Spindlar....
…är det otäckaste jag vet, det är min skräck.
Men spindelsäsongen går aldrig över för mig, efter sommaren är slut.
Häromdagen låg det en stor rackare på badrumsgolvet och en annan dag så när jag skulle gå ut så ramlade det ner en från väggen mitt framför mitt ansikte.
Den jag såg sist nu var när jag skulle plocka ner julpyntet det var stor som en femkrona, och det är bara jag som råkar ut för dessa, kan nämnas att jag bor i lägenhet.
Vad kan detta betyda, jag vet att det finns någon djurbok som tyder djuren i naturen

Spindlar betyder tur.
Har du spidlar i badrummet så är det bra. Dom håller ohyra borta har jag läst om. Jag håller med att dom är otäcka men oftas o varliga för oss. Döda man spedel säjer dom att det bli rengn. Ha det gott
Kanske därför vi har jämnt regn här i västkusten
Jag gillar spindlar
Jag blir glad när jag ser en spindel.. Speciellt hoppspindlar…i min drömbok/teckenbok står det;
Spindlar; Spindelns sätt att väva sitt nät har varit en symbol för de kreativa krafterna i universum. Spindelns nät går som i en spiral in till en mittpunkt och har ansetts vara en framställning av världen. Hinduerna talar om illusionens nät.
Det här kan vara ett Tecken på en fälla eller fångenskap. Känns det som om du har fastnat i ditt eget nät?. Eller i någon annans manipulativa nät?
Ur en bok som heter; "Vägvisare" av Denise Linn
U R us

Kanske är det så vem vet
Om jag lyckades få bilden med. Då behöver jag väl inte säga om jag tycker även av levande spindlar. Det har jag alltit gjort. Jag har konstgjorda spindlar i hemmet lite där o var. Jag blir lycklig när ibland även levande spindel dyker upp att "hälsa på" sina plast släktingar. (Kul. Vi människor är sååå olika.)
Usch jag har hemsk spindelfobi jag med! Av någon konstig anledning, så tycker jag sämre om dom med rund bakkropp. Dom är äckligare.
Skulle någon på stan säga att jag har en spindel på mig, då skulle jag springande klä av mig nästan naken. 
Boken du undrar över är nog Solögas bok - Djurens språk
Däri står detta om spindeln:
**
Du tjänar på att ta det lugnt just nu.
Min gåva till dig är att ha tålamod.**
Spindeln är definitivt det mest tålmodiga djur jag träffat.
Hej. snälla du ..om du inte vill ha in spindlar så ska du definitivt ej ta in en levande gran. Man behöver ej tycka om dom..men…Granar växer i skogen,där finns det och bor spindlar. Spindeln är ett nyttodjur,de tar andra kvalster och mindre insekter,också dessa mikrostora som du ej ser. De håller alltså egentligen rent.Spindeln för tur med sig,sägs det. är du rädd om spindeln ¨så är du också rädd om natur och djur,samt människor,för vi är beroende av allt detta runt omkring oss. Vi ingår i en livscykel,en näringskjedja som egentligen ska rymma alla individer som här fötts på vår jord. Men människan är inte rädd om djuren,därför finns det många som är utrotningshotade och vissa finns ej mer. Så är det med noshörning,elefanter,vissa småfåglar,den vitryggade hackspetten,chimpanser,gorillor,den svenska huggormen… inte alla tycker om ormen,men den ingår också i näringskedjan ,den äter möss,grodor,insekter,larver och håller rent på sitt sätt,den är också föda till Kungsörnen,som också är hotad m.m… o.s.v. Om du följer naturprogrammen i Tv så får du reda på mycket mer. Man behöver inte tycka om alla djur,men som sagt,då får man låta bli att ta in skogen …Lägg ett glas över spindeln och släpp ut den igen om du kan,eller släng ut granen…Hälsningar ifrån Astrid
Förlåt….Glömde förstås tilllägga att spindeln är en insekt,så klart och insekter behövs för att småfåglar och ex igelkotten ska få föda…. Hälsningar igen ifrån Astrid
Vill också tilllägga att om man ser ett spindelnät i solsken eller speciellt i regn,titta noga..nst. gång ni går förbi…ett sånt vackert konsthantverk kan inte människa åstadkomma….
Hälsning igen ifrån Astrid
Din rädsla "ropar" på dem..
för att ta ett mer vardagligt exempel med hundar och hundrädda.de signalerar tydligen något,doft(?) eller kroppsspråk..så hundar reagerar,och dras till dem..om det är för att lugna ned o bli kompis vet jag inte riktig,en myclet cool person,som "struntar" i hunden,då avaktar hunden av respekt,men "vill" ändå gärna fram o hälsa artigt.
¿ kan det vara att alla spindlar vill att du inte ska vara rädd för dem ? att alla kommer fram för att lugna dig ? :- )
att ha spindlar i källaren elller badrum är jättebra,då är det inga fuktproblem/mögel,det lär de vara känsliga för..hmm,där har du lösningen/valet Mögel eller spindlar..
du har fått många bra svar ovan..själv tycker jag spindlar är okej,så länge de är mindre än kräftor..*rys&skratt*
penke
Det var bara det att jag hade ingen gran inne, så jag vet inte vart spindlarna dyker upp nånstans och jag städar rätt mycket hemma för jag vill inte ha in en massa småkryp inne.
Annars så är jag en naturmänniska som tycker att man ska va rädd om naturen men jag kan inte förlika mig med spindlar.
Ormar kan jag plocka upp utan vidare, dom är jag inte rädd för, är djurvän,men nej spindlarna får bo ute o inte hos mig.
Dessa små otäcka kryp..myggor och spindlar och insekter…man skulle vilja mörda dem…men bör man göra det…Tänk om det betyder otur att döda småkryp och att det ger mörk karma..?
#9 nehe..spindlar är inte insekter
U R us
Hej. Förlåt..du hade visst inte någon julgran inne,måste läst detta någon annan stans ,jag är blir eld och lågor när det gäller att försvara djur och natur,det är väl där det sitter….
Choklad har rätt/ Tack!
Har slagit upp ordet spindlar på nätet,där man kan läsa att … Spindeln till hör ryggradslösa rovdjur ,den har tvåkroppssegment och åtta ben,ses ofta av misstag av allmänheten som insekt ,den hör till gruppen Araceae o.s.v..
Hälsningar ifrån Astrid

#16 Vet du själv. Varför du är rädd för spindlar?
Det är synd att ni är rädda för spindlar. Visserligen tycker jag inte om de där jättestora, min son hade en som han tröttnade på och sen fick jag ta över den, men jag vande mig!
Även om jag inte tog på den…
Min "skräck" är tusenfotingar…(uiii) annars har jag inget emot småkryp
U R us
#18 En utav mina söner, länge sen, hade också en Tarantella, sådär giftig, men jätte vackert. Jag rörde den inte heller, men pratade med den genom glaset. Jag älskar alla småkryp, även ormar, men är rädd för getingar. Har all anledning vara rädd p.a.v. eventuellt allergi.
Usch vilken otäcking, jag kan stå nära dom bara jag inte får dom på mig.
Troligtvis från min mamma, vilket gjorde att jag aldrig visade min son någon skräck för spindlar, så han e inte rädd för något kryp.
En sån sprang på min arm i somras, när jag låg i sängen, är rädd för dom med, tur e så träffar man inte på dom så ofta.
#20 Det är ofta så, men inte alltid. Min mor avskydde småkryp, var rädd mot spindlar o ormar. Och jag alltid har "älskat" hela bunten. Däremot min syster är exakt som vår mor. Hon kan inte hälsa på mig eftersom jag har plast spindlar på väggarna.
Jea 59 Du vet väl, att alla räddslor o fobier går att bota? Om viljan finns. Men, allting hadlar om egen viljekraft. Kram. Pirkkolino.
När jag var liten fick ingen döda ens en fluga för mig och då inte heller spindlar. Men så blev jag äldre och spindlarna blev äckliga och farliga.
Så började en förändring när jag var 24 år och min yngre son då 3 år tog upp en spindel i handen och sa: Mamma dem är inte farliga..se här så träckte han fram handen. Jag ryggade tillbaka men ville inte visa honom vad jag kände.
Med åren när jag bor i ett timmerhus så finns det många spindlar inne även nu på vintern. Förra veckan när mina barnbarn var här tog jag vid 2 tillfällen upp en spindel i badrummet och bar ut den i garaget där det är 15 grader varmt. Samtidigt visade jag barnen att jag absolut inte var rädd. Jag har alltså med tiden själv tränat bort min rädsla.
Sen ska du veta att om man har spindlar inne bor man i ett friskt hus utan fukt eller mögel t ex…bra va? Lycka till med att få bort spindelfobin…jag håller tummarna!
Kramar Jeremina!
Jag har haft en fruktansvärd spindelfobi men det är bättre nu. När jag var sådär jätterädd så tycktes det också som att spindlarna bara föll ner på mig överallt ifrån, huuuuu!!!!
Numera klarar jag av att fånga dem i ett glas och köra in ett papper underifrån och så släpper jag ut dem. Likadant med getingar, de får samma behandling.
Jag vill dock inte ha spindlarna klampandes omkring i min säng, nej någon måtta får det vara!
Jag har flera ggr fått spindlar i ansiktet eller i håret när jag ligger i sängen. Jag blir rädd av överraskningen när jag sover men sen är jag så rädd att jag dödat den lilla stackaren när jag viftat till den..tänk vad stor jag är jämfört med spindeln…
jag har skrivit en dikt en gång i tiden, som jag inte riktigt minns, men den handlar om en spindel och är ungefär så här
Tänk dig en liten spindel som går i en lång mörk gång.
Den ser en dörr och och går in. När den öppnar dörren ser den ljuset och lyckan. Plötsligt rasar allting och spindeln vill inte gå ut i den mörka långa gången, men vet att den måste.
Spindeln fortsätter i den mörka gången, den är rädd för att den ska trampas på så den får akta sig, och den tänker att kanske kanske kommer jag till en dörr igen.
#26 Gulligt…
När min dotter var liten gjorde jag allt för att avdramatisera bl.a. spindlar.
Vi skojade lite med spindlar och så. Jag visade att de var ofarliga och att de sprang så fort man blåste på dem.
Nu är hon 18 och när väninnorna skriker för en liten spinden så fångar hon den med handen och föser iväg den till en lämplig plats.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#28 Där är ett typiskt exempel för hur man som vuxen kan lära barnen att spindlar inte är farliga…
Spindlar och myror tycker jag inte om. Jag kan inte stå still på en stig i skogen om det finns myror där. Men spindlar är nog det värsta. Vet inte varför.
Som tur är har jag inte överfört min rädsla till mina barn utan från tidig ålder har jag förklarat för dom att jag inte tycker om spindlar och att jag är rädd för dom. Nu är barnen stora och naturligtvis tycker dom att det är jätteroligt att skrämma mig. Men då springer jag eller låser in mig på toa eller så. När jag ska putsa fönstren så står jag med dammsugaren beredd.
Ja, det är löjligt men det kan inte hjälpas. Kommer aldrig att tycka att de är söta och gulliga.
Ibland kan jag själv tycka att det går till överdrift med min rädsla. Som den gången när äldste sonen nyss bytt från spjälsäng till juniorsäng. Han skulle alltid snurra en test av mitt hår för att kunna somna så jag satt där på golvet vid hans säng och ser något mörkt mitt på golvet. En spindel, tänkte jag men satt kvar. Höll ögonen på den hela tiden och såg hur den gick runt i en liten cirkel. Den kom aldrig närmare som tur var.
När sonen somnat reste jag mig och gick efter väggen fram till spjälsängen som vi som tur var inte plockat undan ännu. Lyfte den i ena änden och drog den ut mot golvet. Placerade ena benet ovanför spindeln som fortfarande rörde sig i små cirklar.
Sen tryckte jag till. KRAS, lät det.
Sonen åt ofta kalaspuffar och mjölk innan han la sig på kvällen. Det måste ha fastnat en kalaspuff på hans pyjamas som sedan lossnat och ramlat ner på golvet.
Jag kan skratta åt det där idag men när jag satt där och hjärtat bankade och jag rös i hela kroppen och inte kunde göra nåt innan sonen hade somnat då var det inte så roligt. Men när jag såg vad det verkligen var så skämdes jag och sa inget åt barnens pappa förrän långt senare.
Så kan det vara att vara rädd för spindlar.
#30 Jag har svärdotter som känner som du. Hon får gåshud även av mina konstgjorda spindlar. Jag kan säga att jag förstår dig o henne, men ändå gör jag inte det. För att jag gillar spindlar. Jag säger ärligare. Jag respekterar er räddsla.
Fint vad?
#31 Jättegulligt Pirkkolino. 
Tack, tack.