Hålla tyst i tre dagar
När jag började att bli medial för så där 35 år sedan, så min mamma attt man inte skulle berätta för någon om vad man sett eller hört som var övernatruligt på tre dagar.
Jag har nästan aldrig hållt den tidsfristen. Det är svårt att vara tyst då det gäller saker som ska berättas på en gång.
Är det någon som har hört talas om det eller praktiserat detta?
Kram Haltalotta
Hejsan
Jag har inte hört något om detta innan, Förr var det mycket tabu att prata om övernaturliga saker. Kanske trodde din mamma att du skulle glömma bort de om du inte pratade om de under tre dagar,
Men de man upplever de sitter kvar även efter tre dagar.
Tina
Nej…det kan du bara glömma..kram
Nej det har jag aldrig hört talas om. Kanske var din mor rädd för det du berättade och inte ville att du skulle tala om det helt enkell och därför hittade på detta i hopp om att du skulle glömma och inte prata mer om det sedan… ?

Detta har jag alldrig hört talas om men tror som Stina att det var så mycket tabu om detta ämne så man inte ville att det skulle talas om det.
Jag är själv uppväxt i en medial familj där det även samades folk hemma hos oss för mediala cirklar och vi hade en hel del besökande medium i vårt hem.
Men det var väldigt mycket hych hych om detta och mina föräldrar var väldigt förtegna för oss barn vad som pågick.
Jag själv hade ju många mediala upplevelser som barn och när jag försökte prata med mina föräldrar om detta så bara dom smålog och tystade ner det hela.
Vilket påverkade mig och min mediala utveckling eftersom jag såg det mediala som ngt fult och ngt man inte visade upp för andra.
Så jag tog ju avstånd från det mediala i många år innan jag själv började utveckla min medialitet.
För ett par år sedan frågade jag min mamma om varför det var så mycket hych hych och varför dom inte berättade för oss barn om vad dom höll på med.
Då berättade min mamma att detta ville man inte prata med barnen om för dom kunde ju prata om detta för grannar och i skola osv.
och att man då inte vill visa vad man sysslade med för det var inte accepterat överhuvudtaget av omgivningen på den tiden.
Vi bodde ju även i ett väldigt litet samhälle där alla kände alla och där pratet spred sig väldigt fort så mina föräldrar var väldigt försiktiga med detta och inget man talade om utåt.
På den tiden var alltså öppenheten för det mediala väldigt liten och man träfades i små sällskap och hade sina små cirklar.
och det är inte så många år sedan ändå utan det var 60 & 70 talet.
Lasse
Ja precis som lasse skriver försökte även mina föräldrar få en att man fantiserade de man upplevde som barn. Det var mycket hych hych. Och jag blev väldigt arg när dom inte trodde på mej.
Jag började märka öppenheten mer från 1995 ca.
Tina

Förr var det väldigt vanligt med såna här teorier och mycket Skrock, så det kan vara något som din mamma har hört av någon och trodde att det skulle vara så.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#6 Förr????!!!!!
Håller med #7 Förr????!!!!!
Min dotter berättade för en lärare i skolan att hon hade en pendel som hon brukade spå med och det blev världens grej av detta. Rektorn blandade in både BUP och soc och jag har fått prata med alla instanser om detta. Soc och BUP har väl för all del lagt ned detta men rektorn ger sig inte utan har ringt till BUP igen, fast det är ett år sedan detta hände och det har inte hänt något mer men han ger sig inte utan gör allt för att bevisa att min dotter har Achberger symdrom. Men hon har inga sådana symdrom. Hon går i en skola som inte tillhör det område vi bor i så nu kämpar jag för att flytta över henne till den skola vi tillhör i stället.
Så denna rädla för det oförklarliga, spå med tarot, pendel mm var inte bara tabu förr utan är lika tabu i dag med. Det har verkligen jag och min dotter fått känna av ordentligt bara för att min dotter anförtrodde en lärare att hon kunde spå så gör rektorn allt för att förklara min dotter som utvecklingsstörd fast hon är 14 år och det aldrig tidigare varit någon som ansett det.
Jag har sagt till henne nu att aldrig någonsin tala med någon annan om den förmågan hon har utan det är bara något som hon och jag får veta.

#8# Jag håller med…kan inte gå in detalj, men själv blev jag verkligen påhoppad för jag är medialt intressserad och utövar detsamma. Oj, oj..det var mycke allvarligt i ett föreningsliv.
En får la se om en blir utesluten ur föreninga *L*
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Tycker jag var en klok regel!
Många förhastar sig i sina mediala upplevelser!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Ja du det spelar ingen roll om vi levde på 1800-talet eller nu på 2000-talet, folk är rädda för allt som inte går att förklara på naturlig, vetenskaplig eller logiskt sätt. Talar man om att man är medial för vissa så anser dom direkt att man är sjuk i huvudet.
Men jag hoppas att de i föreningen tänker om och inte dömer dig som person bara för att du har en förmåga som de inte förstår sig på. Du är ju inte anorlundare än dem i alla fall.
OOOOOPS!….nämen har vi fått besök av ett troll igen…
Nej jag missförstod dig inte, jag höll ju med dig om att det var så även idag.
Jo men nu är det så att min dotter inte har Ascbergers syndom eftersom de har kollat upp detta på BUP och det finns inga som hälst symtom för hennes del för att hon skulle ha detta. Men trots att BUP konstaterat detta så ger sig inte rektorn, han vill idiotförklara min dotter helt enkellt.
Synd att det inte finns någon vård för din son med detta men är du bara en bra förälder så ska det nog inte bli några problem. Ascbergers har ju var och varannan idag även att de inte har det. Denna rektor försökte även att ställa denna diagnos på min väninnas pojke men det visade sig att inte heller han hade Aschbergers efter att de hade gjort två grundliga utredningar om det.
#13 E I M****ä
Du läste väl att jag befinner mig på andra sidan.
Begrunda det.
På andra sidan datorn? Jo det förstod nog Eija också. 

Känner jag dig LindaaaaH…..får sådana vibbar….du kan väl skriva ett PM….
#16 Även Irax, dvs , bör begrunda betydelsen av att jag befinner mig på andra sidan.
Inlägget är redigerat
Namnet är borttaget
är du så himla bitter? Jag bryr mig inte om dig så vad håller du på med? Du kan fortsätta bråka på tv4 det okända, jag är inte intresserad av sådant så låt du mig vara. Du är ju inte riktigt funtad med att gå med i detta forum för att fortsätta tracka mig här, det var inte därför jag skrev till dig innan att du kunde gå med här. Om du mår dåligt så låt det inte gå ut över mig utan bearbeta dina problem på annat vis i stället.
Que?
Inlägget är redigerat
Oj, jag skrev missade en bokstav på ett ställe. Men nu får du väl ge dig, du är ju inte klok. Är du avundsjuk för att jag är författare eller? Gå till tv4s forum och bråka i stället Mia. Jag är inte intresserad av att bråka med dig här eller någon annanstans. Jag har gjort en abuse anmälan på dig nu så ge dig, du är inte det minsta rolig. Och jag vill inte ha något med dig att göra och har lämnat dig ifred så lämna du mig ifred nu också.

Ni missförstod nog mitt inlägg, jag skrev att det var väldigt vanligt förr och det var annat Skrock än det är idag och nu är det mer öppet och mer ok att vara öppen inför det än det har varit. Jag skriver naturligtvis om det jag själv har upplevt om Skrock m.m. Visst är det så att många fortfarande inte vågar prata om det men man ser ju en markant skillnad om man jämför hur det var för 20 år sen.
Elisabeth

Det här får ni hädanefter ta i personliga pm, tack. Inte trevligt alls.
Elinor//medarbetare
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
Exakt, detta är absolut inte trevligt, hon har både mitt telefonnummer och privata mail, så detta hon håller på med är både barnsligt och sjukt.
Mia skriv till min mail om du är så bitter på mig i stället!

För att återgå till frågan som startades här i tråden, så tycker nog jag att det skulle bli väldigt märkligt för många av oss som jobbar med det här. Hur skulle man lägga upp detta rent praktiskt? På konsultationer, kurser och dylikt skulle det ju blir oerhört märkligt om man skulle vänta i tre dagar…
Får man information som känns känslig och det gäller någon i omgivningen så kan nog fortfarande det gamla rådet vara klokt. Personligen är jag urless på folk som fått lite mediala insikter och därigenom börjar kasta ur sig råd till alla runt omkring sig. Så ibland kan det nog vara klokt att tänka både en och flera gånger om innan man framför sina råd.
Mycket är ju gammalt och förlegat i "regler" runtomkring det mediala och mycket händer ju nu som gör att vi lär oss hantera detta på modernt sätt. Vilket ju är meningen. Utveckling vill vi ju ha.

Läs gärna skrivreglerna! Man får inte röja en annan användares identitet.
Elisabeth
Jag skrev bara initialerna. Sin identitet har hon röjt själv genom sin utförliga presentation.
Men OK då, för att motivera dina raderingar av mina inlägg:**
Namnet är borttaget // Elisabeth**
LindaaaaH vad är du för en sjuk människa. Oavsett om hon röjt sig själv eller inte har du knappast någon rätt att sitta här och skriva vem det är och har du dessutom inga klara bevis på om dina antaganden är rätt så tycker inte jag du ska sitta och skriva dumheter. Om du inte känner personen och verkligen vet vem det är så kan du inte vara säker på att det är den personen heller. Men i vilket fall som helst så verkar du vara en obehaglig människa.
Irax…..om du vill kan du skriva pm till mig och berätta vad du menar med syndromet och din dotter? Jag tror du menar något annat syndrom som jag läst om på högskolan…om du vill alltså..kram Jeremina!
#27 Jag tror inte det gäller renumerade Medium - utan vid spontana mediala upplevelser, Innan man lärt sig och vet och fått tillräkliga bekräftelser på att man ger rätt information. eller…….
Har jag missuppattat trådskaparen?
Att det är i början av medialiteten!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

#33 Ja, så kan det förstås vara.