Hantverkare
Ett yrke som snart är utdöende pga allt som är datoriserat. Men de få som är kvar kan verkligen ta betalt.
Vi har nyligen haft rörmontörer på jobbet för att det var stopp i avloppet. Det var en bit på ca 1m som det var stopp ifrån en toalett till ett "huvudrör", inte så avancerat jobb trodde alla när de började.
Men ett gammalt hus och gamla rör som gick sönder när de började gräva blev till att golvet behövde bilas upp och rören fick läggas om och bytas ut.
Dum som man är kollade vi inte hur många timmar som de jobbade effektivt eftersom hantverkare oftast åker fram och tillbaka och jobbar ett tag sedan försvinner de en bra stund.
Nu hör det till saken att dessa hantverkare inte täckte för när de bilade och vi försökte att täcka så gott det gick med skynken och plast på allt vi kunde. Men som ni säkert vet kan slipdamm ta sig igenom överallt och är svårt att få bort.
Nu har vi en hel klädavdelning med kostymer och resväskor, jackor och mycket mycket mer som det ligger ett fint fint lager med slipdamm på.
Pratade med hyresvärden om vi kunde ta dit ett städbolag som hjälpte oss och vi kunde få ersättning för detta. Det skulle inte vara några problem och han sa att
de hade fått räkningen från rörfirman.
**
74.000:- var fakturan på!!!!!!!**
Jag frågade personal och personer jag känner om hur mycket de trodde att det skulle gå på, talade om ungefär arbetstid och vad de gjort. De flesta gissade på 10.000 - 15. 000:- och då sa samtliga innan de sa priset att de trodde att det skulle bli dyrt och "drog till lite".
Jag tror jag ska byta branch och bli rörkrökare för då behöver man ju inte jobba så många timmar/vecka även om det är ett "skitjobb"./Tatsu
PS
Jag glömde att säga att samma firma bytte ut vår toastol före jul eftersom det var fel på spolningen men innan det inget fel på avloppet. Kan de möjligen ha gjort något tokigt redan då, tex förstört röret eftersom de borrade nya hål till den nya stolen, det är tankar som slagit mig, det kanske rasade ner murbruk i röret eller annat skrot när de bytte stolen. För några dagar efteråt kom det upp vatten runt röret i tvättstället samt vid "foten" till toaletten, det har aldrig hänt förut. ds
Jag har ett ord för det som hänt och sådana här personer. Men ..det får jag nog inte skriva härinne.
Hoppas att du får rätsida på detta, kontakta konsumentverket så hjälper dom dig.
Kram
U R us
Som tur var är det inte vi som betalar utan fastighetsägaren.Men vi ska hjälpa honom att reda upp detta.
Fy fasiken….att dom kan ta ut priser som är hutlösa, det har man ju hört talas om….som du skriver man skall nog vara med o anteckna den tiden som dom jobbar…..för där finns det nog mycket fusktid som dom lägger på….och timpenningen är inte så billig inte…
Jag har funderingar till att göra om mitt badrum större och ha tvättstugan där med….men då får man höra att försäkringar inte täcker om man gör jobbet själv….det måste dit fackmän som har licens till att bygga i våtrum…….så nu är det svårt att få ner priser p g a eget jobb…
Visst förstår man till en del, att rör o sådant skall vara ordentligt och säkert inmonterat, så att det inte uppstår läckage, för det kan bli dyra försäkringspengar som skall pungas ut från försäkringsbolagen….men då tycker jag att det skall räcka med en besiktningsman som kollar upp monteringen av rören innan man lägger över golvet …Då slipper man denna hemska timpenning..
#3 Visst jobb måste du ju kunna göra. Som att fixa väggar, golv o tak. Själva rördragningen bör en fackman göra, o även el.
Vi gjorde om vårat badrum, gjorde det större, la nytt golv, flyttade en vägg osv. Vi tog hjälp av en rörkrökare som gått i pension så han vet vad han gör och hade fortfarande firma. Han tog hjälp av Peter med rördragningen. Som att ta bort det gamla o såga ner röret från toan. Det var gammalt gjutet o jättehårt att såga. Dom blev helt slut båda två.
Sen tog vi hjälp av en firma som la matta på både golv o väggar. Hade vi gjort det själv hade vi fått hålla på hur länge som hellst men han fixade det på en dag. O kom o gjöt skarvarna dagen efter. Kostade ungefär 1500 extra, men det var värt varenda krona.
Så själva hjälpen vi hade kostade inte så hemskt mycket. Kom sen på att vi ville ta upp tvättmaskin, men den rördragningen gjorde Peter, för det var synlig dragning så om det skulle bli läkage så syns det.
När golvet var öppet så passade jag på att fota så det finns dokumenterat hur det är gjort. Lade även ner kort under golvet i sovrummet hur det sett ut i huset innan vi gjorde om lite här o där. Kan vara kul för den som öppnar nästa gång. Fanns en gammal tidning där sen tidigare, den fick vara kvar.
#0 Tycker att det låter ocker… Det måste gå att anmäla på något vis, hoppas jag.
Snacka om lurendrejeri…….
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"