Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 1568 ggr
MedlemNizze
0

Sekt!

Jag har en erfarenhet till att dela med mig av.

Ni får gärna kommentera o tycka vad Ni vill men när en männsika är som skörast så är Hon också som mest mottaglig.

Alla dess sekter i vårt samhälle är dom största fiskarna efter dessa människor. Att lyfta upp en fallen ängel och se den blomstra tar en sekt som dess största o framgångrikaste den gjort.

Jag förstår både sektens tankar på att kunnat hjälpa och individens "hjälp" den fick för att blomstra.

Samtidigt som man står utanför o ser på dessa fantastiska möten så inser man att individen behövde något att luta sig emot, en backup, och sektens (ordet sekt låter negativt, jag vet) behövde en medlem till för att existera och en medlem till för att bevisa att Vi har rätt, Ni har fel.

Vad är Sekt för Dig o Var finns dom i Din närhet?

Elisabeth-J
0

När en människa är som skörast är hon också som mest mottaglig, jag håller med dig om det här och där bör man vara väldigt försiktig.

Att hjälpa en person som är skör och som vill må bra handlar ju om att hjälpa personen individuellt framåt och inte som i en sekt mot sektens mål utan man jobbar mot personens egna individuella mål. Sekt för mig är att man omvandlar en persons tankar och känslor till något som sekten tror på och som sekten lever efter. En del tycks tro att när vi har kurser bl.a så är det en sekt där vi säger att si och så måste ni göra, tänka och känna för det tror vi på, men så fungerar det inte.

En sekt handlar ju om ett slutet sällskap som bara ser inom sektens ramar och vägrar ta in annat, en sekt omprommarerar människor till något som sekten vill att personen ska tro på, tycka och tänka på, personen får inte tro på något annat och måste agera, tycka och tänka som det sekten står för. Så jag kan inte förstå jämförelsen med att hjälpa en skör person vidare i livet och en sekt, då jämför man ju psykologer och sekt också?! Om det finns någon sekt här i näheten vet jag inte, kanske det finns någon sluten sekt som stängt in sig i något hus men inget som jag vet om i så fall och det är ju inget dom brukar skylta med precis ;)

Som jag skrev ovan, ska man alltid vara väldigt försiktig med en skör person och vara lyhörd på vad just den personen behöver hjälp med och inte försöka leda in en person på något man själv vill, det är personens vilja det gäller. Lyssna på och finnas som stöd på personens egna individuella väg är det jag tror på och jobbar med, inte att personen ska följa mina fotspår på min väg för det blir fel för både personen och mig, alla har sina egna vägar och mål och det är viktigt att varje enskild person följer sin egen väg, lyssnar till sitt eget hjärta och tanke.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Hellas]
0

Tack för kloka ord Nizze och Elisabeth, det är väldigt skrämmande med sekter och det är otroligt vilket fast grepp de får om medlemmarna.

tommytoe
0

Jag och min fru diskuterade imorse och då nämnde jag ordet sekt och så ser jag nu en tråd om detta.

En sekt ser jag som ett slutet sällskap. Ett ord med negativ klang. Oftast tänker jag på religiöst när jag hör ordet sekt men det behöver kanske inte vara så?

Närmaste sekt vet jag inte vad det skulle vara. Det finns ju religiösa sällskap o dom är kanske det närmaste man kan kalla sekt, men kanske ändå inte?

Tydliga sekter är annars vad som hände i Waco i USA och något i Sydamerika var det också. Total kontroll av individen. Det är riktig hjärntvättning. Sånt finns i andra grupper också.

MedlemNizze
0

En sekt är ett religiöst samfund eller parti, som skiljer sig från det härskande kyrkosamfundet genom att föra fram och lägga vikt vid någon underordnad eller förnekad lärosats. Det kristna sektväsendet har utvecklat sig mångfaldigast inom protestantismen, framför allt i Amerika, men även i Europa.

De som tar fasta på det marginella i begreppet brukar kalla alla nya religioner sekter, som en fas i etablerandet. I den betydelsen är ordet helt värdeneutralt. Därför omtalas till exempel de första kristna församlingarna ibland som sekter.

I vardagsspråket är ordet pejorativt, ibland använt för att nedvärdera avvikande åsikter eller livsstilar, och som en diffus beteckning för sekteristiska grupper. I fackspråket har det en betydligt skarpare definition och är mer objektivt. På grund av sekters avvikande natur har ordet dock ofta en negativ bibetydelse, vilket förr härrör från inställningen till de grupper som klassas som sekter och de mest extrema sådana än på själva definitionerna. En mer politiskt korrekt term (åtminstone vad gäller sekter som uppstått i relativt modern tid) är "nyreligiös rörelse".

"Wikipedia"

felixifokus
0

Från föreningen rädda individens (FRI) hemsida :

Citat 

VAD ÄR EN SEKT?

Slå upp ordet i en ordbok!

För FRI är betydelsen av ordet sekt oväsentlig. Det centrala för oss är om en rörelse eller person är DESTRUKTIV, t ex manipulerar med och utnyttjar människor. Destruktiva miljöer kan finnas överallt - i skolan, på jobbet, i kyrkan, i klubben, i familjen. Varhelst någon försöker ta KONTROLL över en annan människa föreligger en destruktiv miljö. Ett hem där kvinnomisshandel förekommer är ett exempel på en destruktiv miljö.

I Sverige finns 300-400 rörelser, som de flesta brukar kalla sekter. Ett 30-tal av dessa har vi funnit vara destruktiva enligt våra kriterier. Ytterligare ett 10-tal misstänker vi är destruktiva, men de övriga vet vi inget eller mycket litet om. Antalet anhängare till olika destruktiva rörelser är oftast hemligt för såväl medlemmar som allmänhet. Ledningen bestämmer vilket antal som skall offentliggöras och till vem. Ordet sekt har på senare år fått en negativ klang. FRI lägger ingen negativ värdering i ordet sekt.

Slutcitat

Intressant tyckte jag.