Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 860 ggr
Jane-Lyzell
0

Tibet - 50 år i exil!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1492877/tibet-har-blivit-helvetet-pa-jorden

Ja vad ska man säga! Mitt hjärta blöder för Tibet!

Att Dalai Lama går ut och kallar sitt älskade Tibet för helvetet för sina landsmänn - säger ganska mycket!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Wargmane
0

Ja….det finns inga ord för det….

Eller rättare sagt…för många ord som aldrig blir sagda…

Varför ger inte världen(Usa,Un.Eu) Likaa mycket energi här som i andra länder där liknande saker hänt…Jag förstår Inte det….

Konstiga spel…

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blombuketten
0

#1. Kanske det inte finns någon ekonomiskt vinning……..Obestämd- Det brukar ju vara "egen vinning" som styr mycket av den s k hjälpen (politik alltså). Ja, som olja, guld och sådant.

#0. Håller med.

tarotlasse
0

Ja jag blir så ledsen över det som sker i Tibet.

Har alldrig varit där eller har några kopplingar dit men har ändå en väldigt stark dragning dit och en resa dit är en av punkterna på den lista över saker jag vill göra under livet.

Men möjlighten verkar inte så stor när det ser ut som det gör i Tibet.

Det ända jag kan göra är att undvika att köpa Kinesiska produkter.

Lasse

[Hellas]
0

Ja det är hemskt, vilken situation och omvärlden blundar lite bekvämt för den här situationen.

Det är som blombukett säger, det finns troligtvis ingen ekonomisk vinning för omvärlden att gå in och stötta det Tibetanska folket.

Tyvärr är det ju oftast det som krävs för att ett annat land ska hjälpa till.

millam
0

Känner extra mycket för Tibet, ett av mina guider äe en tibetansk munk. Hemskt viket förtryck de får utstå därborta.

Elisabeth-J
0

Jag tycker att det är fruktansvärt och jag tänker som #1 varför inte andra hjälper till i Tibet när det görs i så många andra länder men det kanske blir så snart, jag hoppas verkligen att det ska lösa sig snart ändå.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Marina2
0

Ja det är fruktansvärt.

Ska heller inte köpa kinesiska produkter.

[Hellas]
0

Fast det är svårt det där med att köpstrejka tycker jag, det kinesiska folket lider ju också eftersom den Kinesiska staten idag inte är så öppet och vänligt som de vill påskina.
Jag kan känna att jag vill inte handla Kinesiska varor men sedan tänker jag på att om jag inte handlar så tar jag ju brödfödan från en fattig Kines.

Hur man än vänder och vrider på det hela så blir det fel.
Men det kanske är så att det är bättre att köpstrejkaObestämd

Rocktjejen
0

Har alltid haft en dröm att få komma till Tibet..så fortsatta att drömma kan man ju göra..=)

Det gör ont i mig när man läser om hur det är där.Har alltid haft en stor för kärlek till Buddismen och Dalai lama

Kram Eva

[Lady-Oona]
0

http://www.geocities.com/xldude69/swe/index.html

Det finns sätt att hjälpa också….att tyckta och tänka räcker inte långt i alla lägen…

Kärlek på er

Jane-Lyzell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.tibet-school.org/?page=hem

Dessa kan jag varmt rekomendera - har själv fadderbarn där och känner dem som är med där!

Vet att pengarna kommer dit de ska!

Lasse - Tibet är ett härligt Land - Har varit där- här är en bild!

(innan kineserna han kinesera landet)

Vänligen Jane

[Hukanson]
0

Känner sorg för det lidande folket som mer och mer förlorar hoppet . Det är 50 år sen kineserna tog över styret och de behåller greppet. Lamakulturen får ju finnas och klostren är öppna men vanliga tibetaner börjar slitas mellan det andliga livet och det kapitalistiska Kinas starka tillväxt . Att levnadstandarden höjs kan ju vara bra . Men det blir väl antagligen en "sista strid" innan den stora apatins uppgivenhet breder ut sig . Kanske den Indiska Oneness-kulturen kan förena folken i en högre gemenskap.

Jane-Lyzell
0

Ja kan bara hålla med - när jag var där år 2000 eller 1, tiden flyger iväg! Så höll Kina på att kinesera Lasha- den heliga staden !

Det började likna värsta kina town - och tibetaner o kineser kan inte ens komunicera med varandra ordentligt! Varorna i dessa kina delar är inget som Tibetanerna vill eller kan använda! De handlar inte i dessa kvarter!

Vill inte ens tänka på hur Lasha ser ut i dag! Den Tibetanska kulturen försvinner mer o mer! ursamej!

Vänligen Jane

Jane-Lyzell
0

Puttar den då tråden om Fadderbarn är aktuell:-)

Mysan59
0

Åh jag tycker det är så hemskt! Mitt hjärta blöder för tibetanerna (säger man så?)

Ja, man kan ju verkligen undra varför inte usa gör nånting där?

[Hellas]
0

Jag har nu skickat efter mer information gällande Fadderbarn i Tibet, tack Jane för tipset.

Förhoppningsvis blir min familj snart uttökad med ett fadderbarn, boende i Tibet

Jane-Lyzell
0

#15 Ja det har jag undrat länge:-(

#16 Härligt Hellas:-)

Kram Jane

blombuketten
0

Det är nog inte bara för USA att kliva in i Tibet och frigöra landet. Kina är ett stort och numer ekonomiskt starkt land. Det är makt och politik på hög nivå vi pratar om här. Tyvärr är det nog så att Kina har större inflytande (rent politiskt och ekonomiskt) på oss västerlänningar än vad Tibet har.

Politik är krasst och agerar därefter. Det är sällan något land agerar av välvilja, det brukar oftast finnas någon typ av vinning för att ett land invaderar ett annat land. Vad skulle hända, om man ser det i stor skala, om USA helt sonika skickade trupper till Tibet för att kasta ut kineserna? Vad kan och skulle kineserna göra? Skulle kongressen, senaten i USA godkänna ett sådant steg, med tanke på konsekvenserna? Vad skulle FN säga?

Det finns så mycket aspekter att ta i beaktande och sällan är dessa aspekter särskilt känslosamma……..tyvärr.

Själv önskar jag att alla länder, över hela världen, som är ockuperade på ett eller annat sätt skulle bli fria. Inte bara Tibet. Det finns så mycket elände ute i världen, så många människor på flykt undan terror, så många barn som aldrig någonsin fått leva en enda dag i frihet, eller ens fått äta sig mätta. Varför agerar inte alla fria länder för att fria dessa ockuperade länder? Det är något som tål att funderas över.

Mysan59
0

#18 Jo det är alldeles sant, det du säger!

Jag förstår mig inte på oss människor…

skrult
0

#Jane

Jag har nu också skickat efter mer information gällande Fadderbarn i Tibet.

Kramiz

Jane-Lyzell
0

#20 vad härligt mitt hjärta flyger av dessa ord - tack för din insatts - det är värt sååååå mycket!

Kram Jane