Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 4836 ggr
[Jeremina]
0

Sorkfeber

För exakt 2 år sedan hade jag bestämt och anmält mig till Det okändas uttagning för nytt medium…..men innan den helgen så ångrade jag mig helt plötsligt. Det var 60 mil enkel resa för mig….vilken tur att jag blev varnad för under den helgen fick jag sorkfeber…Rynkar på näsan

Jag hade under veckan sedan mellan 40,5-41,4 graders feber och fruktansvärt ont i kroppen…puh!!!

I alla fall under den veckan var jag in och ut ur kroppen och efter en vecka for jag till läkaren som gav mig skäll för sorkfeber är farligt för njurarna bl a..

Jag hade tur att jag blev varnad att inte åka och att jag hade dem som vakade över mig den veckan i sängen…förutom gubben också då som fick springa med vatten hela tiden….Flört JS!

Trisha
0

Sorkfeber??? Vad i himmelens namn är det, Jeremina?? Blir man biten av en eller smittad på annat sätt? Låter hemskt, tycker jag! Tur att du inte gav dig iväg på resa, du!!

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Elisabeth-J
0

Sorkfeber är riktigt otäckt så man bör vara väldigt försiktig om man tar in ved eller annat där mössen håller till. Vad bra att det gick så bra för dig Jeremina trots att du inte sökte läkarvård direkt.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jennie-S
0

Skogssorkar utsöndrar Puumala-virus i sin urin och avföring. Till människa smittar viruset ofta via luftvägarna då man inandas dammpartiklar som innehåller gnagarsekret. Man kan bli smittad t.ex. då man städar sommarstugan eller jobbar i en vedbod med jordgolv. Puumala-virus smittar inte från en människa till en annan.

Här kan du läsa lite om du vill Trisha, hittade den sidan då jag va orolig för min mamma och hennes hund då dom hade en himla massa sorkar ute hos sig på landet förra hösten.. ättriga små sorkar som ville flytta in hos dom då..

http://www.ktl.fi/portal/svenska/halsoteman/infektionssjukdomar/infektioner_som_sprids_via_djur/sorkfeber__puumala-virus_/

Frejzan
0

Va bra att det gick bra för dig ändå.

#1 Sorkfeber kan man få av råttlortar som finns i tex veden. Kan vara mycket damm o småskräp som lortarna finns i. Man bör vara försiktig när man vårstädar i uthusen eller vedboden. Man blir rejält sjuk när man får sorkfeber.

Jennie-S
0

Humz, fick inte med hela inlägget… Men här kommer resten iallafall =)
Jeremina, usch vågar inte ens tänka hur hemskt det måste ha vart när du hade det.. Men skönt att du fick den känslan och att du ångrade dig iallafall.. trist att det hände just då eller snarare att det hände över huvudtaget!
Läskigt vilka sjukdomar som finns som man vet så lite om egentligen..

Trisha
0

Huuuh! Det här hade jag ingen aning om! Jag som sysslat med vedbod och gamla bodar i 30 år där jag bodde. Huah! Nu kommer jag att passa mig fortsättningsvis!

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Frejzan
0

Man kan ju använda munskydd, sånt som går över både näsa o mun. Men jag/vi har heller inte använt skydd och har hittills klarat oss. Man kanske skulle passa sig bättre. Är nog inte bra bli så sjuk som Jeremina blev.

Jennie-S
0

Min mamma ringde anticimex då hon hade problem hemma med sorkar och deras bästa tips va antingen skaffa en sorkskrämma som ger av sig ett ljud som blir som vibrationer i marken som gör att dom ger sig av eller att skaffa katt..

Frejzan
0

Vi hade två katter och en hund som var ivrig jägare av sork, o grannarna har katter, men i fjol var hela gräsmattan sönderäten av sorkar. Så inte hjälper det att det finns katter o hundar när det är riktiga sorkår.

[Jeremina]
0

Jag har tre kattor men det hjälper inte för smittan finns i veden och jag dammsög under vedkorgen och drog i mig lorten…det sämsta man kan göra är att dammsuga under ved…Rynkar på näsannär man vill undvika sorkfebern.

Men sen hade jag 38-38,5 till juni….infektionskliniken tog prover då dem upptäckt en M-komponent i blodet som kan ge skelettcancer och blodcancer….benen går av och man lever högst i 5 år..

Jag fick gå till september i 9 månader och inte veta om jag skulle dö eller inte.. Gråter Då var M-proteinet borta men kan komma tillbaka…frågade om det berodde på sorkfebern…nej sa Österund.

Jag skrev då till en läkare i Umeå och han sa att man kan få denna M-komponent av sorkfeber och det vet inte så många läkare…Förvånad

Jag har just nu i dagarna funderat på om jag ska ta detta prov igen för att se om det kommit tillbaka för jag har nu haft feber i några dagar utan andra symtom…Obestämd

Kom ihåg! Om du tror att du fått influensa men inte snorar eller hostar utan har såå oont i hela kroppen och inga värktabletter i världen tar ner febern då kan ni ha sorkfeber….hälsocentralen tar prov och skickar till Umeå som ger svar..

I alla fall var det inte meningen att jag skulle till Stockholm då utan jag skulle ju hitta hit till er och ÖN…..kraamar från Jeremina!

nero
0

usch låter inge vidare alls………Rynkar på näsan

Frejzan
0

Kanske blir fler tillfällen till Stockholm.Flört

Kram

Ps. Nu har jag länge tänkt stänga av datorn o gå i säng, men… man bara måste ju kolla

[Jeremina]
0

#12 Ja, kanske det ?!Precis man vill bara kolla och klockan går…god natt!

linhof
0

Jeremina… hua! vilken pärs!!! feber överlag är inte kul… o absolut inte om man har det länge. Kram….

Jag ska vara ärlig… jag trodde det först var ett skämt… Det låter faktiskt lite dumt: Sorkfeber men jag tar tillbaka mina oförskämda tankar på studs. Detta är ju ett allvarligt problem Förvånad

Inte för mej som bor i lägenhet då….men alla andra som har ved…. Hemsk sjukdom juh!

Kram igen Jeremina…hoppas du mår bättre och inte fått en massa följdproblem…

Eija
0

Herrejeee……har aldrig hört talas om detta….va bra att du berätta…och nu måste du verkligen ta hand om dig och kolla upp igen då så att du inte går för länge med febern som du har nu….

Kramar i masssor

Eija

musqot
0

Men är det inte så att sorkfeber bara förekommer i Norrland?

Krya på dig!

Choklad
0

Hoppas att du blir frisk snart! kram!Skrattande

U R us

Marina2
0

0# Hujada mig! Detta lät inget vidare,har aldrig hört talas om något sådant. Men som du sa du hittade ju hit!

Kram/Marina

stina63
0

Sorkfeber? har jag aldrig hör innan. Men det är ju bra att veta för jag har en sommar stuga som jag bor på sommaren, Bäst att kanske vara försiktig,

Utagningen till det okända kanske kommer fler gånger så då kan du anmäla dej igen.

Kram

[Jeremina]
0

Tack alla för era värmande och stärkande ord….sorkfeber eller sorkpest som en del kallar det är en blödarsjuka i form av virus….den är besläktad med ebola,ni vet som folk blöder ihjäl av i Afrika. De många inte vet är att det är blodet som påverkas…Har man en gång haft det så är man immun.

Ja, sorkfeber är något som förekommer  bara i Norrland och det har ökat markant senaste åren mycket pga att det har varit så mycket sork och råttor samt möss.

Linhof…jag förlåter dig…vad du ska ha skrattat först…fniss..men det är hemskt. Nu kan man skoja om det för min man berättade att jag sa mycket dumt dem dagarna…hujedamej!!!

I alla fall kan jag tala om att ingen feber idag inte…dessutom har Trisha sagt att det ser ljust ut framöver….FlörtSå ni kanske får se mig i det okända någon gång..kram JS!

Mads
0

Hua för sorkfeber, tur du är frisk nu hjärtat ! & att du finns här på ÖN Glad

Kramar

Amor Vincit Omnia

linhof
0

Jeremina Glad vi ser fram emot o se dej i det okända Glad

[Jeremina]
0

Flört#21 Mads….jag mår så bra när du skriver till mig gumman, du är som medicin för själen…tack….Glad

#22 Tack..linhof….tror du jag skulle klara det…Skäms

Gulliga ni…jag vet inte vad jag ska skriva…..och när jag inte hittar ord då blir man förvånad, eller hur? Flört

[Jeremina]
0

Flört#21 Mads….jag mår så bra när du skriver till mig gumman, du är som medicin för själen…tack….Glad

Gulliga ni…jag vet inte vad jag ska skriva…..och när jag inte hittar ord då blir man förvånad, eller hur? Flört

[Jeremina]
0

linhof
0

Jeremina… jag känner inte dej alls…. men det lilla jag sett så prickar du oftast rätt… o varför inte? (usch… lät som du chansar, men det var inte så ja menade…)

Du missade juh förra chansen (antagligen för att du inte var mogen då) så nu är det nog din tur Skrattande Du har vuxit och mognat sedan dess….. och nån sorkfeber lär du inte få fler gånger som kan sabba det Flört

[Jeremina]
0

#26 Du verkar vara en rolig en….du får mig att skratta…det känns så bra ska du veta. Jo, jag tror att jag klarar mer och mer..jag har hittat fler djur mm nu än jag någonsin trott att jag kunnat t ex…

I min familj blir dem mer och mer malliga för dem kan vända sig till mig i mycket och få hjälp mm…..

Det jag inte fattar i den här tråden nu är att varför blir det flera lika svar från mig ibland…..inte min mening..JS! Flört

linhof
0

#27 Skrattande jag har mina ljusa stunder jag medFlört jag är väl inte särskilt medial…inte just nu i alla fall, Men god intuition har jag i allafall.

Men visst känns det bra när någon vänder sej till en? och man kan faktiskt hjälpa till. Genom att "bara" känna….. det är så stort

Man växer ju lixom o mognar o lär sej….. hela tiden

Väl mött mitt i natten kram: Linda

powderpuff
0

Fy vilken hemsk uplevelse. Hoppas du söker en annan gång till det okända Skrattande

Och vilken tur du hittade hit Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Jeremina]
0

#29 Jobbigt, önskar inte min värsta fiende det..inte för att jag har just några…vad jag vet?? Så sant att det var tur eller tror du inte att det var meningen…Skrattande

powderpuff
0

Det var nog en mening med det.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

SEViking
0

Jag hade sorkfeber för 5-10 år sen, jag låg ensam hemma i 10 dygn med över 40 i feber. Då jag pallade gå till vårdcentralen så va ju skiten på väg bort, men läkaren sa då jag kom dit, att det spelade ingen roll jag kommit tidigare, det finns ändå inge botemedel.

Jag läste om det då, å sorkfeber har i (har jag för mig), 16 % av fallen dödlig utgång. Har man en gång haft det, så får man vara vedgubben resten av livet, för man är immun. Njurarna kan ta skada, å annat åxå kanske, men det går hårt åt njurarna. Mina klarade sig, å allt annat åxå, ja frisknade till ganska snart efter dom 10 första krisdygnen. Numera har ja inga som helst sviter av detta.

Man får det av råttpiss å råttskit som dammar upp i samband med vedhämtning å så.

Ja, man var nog mer utanför kroppen än i den under dessa dygn.

Önskar er alla en underbar dag å vecka.

? SEV ?

Eija
0

Usch ja, det där låter inte som någon trevlig sjukdom inte…en har ju en vedbod med men jag har inte sett några spår av råttor där, men däremot inne i förrådet bredvid hade visst råttorna bott gott under vintern i mina dynor till trädgårdsmöblerna….så alla åkte till tippen …..

Det är för väl att det gick bra för er Jeremina o SEV..

Eija

Mads
0

# 24 Precis som du är balsam för min lilla själ Glad Och du, jag gillar dina multisvar Flört

Kramar

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
0

#32 SEV…visst var det tufft och du som var ensam…stackars dig…ja njurarna kan sluta att fungera därför bör man ligga på sjukhus för man kan behöva akut dialys för att rädda njurarna.

Vi har nog starka njurar du och jag Flört

Men en sak ahr jag nog glömt att skriva om ni undrar….det smittar inte så det är en stor fördel i alla fall….speciellt om man har barn eller äldre eller kroniskt sjuka i familjen..Glad

Jasså….Mads du gillar mina multisvar….Skrattandehi hi!

Fredagskramar på er alla från Jeremina!

[Chakra]
0

Det var riktigt otäckt att läsa! Men så bra att man får veta.

Jag är född på landet och har nog hört begreppet "sorkfeber" någon gång, men då har jag trott att det var nåt man sa på skojSkrattande

Frejzan
0

Ibland hör man sorkfeber o ibland sorkpest. Undrar om det är samma sak?

[Jeremina]
0

#37 Japp…Frejzan det är samma sak…