Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: healing
Läst 4213 ggr
tarotlasse
0

Regresion och Hypnos terapi olagligt ?

Vi har ju diskuterat alternativ vårds lagen här inne några gånger tidigare  i dag satt jag och läste igenom texten igen  och där jag till min förvåning och ngt jag inte tänkt på innan när jag läst denna lag kan läsa
att det faktiskt är förbjudet som alternativ behandlare att använda sig av hypnos.

Kopierar in följande lag text.

3. 3. undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,

Dett skulle ju betyda att alla typ av hypnos i alternativ form är förbjudet enligt lag.

Jag menar det finns ju hur många regresions och hypnos terapuefter som helst i landet som jobbar helt öppet med detta.

Och det är ju helt klart en undersökning och behandling av folks hälsa.  

Vore intresant att veta hur många vet om detta och vad säger ni som jobbar med detta om denna lagtext.

Lasse

Jane-Lyzell
0

Stämmer! Lan vara bra att veta!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Deelight
0

det är förbjudet med hypnos men inte med hypnoterapie eller regretioner

Hoppfull
0

Men att behandla någon under hypnos är väl inte detsamma som att göra regression? För att hypnotisera någon (jämställs ju i texten med bedövning) och sedan göra en (fysisk) behandling är det väl som förbjuds?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

tarotlasse
0

Jo det är förbjudet har tittat mer på lagen och  enligt lagen får hypnosterapi enbart ges av legitermad sjukvårds personal.

Regresion är även det en hypnos terapi  du får överhuvudtaget inte göra några undersökningar eller ge några behandlingar med hypnos om du inte är legtimerad sjukvårds personal.

Terapi är en behandling solklart enligt lagen.

Tog upp detta även i ett annat forum och fick höra att Jörgen Sundvall tydligen har blivit Polisanmälld för sin verksamhet.

Om det stämmer vet jag inte.

Hur det gått eller resulterat i har jag  heller ingen aning om.

Men vore intresant att få veta.

Lasse

Tara
0

Men om man inte tar betalt  kan det väl inte vara olagligt?

tarotlasse
0

Från början stod det i alternativ vårdslagen att man inte fick ge behandlingar mot ersättning men det togs bort o från lagtexten.

Så enligt lagen så spelar det nu ingen roll om du tar betalt eller inte

Jag genomgick själv en hypnos terapi och regresion i våras och inte var det gratis.

Naturligtvis ska man få ta betalt för sitt jobb men nu verkar det ju som så att det tyvärr verkar vara förbjudet enligt Svensk lag att göra dessa behandlingar.

Jag undrar vad som skulle hänt om man anmällde samtliga hypnos och regresions terpeaufter då hade nog rätts systemet kolappsat *S*

Men kanske det skulle  få upp ögonen på lagstiftarna och att man såg över lagstiftningen vilket skulle behövas.

Lasse

Lasse

[Hukanson]
0

Jasså det var svartjobb ändå… Men det är tydligen väldigt svårt för svenska politiker att hantera alternativmedicin. Nu är ju dessutom antroposofisk medicin i farozonen för att förbjudas liksom waldorflärarutbildningen. Lagstiftningsarbetet verkar de lämna till den europeiska nivån men där är det ju ännu mer svårt att nå annat än kapitalistiskt konsensus.

Tara
0

Det finns väl alltid kryphål att tillgå, men det är väl ungefär som att ledas ner i Meditation, ska man också förbjuda det isåfall , du är ju hela tiden medveten om vad som händer,det handlar ju om avslappning. Sen är det väl som med allt annat det är ju du som väljer vem som ska utöva det. Varför ska allt lagstiftas?

Frejzan
0

Har inte hört att waldorflärarutbildningen är i farozon att förbjudas. Och min gube som går en sådan utbildning nu. Då måste man ju kolla upp det. Ska googla…

Tycker att det är konstigt att dessa kunskaper och hypnosterapier ska vara förbjudna. När det gäller tex reiki så är det ju tvärtom, där kan man tom få reiki som friskvård av arbetsgivare. Skattemyndigheterna har godkänt det 2007. www.reikiforbundet.se

[Hukanson]
0

Universitetet som ansvarar för waldorflärarutbildningen har bestämt sig för att den inte uppfyller de vetenskapliga kriterier som gäller för annan lärarutbildning och därför läggs den ner. Kan uppstå igen i annan form tex som vidareutbildning till en vanlig lärarutbildning.

Det är ju rättsröta att strunta i hur lagstiftningen står skriven. Håller med om att land skall med lag byggas och därför måste vi medborgare känna respekt för lagstiftningen, och är det så att vi behöver reformera alternativmedicin-lagarna så låt oss för guds skull hjälpas åt med att göra det.

[Pirkkolino]
0

Ja jag visste lagen om hypnos. (Har varit gift med en jurist.) Men, han tyckte att lagen gällde inte mig som har lärt hypnotisera mig själv. Skrattande

[Hukanson]
1

Självhypnos och självsuggestion borde åtalas. Kanske även pepping och affirmering. Det ska till en läkarexamen för att leva fritt.

[Pirkkolino]
0

Ok. jag måste väl tipsa min ex då.Glad Eller ska jag åtala honom av "yrkes slarv" att han bryddes inte om mina talanger är olagliga eller inte. Måste tänka på saken.

tarotlasse
0

Om man går in och läser på socialstyrelsens hemsida kan man läsa att enligt lagen är det bara dom som är godkända av socialstyrelsen som får syssla med hypnos terapi.

Lasse

Jonnis
0

jag har fått hypnosterapi från en som gått på SSEAH. Det förändrade mitt liv och efter 10-15 år av sjukdom blev jag frisk på 6 månader!

hypnos är ju ingen form av bedövning precis!

[Pirkkolino]
0

#14 Jag menade såklart. Att enskilda människa får öva o syssla b.l.a med hypnos terapi utan godkännandet av någon. Det är två olika saker. Första, att arbeta o ge hypnos eller annat terapi åt andra människor. Och andra, att själv öva med sina egna sinnen o kropp vad som helst. Eller hur? Pirkkolino

tarotlasse
0

Ja hypnos behandling kan vara mycket effektiv och har hjälpt många.

Men som dagt vad så måste man enligt Svensk lag vara godkänd av socialstyrelsen för att ge hypnosbehandlingar oavsett om det gäller bedövning eller inte för det är all form av hypnos enligt  Svensklag.

Du skriver att hypnos är ingen form av bedövning men visst kan du använda hypnos för att lindra smärta och under operationer.

Såg ett program på tv om den Kinesiska medecinen där man både använde sig av akupunktur och hypnos  i stället för bedövning.

Dom visade ett hjärtbyte som gjordes helt utan bedövning eller att man sövde personen man använde sig enbart av hypnos och akupunktur.

Lasse

[Hukanson]
0

Regressionsterapeuter och Hypnosterapeuter , hallå ! Är detta ett problem för er eller ej ? Sover ni gott om natten eller struntar ni i tvlicensen ochså ?

[Hukanson]
0

En annan intressant lag är lagen om skattefrihet för arbetsgivarnas friskvårdsförmåner som omarbetats senast 15 januari. Enklare slag av friskvård som massage, Zonterapi, rosenterapi, ja det mesta man gör på Axelssons räknas hit som ett komplement till idrott och spel.

Huruvida man kan få hypnos som skattefri friskvård på arbetstid vet jag inte men det skulle nog bättra på effektiviteten.

ErikB
0

Hej, bara inflikar att jag såg i tidningen "Hälsa" (Jan -09) att så kallad"estradhypnos" är förbjuden i Sverige enl. lag. Det är den varianten man har sett i underhållnings prog m.m.

Här kan man också läsa vad som gäller för klinisk hypnos (hypnos terapi):

hypnosforeningen

Jane-Lyzell
0

#29 Det kan jag inte utläsa att det står om "estradhypnos" i lagen om hälsa - ser ut som något som Hypnos förbundet lagt till själva eller?………

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarotlasse
0

Vad det en kallas så står det på socialstyrelsens sida att man måste vara godkänd av socialstyrelsen för att syssla med hypnos.

Är man inte godkänd av socialstyrelsen så är det olagligt att syssla med hypnosbehandlingar oavsett vad dom kallas.

Lasse

Dance
0

Hejsan alla i denna tråd…

Förstår inte vad problemet är? Tycker själv att det är helt i sin ordning att lagstifta om t.e.x hypnosterapi, det ger ju patienten ett rättskydd samtidigt vid en eventuell felbehandling.

När jag började jobba som sjukgymnastbiträde för drygt 30 år sen ansågs akupunktur som enormt flummigt och mysko. Idag på 2000-talet får jag läkarremiss för akupunkturbehandling till sjukgymnast vid behov, vilket reducerar mina egna kostnader avsevärt.

Så det är bra med lagstiftning även ur ekonomiska perspektiv.

Jag har varit på många alternativa behandlingar genom åren, provat på det mesta, många gånger till hutlösa priser med noll resultat, behandlad av nån sk alternativterapeut med dollartecken i ögonen, ocker alltså för att tala klarspråk.

Har även erfarit motsatsen, otroligt skickliga och duktiga alternativbehandlare.

Just dessa duktiga förtjänar en lagstiftning tycker jag, just för att legitimera att de bedriver en ytterst seriös verksamhet. Alla gör tyvärr inte det.

Plocka folk på pengar är populärt i alla branscher, såkallade alternativbehandlare är väl inget undantag? Där finns väl också ansvarslösa och hänsynslösa personer vars verksamhet inte skulle tåla någon närmare granskning.

Hälsningar Silja