Kommentera gärna...
Hej!
Jag heter Isa, är alldeles färsk medlem här i dag.
Givetvis är jag mycket intresserad av det vi kallar övernaturligt.
En bidragande orsak till mitt intresse är när jag började fotografera en hel del. Jag har en alldeles vanlig digitalkamera och fenomenen finns inte med på alla kort. Jag kan fotografera ex. i ett rum och ta två foto efter varandra i samma vinkel. På ena kortet syns fenomen, på det andra inte, varför jag har svårt att acceptera att bortförklara det som damm eller reflexer.
Jag vill gärna veta vad ni, mera erfarna medlemmar tror och tycker!
Kram från Isa
Hej Isa-K, och välkommen hit till ÖN….vilken aktivitet det verkar vara på detta kort…säger bara WOW!….jag har oxå någon bild med lite extra mycket, och säger som du att det är inte på alla som man ser detta fenomen…och inte finns det heller något som just då kan ha orsakat ett dammmoln eller liknande…..
Så för min der så ser det ut som Orber, och dom är ju färggranna med ju…och det sägs ju att dom brukar vara det….jag är absolut ingen expert på någotvis, men jag tror vad jag vill…det är det som är huvudsaken….för ofta så kan man nästan relatera till vem det kan vara på kortet
Men i dessa foton som har så himla mycket, verkar det som att det har varit något särskilt på platsen som drar dit så mycket orber….
Isa-k Välkommen till ÖN.
ja kort är något som fasinerar mig.
O ditt kort var bra..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det var en hel del av orber…men jag undrar..vad är det för en sladd som ligger på marken?
Hälsar dig välkommen 
U R us

Hej Eija och alla ni andra!
Lokalen och utomhus där bilderna är tagna är en gammal spikfabrik. Den var igång från slutet av 1800-talet fram till ca 1935. Den består av två byggnader som är ganska stora. Därefter har det varit andra verksamheter som porslinstillverkning, träull, båt- och hustillverkning.
På 1800-talet och en bit in på 1900-talet gick det även en smalspårig järnväg (Krösnabanan) utanför. Man fraktade kol till fabriken, och det var ju även persontrafik. Stationshuset låg strax intill. Precis utanför byggnaderna finns även en å med "tillhörande" vattenfall där utomhusbilden är tagen.
Däremot kan jag inte säga "choklad" exakt vad som ligger på marken, men någon slags kabel är det ju ( dock inte vår utan grannhusets, f.d stationshuset).
Kanske är orberna energier från människor som har arbetat på och runt bruket för länge sedan…?
Det är min sambo som äger lokalerna nu sedan några år.
En kort men intressant historik runt platsen o byggnaderna….det förklarar varför det har varit så mycket folk i rörelse där….
Det är som man brukar säga, man känner nog själv bäst vad man tror det är för folk som visar sig som Orber där o just då…..du kanske tänkte på något speciellt strax innan du tog fotot….
Tack för att du berätta
Kram/Eija
Välkommen! Jeremina!

Hej och välkommen!
Vilka fina orbs det är på bilden! Precis som #6# säger så är det ett öga i alla, som är osymetriska. De ser ut som fina julkulor *L*
Det är ganska dålig upplösning. Du får gärna maila bilden i bättre upplösning, om du vill. Kul att titta lite närmare *L*
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Hej Kerstina-61 och alla ni andra som kommenterat mina bilder!
Tack för välkomnandet, jag tänkte lägga upp mina bilder i mitt fotoalbum, så dom som är intresserade kan gå in och titta.
Jag vet inte om det går att spara ner en bild härifrån och lägga i ett fotoprogram på datorn?
Då kan man ju få lite bättre upplösning. Min kamera är nog inte inställd på max upplösning. Ska kolla det i fortsättningen.
När jag tog korten hade jag inga tankar alls på att det kunde finnas Orber, jag var helt inställd på att ta en vacker vinterbild vid vattenfallet när vattnet strömmade ner. Det var dånet av vattnet som gjorde att jag gick dit för att titta. Det var på Nyårsdagen och började bli lite skumt, klockan var väl ca 15.30.
Jag har flera bilder med många Orber samt bilder med enstaka Orber, vissa tydliga med "ansiktsdrag" andra mer som bara klot.
När jag först lade in mina bilder på datorn (för ca 4 år sedan)och såg korten med alla cirklar blev jag mest irriterad över att kortet var förstört. Trodde det var något konstigt med kameran, linsen etc.
Men eftersom jag kan ta två kort i följd på samma "motiv" och orberna bara syns på ena bilden kan det ju knappast vara fel på kameran?!
Jag fick upp ögonen för att det kunde vara Orber när jag på ett foto tydligt såg ett ansikte av en äldre man. Därefter har jag varit så faschinerad av fenomenet och jag blir lika tagen varje gång när jag kan skönja ansiktsdrag. Vissa blir man verkligen berörd av!!
Jag är intresserad av det övernaturliga över huvudtaget och är väl lite av sökare. Det är intressant och jag är fullt övertygad om det finns sådant som vetenskapen inte kan bevisa.
Alla får tro och tycka vad dom vill, själv vet jag ju vad jag har upplevt, sett och känt. Jag är i alla fall tacksam över de upplevelser jag varit med om.
Kram Isa

Är det bara jag som tycker det ser ut som ansikten i prickarna?
Titta riktigt noga…:-s Ser skumt ut som fasen..
Ser ett tydligt ansikte i ena..i en annan ser de ut som ett öga..fast det kanske är jag som har en livlig fantasi :s
Hej!
Vilket fint kort,Jag har själv tagit kort en gång ute och fick på kortet med något som man inte såg med blotta ögat utan bara på bild.Men det var ett ljus och jag visade det sedan för en kvinna som arbetar mycket med småfolk och hon sa att det jag hade på min bild var en Gnomis ett småfolk som vaktar i skogen.Så om du är säker på de du känner så är det Orber och jag kan se flera ansiktsdarg.
Att du brukar fånga dom på bild är kanske att dom faktiskt är med dig.
Kram och ljus catarina

Hej Catarina!
Vad trevligt det låter med Gnomis, jag vet inte mycket om småfolk mer än vad man har hört att folk såg och trodde på i gamla tider förutom ett par undantag.
Hur gör hon när hon jobbar med småfolk? Finns dom endast i skogen? Är det ungefär som det man brukar kalla tomtar, alver mm.
Jag har en arbetskamrat som är helt övertygad om att dom finns.
Saker försvinner hos henne, bara för att dyka upp någon helt annan stans där dom absolut inte ska vara.
Själv bor jag med skogen och naturen utanför knuten, går dagligen i skogen med våra hundar. Ibland är kameran med, men jag har aldrig tidigare lyckats fånga något på bild. Kanske skrämmer hundarna bort dom?
På de bilder jag har tagit som det syns Orber på, har jag aldrig sett något med blotta ögat. Det är först när jag laddat in bilderna på datorn som jag sett dom.
Utom de här sista vid vattenfallet, där såg jag dom i displayen på kameran, men inte med blotta ögat.
Kram från Isa
Fin bild :D

Nää. Några ansikten finns inte i orbena det är något som
hjärnan skapar för att få logik i osymetrin i mönstret.