Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettintuitionsövningar
Läst 993 ggr
Vattnadal
0

Vidar har ont

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det här är troligen inget livsviktigt, men det skulle vara bra om någon kunde hjälpa mig.

Min hund Vidar har skadat sig och har jätteont. Han sprang ifrån mig på promenaden igår. Han gör små lovar på nån min eller så ibland, så jag fortsatte bara framåt längs vägen. Efter ett tag insåg jag att han visst inte kom, men fortsatte ett tag till med valparna. När vi vände och kom fram till platsen där Vidar gått in i skogen såg jag hans spår i nysnön. Full galopp, hela vägen hem, enligt de tydliga spåren i snön.

Hemma mötte han oss på gården. Han hade suttit med ryggen tryckt mot ytterdörren länge, det var 2 tydliga tassavtryck framsmälta på den isiga mattan på trappan. Nu är han ju lite feg, och det var nån främmande karl vid ladan nedanför vår gård.

Jag var i telefonkontakt med veterinär igår, ska träffa den lokala veterinären idag, och behövs det röntgen tar vi oss till Falun, inte närmast, men bäst och tryggast.

Vad jag skulle vilja veta, är om någon kan hjälpa mig med vad som hänt. Varför har han så ont?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rocktjejen
0

nemen guud vilken söting.Puss på dig Vidar och hoppas du frisknar till snart med tassen dinGlad

dilba
0

har du kollat efter skärsår från skaren?

Vattnadal
0

Det är nacken som är skadad, inte ett enda märke. Kanske skulle ha skrivit vad som var fel oxå.Skäms

Han har så ont att han piper eller skriker när han ska resa sig, vända på sig ed. Hälta hade jag lätt kunnat förstå, då han kunnat halka, trampa på något ed.

Vi bor mitt ute i skogen, så påkörd kan han inte ha blivit heller. De få bilar som åker här är jägare. Skulle någon av dem köra på en hund här, tar jag för givet att de skulle kontakta mig på en gång.

Är lite orolig, dels för Vidars skull, men extra mycket nu, då han som starkaste slädhunden skadar sig mitt under säsongen. Han kommer att lida oerhört om han inte får hänga på kompisarna och jobba pga skadan.

MVH Elin

Rocktjejen
0

Oj förlåt mig jag missuppfattade fel trodde det var tassen.men han får pussar iafFlört .stackarn då o han inte kan hänga med dom andra slädhundarna.det vet man ju som människa själv hur det är om man vill något väldigt mycket men inte kan pga skada.

Hoppas verkligen att han snart mår bättre.

Kram till vidar och dig

Eva

Vattnadal
0

Önskar jag kunde fråga honom vad som hänt. Misstänker att det skulle vara bra när vi träffar veterinären…

Håller alla mina tummar att det bara är en sträckning och att ingen röntgen behövs!

MVH Elin

sofie28
0

fär känslan av att han jagade något och halkade och knäckte till sig i ryggen.  Har nu en rejäl sträckning där känns det som.. Får detta till mig men är som sagt väldigt mkt nybörjare

BabyDragon
0

Min hund var ute på isen och lekte med sin favouritleksak. Hon älskar att kasta med huvudet snabbt fram och tillbaka i en ruskig fart. En gång när hon gjorde det halkade hon till. Men ingen tänkte mer på det, hon pep inte ens. Sen vägrade hon äta eller dricka och vetrinären sa bara åt oss att vänta. Tillsist när hon inte kunde gå mer åkte jag in på eget bevåg till djursjukhus. Hon höll på å dö för mig stackaren. Det visade sig att hon hade fått diskbråck. Det syntes knappt men orsakade stora smärtor för henne. Efter dropp och smärtstillande var hon som ny.

Hoppas att det löser sig // Kram på er båda

Britt-Marie
0

Hoppas att lilla Vidar blir bra igen. Det är jobbigt då ens djur blir sjuka eller gör sig illa. De kan ju liksom inte tala om hur ont de har och så. Eller de kanske de kan göra till någon som är djurpratare förståss.

Hoppas det löser sig för er!

Britt-Marie

Vattnadal
0

Nu har vi varit till veterinären, och jag får äntligen ge honom smärtstillande. 2 rimadyl morgon och kväll tom måndag, sen minsar vi till 2 om dagen. Blir han inte bättre till dess åker vi till Falun för röntgen. Har vi tur vänder det. Lugn, vila 10 dagar med medicin, och sen 5 dagar till utan, för att se om han får ont igen.

Sen kan vi börja ta rejäla promenader och kortare dragturer. Passande att köra med honom samtidigt som vi börjar köra in valparna. Får han inte ont av det, kan vi öka på mer och mer, och köra som vanligt i mitten av februari.

Tycker att rimadylen redan ger bättring, smärtlindringen märks av.

Älgspark kan det inte vara, inga blåmärken. Sträckning, borreila eller diskbråck gissade veterinären på. Sträckning hoppas jag på! Finns det fler som vågar sig på att känna vad det kan vara? Någon som kan distanskommunicera?

MVH Elin

dilba
0

Anledningen till att jag frågade om skärskada från skaren var att jag ser honom springa och liksom plötsligt "knäa", eller hur jag ska säga….som att han går igenom skaren och snubblar.

[asamaria]
0

Det känns som om han har stått på näsan som man brukar säga. Han har rejält ont i nacken, kan intelyfta upp huvudet. Tror att det rör sig omledbanden. Du råkar inte ha arnika hemma. Det är bra på akuta skador. Skickar lindring till nacken. Och färger. Han är väldigt olycklig över sin situation.

Kram Åsa

snurro89
0

Hoppas han mår bättre nu Besök vetrinär Och titta upp problemet Glad?

Vattnadal
0

Vi tog telefonkontakt direkt när skadan uppmärksammats, och väntade enligt ordination till dagen efter med besök. Testade 10 dagar på rimadyl, med vila, sen 5 dagar vila utan. 5:e dagen testade vi att spänna honom framför släden en kort sväng (valparnas premiärtur) och då det gick bra blev det dryga milen med släde dagen efter och en till lite längre tur igår. Han har fortfarande ont, men nu ytterst lite. Han kan tom skaka på sig nu!

Inger diskbråck i alla fall, utan bara en sträckning, verkar det som. Han blir bättre och bättre ju mer han rör på sig nu.

MVH Elin

snurro89
0

Vad bra Glad för hans skull(;

Jennie-S
0

Vad härligt att höra att vovven är på bättringsvägar Glad

Kram till vovven från mig och min lilla tik här hemma hälsar puss *S*

wolfie
0

Härligt att höra!Skönt han är mycket bättre!Flört