Drömmar på samma tema
Jag har haft två drömmar på samma tema med några månaders mellanrum, som jag gärna vill ha tolkade.
Dröm 1
Det är sommarkväll. Jag ska med jobbet på båtutflykt med en gammal ångbåt som tuffar omkring här på sjön. Sitter ensam på en bänk i aktern och väntar på att båten ska lägga ut. Arbetskamraterna minglar omkring, en del har börjat dricka. Det är flera sällskap ombord på båten, men ingen tar någon större notis om mig. Jag är med för att man ska vara med på sådana här tillställningar, känner inte någon större gemenskap med någon, men gillar båten och gillar sjön. Strax innan båten ska lägga ut kommer ett sista sällskap ombord, ett gäng med killar. En av dem får syn på mig, säger hejdå till sina kompisar, slår sig ner bredvid mig, lägger armen om mig och tar min hand och sitter tillsammans med mig under hela båtturen.
Dröm 2
Jag är hemma hos mina föräldrar, inte i deras hus, men i ett hus i samma by. Är säkert yngre än vad jag är nu, kanske i 20-års åldern. Det är kväll och några killar bråkar skämtsamt utanför på vägen. Jag lägger mig i och skämtar en stund med killarna. Efter en stund kommer en av killarna in och hämtar mig. Vi går ut tillsammans, byvägen bort ner mot sjön, förbi den gamla kyrkogården med ruinen, byter poesi med varandra.