Lite eget...
Jag blir lite sugen på att visa några få av de svart/vita bilder jag ritat med blyerts när jag var yngre.. Nu är det minst ett par år sedan jag gjorde detta.. Det jag gjort är att rita av figurer från böcker som jag tycker är roligt, alltså jag har ingen egen fantasi *S* Vore kul o få lite kommentarer vad ni tycker :-)
Obs! Bilderna är tagna nu i kvällsskummet med webcam, så inte bästa bildkvalitet precis.. Men lite syns det väl iaf :-)
Shit va nervös jag blev nu av att visa detta 
Wow, vilken talang du har =)
Psst.. Jag lovar att jag har inte fönster-ritat av bilderna! Hoppas ni inte tror det bara 
#5 Tack :-)

Du är ju superduktig Soffe, du har verkligen talang för att teckna/rita
Kram Katarina
#7 Tack Katarina! Snäll du är
Men det går ju inte att undgå att jag har fått suddat några ggr innan bilderna har blivit som jag vill ha dem
Tänk om man kunde rita fint utan att sudda en enda gång..
Vad duktig du är på att rita :) önskar att jag oxå kunde.
#9 Tack :-) Jag planerar att fortsätta min ritning med samma papper och pennor :-)
#10 Det tycker jag absolut att du ska göra, för talang har du, lycka till :)
#11 Tack så mkt :-)
Men så fint Soffe 
Jag skulle kunna tänka mig att du utvecklade detta och satsade på illustrationer till barnböcker. Du har en förmoga att fånga rörelserna i bilderna. Absolut ska du göra detta!!!!! Du har en gåva!
Oj jag blir alldeles till mig juuuu 
Du är ju otroligt duktig på att rita. Fortsätt med det. Något att satsa mera på framöver kanske??
#13 Oj Tack va snällt sagt!
Blir lite chockad o rörd av din kommentar faktiskt
Får väl se vad detta leder till.. Jag vill ta upp det igen o fortsätta iaf..
#14 Tack
Jag vet inte om jag ska satsa på det, blir nog mer som en hobby..
Du är jätteduktig. Fortsätt teckna tycker jag, och så småningom kanske du börjar teckna något fritt utan förlaga. Även rita av fotografier är kul. Lite knepigt att hitta skuggningar då förståss.
Det finns en sorts pennor som är lite lösare som jag har provat på. Det var lätt att sudda med fingret när man vill ha skuggningar. Dom tycker jag är rolig att använda. Köpte dom på Klas Olsson. Prova dom oxå som ett alternativ. Det är bra att prova olika metoder. Har du provat färgpennor? Jag gjorde det för många år sen men det tyckte inte jag var något för mig.
Kram o lycka till. Visa dina alster här, det är det flera som gör och det är roligt att se dom.
#16 Tack! :-)
Ja just nu känns det som att jag inte har fantasi nog att hitta på egna figurer o bilder, men så tycker jag ju att det är roligt att rita av andras från böcker eller serietidningar.. Jag hoppas att det inte är fel att göra så :-/ Jag har ju bara gjort detta som lite fritidsyssla.. Jag ska kolla på bokhandeln o Clas Ohlson i veckan o se vad det finns, vet att det har funnits en speciell slags penna som bara är till för att skugga, får se om det finns nu oxå.. Färgpennor har jag inte provat o rita detta med..
När jag har börjat igen så kan jag säkert visa något..
Man kan satsa på det som hobby 
#18 MMM 
Det är helt ok att rita av från böcker o tidningar så länge det är för sig själv, men sen finns det copywrite, så man får inte sälja bilder. Vissa är väldigt hård på vem som ritar av vissa figurer. Men som sagt för sig själv får man ju göra som man vill. Jag har själv ritat av och det är väldigt lärorikt.
Som barn kalkerade jag mycket hästar men sen började jag rita dom själv, för då hade jag ju fått in hur dom ska se ut i olika poseringar. Men det är länge, länge sen. Man är ju en gammal gumma snart 
Jag provade även att glödrita på trä. Roligt men det blir väldigt ojämt eftersom trä är ådrat med olika hårdhet på trästycket.
#20 Jo det är jag helt klart med på! Har inte avsikt att bryta mot reglerna
Jag ritar ju detta för mig själv, men tyckte att det vore kul att visa för andra.. Så jag hoppas att ingen tar illa upp för det.. Jag har ju inte tänkt att sälja o så, utan det blir mina egna bilder..
Självklart förstår jag dig. Jag har ju gjort lika själv.
#22 Ja det är inte fel det 
*Putt* Vore nice med en liiiten kommentar om min lilla bild..
Men Soffe vad du är duktig på att teckna…inte bara duktig på att spå mig ibland utan även på att få till sådana fina bilder…
Kramar Jeremina!
#26 Tack Jeremina :-) Äntligen någon som ville kommentera min nya bild.. Är inte jättenöjd med just pentagrammet, men resten tycker jag blev bra..
Kram på dig!
Jättefin bild, du är jätteduktig snäckan.
Kram Madde
Amor Vincit Omnia
#28 Tack Madde :-) Kram!

Vad duktig du är!!
Kram
Din nya bild är jättebra..fortsätt så! Min kusin började med att kopiera ur serietidningar och han är en känd målare nu som säljer ut alla tavlor på en halvtimme när han har utställning på Galleri
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hej Soffe! Det går att lära sig att teckna utan att sudda. du kan träna att rita med en penna som helt enkelt inte går att sudda bort…då lär sig ögat att samarbeta med handen ..och så blir man säkrare på att rita..Du kan t.ex ha en tuschpenna eller en bläckpenna och så göm undan suddgummit.
Du är jätteduktig !
Jag tror nog att du har egen fantasi, men att den inte har vaknat än. Se dig omkrign i din omgivning..börja att rita av saker i ditt hem vad som helst…kombinera dom …gå ut en promenad och se på omgivningen..då kommer din fantasi att få fart ska du se. Lycka till!
U R us
#30 Tack :-)
#31 Tack Christine :-)
#32 Tackar för tipset :-)
Kram till er!!!
Du är verkligen duktig på att teckna, jag har gjort precis som dig, fast då målat istället av naturbilder jag har sett i böcker ….
När man har hållt på ett tag så får man in snittset och kan göra efter sin egen fantasi..det fungera för mig iallafall….
Däremot har jag tecknat i blyerst av fotografier på vänners eller personer som har beställt porträtt av deras hundar o katter….och detta tycker jag är jättekul och en utmaning, för det gäller att få hunden/katten att verkligen se ut som den det representerar….
Där blir det mycket suddande må du tro…därför har jag inte vågat mig på att måla porträtt ännu ….
Jag gjorde ett litet halvtaskigt objekt i olja, av min dåvarande hund "Snuffy", en australiensk terrier…hon blev lite för lång i syna..
Fast där hade jag inget foto, utan hon låg på kökssoffan och jag satt på andra sidan bordet…ropa, och hon kika upp….snabb skiss….ropa igen….och sådär höll jag på…sen satte jag en fantasibakgrund…den tavlan finns på min sida där jag har ett album på mina målningar…
Soffe kör hårt, du har verkligen talangen där…..kul att se så många duktiga kreativa människor här på ÖN…
Kanske ett gemensamt galleri? Såg det någonstans i ett annat forum. En gemensam plattform där olika personer hade sitt eget fotoalbum med målningar.
#34 Tack så mkt :-) Intressant det du berättar..
#35 Ja det är ett bra förslag..
Vilket tålamod! Hade jag aldrig klarat!
U R us
Putteknuff :-)
Som sagt, jag tycker dina bilder är jättefina :)
#40 Tack Carro :-) Snäll du är!
Jättebra att du tränar på händer. Händer är det svåraste av människan. Händerna uttrycker också så oändligt mycket.
Träna på det du tycker är kul och bry dig inte om alla "upphovsrättspoliser", för så länge du bara använder dina bilder själv så är där ingen som behöver bry sig.
Det är också mycket bra att använda några frukter att träna på. Rita ett äpple från olika håll där belysningen faller från olika håll. Mycket lärorikt!
#42 Tackar för tipset Gilla :-) Likaså ansikte är jättesvårt att rita eftersom det är så levande.. Jag har ritat det en gång som jag blev riktigt nöjd, men det tog tid oxå.. Frukter kan va kul att träna rita :-)
Åh, vilken fin Nalle PUh…vad rörd jag blir för jag har alltid älskat honom och hans vänner…stora buskramen från JS 
#45 Tack Jeremina :-) Buskram tillbaka!