplad till tanken eller vad sjutton det är.

Tack Hellas för tips på övningar!

[MargaretaA]
0

Hellas jag har alltid trott att intuition och magkänsla var samma sak…

jag har fått mycket information den vägen och jag har också med åren lärt mig att lita på det.

Det kommer ofta plötsligt och oväntat och jag vet inte varifrån. Plötsligt så vet man bara.

Det kan vara väntade besök som man får "veta" inte kommer att bli av.

Sedan kan man få "förhandsbesked" om oväntat besök. Bra då hinner man städa Flört

Det häftigaste var när vi sökte hus och läste annonser och sprang på visningar. En dag såg jag en liten annons i tidningen.

6- rumsvilla till salu i xxxxx. visning 25 nov -91 Ingen mer information och inte ens en bild på huset.

Den satt som en smäck i magen. Okej tänkte jag där har vi det!

Naturligtvis köpte vi det Skrattande

[AnnikaOhlsson]
0

Häller med 1# och 2#

Känslan kommer bara. jag kan inte känna efter vad "magen" säger. men jag har lärt mig att när väl känslan finns där, då ska jag gå efter den…

[Hellas]
0

#9 Visst är det häftigt, man bara vet helt enkelt att det är rätt :)

ringblomman
0

Jag känner mig nu peppad att styra mitt liv mera efter magkänslan än förnuftet ,,då kanske allt ordnar sig till det bättre!!!!

Jag brukar lyssna och följa,,mina infall..är en ganska orädd person när det gäller att göra saker ,,..Men jag tänker mera på det socialalivet och magkänslan..

NÄR/HUR använder ni magkänslan?

[Mariann]
0

För mig är det stor skillnad på intuition och magkänsla.

Magkänsla brukar kallas för "instinktiv telepati" och sker via astralkroppen, intuitionen är en mycket högre form och  den handlar alltid om själen och livsvägarna, kommer från själsplanet och involverar högre mentalplan och det Buddhiska planet.

[MargaretaA]
0

#11 jättehäftigt!

själv är jag inte tillräckligt säker för att våga använda det men jag har sett  min gamla faster i aktion. Hon är säker!

En gång lyckades hon med bedriften att starta ett spaghettikok, vid precis rätt ögonblick för att kunna servera rykande nykokt spagetti till sina 45 minuter försenade gäster.

Hon vankade runt som en äggsjuk höna innan hon till slut for ut i köket och sa att; nu startar jag koket, för nu kommer dem snart. Hon fick rätt!

behöver jag säga att jag var djupt imponerad. Förvånad

tack för klargörandet Mariann

mammaru
0

Jag tror att intuition är ett både rationellt och sinnrikt system som psyket har för att med blixtens hastighet ta sig igenom all information vi lagrat genom åren och sedan leverera en slags magkänsla som anger hur vi ska bedöma en viss situation.

Jag tror inte att man måste vara synsk eller telepatisk eller nåt sånt för att ha nytta av intuition. Däremot måste man våga lita på det man känner.

ringblomman
0

ObestämdNu blir jag förvirrad #13

kan du föklara med exempel? Intuitionen,magkänslan,?

15# det låter logiskt,,men vad är vad då om man nu vill veta vad de olika är ,,för det finns ju 2st ord,,,intuition o magkänsla..

Tänker du att intuition är =kunskap? för den anvvänder man sig av precis så som du säger ,,binder samman och lägger ihop.

[Hellas]
0

#16 Det finns olika läror tror jag och några av dem beskriver det som marianne.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel och bekymrar mig inte heller över det, varför  röra till det

När jag pratar Intuition så innefattar det även magkänslan.

Magkänslan kanske är en mer direktkänsla, man bara känner att just en viss sak är rätt eller fel.
Det känns fysiskt i solarplexus.

Jobbar man med intuitionen, kanske genom att lägga Tarot eller läsa av ett foto så känner inte jag det på samma sätt.
Visst kan det suga i solarplexus då men det blir inte den där direkta plötsliga känslan som "magkänslan" ger.

Nu har jag säkert rört till det för dig ännu mer.

[MargaretaA]
0

Nej du har inte rört till det! mycket bra beskrivet Hellas - så är det faktiskt! Magkänslan är en plötslig vetskap utan att man ens ställt en fråga.

Intuition använder jag när jag tolkar horoskop, och mycket annat som man vill tolka - människors ord och handlingar till exempel. Dem är inte alltid det, dem ser ut att vara vid första anblicken Flört

vöffö gör di på detta viset? Förvånad

ringblomman
0

Nej då inte rörigare ,, tackar för svaret det hjälper lite..

Jag menar absolut inte vad som är rätt eller fel bara nyfiken på hur andra tänker ..Lät jag dömande med mina frågor?

Vissa saker vet man bara vissa får man ju magkänslor av ..

åååhhh jag bara njuter av att tänka på dessa saker ,,,så mycket nyttigt i alla trådar ..

[Hellas]
0

#19 Dina frågor var väldigt bra och inte alls dömande.
De var tvärtom väldigt bra tycker jag.

ringblomman
0

Flörttack Hellas..

Choklad
0

Glad

U R us

[Mariann]
0

Jo det finns diverse läror, denna lära som lärs ut här på ÖN är något annorlunda än den jag uppfattar som närmre sanningen.

#16 Glad
Självklart måste man inte dela upp intuition/ Tredje ögat och Magkänsla-instinktiv telepati/Solar plexus, men för mig och många andra betyder det en stor skillnad och vi behöver då dela upp det för att inse skillnaden.  Kanske dessa rader skingrar din förvirring? Glad

tex.

Instinktiv telepati
Detta är förmågan att sända och motta tankebilder, känslor, färger och andra inkänningar via den psykiska känslonaturen(astralkroppen). Det är en förmåga som normalt försiggår från solar plexus centret till solar plexus centret. Det är en telepatisk kontakt, som tex mycket ofta existerar mellan mor och barn.

Intuition
C.G. Jung har erkänt intuitionen som en självständig psykologisk erkännandeform, som är precis lika sann och legitim som alla andra typer av erkännande. Det samma har den transpersonliga psykologen Roberto Assagioli (Psykosyntesen). Han placerar intuitionen som en högre erkännandeform och den intar en central plats i hans psykologiska system. Assagioli definerar intuitionen som "den direkta erfarenheten av enhet med den ultimata verkligheten" Intuitionen kan ge människan en direkt uplevelse av att vare en del av den överordnade helhet utan att vidkommande kan förklara alla detaljer i detta förhållande.

Sett från andevetenskapens synvinkel är intuitionen själens buddhiska förmåga - det vill säga förmågan att erkänna sanningen utan hjälp av logik och kunskap. Intuitionen är därför en direkt erkännande av och kunskap om sanningen. Ren intuition kan bäst defineras som enhetsmedvetande, vars ursprung är från det buddhiska planet. Det är en spontan insikt i den större gudomliga helheten och planen, som ligger bakom livets utveckling på Jorden.
Intuition vidrör alltid gruppförhållande, framtiden och den högre meningen och syftet med livet. Intuition ger människan en klar kunskap om vilka högre syften den ska tjäna.

När intuition verkar i förbindelse med känslolivet uppstår kärlek, när samma enhetsmedvetande uttrycker sig genom mentalkroppen uppstår visdom. Intuition får inte förväxlas med instinktiv telepati, som är en process varmed en människa via sitt inkännande spontant kan veta, vad som sker i en annan människa. Denna typ av inkännande kan rymma illusioner - det gör intuitionen aldrig.

[Mariann]
0

Ifall man läser danska är denna artikel mycket bra om man vill fördjupa sig i skillnaden mellan instinktiv o andlig telepati(intuition).

[MargaretaA]
0

jag har inte uppfattat att det lärs ut några läror här på ÖN. Däremot så delar vi med oss av erfarenheter. Det finaste med ÖN är alla ödmjuka människor som inte har svar på allt. Det är den sympatiska frånvaron av paketlösningar på "sanningen" som gör att jag känner mig hemma här.

mammaru
0

Jag ser intuition som en klar blixt som på ett ögonblick söker sig fram och kopplar ihop små bitar av information och känslominnen för att sedan POFF landa i en magkänsla.

Choklad
0

men jag får aldrig fram ett endaste dugg när jag försöker avläsa ett foto..Rynkar på näsan

U R us

[Hellas]
0

#27 Det är inte lätt och det tar tid at lära sig, man läser ju egentligen inte av själva fotot utan man tonar in på den person det gäller.
Så det spelar ingen roll om personen på fotot har glada ögon och skrattande mun, man kan känna att det i själva verket är motsattsen.
Jag tror det är viktigt att man ser utanför själva fotot och tittar liksom längre bort.

bettis69
0

#26 Det var en bra beskrivning tycker jag

Crispig
0

Jag litar på min magkänsla, speciellt när det gäller människor. Jag vet vad jag kan förvänta mig av människor, och jag har kommit fram till att jag oftast har rätt.  Till och med när man hoppas ha fel…

hakank
0

Min magkänsla eller intuition har hjälpt mig många gånger. Kan inte komma på en enda gång den slagit fel.

Nu senast i helgen var jag på medial kurs med Liselotte och Camilla Öhrnberg. I en av övningarna skulle man med bindel för ögonen "känna av" och beskriva en person som satt mitt emot. Den person jag fick beskriva hade jag aldrig träffat innan kursen, men jag lyckades få fram massor med information genom att bara känna efter. Jag tror att 19 av 20 saker jag beskrev stämde och då var en hel del av dom väldigt specifika. Ett par exempel är att jag kunde beskriva personens hund, hus, uteplats, bil, arbetsplats, favoritmat och hobby. Där hobbyn var scrapbooking och favoritmaten var pannkakor. Det var riktigt skrämmande att kunna säga dessa saker så pricksäkert om henne. Hon och hennes vännina, som stod bredvid, hade hakorna nere i golvet av förvåning.

evrekaw
0

#25 Tack för den passussen Maggan!

Varför måste magkänsla och intuition inrutas i en viss lära? Det jag och andra upplever är väl detsamma oavsett vad…

Det är positivt att vi inte är inrutade efter mallar här så att man törs vara med och diskutera utan att ständigt bli "undervisad."  Jag har slutat delta i trådarna på andlighet av den orsaken. Det har successivt blivit ett elitistiskt forum för högbeläsna esoteriker. Det vore trist om samma sak hände här…

Det är intressant att få olika infallsvinklar från allt och alla. Så jag föredrar ett forum där hög som låg vågar yttra sig!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

skrult
0

#32 Håller med dig och Maggan! Tycker det är svårt och jobbigt att hänga med i alla de långa och undervisande artiklarna,det är inte så intressant…lärorikare att diskutera med alla ödmjuka människor här på ÖN. Glad