Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterbarnungdomar
Läst 3371 ggr
Frejzan
0

Fadderbarn!

Nu har jag/vi blivit med fadderbarn. En 13-årig flicka i Rumänien. Det ska bli så kul att följa hennes liv. Har inte hunnit lära känna henne än och hoppas att någon gång få träffa henne o hennes familj. Nu fyller hon snart år och jag vet inte riktigt vad man kan skicka till henne. Hon är intresserad av kristna sånger, så jag funderar på att skicka  bl a en cd med svensk kristen musik, men vet inte om dom har något att spela den på, så det måste jag kolla upp.

Har funderat ganska länge på att ta ett fadderbarn och nu blev det av. Jag har haft kontakt med en organisation sen början av 90-talet i Hudiksvall och har även följt med på en hjälpsändning till Rumänien med dom. Väldigt intressant och har gett mig mycket. Vi fick bo hos värdfamiljer i Reghin och därifrån åkte vi ut till olika familjer o byar med kläder o annat som dom behöver.

kajsa-kavat
0

Vad roligt att du har skaffat fadderbarn, det är verkligen givande på alla vis med fadderbarn. Vi har haft två stycken genom PLAN.

Först hade vi en liten flicka från Indonesien i fyra år, men så flyttade familjen utanför PLANs upptagningsområde så vi fick inte behålla henne. Helena hette hon och var 8 år.

Så fick vi en liten pojke från norra Thailand, Ario hette han. Likadant där, vi hade honom 3 år ungefär, då flyttade den familjen också, och vi "miste" honom med.

Vi har fortfarande kvar alla foton och brev från barnen och undrar så hur det gått för dom. Det var så hemskt att "mista" dom, så vi avstod från fler barn. Nu är vi istället med och stöttar ett projekt i Bolivia också genom PLAN. Det blir inte så personligt, men vi gör i allafall nytta med våra pengar. Ja, så gick det för oss, men jag hoppas du får behålla ditt fadderbarn och följa henne i utvecklingen. Lycka till.

Frejzan
0

Va tokigt att inte PLAN kan följa familjerna sen dom flyttar oxå. Synd om barnen, men dom kanske fick det bättre sen, förhoppningsvis.

Ja, jag hoppas få följa flickebarnet tills hon är färdig i skolan. Det är åtta barn i samma familj, den yngsta 1 år, mamman är hemma o pappan jobbar. Alla barn har inte fått faddrar än, men dom får betalt ändå genom alla penninggåvor som kommer in till organisationen i väntan på faddrar. Det är 64 barn o vuxna som väntar på faddrar just nu.

kajsa-kavat
0

"2 Nej dom har sina särskilda upptagningsområden, och flyttar dom utanför dom så har dom inte längre någon hjälp från organisationen.

Jag vågar helt enkelt inte ta något mer fadderbarn, man blir så känslomässigt engagerad i barnen och får man sedan inte följa upp dom känns det väldigt ledsamt och svårt. Utan nu är vi E-byfadder, som det heter, i stället.

snurro89
0

Skicka, ett gosedjur Någon leksak? Pennor,Papper? Musik.. Ja x)..

Frejzan
0

Har skickat kollegieblock, pennor både blyerts o bläck, suddar, pennvässare, plastfickor A4, lite kort jag knäppt här i närheten på natur, blommor, oss, våra djur mm samt 2 turistbroschyrer från vår kommun på engelska. Tror det sista är väldigt intressant att få se en massa bilder från norra Sverige.

Har tidigare skickat turistbroschyrer till en dam i Gambia oxå. Det var bilder på bla snö. Skulle själv tycka det var kul att få sådana från någon i ett annat exotiskt land.

Synd bara att porto är så hiskeligt dyrt. Kostar mer än innehållet ofta. Så nästa gång kommer jag att packa en låda som dom får ta med sig när dom åker till Rumänien. Organisationen åker regelbundet ner dit med kläder o grejer, och jag vet att det kommer fram. Känner dom som står för HTLI.

Eija
0

Jag hade ett fadderbarn oxå, fast genom ActionAid, men dit fick man inte ens skicka brev direkt till barnet, för dom påstod att då skulle de andra barnen bli så avundsjuka….så om jag ville skicka brev,så fick jag en annan adress att skicka till……och inte fick man skicka några som helst saker heller…….

jag tyckte det var konstigt…men jag fortsatte ändå att sätta in pengar på girot…..men sen en gång så hade dom själva klantat bort en inbetalning, och skicka en påminnelse till mig med tillägg att det var väldigt viktigt att mina pengar kom fram i tid…bla, bla, bla….

Först blev jag lite uppjagad och tänkte att , oj, har jag missat, men när jag hade kollat upp så såg jag ju att jag hade inte glömt….Skrev och berätta, så dom kolla till slut o hitta pengarna, men då hade gått ett tag, och jag tyckte att jag blev illa bemött….så jag ringde upp dom och sa upp mina bidrag…..peronen som jag tala med, visa inte det minsta av tacksamhet eller så….så då kände man det som att dom där pengarna kanske hamna i någon annans ficka än dit dom skulle….

Så nu är jag verkligen osäker på dessa organisationer som finns över allt….och som kajsa-kavat skriver, man blir ju känslomässigt involverad….man känner ett visst ansvar….och då blir det ju jobbigt när man inte får möjlighet att hålla kontakten med just ditt fadderbarn alls….

Så nu har jag inget fadderbarn för tillfället…

molly57
0

Jag har ett fadderbarn genom plan,i tre år nu. Och det har fungerat jättebra för mig. Det kan nog bli så,om någon flyttar.Dom jobbar ju inte i hela landet ( tror nog ingen org som kan göra det,kan tänka mig att det skulle bli allt förstort)

Tycker ändå Plan är bra.Du skänker ju inte enbart till barn,utan hela byn/familjen. Man bygger upp ett fungerande samhäll,som inom ett par år skall vara mer eller mindre självständig. Bygger skola sjukvård och jordbruk/industri. Så att människorna inte för all framtid skall vara beroende av hjälp utifrån. Men mkt (vet inte hur stor del som går just till fadderbarnet o denns familj)

Men kan förstå att det blir känslomässigt jobbig att tappa kontakte så. Men för mig har det fungerat mkt bra med Plan och mitt fadderbarn. Han blir snart 4 år,var bara ett när jag "fick" honom..

Kram Åsa

Frejzan
0

#6 Det var ju tråkigt att du blev så dåligt bemött. I den här organisationen har man en egen sida man kan logga in sig på och där kan man se allt som man betalar och vart det går. Jag har tex satt in till deras barnhem ibland men oftast dit det bäst behövs och då bestämmer dom själva. Jag känner dom väldigt väl som står som organisatör och vet att varje krona kommer dit dom ska. Sen får man även skriva brev genom sin inloggade sida om man vill eller skicka brev eller paket till barnet. Det barn vi har, har även några syskon som får betalt från HTLI och dom söker faddrar till dom men tills dess får dom betalt från själva organisationen. Om ni är intresserad kan ni kolla på HTLI Det är 64 barn o vuxna som väntar på faddrar.

Jag kan garantera att det är en bra organisation.

Jane-Lyzell
1

En fantastisk insats att bli fadder:-)

Är själv fadder för ett barn på Haiti och ett i Tibet också är jag Isbjörnsfadder:-)

Det ger så mycket att få hjälpa!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

snurro89
0

#5 Har du gett färgpennor då? Kristen musik vore kanske en bra ide då? Åh va fin gärning av dig Den flickan Har iallafall någon gång Något att glädja sig åt :)

Eija
0

Tack Frejzan för adressen, har kikat lite och skall kolla mer sen….summan var ju inte farligt heller, jag var tvungen att betala minst 200kr på det andra jag var med i….så lite vänligare hade man ju velat bli bemött…betala i ett o ett halvt år ändå….