Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: upplevelser
Läst 1008 ggr
Singolite
0

Levde utan att andas???

Jag gjorde en avancerad nackoperation för något halvår sedan och efter den så fick jag ligga på intensiven ett helt dygn extra för varje gång jag slappnade av och skulle vila eller sova så slutade jag att andas men det kontiga var att jag inte alls kände mig död på något vis. Så fort jag blundade så hörde jag maskinen bredvid mig börja tjuta för fullt och jag tittade upp och såg ett rakt sträck på den varje gång och sköterkorna kom springande med syrgas och grejer och jag frågade vad det var och de sa att jag inte andades. Men jag pratar ju sa jag innan de slände på syrgasen framför munnen på mig. Och då började maskinen fungera igen och tickade som den skulle. Jag var ju fullt medveten hela tiden, såg hur sköterskorna kom springande och såg hur det bara var ett sträck på maskinen och hörde hur det tjöt och kunde dessutom prata, hur kunde jag då ha slutat andas? Men helt uppenbart hade jag gjort det eftersom jag själv såg det på apparaten. Men det tyckte läkarna var konstigt också och hade ingen förklaring på det. Om man slutar och andas så kan man väl inte se och uppfattar allt runt omkring en och dessutom prata? Eller är det fler som har varit med om detta?

[Hukanson]
0

Du behöver helt klart grunda dig och komma in i kroppen. Ta kroppen i anspråk , kanske yoga vore perfekt.

Låter som en fantastisk erfarenhet , att uppleva sig själv som ren ande, hur ovanligt är inte det. Va bra ändå att du fick vara kvar i kroppen . Vid några tillfälllen har jag varit i så djup avslappning att jag nästan inte andades alls mao djupmeditation.

Har en kompis som också haft en ndu och för hn blev det en vändning att veta att hn redan hade d. Efter det blev allt annorlunda.

sweethoney
0

Hm, underligt.

Att sluta andas men ändå vara medveten är inte så konstigt. Däremot verkar det ju lite konstigt att prata, då tal är luft som pressas mellan stämbanden så de vibrerar.

Men om maskinerna pep och visade raka streck så betyder det väl att hjärtat har slutat slå, att man inte har puls? Och det är ju en annan sak än att sluta andas. Förvisso kan ju det ena vara en konsekvens av det andra, så att säga.

Måste ha känts underligt.

Amor vincit omnia

Singolite
0

Nej det var inte att jag upplevde mig som i en ren ande. Jag har även upplevt nära-döden-upplevelse med och varkligen varit död (men det tar jag en annan dag) =) Men nej detta var långt från detta för jag var kvar i min egen kropp hela tiden, var fullt medveten på alla plan…

BabyDragon
0

Det kan ju vara en reaktion på sövningen ?? En del medeciner kan påverka en del så att de kan sluta andas när de sover eller slappnar av. Låter läskigt att inte kunna vila utan att andas.

Denna kommentar har tagits bort.
Singolite
0

ja det är ju det jag också tyckte var så himla konstigt att jag kunde tala, jag frågade "vad är det" och tittade förvånat på sköterskorna som kom springande. Ja det var bara första gången det hände som jag pratade, de andra gångerna så visste jag ju vad det var frågan om så då blev jag ju inte längre förvånad. Men det kändes ju helt vanligt, jag märkte inte av att hjärtat stod stilla i kroppen på mig. Men jag har väldigt lågt blodtryck i vanliga fall också och har alltid haft det, så kanske därför som jag inte märkte av det då. Men läkaren hade ingen förklaring på detta heller, de tyckte det var en gåta hur jag kunde vara fullt medveten och även prata när hjärtat inte slog i kroppen på mig.

BabyDragon
0

Slog inte hjärtat heller? :o trodde det bara var andningsfrekvens mätaren som blev ett streck, vilket e ganska förklarligt om man slutar andas. Men uscha att hjärtat stanna :o

Singolite
0

Att jag slutade andas beror på att jag har onormalt lågt blodtryck som jag skrev i förra inlägget, och efter en operation då man varit nedsövd blir blodtrycket ändå lägre så, så långt förstår jag varför jag slutade andas flera gånger, det var inte konstig utan det konstiga var ju att jag var fullt medveten och lsog upp ögonen och kunde prata fast maskinen bredvid mig hela tiden stod och tjöt och bara visade ett intensivt rött, rakt sträck hela tiden. För enligt maskinen så hade ju hjärtat slutat slå, men jag kände inte av detta utan var fullt klar och medveten hela tiden och var kvar i min egen kropp hela tiden.

Elisabeth-J
0

Det verkar ju väldigt märkligt att man kan andas trots att man är död, vilket man är när inte hjärtat slår mer. Har själv aldrig upplevt det så jag kan inte svara på hur det ska kunna fungera men logisk sätt så är det otroligt. Det finns kanske två olika tankar här, antingen var det fel på maskinen eller så var du kvar i ditt medvetande på något sätt.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Trisha
0

Du kanske är en vampyr??!!Tungan ute

Allvarligt talat - man kan nog uppfatta saker och ting på luddiga sätt i det läge du var. Om hjärtat inte slog - vad gjorde dom då då? Måste ju ha handlat om sekunder, sen måste de ju ha sprutat adrenalin, gett elchocker eller något. Eller vad hände?

Tror att operationen i sig i nacken, alla bedövningar och medicinering kan orsaka lite förvirring i uppfattningen. Under alla omständigheter så handlar det om en väldigt kort tid. För hjärtat måste slå om du ska funka, du måste andas för att du ska fortsätta leva och prata. Men din upplevelse var säkert att det var längre tid det handlade om.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Singolite
0

Ja exakt, maskinen var kopplad till hjärtat och mätte av hjärtverksamheten. Men om hjärtat slutar slå slutar man ju också att andas. Men kanske jag förklarade lite dumt från början.

Flört

bettis69
0

Jag var faktiskt med om en "halvt-ut-ur-kroppen" upplevelse nyligen.

Jag var kvar i min kropp, jag låg och sov på rygg i soffan och jag Snarkade!

Jag låg vaken i medvetandet och lyssnade på mina egna snarkningar. Jag såg inte mig själv, men jag hörde hur jag snarkade djupt.

Singolite
0

Hmm Trisha tror du jag skojar? Obestämd Nej då det var inget jag bara trodde jag hade upplevt för jag talade med läkaren efter och han sa att han inte kunde förstå detta för som du säger så var jag ju död. Och du skulle sett sköterskorna när de kom springande och jag slog upp ögonen och frågade vad det var frågan om. De bara sa "du andas inte", och jag sa "men jag pratar ju" och så slängde de på syrgasmasken på mig och kollade blodtyck och allt. De gav mig ingen elchock behandling eftersom jag var vaken och pratade och så fort de satte på syrgasen började maskinen ticka som den skulle igen. Hjärtat slog förvisso inte så fort men tillräckligt för att förklara mig levande i alla fall. Flört

Nej läkarna hade ingen som helst förklaring till detta och sköterskorna var helt oförstående de också.

Men ja de var framme på sekunden, de sprang fram två, tre stycken varje gång. Jag blev jätte förvånade när de sprang fram som det gällde liv eller död, jag fattade ju inget för jag levde ju i allra högsta grad… eller tydligen inte så gjorde jag inte det… Obestämd

Singolite
0

Jo det är rätt, men jag andades ju inte heller eftersom hjärtat inte slog men ändå kunde jag prata, och det är inget som jag bara tror att jag gjorde för sköterskorna bekräftade att jag hade pratat och varit fullt medveten och enligt sjuksköterskorna och läkaren var det inget fel på maskinen. Och det borde det inte vara heller för det är ju livsviktigt att sådana apparater måste fungera, det kan ju annars innebära att människor dör om de inte är fullt förlitliga.

Singolite
0

Ska tillägga: Nej jag upplevde det inte som lång tid och det var inte lång tid. Jag blundade och hade knappt hunnit blunda så hörde jag hur det började tjuta bredvid mig i apparaten. Jag slog upp ögonen och såg apparaten snett framför mig som blinkade rätt och tjöt och såg ett rakt rött sträck på panelen. Jag han att tänka att jag visste vad det betydde men trodde att det bara var något fel på maskinen så jag reagerade inte på det. Och samtidigt som jag observerade detta kom sköterskorna springande direkt som det gällde liv eller död och jag fattade inget. Allt detta tog bara någon sekund, så var de framme vid mig. De såg minst lika förvånade ut som mig och helst då jag började tala. de hade väl kanske aldrig varit med om det men de gjorde vad de skulle i alla fall.

Ja men vem vet kanske är jag en vampyr, har aldrig tänkt på det men det skulle ju ha sina förklaringar… Tungan ute

Trisha
0

Klart jag skojade, Singolite. Det är väl helt enkelt så att du fått förmånen vara med om en upplevelse som går utanför vad vi vanligtvis får vara med om. Hoppas den gett dig en kick i tillvaron!

Singolite
0

Trisha jo jag förstod att du skojade. Jag skojade också tillbaka med det sista om vampyr.

Men vet inte om det givit någon kick… Kanske att man fått lite mer bekräftat att det finns mycket som inte går att beskriva på verken vetenskaliga, logiska, teoritiska eller ens medicinska aspekter utan det finns mycket som inte går att förklara men som ändå existerar och förekommer.

Trisha
0

#17 Det var det jag menade med kick. Inte att din operation och dramatiken som inträffade skulle ha varit en kick, utan att faktiskt något inträffade som man inte kan förklara. Varje gång jag är med om något dylikt, så blir det en själskick. Jag gillar det faktum att vi helt enkelt inte kan förklara allt!

Choklad
0

jag vet inte ..jag tycket det låter läskigt….Obestämd

U R us

Singolite
0

Du har absolut rätt

Glad

linhof
0

#0 låter som en otäck sak att uppleva… tvivlar inte en sekund på din upplevelse… däremot tvivlar jag på apparaterna… har upplevt trasig apparat själv….(på min son)och det var otäckt som skam….

Apparaten kan ju ha vart trasig… därför levde du utan att andas och inga hjärtslag. Kolla dom aldrig pulsen på din handled eller hals?

[Hukanson]
0

Med syrgas kan alla maskiner ticka. (Gammalt djungelordspråk)

Singolite
0

Jo då de kollade allt, så fort de kom fram kände de på handleden och halsen förstås och de kände ingen puls, de kollade i mina ögon och de såg normala ut och de kollade maskinen och bytte ut den efter andra gången det hände men det blev likadant med den apparaten också. Detta hände var enda gång jag slappnade av och höll på att somna, ett tiotal ggr. Sen vågade jag inte somna utan var vaken hela natten. Det blev en långtråkig natt men jag fick gå med ställning med 4 hjul som man kan hänga upp droppåsen på, ni vet nog vad jag menar för en sak då.  

#22 ja det är för väl att syrgas finns så masinen kunde börja ticka igen.

linhof
0

#23 okej….

Frejzan
0

Det jag tänker på är att du hade lågt blodtryck o puls. Kanske att apparaten är ställd på ett gränsvärde som låg ganska nära ditt tryck o puls så att maskinen reagerade när du skulle till att somna o trycket sjunker lite mot när man är vaken.

Det kan vara en tänkbar förklaring, men jag vet inte hur sådana apparater fungerar. Och om nu apparaten är utbytt så kan det ju inte vara fel på dom.

Det måste ha varit en både olustig o lustig händelse. Lustig för att få vara med om något unikt och olustig just för närheten av döden. (Som väl egentligen inte är så olustig i sig)