Nonchalans
Vet inte om det stavas så men hoppas ni förstår vad jag menar. Egentligen menar jag väl brist på bekräftelse. Varför ska det vara så svårt ibland, att bekräfta varandra så att man mår bra, för bekräftelse behöver vi alla för att må bra oavsett om det gäller nåt man gjort, sagt, hur man ser ut, hur man är, ja listan kan göras lång.
Läste en artikel på jobb de satt upp i fikarummet att vi i Sverige oftare blir sjuka just pga brist på bekräftelse bl.a på jobb. Den där lilla uppmuntran uteblir för att man ska må bra och känna sitt värde. Vaför ? Är det för att vi har så mycket att göra och inte hinner ta oss tid att rå om varandra ? Vi får inte vara nonchalanta, vi måste se varandra.
Tar man sig inte den tiden tycker jag man är nonchalant, det kan ibland behövas så lite för att uträtta ett litet dagens underverk. Ett ord, en blick, en kram kan vara det lilla som behövs för att en människa ska känna sig sedd och må bra.
Tycker att människorna här på ÖN generellt sett är väldigt duktiga på att bekräfta varandra, uppmuntra och vara tacksamma. Det finns ett öppet sinne, stora hjärtan och mycket kärlek till livet och varandra. Så tack för det och fortsätt så !
Kramar till er alla / Madde
Amor Vincit Omnia

Jag tycker att jag får mer bekräftelse här än i det verkliga livet många gånger..vi står varandra så nära,kanske pga det mediala i mångt o mycket,men ändå..
mår någon dåligt lider jag med denne o vill trösta..i verkliga livet hör man så många konstiga kommentarer,ut o motionera,ät mer grönt,ryck upp dig..ingen lyssnar ju egentligen..här finns något helt annat..
Tack o lov!
Kramar
Jag håller med dig Wolfie, här inne syns man och kan få känna av sitt värde som människa. Tyvärr är vi så dåliga på det annars i vardagslivet och der stör mig att det ska vara så svårt när det egentligen krävs så lite….
Kramar
Amor Vincit Omnia

Kloka ord Mads. Ja, det är så mycket stress, tidsbrist och allt som ska hinnas med i vardagen. Krav på att prestera på jobbet. Här är en oas tycker jag där kärleken istället kan få finnas och pengar o det materiella spelar mindre roll.
Ute på jobb o annat förstår vi kanske inget annat. Intutade att vara som robotar och kunna prestera bara. Det finns ingen medmänsklighet o tid verkar det som.
Jag tror att indianerna hade det säkert mycket bättre.
Tror jag också Tommy, men jag stretar emot som bara den och vägrar bli en sån robot. Jo, jag får erkänna när vi haft som mest och eftersom jag är ensam sköterska på natten så har jag också nån gång fallit i fällan och bara kört på. Men jag är inte sån som människa och vill inte vara det varken på jobb eller privat.
Fin ny Avatar förresten 
Kram
Amor Vincit Omnia
Du skrev mycket viktig sak som påminnelse åt alla. Stor Kram till dig. Pirkkolino.

Jättebra skrivet Mads! Det är viktigt att man både ger och får bekräftelser, märker på skolorna hur det här blir sämre och sämre, föräldrar som inte har tid och barn som varje dag bara får höra tjat, tjat, tjat och inte några bekräftelser alls, vad blir det av dom barnen sen? Kan dom då ge bekräftelser? Ja mycket att tänka på för oss alla.
Kramar
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
# 5 Tack Pirkkolino, stor kram.
# 6 Tack! Ja, det är skrämmande när man ser hur fort allt ska gå, engagemanget är litet, man ska bara fram liksom och undan ska det gå. Som du skriver Elisabeth så är ju detta ett beteende och sätt att leva vi lär våra barn och ändrar vi inte det nu hur ska det då se ut i framtiden ? En drös med egoistiska människor som inte finner tid att ens bry sig lite om andra ? Hua..skrämmande tanke det där. Jag tror starkt på att börjar man med sig själv så kan man också påverka andra. Försöker bekräfta mina kollegor och när jag gör det så får jag det oftast också igen. Likaså överlag i livet, jag försöker vara vaken och öppen och se. Se människor och se vad andra faktiskt gör istället för att bara fokusera på mig själv och mitt eget. Visst alla saker folk gör är kanske inte nåt som ligger i mitt personliga intresse, men det innebär inte att jag inte kan se och bekräfta ändå.Min son är u fortfarande så liten men mitt mål är att han ska veta sitt värde och känna sig sedd och bekräftad. Speciellt eftersom han har en pappa som gärna bara ser sig själv och sina behov.
Kramar
Amor Vincit Omnia

#7 Du får ut orden så himla bra!Kanonbra skrivet!
Kram

#4 Tack Mads!
Kram
# 8 Tack vännen, dina ord värmer gott.
# 9 Så lite så 
Amor Vincit Omnia
Bekräftelse - nonchalans - sjukskrivning. Sammanfattar bra vad vi alla känner är viktigt i samhället nu. Trenden är att de flesta vill bara tänka på sig själva och sitt eget. Men det straffar sig tydligen om bekräftelsen uteblir. En farlig väg. Vill vi verkligen lära våra barn att gå så handikappade på livets väg. Man kan fråga sig varför folk är så självupptagna..vad vill de uppnå ? Drömyrket kanske. Doktor…den svenska drömmen …en miljon på kontot..villa..ny bil…
Vi borde prata mer om skillnaden mellan frihetligt självförverkligande och beroende självupptagenhet. Visst kan man bli allt man vill bli bara genom att tänka på andras glädje och bästa fortfarande, eller är det på så vis man blir självupptagen ?
Håller med om att bekräftelse är något fundamentalt viktigt för individen. Både egot och det högre jaget vill bli sedda och älskade för det de är.
Tittade på ett program om nyfödda barn, som handlade om att dom måste få bekräftelse redan som nyfödd för annars dog barnet.
Tänk att vi glömmer bort sånt som är så viktgt för överlevnaden.
Jättebra skrivet och att det kommer upp som en påminnelse i denna tid.

Jag är väldigt noga med att uppmuntra mina vänner och dom runt omkring mig.för jag vet ju själv hur det kan vara om tex känner sig lite nere.Jag tar mig verkligen tid till mina medmänniskor.En kram,ett leende till ett litet barn, grannen som är ute och går med sin rullator och som jag vet blir så glad när jag stannar upp och pratar en liten stund med henne.osv. sådant gör mig också glad ini själen att göra någon annan glad.
PS! Jätte bra skrivet Mads förresten det är nog så viktigt att bry sig om andra.
Kram Eva
Jättebra Madde! Jag håller fullt med dig och ni andra
Det är mkt viktigt för att kunna må bra, att få bekräftelse från andra människor, men oxå viktigt att kunna ge sig själv, inte bara söka bekräftelse från andra människor.. För att kunna ta emot en bekräftelse bör man känna det inom sig själv oxå, annars blir det som ett hål, det går rakt igenom och man blir aldrig nöjd.. Jag vet själv hur det är..

Härligt inlägg Madde! Blir alldeles glad i hela kroppen av detta! Så mycket som blir annorlunda i våra liv om vi ger näring till detta istället för det som drar ner.
Läste psykologi för några år sedan, fick då ta del av en intressant test dom gjort i det här ämnet.
Eleverna i en klass fick i uppdrag att när läraren stod till vänster om en markering mitt på whiteboardtavlan, då skulle de ge maximal uppmärksamhet till det han sa, vara härliga vetgiriga elever. När han stod till höger om den skulle de börja gäspa, kolla klockan, prata med varandra och vara allmänt ointresserade. Det slutade med att läraren stod uppe i vänstra hörnet och höll sin undervisning.
En liten test bara, visst. Men säger en del hur vi människor kan påverka varandra.
En härlig varm kram till dig, fina Madde!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

#15 Tror jag läst om något liknande test och det stämmer så väl.
Det handlar om att bli sedd o bekräftad. Det finns säkert hundratals sätt och alla behöver det för att må bra. Ett litet samtal, en uppmuntran, en kram, ett beröm mm.
#14 Ja, och det är ju här man måste börja med barnen o ge dom bekräftelse o bli sedda. För annars växer dom inte upp med ett självförtroende o en självkänsla som dom behöver för att i sin tur kunna ge o ta emot bekräftelse. Men som sagt alla kan ge och alla behöver det också.
Kram
(Fin du blev i håret Tommy :-) Bara en liten parantes ihihi fin tråd Mads*kram*

#17 Tack :)
Kram
Så sant som du skriver Mads!
Alla behöver få bekräftelse att de är värdefulla och betydelsefulla och sedda. Jätteviktigt!
Kram Happy
Det känns så härligt att så många delar mitt sätt att se på detta, blir så glad så det rent av bubblar inombords. För kan bara vi ge och leva såsom vi skriver om och såsom vi själva vill bli bemötta så är det mer än en bra start tycker jag. Eller fortsättning kanske man mer ska säga 
Det krävs så lite, så lite tid egentligen för att bekräfta och se en människa så jag kan ibland inte förstå varför inte alla känner att de har den tiden att ge. Som tex när ni nu alla härliga fina människor här tar er tid att läsa och sen skriva ett inlägg i tråden, det värmer ju mitt hjärta gott dels att ni bemödar er att ens läsa vad jag har att säga och sen även att ni vill dela mer er av era erfarenheter och tankar kring det. På några minuter har ni sett mig, bekräftat mig och gjort min dag så mycket bättre.
So keep up the fantastic work 
Ofta när jag läser här i trådar och känner glädjen, glöden,omtanken, kärleken, viljan m.m. så tänker jag att det trots allt är en förbaskat vacker värld vi lever i.
En jättebamsekram till er alla ! / Madde
Amor Vincit Omnia
Jag håller fullständigt med om att bekräftelse är livsviktigt när vi har med barnen att göra. Däremot när det gäller vuxna ser jag en anledning att varna; tänk efter lite!
jag har gått in i den berömda väggen. Som fyrabarnsmor med vårdyrke och dessutom en del enormt krävande vänner som behövde "bekräftelse" i tid och otid så brakade jag till slut.
Min erfarenhet är de som bäst behöver bekräftelse och att bli sedda är tyvärr dem som gör minst väsen av sig - medan de vid detta laget ganska omskrivna energitjuvarna för ett hisklans oväsen och gärna kallar en egoist om man inte orkar med dem.
Det är vackert att vilja finnas till för alla som anser sig behöva en. men det är fullständigt förödande för våra batterier, som faktiskt inte kan laddas om hur många gånger som helst.
Jag menar att man verkligen inte är egoist om man inte räcker till åt alla utan man måste välja. Jag väljer barnen först - de vuxna får det som blir över - om det blir något över - det är inte nonchalans, det är självbevarelsedrift.
Gränsen mellan att vara till nytta eller att bli utnyttjad är hårfin. Ville bara säga det.
#16 Precis.. Jag hade inte riktigt den uppväxten och därför är det många människor som inte förstår vad det innebär att vilja få bekräftelse, vill bli sedd o hörd.. Då upplevs man som bara krävande o jobbig istället för att visa förståelse för hur man mår o känner sig inombords.. Då handlar det ju oftast om självkänslan som man får bygga upp i vuxen ålder..
# 21 Visst är det viktigt att också sätta gränser och framför allt inse sina egna begränsningar. Man måste i första hand ta hand om sig själv anser jag om kraft ska finnas till andra.
Och visst finns människor vi kan kalla energitjuvar som bara tar och tar, aldrig blir nöjda och inte ger så värst mycket eller inget tillbaka. Men det finns också oerhört många där det enda som behövs är nåt ord, en kram, en blick, ett telefonsamtal…ja där det helt enkelt inte behövs så mycket. Sen måste man ju som sagt känna av till vem man önskar ge uppmuntran och bekräftelse, vem man vill se. Alla är kanske lite att ta i, det klarar man nog inte som en person. Men om vi är många som resonerar och lever såhär så bör det finnas gott om det åt alla till slut. Det måste ju vara en form utav outtalat teamwork 
Vi får titta lite extra efter dem som inte gör så mycket väsen av sig och kanske mer än något annat behöver att man stannar en stund och inte bara går förbi. När vi har tid och orkar såklart.
Kramar
Amor Vincit Omnia
Håller med men var ärlig..nog finns det dem på ÖN som skulle kunna berömma mer och inte reagera så fort och kritisera andra. Men det finns som tur är många kraftfulla, varma, omtänksamma på denna sajt. Bekräftelse behöver alla och nu tar vi krafttag och ger varandra mer av den varan….

#21 Ser din poäng men ser det som både ge och ta. Vill man ta emot får man också kunna ge. En balans i det. Tar man emot har man också kraft att ge. Naturligtvis finns det såna som av olika anledningar bara kan ta emot och där får man vara på sin vakt.
Kram
Mads. Det gläder mig att du förstod mitt budskap 
jag håller med dig jeremina! Det finns många härliga, varma och goa människor här på ÖN, som alltid ger till dem som behöver. Att sedan inte alla gör det behöver man kanske inte haka upp sig på 
Visst handlar det om att ge och ta - det är först när obalans uppstår som det blir fel.

-Jätte bra tråd….och bra skrivet….
Därför utmanar/uppmanar jag alla här på ÖN i morgon att tala till någon ni inte känner…..se henne/honom för den hon/han är och inget annat….en klapp på axeln ett leende eller ett par goda ord…så har vi tillsammans glädjen att glädja många andra i morgon !
Kramar till er alla !
/ Magnus
Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
# 28 Tack !
Jag satt precis & tänkte på den filmen med den lilla killen från Sjätte Sinnet…kommer klart inte ihäg vad filmen heter nu men Skicka vidare eller nåt. Vi måste inse vilken enorm makt vi alla besitter att faktiskt kunna glädja en annan individ genom så lite.
Tex en kvinna börjar prata med min lillfis när vi står & väntar på bussen ( lillfis pratar på sitt språk med allt och alla ). Hon börjar med att gulla med honom för att sen vända sig till mig. Vanligtvis kan jag vissa dagar inte vara så sugen på att prata med främlingar men hon försökte så intensivt. När bussen kom 10 minuter senare visste jag att hon firat julen ensam, nästan var blind och led av mycket värk ochs vår astma. När vi klev på bussen tackade hon så hjärtligt för samtalet. De minuterna hade jag att ge, jag stod ju ändå bara där och allt hon behövde just då var att nån lyssnade och såg henne.
Bra utmaning/uppmaning Magnus !
Kramar
Amor Vincit Omnia

Absolut nu slår vi ett slag för de ensamma !
!! Skicka vidare !!
Innebär, att vi ifrån och med i morgon, ska glädja minst 1 person helst fler…hur länge?
Det är upp till er själva !
Kramar/Magnus
Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Att bli bekräftad och få uppskattning är jätteviktigt tycker jag också och inte minst i arbetslivet.
Jag hade en gång ett vikariat på ett år och den chefen vi hade då önskar jag att alla kunde ha, han var jätteduktig på att komma med uppmuntran och uppskattning. Alla trivdes och ställde upp för varandra och det var kul att gå till jobbet.
Att ge barnen bekräftelse och uppskattning är oerhört viktigt för deras självförtroende och växande.
Kram på er / Toyan
# 30 Härligt, vilken energi !!! Jag blir så glad så jag skulle kunna springa ut och krama vem som nu …nästan 
Kramar
Amor Vincit Omnia
Jag är alltid en sådan person som pratar med folk i hissen, på gatan i affären även om jag inte känner dem. Vi måste kommunicera, bry oss om och glädja andra…kramisar så här på natten….Är det bara jag som är pigg? Jeremina! 
# 33 Jag sov gott när du skrev ditt sista inlägg Jeremina
Idag har jag fått sova ut för Magnus hämtade lillfis tidigt imorse. Gott.
Jag har inte alltid varit den som velat prata med främlingar då jag får prata så mycket på jobb och så pendlar jag ju så man möter mycket människor på vägen varje gång man ska till och från jobb. Men nu så tänker jag att jag kanske kan prata med alla men nåt ord kan jag orka besvara när nån själ söker kontakt. Försöker hitta energin till det eftersom jag vet hur mycket det kan betyda.
Krama nu alla om nån sådär extra gott idag & ha en fantastisk dag.
Kram
Amor Vincit Omnia