Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 6563 ggr
Aldebaran
1

Devariket

Devorna utgör ett stort rike av naturandar, riket parallelt med människornas. Man kan försöka tänka sig dem som höga och härliga änglar, men de är naturligtvis av många olika slag och befinner sig på olika stadier i sin utveckling. Ingen har fysiska kroppar som vi människor har. Dom "lägsta" i detta rike har atsralkroppar.. Devor kommer aldrig bli människor för att dom flesta har redan passerat detta stadium på var vi befinner oss. Men det finns devor som varit människor i det förflutna. För när människan nått slutet av sin evolution som just människa så öppnar sig åtskilliga vägar för oss. En av dom är att gå över till Deva-evolutionen. Men detta kan bara göras när vi kommit såpass långt i utvecklingen, vilket är vid efter 5:e invigningen. Jesus av Nasareth genomgick den på korset.

Hur gärna vi än vill tro på "änglamänniskor" så är det fysiskt omöjligt för alla från Devariket att komma in (inkarnera) i vårat (människans rike) Alltså jag menar på vårat stadium inte mästarnas eller ärkeänglarnas  stadium. Men dom behöver ju inte inkarnera utan kommer och går som dom behagar allt eftersom dom har något uppdrag att fylla. Ärkeänglarna såsom t.ex Gabriel, Mikael Uriel etc befinner sig på samma nivå som "våran" kristus eller tom. Buddha..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
0

Det finns så mycket astrala väsen som är allt annat än änglar, som man oftast får kontakt med. Det finns så mycket "falska profeter" som nämns i kristendomen även på astralplanet. Så man skall vara oerhört försiktig med kontakten och vad man får från just astralplanet. Olika elementaler som tar "gamla avlagda boningar" T.ex när du en gång kommer att lämna jordelivet så kommer du till den astrala världen. Din fysiska kropp förmultnar eller bränns. När du en gång lämnar den astral världen för att gå in i den mentala världen så förmultnar inte din astralkropp utan kan ligga kvar som ett tomt skal i den världen. Den kan då "befolkas" av just elementaler som är lägre väsen i devariket. Det är oftast resterna av din astrala kropp styrd av elementaler som "kommer" tillbaka vid seanser och annan kanalisering. Sedan finns det också dom som kan ha kontakt med dom högre planen men då skall du vara "duktig". Välj hellre långt kommen…

[Hellas]
0

#0, 1 Hur vet du det?

Aldebaran
0

Vad jag känner samt vad jag läst i den esoteriska literaturen.

Aldebaran
0

Plus min inre övertygelse. Du har säkert en annan vilket jag respekterar..

cillaj
0

Vilken spännande läsning, var hittarr jag den litteraturen? låter intressant att forska lite i.

Kram cilla.

[Hellas]
0

Jag vet inte om jag missuppfattar dig men menar du på fullaste allvar att de själar som kommer igenom tex. vid seanser i själva verket är elementarer av lägre stående väsen så om jag förmedlar lilla mormor till någon så är det egentligen lägre stående varelser som har ockuperat mormors astralkroppObestämd.

Aldebaran
0

Ja, kan vara så ja… Inte alltid… Om det gått väldigt lång tid sedan lilla mormor dog så kan det vara så att "mormor" redan befinner sig på mentalplanet eller tom. Kausualplanet… Å då blir det lite svårare….

#5 Den Hemliga Läran av Blavatsky, Det inre livet av C.W Leadbeater. t-ex

Aldebaran
0

Astralvärlden som är närmast vår är inte alltid så vacker. Åtminstånde inte på dom lägre underplanen i denna värld..

Astralplanet har 7 undervärldar, den 5:e också kallat sommarlandet är den värld dom flesta "vaknar upp" i och där kan dom bli kvar ett tag.. Innan dom "upptäcker" att det finns så mycket mer att upptäcka/uppleva/utvecklas. Vi dras ju alla mot den högste innan vi måste återvända reinkarnera till det fysiska ännu en gång. Den vändning tillbaka sker oftast från Kausualplanet (övre mentalplanet) där vi lägger bort personligheten vi hade med oss från detta liv. Först "tankas" erfarenheterna över i det som är den riktiga själen och sedan börjar resan ännu en gång… Ner igenom världarna…

[Hukanson]
0

Har läst någonstans att de är ena luringar att låta skenet bedraga ibland, de kan använda människor til sin fördel. Astralvärlden är ju per definition en bit ifrån den heliga världen som är ett med Gud. Men även i astralvärlden finns det heliga väsen som har till uppgift att låta lag och rätt vara visheten för harmonin mellan världarna. Jag förstår saken så att det beror nästan helt på den person som är medium hur höga guider som kommer till hjälp. Sedan läste jag hos sveriges spirituella kyrka att syftet med en medial sittning är dels att förmedla information om mormor men ochså att skapa mening och förändra kognitiva mönster hos den levande. De har således en klart terapeutisk ansats i arbetet.

Vad gäller devor så är de välbekanta i Indien men hur har de varit synliga i Europa ?

Förresten hur mycket annorlunda än jorden är det i astralvärlden ?

Hur många sorter finns det att vara beredd på ?

Aldebaran
0

Tomtar, troll, vättar, skogsrå, älvor och alver alla tillhör dom Devariket. Även "elementalpartikar". Sedan har vi ju trädandar samt diverser olika naturandar osv. Olika osynliga hjälpare kan vara sk. änglar från devariket, mendessa hjälpare kan vara vi människor också.  Jag har lagt in en återkommande dröm i Andlig utveckling som heter Hjälparen.

Astralvärlden är ungefär som våran värld, den är kort sagt vad du förväntar dig. Till en början.. Efterhand som du blir medveten om vad du kan åstadkomma där så kan du själv bygga upp din tillvaro allt efter vad du önskar. Min pappa dog 1996 sista upplevelsen jag hade om honom var för ett par tre årsedan å då befan han sig i det sk. sommarlandet. Han hade ett litet vitt hus uppe på en kulle vid en havsvik. Ute i den viken så hade han en mindre tanker uppankrad (han var sjöman och maskinist) Han var så lycklig över sin tillvaro att han förmodligen är kvar där ännu. Men förr eller senare med änglars/hjälpares hjälp så går han vidare…

Aldebaran
0

Hämtade hit den från Andlig utveckling..

Hjälparen

Denna dröm återkom många nätter mellan den 6 April 2008 till 3 Juli 2008. jag har haft många liknande drömmar genom åren men den berörde mig starkt. Det är svårt för mig att återge denna dröm på ett lika livfullt sätt som jag själv upplevde den, men jag skriver ändå ner den här.

Jag går över en vacker sommaräng, inga fåglar hörs, inga insekter surrar, ingen vind utan ALLT är absolut stilla. Långt ute på denna äng finns ett hus som jag dras mot.

Väl inne i huset så ser jag en liten flicka i en sjuksäng som är omgärdad av personer i ljus klädsel, kan inte se dom tydligt utan bara förnimma dom samt höra deras röster.

Flickan i sängen som är i 10-12-årsåldern är mycket sjuk. Hon kastar sig fram och tillbaka i spasmer, ryckningar och för händerna mot halsen. I övrigt verkar hon omedveten. Jag hör "läkarlagets" kommentarer om att dom har svårigheter att väcka henne samt häva dessa hemska ryckningar.

Jag ville säga, tjejen kämpar för sitt liv!! Hjälp henne!!Med ens var jag vaken och kunde nästan "ta på drömen" i vaket tillstånd, jag förstod med engång att detta var ingen vanlig dröm. Lyckades somna om efter ca 1 timme och drömmen börjar igen.. Sommarängen, inga ljud, huset, sängen den sjuka flickan men jag når aldrig riktigt fram. Rösterna i läkarlaget verkar vända sig till mig och be mig hjälpa dom.

Så här fortsätter det natt efter natt under ca 1 vecka, vaknade ca 3-4 ggr/natt för att börja om igen. Men för varje gång lyckades jag komma ett litet steg närmare innan jag sugs tillbaka och vaknar igen.

Jag fick hjälp med denna dröm av vänner som jag har och berättade detta för, vi gjorde en sk. avlösning för henne för att på så sätt hjälpa henne igenom detta tillstånd över till andra sidan.

En natt så satt hon där vaken och tittade på mig när jag kom in igenom dörren. Det första hon säger är "har du min mobil och cykel" samt "mamma väntar på mig hemma".  Med ens så kände jag igen denna lilla flicka som låg där, men jag sa bara "nej jag har inte sett dina saker". Hon verkade inte alltför ledsen över detta uta somnade lugnt medans jag stod där, och jag sögs tillbaka till min kropp som då vaknade.

Några nätter senare träffade jag på denna lilla flicka ute på ängen som var mycket levande med både fågelkvitter, insektsurr samt vindens brusande, jag förnimmade en sjö som låg nedanför denna äng där man kunde höra lek och skratt från många barn. Hon tittade och lockades till detta ljud, men fortfarnade letade hon efter sin cykel och mobiltelefon för att mamma var säkert orolig. Sa till henne att jag inte sett varesig mobil eller cykel, men att hon inte skulle oroa sig för detta längre utan gå mot sjön där jag kunde se det starka solljuset gnistra mot mig.

När jag sedan vände mig om så sprang hon och jagade fjärilar och verkade inte det minsta bekymrad över sin tillvaro. Jag sögs tillbaka och vaknade igen.

Så här höll det på under ca 2 månader men under den sista delen av denna tid så gick hon allt närmre sjön och det gnistrande ljuset. Det var en vandring dit som jag märkte att jag inte kunde göra med henne utan jag fick stanna och se henne försvinna allt längre och längre ner mot sjön för varje dröm.

Den sista drömmen var att jag såg henne försvinna in i  solljuset som reflekterades så bländande från sjön och jag kände att jag gjort mitt för denna lilla flicka som just hade påbörjat "det stora äventyret" om än på ett brutalt sätt i det fysiska livet….

[Hukanson]
0

Nu tror jag att jag både vet och förstår. Tack. Astralvärlden är typ Sagan om Ringen  där människor och devor umgås sida vid sida. Naturen är levande , allt är levande, Hjälpare kommer för nöden.

Det är lätt att tänka sig att det kan bli en väldig bred palett av viljor att bygga upp en tillvaro i astralvärlden. Donald Trump lär väl bygga sina drömmars stad. Man är ju den man är även där. Så vi lär väl träffas på nåt cybercafe där vi chattar om någon slurp. För det är väl ändå en astral revolution på gång ? Vi i flower power är väl ändå en annan astral dignitet än tidigare ?

[MargaretaA]
0

Är det inte härligt att få ta del av sanningen från dem som verkligen vet hur det ligger till…

jag trodde helt naivt att det här med hierarkier var en mänsklig och jordisk uppfinning. Man lär sig sannerligen nåt nytt varje dag.

men jag håller med om att man ska akta sig för falska profeter Oskyldig

Jaha
0

Jössös Amalia. Nu blev det trassligt med alla undervärldar, astralkroppar, -jag vet för att jag har haft en dröm mm.

Detta kräver whisky.Förvånad

[MargaretaA]
0

Wiskey är väl bara förnamnet!

Själv har jag numera jag god kontakt med alla tomtar och annat oknytt som befoklar min  gamla lilla stuga. Det var lite trevande i början det medges, men nu har vi lagt bort titlarna och är Du med varandra.

De har förmodligen inte läst på om hur de egentligen borde bete sig Förvånad

Aldebaran
0

Jag har inte sagt att det behöver vara din eller min sanning #13 Och jag har aldrig pratat om någon Hierarki. Har aldrig heller sagt att jag vet#14…Utan vad jag tror och känner att det är.. Å det där med falsk profet var en liknelse.. Så varför dessa spydigheter?

Jaha
0

Jag har svårt för -jag vet attityd. Synd om du tar det som en spydighet, men om man kommer med ett sådanant skruvat inlägg så får man räkna med lite mothugg. Eller…

[MargaretaA]
0

Nähä. men du presenterar det du säger som en sanning. Du pratar om de "lägsta" och du pratar om stadium.  Det är hierakier i min bok, Kanske inte i din.

Jag vill inte inte vara spydig men ibland blir jag det ändå. Sorry - jag tror att du menar väl och vill gott.

Aldebaran
0

Ja ja OK

Aldebaran
0

mmmm jag hade ju hoppats att "lägsta" och "stadium" kunde tolkas på ett lite annat sätt på dom här sajterna men men, jag hade fel.. Orden är hursom inte mina utan står i dom esoteriska lärorna lite överallt när man pratar om sådant här. Har nog (jag får ju inte säga vet) inget med den Fysiska hierarki och att någon är lägre stående än någon annan…

Aldebaran
0

Skruvat inlägg?

cillaj
0

Tack så mycket för infot.

Och du får tro precis vad du vill, även om ingen annan gör det.

Kram på dig.

Aldebaran
0

Tack…Den finns ju att kolla upp i Litteraturen jag hänvisade till ibörjan.. Sedan är det ju bara att bilda sig en egnen uppfattning. Om man nu tror på detta #17 Annars kan det ju bli svårt..

Det är ju det som är det fina med Teosofin: "Det finns ingen högre relgion än sanningen". Och sanningen kan var och en söka själv inom sig. Allt jag har gjort här är ju bara att förmedla min del av sanningen så som jag ser den. Sedan om viss tycker det är skruvat eller hierarkiskt och översittarfasoner så är det ju deras sanning..

[MargaretaA]
0

Jag ska inte gå in på vad jag anser om de esoteriska lärorna enligt Blawatsky.

Men

hur saker tolkas på den här sajten är individuellt. medlemmarna här är inte ett kollektiv där alla tror likadant. När jag tolkar något gör jag det under egen flagg och det finns inget som säger att alla andra på övernaturligt tolkar likadant som jag.

Annisangel
0

#0 Mycket intressant tråd!

Devor har jag vuxit upp med så det  är inget nytt, men jag är intresserad av det du säger, har inte tänkt så mycket hur det funkar, det bara är… Skrattande

Jag ser inte ordet lägsta som vad det låter, utan mera att de olika väsena har kommit olika långt i utecklingen, precis som människan, fast i en totalt annorlunda dimension men helt andra värderingar och tankar än det rent materiella som tar upp iallafall min hjärna, heheSkrikandes

Då är det bra att man kan gå ut i devalandet och koppla bort tänket och känna hur jag egentligen vill att det ska vara i världen…

Många Goa Kramar

Annisangel

[Hukanson]
0

Devor är naturandar i astralvärlden och lever parallellt med oss människor. Lägre devor - elementarer - kan överta och leka med människors avlagda lämnade kroppar , förhoppningsvis till någon nytta då de annars ses som levande döda.

Även här på jorden har vi ju devor enligt den japanska mytologin om man får säga så, det finns 80 000 kami enligt skapelseberättelsen. Dessa skulle vara gudomliga fysiska väsen behjälpliga i skapelsen levande i naturen.

I Japan är Kami en självklar del av det moderna samhället och naturligtvis finns det tempel för respekt och böner.

[Hellas]
0

*Hehe*, jag som ser mig själv som lite skum och underlig eftersom jag pratar med avlidna nära och kära vilkas astralkropp absolut inte bebos av lägre stående varelser, det har jag inte läst, jag upplever själv istället..
I jämförelse är jag nog en ganska vanlig ordinär individ.

Aldebaran
0

#24 Jag läser inte bara en bok av en författare. Så inskränkt är jag inte. det finns en uppsjö av litteratur och föredragshållare i den frågan.. Sedan är ju det upp till vad man känner inombords. Du blir lycklig och slig på det du känner och det är ju bra för dig. Absolut inget jag har aspekter på.

#26 Det var ju inte bara i Japan. Så sent som under början av förra seklet så trodde ju många ute på landet på vättar, tomtar skogsrår, älvor mm..Som dom sa sig se…

Aldebaran
0

#27 Du är inte skum för det. Varför? Folk blir väl glada med vad du gör? Och som sagt TROR ju inte alltid att det är på det viset.  I jämförelse så är vi nog ordinära individer allihopa. Det är inte det jag menar med stadium. men jag tror att ni förstår det nu.

#24  Även astrologi och dom 7 strålarna är ju esoteriskt i allra högsta grad.

stina63
0

Det är en intressant läsning, Håller med att man får vara försiktig med den man får kontakt med, man vet aldrig

Aldebaran
0

Tack…

[Mariann]
0

#5 Här hittar du en artikel Devariket

Aldebaran
0

#5  Blavatsky är svår att förstå sig på. C.W Leadbeater med sina två böcker "Det inre livet 1 o 2" däremot är ganska så lättlästa nästan i skönlitteraturform. Beskriver enkelt och grundläggande sin syn på det esoteriska. Finns allt i dom två böckerna Döden, liven efter detta, Karma (dom 3 olika sorternas karma), devariken, gruppsjälar. etc etc…Sedan är det upp till en själv och känna vad man vill ta in eller ej.

[Mariann]
0

#25 precis så ska man tolka detta med högre och lägre. Glad Tycker jag!

Mina tankar:

Jag brukar tänka som så här, att om ett tomatfrö "bara" är ett frö, är det då sämre än en fullmogen tomat? Inte i min värld i alla fall.

Självklart (för mig) är hela universum uppbyggt av hierarkier (som vi valt att kalla detta fenomen för på jorden). Solen ligger före Jorden i sin utveckling, galaxen ligger före solen i sin utveckling, skulle det vara konstigt? Jordväsendet kan inte bli ett solväsen hur gärna man än vill. En som går i första klass kan inte börja på högskolan hur gärna man än vill.

Vårt samhälle har oerhört svårt att se att någon är "bättre" än någon annan, det finns en ovilja av att se att några går före på vägen och några går efter, så är det även i en syskonskara, 3 månaders babyn kan inte gå när 1,5 åringen gör det. Sådan är lagen helt enkelt om utveckling. Alla föds inte samtidigt, inte ens anden/monaden i oss.

Det i oss alla som har svårt med detta kan inte vara någon annan del en egot. Obestämd

Det var lite av mina tankar i denna debatt.

molly57
0

Tycker mig känna i detta,från en sajt jag gick med i för ett par år sedan. Gick snabbt ur den!!  Jag blev riktigt mörkräddFörvånad av dessa åsikter som fanns på denna sajt. Jag är långt ifrån rädd av mig men där fanns det många mörkar krafter.Stog för mkt som är mig helt främnade.

Man ska försiktig men allt,har ett öppet sinne.Men också vara ifråga sättande.Att alltid känna efter själv. Jag är öppen för det "andliga" men jag lyssnar alltid inåt.Känns det rätt? Min magkänslan det litar jag på i alla fal,det är den som leder mig genom livet i alla frågor inte enbart det som gäller "andlighet".  Det finns ingen som sitter inne med ALLA svaren. Vi kan tycka o tro. Om och hur andevärlden är uppbygg o hur den extistera kan ingen veta något om. Har läst många böcker,efter som jag är en riktig bokmal. Men än i dag, har jag inte hittat någon bok/författare som jett mig alla svaren!! Jag kan känna att jag kan ta till mig en del,men långt i från allt. Svaren om hur andevärlden är uppbyggd ect. Ska vi inte vet här på jorden i denna existens. Glöm inte bort ert egen tänk,var kritisk tänkande människor.

Aldebaran
0

Bra Mariann, du satte dom ord jag saknade i natt i dena debatt…

Det är ju stor (oändlig) skillnad på dom hiearkier som är jordiska med förtryck mm. Och dom vi pratar om här, vilket jag trodde att det skulle vara tämligen klart i forum som våra…

[MargaretaA]
0

Man kanske kan säga att astrologi esoteriskt - jag vet inte - jag använder det bara som ett verktyg. Jag har inget behov av att sätta ettiketter på saker.

7 strålar vet jag absolut ingenting om, men jag har klarat mig rätt bra ändå Oskyldig

[Mariann]
0

Jag tror det rör sig om missförstånd här Obestämd, den esoteriska astrologin vidrör själens utveckling och den "vanliga" astrologin vidrör personlighetens utveckling. Om jag har förstått det rätt.
Och den esoteriska astrologin är tyvärr inte lika utbredd.

[MargaretaA]
0

mycket bra sagt molly. Det finns inte mycket att tillägga.

jag är också en som har läst mängder av böcker. Vissa sträckläste jag och andra lade jag åtsidan nästan direkt. Det var just böcker av typen som beskrev komplicerade system av den typ som jag tror TS hänvisar till. Jag respekterar de som tror på det konceptet, men för mig verkar det alltför krångligt för att jag ska orka sätta mig in i det. Jag känner inget behov av det heller. Det är förmodligen mitt gigantiska jätte-ego som är proppen i gången Flört

Man ska välja det som talar till hjärtat och precis som du säger - magen!

Nu har jag lagt undan alla böcker och går helt på magkänsla. Min mage har aldrig lurat mig en enda gång Glad

[MargaretaA]
0

tack för klargörandet Marianne - jag blev lite fundersam ett tag där Glad

Aldebaran
0

Helt rätt det finns ingen litteratur/läror eller gurus som kan ge dig alla svaren.. Dom kan bara peka ungefärlig rikting 90% måste ju komma inifrån och kommer att göra det åxå under din utecklings gång, under dina inkarnationer. Sedan slår ju #35 huvudet på spiken med "Man ska välja det som talar till hjärtat" 

En sajt med hemska åsikter och mörka krafter kan inte varit någon esoterisk/teosofisk sajt..Men det finns ju så mycket här ute på nätet..

[Mariann]
0

#39 Inte bara du som har ett ego Maggan Flört, vi alla har ett… inbillar jag mig…

I alla fall i mig är det ego delen som kan gå igång på "högre o lägre", tills jag började tänka tanken av tomat/tomatfrö. Det hjälpte mig att "lyfta blicken", kanske det kan hjälpa någon annan, att se utvecklingen utan att lägga värderingar in som bättre o sämre.

Skulle väl också bara vilja säga att alla använder väl sig av hjärtat, även vi som valt att studera esoteriken/teosofin. Finns väl ingen som tror på något utan att det käns rätt för en själv, antar jag, hoppas jag.

[Mariann]
0

#40 Skrattande. Då har jag nog förstått det rätt då…

Hoppas din änglatavla sprider goa vibbar… Oskyldig

[MargaretaA]
0

jag går inte igång på det här med högre och lägre. jag är bara ointresserad av det, men naturligtvis är vi alla både lärare och elever på samma gång.

Men tittar man för mycket på hierarkierna finns en risk att våra egojag börjar jämföra vår utveckling med andras, och man hamnar i det trista "jag är mera utvecklad än du" tänket. Vilket leder till att osäkra sökare väljer att söka kunskap hos dem som "nått högre" än i sina egna inre. Farligt!

Naturligtvis använder vi alla hjärtat. En del tilltalas av till exempel teosofi, andra inte. Låt alla blommor blomma säger jag Glad

Tavlan sprider mycket goa vibbar Skrattande

Aldebaran
0

Hantera inlägg

"Men tittar man för mycket på hierarkierna finns en risk att våra egojag börjar jämföra vår utveckling med andras, och man hamnar i det trista "jag är mera utvecklad än du"

Jag har faktiskt aldrig haft denna frågeställning under mina 30 år. Förän nu. Finns inget teosofiskt samfund som tänker så här (då menar jag värt namnet)

Här följer en av stdagarna för våran TSgrupp i Gbg: 

Logens syfte är att verka som en kärna av broderskap mellan ungdomar, kvinnor och män i ett lokalt centrum för föredrag, sammankomster och upplysningar om teosofi enligt verk av Helena Blavatsky, "The Mahatma Letters to A. P. Sinnett" och andra härmed samstämmiga informationer om livets natur, samt om erkänd vetenskap i objektiva livsforskningar och om konst och meditation för direkta förnimmelser av Det Enda Livet.

samt 

Gruppens ändamål är att främja och administrera teosofisk verksamhet i Göteborg. Gruppens syften är desamma som gäller för Teosofiska Samfundet, nämligen: 

• 1. Att bilda en kärna av mänsklighetens allmänna broderskap utan åtskillnad med avseende på ras, trosbekännelse, kön, samhällställning eller hudfärg.
  • 2. Att uppmuntra jämförande studier i religion, filosofi och vetenskap.
  • 3. Att utforska oförklarade naturlagar och människans latenta krafter.

Kan inte hitta något som säger att vi skulle vara bättre och längre komna än någon annan i ovan? 

Sedan vill man hitta något oegentligt så gör man ju det. oavsett innehållet.. eller…

[Hukanson]
0

Litet förvånande att du menar att inget säger att ni i TS som träffas regelbundet typ 30 år skulle vara längre komna och litet bättre på att göra det ni har bestämt er för att göra. Då måste man fråga sig om ni undviker att göra det ni säger att ni gör. Övning brukar ju ge färdighet.

Det är en sak att prata om sanningen och en annan sak att älska sanningen och en annan sak att själv leva sanningen. Om man då förstår sanningen som Det Enda Livet eller den svårfångade verkligheten.

Antag att man samlade vissa prominenta personer runt ett bord. Dalai Lama, Usui, Matthew Mannings, Johannes Paulus II, DiLeva, Blavatsky, Allan Kardec, Martin Luther, Yogi Bhajan och Kalle Svensson.

Några bör ha etablerat sig i den högre kausala världen som är ett med det gudomligt heliga. Kanske några är utvecklade till att arbeta med guider i Astrala världen och är fantastiska healare. Kanske några är egentligen kvar i denna världen och gör att fantastiskt arbete med sin själ och personlighet.

Objektivt sett kan det existera en hierarki av nivåer men eftersom det är en hierarki av Kärlek Medkänsla Välvilja så är vi ju bara glada för det.

Det bästa vore ju om vi alla hade varsin guide som kunde leda oss fram på vägen. Då skulle vi slippa att tro på vad andra människor skriver och säger på föredragningar. Då hade vi alla sanningens röst inom oss som rev alla slöjor, skingrade alla moln och befriade oss från damm.  Det är kanske en frestelse för ego att tro att det är så för att man ev föds litet medial kanske pga föräldrar. Men sanningen är ju verkligen sanning och inte något som man kan tänka och förstå när det passar en själv.

Känns frustrerande att vilja skriva om sånt här. Det är nog så att sanningen kämpar med oss för att upplysa oss och hjälpa oss och så länge vi släpar på vår fysiska kropp har vi så lätt för att somna in för en stund.

[MargaretaA]
0

Aldebaran. Det jag sa var inte menat personligt mot dig, eller mot Teosofin specifikt.

Uttalandet var mera allmänt menat. Men det förvånar mig om du aldrig under 30 år har stött på detta fenomen.

Aldebaran
0

Ja, det är ju det jag menar, det är ju skillnad på hierarki och hieraki.. Men ingen av oss går ju runt och inbillar sig att vi är längre komna än någon annan. Jag vet inte riktigt vad du vill komma med ditt inlägg ovan..

Att träffas i en TS-grupp under ca 30 år har ju ingen större betydelse för din eller min eventuella utveckling (om än någon alls) om du inte lever Teosofi, med allt vad det innebär av fullständigt osjälviskt tjänande utan tanke på egen vinning.

Aldebaran
0

Jo, det har jag detta fenomen samt övriga fel och brister finns ju hos alla som inte är fullkommliga. Jag strävar efter att min grupp ändå lever teosofi och inte bara studerar den. Självklart kan jag inte kontrollera all 24 timmar/dygn vad dom gör eller hur dom tänker. men strävan är ändå alltid att försöka leva efter det. Sedan kan man ju ALLTID hitta fel och brister i allt, om man nu vill och vill ta upp sin tid med detta.

Trodde detta vara mera en självklarhet i forum som dessa utan att vi behöver börja om och älta fel och brister till leda. ( Jantelagen)

Jaha
0

Jag tror att du är ute på en farlig väg när du försöker söka Gud innom dig.

Du skriver att "…[För när människan nått slutet av sin evolution]…" vad menar du med det?

Aldebaran
0

Jaså? Varför är det farligt? Du är ju en del av det gudomliga…

Slutet på sin evolution innbär slutet på våran utvecklingskjedja här på denna planet innan vi gå upp i nästa evolution…

BigBear
0

#49 - Du skrev att du "strävar efter att din grupp skall leva teosofi".

För mig är det ett makttänkande på samma sätt som sker i sekter eller sektliknande samfund.

Men ni får syssla med vad ni vill, det får alla göra. Så länge man inte försöker pådyvla andra sin egen tro såsom varandes det rätta.

Dock känns det i "tonen" och "mellan raderna" från TS-folk som att det alltid är de som har sanningen och vi som inte håller med om teorierna är okunniga, ovetande och kanske även oandliga personer.

Att komma med pekpinnar i andliga sammanhang anser jag helt förkastligt och enbart gagneligt för det egna egot. Det liknar nästan frälsningsförsök typ. Jehovas vittnen.

Eftersom jag själv brottas med ett ganska stort ego sedan 50år så känner jag igen tecknen…….Tungan uteOskyldig

Frid & fröjd vare med eder!

[Hellas]
0

#52 Amen FlörtSkrattande!

Aldebaran
0

Jag utövar ingen som helst makt. Jag är vald till ordförande av medlemmarna och det är val vartannat år. Fungerar precis som vilken förening som helst. Jag och strävar kanske var lite felaktiga ord, jag menar bara att jag inte skulle tillåta något nedsättande snack om andra människor. dett skrev jag alldeles nyss i  artikeln Missförstånd-Sanningar. tror att det besvarar både dina farhågor och ditt amen…

Jag lever med 3 barn på halvtid två tjejer 17, 13 och en lite kille på 5,5 år. Har 2 Ex till dessa tre barn, jobbar fullständigt normalt som projektledare på Volvo LV (ja, jag har jobbet kvar) Ungarna har spelat handboll, fotboll, dansat flamenco etc etc.

17-årstjejen tycker väl att jag hör hemma på nån mentalanstalt någonstans men det är av andra orsaker Flört

Jag lever aldrig i det blå, jag ser Teosofi som en vetenskap (kalla den udda om ni vill) som jag tycker om att studera.  Du såg stadgarna och syftet med Teosofi, det där om oavsett trossamfund.. Ta det för vad det är. Tro mig det finns alltid något att se och lära.

Det är ett samfund man blir medlem i och betalar en avgift 200 kr/år samt 10-150 till sin lokala grupp. Man kommer å går som man behagar ingen kommer ringa dig för att jag dit dig, som man läser om inom frikyrkorna. Klart har du kommit många ggr å sen inte dyker upp så kan la du få ett mail eller nått som frågar hur det är inget mer.. Finns inga dolda kostnader och kurser som du måste gå etc. Alltså inget sektliknande…

Jaha
0

Ok, då vet vi.

molly57
0

Konstigt  att se  Teosfi som en vetenskap. då kan man kalla alla inriktingar för vetenskap. Förstår att du är  intresserad av tesofin men att få till det som en vetenskap.Tycker jag att man går lite för långt.Men var och en är salig i sin TRO!!

[Mariann]
0

Det esoteriska o därmed också bla teosofi brukar kallas för andevetenskapen. Inget vi har hittat på, utan så sägs det bara.

Aldebaran
0

Tänk att man skulle få höra ordet konstigt på dom här sajterna…Förvånad  Du kan väl kalla vilken forskning som helst vetenskap eller? Eller ser du vetenskap och forskning endast för doktorander och liknande vid universitet och andra institut?

Aldebaran
0

Sedan kan man ju ängna sig åt ordklyveri till absurdum tydligen.. Är det ingen som bara kan läsa det för vad det är?? Jag menar utan att söka andemeningen bakom varje ord, punkt och kommatecken,  om det är rassistiskt, översitteri, hierarki etc etc..

Choklad
0

Jo..det handlar väl om att söka sanningen? Sin egen innersta sanning….så fattar jag det.

U R us

Aldebaran
0

Mitt i prick Choklad…

molly57
0

Är då mediumskap en vetenskap? Eller kristendom ect. Det hade jag för mig var en trosinriktning.  Det är ju väldigt ostrid om parapsyklogi ska gå under beteckningen vetenskap.

Det har ju varit väldigt mkt bråk om just detta inom den "morderna" vetenskap.Men för mig ters det mera som en trosinriktning. Än en vetenskap.Vad finns det är vetenskap belägg inom Teosofin. jag anser fortfarande att det är en trosinrikting likväl som mkt annat. Vilket är upp till vara och en,vad som är min sanning. Jag respiktera den tro din tro.Men ändå känns det mig främmande att kalla det vetenskap,för mig, är vetenskap bevis att man kan styrka att det är sant,(eller att nåot fungerar och varför) men jag kan ju ha fel,jag vet ju inte alltTungan ute

Aldebaran
0

Vetenskapen om den sk lallade strängteorin som fysikerna håller på med nu är ju inte mer än naggad i kanten på ännu… Är inte bevisad heller.. Men ändå en vetenskap… Big bang är väl en annan som inte heller den är bevisad.. Men ändå klassas som vetenskap…

[Hukanson]
0

Att anse TS för en maktelit får väl sägas vara smickrande om det förstås som internt på sajten, eller ?

Andlighet som vetenskap, religion eller enskild spiritism. Vi delar alla samma existensiella verklighet men har friheten att förhålla oss olika till den. Som spiritist skulle man kunna gå med i en kyrka, det finns en sådan för mediala spiritister ochså: Sveriges Spiritistiska Kyrka, bildad 2005, i Göteborg, av pastor Andreas Hindström.

Kyrkan står för tron på spiritualism, healing och medier. Under healinggudstjänster lämnas budskap från andra sidan. Spiritualismen sägs vara universell och omfatta tron på att Jesus Moses Mohammed och Buddha var stora andliga lärare. Kyrkan har 7 principer :

Gud är vår Fader - Syskonskap mellan alla - Andeväsen existerar - Anden är odödlig - Personligt ansvar - Gottgörelse/Återverkan av alla handlingar - Vägen till framsteg är öppen för alla.

Kyrkan anser att den kraft som skapat livet och universum och håller samman existensen kallas Gud. Människan är evig energi.

[MargaretaA]
0

Jag tror att det råder en del förvirring om vad vetenskap är för något. Kanske kan denna artikel från Wikipedia reda ut begreppen. Klicka gärna på länken och läs hela.

Vad är vetenskap?

"Vetenskap grundar sig på den vetenskapliga metoden, där fenomen observeras, samband noteras, hypoteser ställs upp och testas för att antingen accepteras eller förkastas. När en hypotes antagits kan nya observationer göra att den antingen framstår som mer sannolik eller tvinga fram en modifiering. En teoribildning vars sanningslikhet ännu inte kunnat testas kallas protovetenskap. Föreställningar som gör anspråk på att vara vetenskapliga men som testats och befunnits inte stämma med verkligheten kallas pseudovetenskap.[3]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

[Hukanson]
0

Men kära du när uppstod vetenskapen , var det med Platon eller med Sokrates eller med Archimedes eller med Siffran 0 eller med Jesus ? Det är ju jättebra att den kristna världen har gjort vetenskap av kunskapen om den fysiska världen med dess levande organismer men varför skulle vi inte kunna få ha en vetenskap om det andliga och mentala också ? Minns att psykologi/psykiatri är en ung vetenskap och sociologi som skulle kunna sägas vara en vetenskap om människans andlighet såsom hon lever den blev inte accepterad förrän på 1980-talet. Och för oss som tror att det finns högre osynliga andliga världar som man skulle kunna veta något om ska du då förneka oss rätten att kalla våra insikter för vetenskap ? Utan att fråga oss på vilka kriterier vi kallar det vetenskap ?

Aldebaran
0

Vem säger att TS är en maktelit??

[MargaretaA]
0

Ingen förnekar oss rätten att kalla våra insikter för vetenskap om vi vill och på dem kriterier vi väljer, men räkna med att den vetenskapliga världen inte kommer att erkänna det.

Jag tror nog ungefär på detsamma som du Hukanson, men jag skulle aldrig kalla det vetenskap eftersom jag vet vad vetenskap är. Jag nöjer mig med att tro. Det är det enda val vi har när det gäller sådant som inte går att bevisa med vetenskapliga metoder.

läs gärna denna artikel också om demarkationsproblemet

det handlar om hur och var man ska dra gränsen för vad som är vetenskap.

subtil
0

Vad vet vi egentligen ? Det vi vet är att vi människor här på jorden lever i den 3 dimensionella världen och kan endast upfatta det som vi ser i den dimensionen.

Vi är som fiskarna i havet det är deras element ,om en fisk säger till en annan, ovanför vattnet så finns det människor, hus, en massa fantastiska saker så skulle den andra fisken tro att han är en idiot eftersom dom vet inget annat än att havet är det enda som finns. Tänk om det är likadant för oss.

Kvantfysikerna har idag kommit fram till att det finns minst 11 dimensioner och dom tror att det måste finnas en till alltså 12.

Så när vi tittar up på vårat universum så ser vi bara den 3 dimensionella universumet och vi tycker att det är oändligt, men egentligen så är det bara en knappnål av all universa.

Strängteorin är redan förkastad nu är det M teorin som gäller = membran/masterteorin.

Detta är vad jag tror !

[Mariann]
0

Vi har en mycket tankeväckande artikel av kanske den bästa svenska samhällsfilosofen Karl-Erik Edris, passar in i den vändning som diskussion nu har tagit…

vetenskap och religion

[Hellas]
0

Jag tror helt enkelt att dessa inlägg inte riktigt finner sin publik på övernaturligt.
Självklart finns det många som finner resonemanget intressant, jag drar inte alla över en kam.

Att det kommer frågor kring inlägget och vad du egentligen vill med det (de har jag ännu inte förstått) är ju ganska självklart eftersom det känns lite OT på en site som Övernaturligt.
Du kan ju inte på allvar tro att du kan skriva om att själar som besöker oss från andra sidan i själva verket är en lägre stående varelse som övertagit den avlidnes astrala kropp, utan att få motargument och ifrågasättande på en site som ÖN.

Hade du skrivit det inne på ett religöst forum hade säkerligen reaktionen blivit annorlunda

Det verkar ju dock passa bättre in på "Andlig Utveckling" siten.

Det finns ju en anledning till att "Andlig Utveckling" skapades istället för att ingå i "Övernaturligt".
Det handlar om olika saker helt enkelt.

Det finns många som är intresserade av det du skriver men det finns ännu fler på ÖN som fortfarande undrar vad du egentligen vill??

Har du frågor?
Vill du utveckla din medialitet, som ju Övernatirligt i mångt och mycket handlar om.
Eller har du skrämmande upplevelser som du undrar över och vill få förklarat?

Är du med på vad jag menar, ditt inlägg känns så fel och jag själv förstår fortfarande inte vad du vill.

Det blir ofta sådana här frågeställningar som det blivit i alla dina trådar på ÖN, då de inte hör hemma på siten, det är inte riktigt rätt publik.
Den lilla publik som finns här och som är intresserade brukar förmodligen vara inne på AU för att kunna ta del av dessa saker som du själv missionerar om.

Jag säger inte att du inte ska skriva mer här på ÖN men att det kanske uppstår ifrågasättanden, det är ju ganska naturligt.
Har du tänkt på att väldigt mycket i det du själv skriver ifrågasätter det vi tror på och strävar efter?

[Hukanson]
0

állo Hellas, tycker det känns som du fastnat på ordet lägre -men sammanhanget var ju "lägre devaväsen" vilket är skilt från Björnligan och Svarte Petter.

Vad är övernaturligt ? Inte det som är naturligt i alla fall. Allt som man kan se i naturen som tillhör naturen är ju definitivt inte övernaturligt.

Att göra observationer med sitt tredje öga - sitt inre andliga seende och hörande och kännande - kan det bli systematiserat i vetenskap och vetenskapliga teorier ?

[Hellas]
0

#72 Ler, ja det står 5 rader i mitt inlägg på över 40 rader så det kan ju uppfattas som om jag fastnat på just dettaTungan ute men jag ska förklara varför jag tog just dessa rader som ett exempel (som var bra).
Se inlägg #1 Där det uttryckligen står klart och tydligt att de närstående som kommer vid en seans troligen bebos av lägre stående Devor.
Du kan även läsa mitt frågesxempel kring detta i inlägg #6 och det svar jag fått i inlägg #7.

Jag har frågat om just det inlägget eftersom jag ville förvissa mig om att jag förstått saken korrekt och jag har fått en bekräftelse på att jag hade det, dock med lite ord runtomkring då.

Vad sedan Svarte Petter och Björnligan har med det att göra fattar inte jag men det var väl en liknelse eller så kanske.

BigBear
0

#71- Jag kan bara hålla med Hellas i det hon säger här. Den tro som teosofin ändå är, skiljer sig såvitt jag förstår ganska markant från det "traditionella" parapsykologiska/mediala sättet att tänka när det gäller kontakt med astralvärldar, andar osv.

Och då är det väl inte underligt att man reagerar eftersom det mesta ni kommer med från teosofin är ju en massa tillkrånglade ordsvängningar för saker som bör kunna ses och förklaras på ett lättare och inte så mycket "von oben" som jag uppfattar det mesta som skrivs inne på andlig utveckling.

Ni (inom teosofin) har en massa regler och steg och sätter en massa hierarkiska hinder för andlig utveckling anser jag. Det är inget som jag tycker är varken trovärdigt eller sant för mig. Men alla får tro och tycka vad de vill naturligtvis. Så varsågod och följ er lära, inte mig emot! Men när ni ger er in på andra sajter så får ni väl räkna med mothugg. 

Jag förstår inte alltid heller målet med dessa diskussioner, om det inte är för att värva nya "församlingsmedlemmar" förstås….Obestämd

Magi-cat
0

jag tycker det här är jätteintressant, läser allt, även om jag inte tillfört något….

kram m Oskyldig

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aldebaran
0

Regler och steg som sätter hierarkiska hinder?  Bara i din fantasi BigBear! Teosofer får sysla med precis vad som faller dom in, får ha vilken trosinrikning somhelst, hindu, kristen, muslim, buddsit etcetc.. Ni pratar ju som om ni inte visste.. Alla stadgar och vad Tesosfin står för finns ju på svensak online.. Finns inga dogmer inom Teosofin.. alla är fria att tycka och tänka som dom vill. Ingen som prackar på någon annan någon somhelst slags tro. Och alla är fria att komma och gå som dom vill. Höra på föredrag komma med invändningar och diskutera sin syn på saken så att säga.. Sanningen är som sagt lika sann från flera vinklar..

[Hukanson]
0

Det övernaturliga har kanske länge varit just det traditionella mediala spiritistiska sättet att tänka. Men det tänkandet breddas och fördjupas inte minst när det kommersialiseras och blir en del av marknaden. Behov uppstår av fenomen som Sveriges Spiritisters Kyrka (se ovan) där även medier måste reflektera över mästare som Jesus Buddha och deras undervisningar och skol-traditioner.

Choklad
0

jag och en av sönernas kompisar pratade om "spöken" häromkvällen…han sa: tänk om det är vi som är döda? sedan log han..

en tankeställare…

U R us

[Hukanson]
0

<|>     Aldebaran! det stämmer ju !

Aldebaran
0

Intressant tanke #78… Inte döda men avskärmade av den fysiska kroppen och den fysiska världens dimslöjor. Det är ju det som sakta håller på att lyftas bort från vårt sinne allteftersom vi vaknar alltmer..

Aldebaran
0

#79 vad stämmer?

[Hukanson]
0

Sanningen, Aldebaran, den är sann, från flera vinklar. Om den tros. Eller vets. Eller hörs. Vi ses !

[Hellas]
0

Vet fortfarande inte vad ni vill?

Aldebaran
0

Vill å vill. Jag vill inget speciellt. Det hela började med att jag svarade på ett inlägg  tror att det var om Karma, så visst esoteriskt finns ju här ändå. Sedan har det ena gett det andra men det är väl det som är meningen med forum av detta slaget. Vissa tycker om andra inte.

[Hellas]
0

#84 OK

[Hukanson]
0

För ordningens skull kanske vi kan gå tillbaka till devornas kroppar, hur olika människorna är de , hur känner man igen en deva ?

Aldebaran
0

För det första så måste du ja vara sk. synsk för att kunna se en Deva. Det finns en bra bok som heter the kingdom of gods som handlar om Devariket och en hel del bilder på devor…

[Hukanson]
0

och för det andra…?…(lånar gärna boken efter dig)…

Aldebaran
0

Den går ju att få tag på ett bibliotek om du verkligen är intresserad. I boken finns flera olika sorters Devor och Naturandar tecknade efter personer som då varit Clairvoyanta…… Svårt att beskriva dom man ser där Dessa bilder går ju säkert att hitta på intenet.. tror att jag sett ett inläg här eller på AU om Devor där flera liknande målade Devor finns med…Fråga annars någon av dom mediala här om dom kan beskriva dom?

[Hukanson]
0

Jag ska kolla nätet. Tiden räcker till allt jag vill göra. De ideer och visioner som kommer till mig finner sina konkreta planer och jag har alltid tillräcklig ekonomi för att komma vidare i mina behov och begär. Jag älskar världen och världen älskar mg. Jag älskar min kropp och min kropp älskar mig.

Aldebaran, tack så mycket, du är en oförtröttlig föreläsare och insiktsfullt principfast.

Aldebaran
0

Ja, jag bara mal å mal å mal….I mina egna teorier kan tyckas kanske… Flört

men tack ändå  Glad

BigBear
0

"Dumhet är en Herrans gåva, men man bör inte missbruka den"

Oskyldig

Aldebaran
0

Precis BigBeer!!!

Choklad
0

på tal om dumhet..nu ska jag ställa en dum fråga; Är devor ett annat ord för älvor? Eller är det andar som finns i träden? Jag kan känna trädens energi. Om jag ställer mig hos ett speciellt träd här i trädgården så känner jag en fantastisk känsla : glädje, lycka, trygghet. Jag vet att trädet "ser" mig. Har känt så när jag ställde mig på en stor sten också. hmm är jag knäpp nu?

U R us

Aldebaran
0

Träddeva ja det finns Devariket=Änglavärlden…

Choklad
0

oj! så jag "pratar" med en träddeva? Men hon är snäll…jag fick "se" henne , hon sa till mig att inte vara rädd…hon fanns inne i trädet, ungefär som trädets själSkrattande

U R us

Aldebaran
0

Ungefär så ja…..Glad

Choklad
0

Devan i "mitt" träd var för mig genomskinlig,hon hade liksom ingen form, jag mera kände än såg , när hon pratade med mig så kom det som ett intryck, en impuls. Hon "drog" mig närmare trädet på något sätt….och då kom en impuls av en bild inne i trädet, bli inte rädd "hörde" jag från henne…först blev jag jätteöverraskad, lite rädd, men hon liksom hindrade min rädsla. Det var en helt underbar och fantastisk upplevelse.Gladhmm hoppas ni inte tror att jag är konstig nu…första gången jag berättar detta för någon…

U R us

[Jeremina]
0

Wow..du vet saker och känner men inte vi..hm…detta låter som Jehovas Vittnen? Glad

Aldebaran
0

Jag har inte sagt att inte ni gör det…Absolut tror jag på era mediala förmågor som just fenomen..

[Jeremina]
0

Tack..det var snällt sagt…no hard feelings..kram Glad

Aldebaran
0

Jag har aldrig "hard feelings"  natti natti kram…

Choklad
0

# 100       Det här va intressant, så du menar att du personligen aldrig har haft en endaste liten övernaturlig upplevelse? Nästan alla har haft det någon gång, men dom har inte erkänt det som just  något övernaturligt.

Men ändå tror du på det ? Glad

Utveckla det du sa om fenomen, hur menar du då?Obestämd

U R us

Aldebaran
0

Jodå det har jag.. Massor…Å har fortfarande. Men jag tror och känner att det finns något högre som ligger bakom och styr..

Vi är ju personer och varelser som är helt styrda av känslor, vi bygger hele våra liv på hur vi känner. "kan inte hjälpa jur jag känner" och "man kan inte styra sina känslor" är ju vanliga ord hos oss eller? 

Astralplanet som nästan helt är uppbyggt på känslor (det kallas ju åxå därför känsloplanet/emotionalplanet) såsom Kärlek, hat/ovilja, sorg, glädje mm blir ju mycket av vad vi gör det till så att säga..

Små ekon (fenomen) slår tillbaka mot våran värld den Fysiska eller vi kan kalla den fenomenvärlden.

Astralvärlden är den värld vi vaknar upp i efter döden i det fysiska livet, men där finns åxå massa andra "varleser". Devariket är ju till sin lägsta del astralt (våran är ju som du vet fysisk)

Devor är ju inte alltid snälla och trevliga änglar som bara väntar på att få hjälpa någon stackars människa. Elementaler som är ett slags partiklar i devariket finns istort antal i astralvärlden, dom sugs och dras starkt till våra känslor och tankar. särskillt hat, illvilja och sorg. det är det jag menar med att du/man vet aldrig vad man kan få tillbaka vid olika seanser och dyligt.. det finns så mycket man måste filtrera bort…

Nu kommer det bli ett himla liv här eller, Hellas o Jeremina?  Flört

[MargaretaA]
0

Vi är ju personer och varelser som är helt styrda av känslor, vi bygger hele våra liv på hur vi känner. "kan inte hjälpa jur jag känner" och "man kan inte styra sina känslor" är ju vanliga ord hos oss eller? 

nej nej nej!  Så lätt slipper vi inte undan - man kan absolut styra över sina känslor. Allt annat är bara undanflykter Flört

"Tanken och känslan hänger ihop som långhalm och ler! Den människa som gjort sig fri från tankens slaveri, har på samma gång gjort sig fri från känslornas många gånger så berungande ok!

"Känslan föds nämligen ur tanken. Inte tvärtom som de flesta tror. Därför tänker jag göra påståendet att du inte kan känna en enda negativ känlsa om du inte dessförinnan har tänkt en negativ tanke. I och med detta kan du faktiskt själv bestämma vad du ska känna och hur du sedan vill reagera.

Du känner som du tänker. Du mår som du känner!"

Ur boken Du är vad du känner av Maaret Salonen

Choklad
0

# ahaaa ja jo nu fattar jag..nu föll allt på plats! Tack !

U R us

Choklad
0

ja men för att styra över sina känslor krävs det träning och åter träning, långt ifrån alla är där än..jag är en av dom som låter mina känslor spela mig många spratt. Men jag börjar lära mig  att det är bara en känsla, och att den snart försvinner. Men glädjekänslan vill man ju behållaGlad

Men sen kan det komma nån och säga något elakt..då blir det svårt att tänka ; det är bara en känsla…för man blir ju sårad…

U R us

[Mariann]
0

#107 du är inte på något sett ensam om att vara sådan, de allra flesta av oss är astralt polariserade och går mot/utvecklas mot att bli mentaltpolariserade. Så du är inte ensam i den båten inte…

Aldebaran
0

#105 Jag tror inte att alla kan styra över sina känslor, även om du nu kan det…Det är val bara se omkring sig… Mord/misshandel pga svartsjukedramer. Långa vårdnadstvister som(imånga fall) egentligen bottnar i att någon blivit lämnad.. Lista kan nog göras lång.. hursom allt sådant här har stor effekt på det astrala planet. Så har jag lästa, så har jag hör å så känner jag…

[MargaretaA]
0

naturligtivs måste man träna Flört

men det är mycket bra att vara medveten om det. Bara genom att bli medveten, har man tagit ett viktig steg åt rätt håll.

Om du blir sårad för att någon säger nåt elakt, beror det på att du lägger större vikt vid den personens betydelse än den förtjänar Oskyldig

[MargaretaA]
0

vem har pratat om alla?

men enligt min uppfattning så kan alla det som är mänskligt möjligt om de vill.

har ni sett fransmannen som klättrar högt upp på till synes släta husfasader med bara sina egna händer och fötter som hjälpmedel?

jag skulle inte testa, men han visar oss andra vad som går om man bara ger sig f*n på det Skrattande

Aldebaran
0

#107 Så du har aldrig varit känslig för något? Aldrig blivit sårad för att någon sagt något? Aldrig känt Kärlek,glädje, hat, harm, svartsjuka, avundsjuka, ilska, sorg och rädsla över något? den personen är med av en datamaskin och robot isåfall. Dom två första ger ju positiva vibrationer visserligen..

[MargaretaA]
0

jo det har jag.

när sa jag att jag är perfekt?

vad jag vill lyfta fram är att detta är något vi väljer. Att vara medveten är en god start. Sedan kanske det kommer an lite på talang hur bra vi lyckas. men som du sa i ennan tråd. Det finns ju gott om tid

[MargaretaA]
0

sen vill jag förtydliga att man inte ska sträva efter att bli känslolös.

Vad det handlar om är att undvika att bli ett offer för sina känslor.

Aldebaran
0

Men då borde du inte säga nej!nej!nej i #105.

Då stämmer ju det jag sa innan… Att tänka på att inte bli offer över sina känslor hjälper ju föga då dom ändå sänds ut..

[MargaretaA]
0

jag säger nej till att vi är helt styrda av våra känslor.

Som barn är vi nog det, men eftersom vi växer upp och blir stora så slutar vi kasta oss på golvet och skrika så fort vi inte får som vi vill.

Åtminstone gör inte jag det längre - även om jag har lust ibland. Tanken på att skämma ut mig förhindrar den sortens känsloutbrott Oskyldig

Aldebaran
0

Det behöver ju inte vara känsloutbrott, det räcker ju med inre tankar, dom syns ju lika bra på astralplanet..

[MargaretaA]
0

och där tog han hissen upp till sjunde våningen och försvann

Aldebaran
0

Vad var det försvårt i det? eller trodde du att det bara är utalade ord och inte tankar som är känslor? Ord-Tanke och handling är ju samma sak…Nu tror jag att du gör dig "blindare" än va du är Maggan….

BigBear
0

Känslor är ju en del av oss människor….och inte den minsta delen heller precis! Kanske är det den viktigaste egenskapen vi har?

De fyller ju sin funktion på många sätt och den som säger sig icke vara styrd av sina känslor skulle jag vilja kalla en lögnare. Eftersom allt vi gör hela tiden är styrt av känslor i kombination med intellekt.

Det ena funkar inte utan det andra, båda behövs. Annars skulle vi bara vara "lallande gelepaket" eller sitta som eremiter i djup kontemplation. Socialt skulle vi inte funka överhuvudtaget om vi inte styrdes av våra känslor, som alltid har ett övertag i vårt handlande i det fysiska livet.

Anser jag (är det väl bäst att tillägga) Glad

"Näst religion och sedlighet är små brännsvinsglas det värsta jag vet"
 Ärkebiskop Anton Niklas Sundberg

Aldebaran
0

I den konstitution som vi har/befinner oss på idag har vi det ja.. Allteftersom vi utvecklas själsligt så kommer vi alltmer ta kontroll över våra känslor åtminstone dom "lägre" hat, ilska, illvilja, rädsla och i viss mån sorg.. Vi lyfter liksom blicken mot högre sfärer.. sedan om det är som att ta hissen upp till sjunde våningen och försvinna så får det ju stå för dom..

[MargaretaA]
0

i min värld så är det skillnad på känsla, ord, tanke och handling. Men jag är ju är bara en ennkel jordgumma som knappt lyckats kravla mig upp ur källaren ännu.

När jag har blivit lika själsligt utvecklad som du Janne, så kanske jag tar hissen upp med dig och då försvinner du ju inte utom synhåll längre Flört

Eller så stannar jag hellre här under min korkek och luktar på blommorna Oskyldig

[Hukanson]
0

I mina tankar har jag mätt diskussionens vågor jag har dömt detta som ntressant och därför känner jag en viss inspirerad tillfredsställelse i att föra tråden vidare åt något håll som blir bra hoppas jag.

Håller med om teorin att våra känslor är som hästar kontrollerade av tankens kuskbock. Förhoppningsvis är hästarna starka vitala och i god form, men likafullt är det tömmarna som bestämmer vadan och varthän.

Men då uppstår frågan - hur ser kusken ut ? Vad har han för kläder?

Vem är han ? Vems ärenden går han ?

BigBear
0

#123 - Bra fråga Hukanson! Du är alltså inte din egen kusk?Glad

Aldebaran
0

Jag ser dig inte som en enkel jordgumma som håller på att kravla dig upp ur källaren Maggan.. Dom orden få stå för dig själv (ett självpåtaget lillebrorskomplex) Jag har aldrig påstått att jag är själsligt utvecklad (mer än någon annan) men du bara häcklar när någon försöker förklara något bara för att du själv inte vill förstå.. Jag säger vill för att jag tror nog ändå att du förstår. Du håller ju trots allt på med astrologi och det är enl. mig ganska så komplicerat.. Om ord, handling och tanke inte är samma sak astralt och mentalt vad är det då? Nu menar jag inte att du t.ex tänker mord kontra att begå ett.. Att begå ett fysiskt skapar ju sorg och smärta för andra att tänka ett under långa tider kan ju påverka inte minst dig sjäv med allt vad det innebär, men du tror inte på detta, eller?  Du säger A men inte B..

[MargaretaA]
0

Du kanske inte ser mig som enkel jordgumma. Skulle du göra det har jag inga problem med det. Vad jag ville säga är att det är ur det perspektivet jag betraktar livet.

Vi talar inte heller samma språk. När du talar om astralt och mentalt så fattar jag nada. De begreppen ingår inte i min bag.

Vad är detta du B som du menar att jag inte säger?

Att jag håller med om att fula, elaka och hämdlystna tankar kan bryta ner en människa? ja det håller jag med om. Därför är det jätteviktigt att man "tänker på vad man tänker på".

[Hukanson]
0

#126 Den uppmärksamme trådrullaren vet att alla  personer har flera kroppar. Den fysiska kroppen ser dessa övriga kroppar som inre kroppar. Den närmaste kroppen känns som en vild häst. Men inne i hästen finns en kusk. Och inne i kusken finns en Master.

Du frågar mig om det är min kusk. Jo nog måste det vara min kusk i denna solidariska förening.

Frågan måste besvaras som jag är kroppen hästen kusken Mästare

Jag Är Det Jag Är.

[Mariann]
0

Skrattande

Eller så kan den besvaras som psykosyntesen gör

"jag är inte min kropp, mina känslor eller mina tankar…"

BigBear
0

Utan känslor är vi psykopater……Skrattande

[Mariann]
0

astralplanet:

Astralplanet rymmer totalsumman av mänsklighetens känslor och emotioner. Här finns nästan alla mänsklighetens tankar manifesterade som konkreta former. Alla dessa former har sitt eget självständiga liv och existens på astralplanet. Därför är det inte underligt att man kallar planet för illusionsplanet. Man måste ha insikt för att träda in på astralplanet och arbeta där.

[Hukanson]
0

Undrans ändå med detta astralplan .

1. Astralplanet är ett genomgångsplan. Vi måste leva där och vi måste dö där för att fullfölja vår plan.

2. Antagligen finns det en massa personer som har svårt för att dö där då ju döden där ses som en belöning.  Är då planet fullt av väldigt gamla trögingar som inte förstår bättre ?

3. Finns det också en nedåtgående ström av födelse som passerar astralplanet ?

4. Skulle dessa födelseorienterade personer kunna besätta personer i den fysiska världen för att de hade för bråttom med att vilja inkarnera ?

Det kan vara värdefullt med frågor ibland men jag kräver inte på något sätt att någon svarar, vi kanske ser svaren var och en på sitt sätt.

BigBear
0

#130 - När vi som inte är teosofer talar om astralvärldar så menar vi inte endast EN sådan. Vi använder det mer som ett helhetsbegrepp om alla de olika astralplanen, alltså de olika nivåerna.

Det du Marianne och andra teosofer avser är väl endast ett plan som ni kallar astralplanet såvitt jag förstår?

Därför talar vi inte om samma saker riktigt, eller rättare sagt talar vi om samma saker men med olika benämningar.

Ville bara klargöra detta för den som inte visste det……Glad Annars blir ju denna diskussion väldigt förvirrande.

Aldebaran
0

hur kan ni kalla alla pan för astrala?? varför inte då spara in det ordet med å kalla alla för fysiska?

BigBear
0

#133 - Du har säkert rätt i sak från din synvinkel. Alltså, teosofin och de benämningar ni använder inom samfundet för att beteckna andra dimensioner.

Men det är faktiskt så de människor jag ofta träffar inom det andliga/mediala sektorn brukar benämna andra dimensioner förutom det fysiska livet på jorden och i universum….kanske är det helt fel? Själv har jag inte fördjupat mig i vad som är rätt eller fel benämning på olika plan/dimensioner. Jag nöjer mig med att det mediala arbetet fungerar för mig. Jag behöver inte tro mig veta allt/alla detaljer för att kunna fungera som medium/healer.   

Kan du inte spalta upp de olika planen/dimensionerna och deras namn/innebörd åt oss? Eller länka till var man kan läsa på om dem?

Upplys oss!

[MargaretaA]
0

Hallå Stora Björn

varför går du inte bara in till AU och läser på. där finns väl allt?

BigBear
0

#135 - Hej Maggan!Glad

Ja, det kanske jag skulle göra då….men var därinne?

När jag är där blir jag bara förvirrad av den stora textfloden som väller fram i varenda tråd och i artiklarna där. Foten i munnen

Svårt att hitta några konkreta svar där tycker jag. Obestämd

[MargaretaA]
0

jag är säker på att Marianne eller Janne hjälper dig rätta om du ber om det Glad

[Mariann]
0

klart jag gör!

Vi har en fin schematisk bild över alla 7 plan.

men för att det ska kompliceras till, så indelas varje ett av de 7 planen i 7 plan så därför finns det 7 astralplan, så du är icke ute  å cyklar BigBear!

BigBear
0

#137 - Ja, kanske det du….Obestämd

[Mariann]
0

#139 noterade du #138?

Aldebaran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästan bättre med denna….

Aldebaran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästan bättre med denna….

Aldebaran
0

Den streckade linjen i Fysiska planet är gränsen mellan vår Fysiska krop och vår Eterkropp. Kan ibland ses som en dimkropp som går utanför vår med någon cm… kan misstolkas av en del som aura.

Den streckade delen i Mentalplanet är gränsen mellan Mental och Övermental (Kausual) Det är där vi "lägger" av personligheten som vi hade i detta liv.. Dom tre kropparna i personcirkel symboliserar just den person vi är från det fysiska livet. I Kausual har vi ingen "personkropp", utan du bara är som Di Leva säger. FlörtFör att efter detta återvända ner igenom materien tillbaka till den fysiska världen.. (reinkarnera)

Det räcker så för annars får jag Hellas på mig för att jag skriver romaner…Cool

BigBear
0

#140 - Tack för länken Marianne! Jag såg inte din post eftersom jag skrev samtidigt som du…..Glad

Tack även till dig Aldebaran!

Vid en snabb överblick så skiljer det sig inte mycket med min uppfattning kan jag säga. Det är bara era benämningar på de olika planen som skiljer sig från mina.

[Hukanson]
0

#143 kausalkroppen skulle kunna ta  tillflykt till Amida Buddha och uppstiga till Buddhi-planet - för den religiöse.

Har du verkligen sett röken av denna "gräns" som vittnar om livet ?

[Mariann]
0

#144 Tänkte väl det. CoolSkrattande

Ps. misstänkte just att vi skrev lite samtidigt, därför petade jag dit ett inlägg till…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.