Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 1854 ggr
[Jeremina]
0

Kemi

Tror ni därute att om någon personkemi mellan två personer inte överenstämmer kan märkas t ex här på ÖN? Att vi genom att skriva och kanalisera via datorn kan känna motsträvighet?

Bara för att två personer är mediala så behöver man inte komma överens, eller?

Jag vet inte om det OT för jag tänker på det mediala planet också…..

Jeremina!

Ogna
0

Känns inte OT för mig.

Min första reaktion är att det skulle vara intessant att höra din egen uppfattning om din frågeställning.

För egen del tror jag att den sinnestämmning man för tillfället befinner sig i (ledsen, glad, förbannad etc..) påverkar innebörden av det skrivna ordet avsevärt mer än man initialt kanske tänker på. Jag vågar nästan påstå att om du läser en text eller bok som du inte har befattat dig med på, låt oss säga 10 år, kommer troligtvis att ge dig ett helt annat budskap och innebörd än den gjorde vid första tillfället.

Personkemi är enligt mig något som upplevs och bedöms vid mötet med en annan människa och eller ande, och inget som man varken bör eller kan avgöra via text.

Att två personer är mediala behöver enligt mitt förmenande dock inte direkt leda till ömsesidig tillit och respekt.

chik
0

Personkemi är enligt mig något som upplevs och bedöms vid mötet med en annan människa och eller ande, och inget som man varken bör eller kan avgöra via text.

Flowersja du det trodde jag med.Men jag har märkt att det är många som man har svårt för, bara genom hur dom skriver..

Så jag svarar JAG på Jeraminas fråga… Butterfly 4 

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

Jag skrev med fetstil på ett ställe bara för att jag kände för fetstil, just då. Då var det en som svarade direkt och undrade varför jag var så aggressiv! Jag var inte ett dugg aggressiv och det kunde man förstå av texten men just att jag använde mig av fetstil så trodde h_n att jag var arg. För den människan betydde fetstil aggrivissitet men det gör det inte för mig.

stina63
0

Det kan bli så fel när man skriver pm skickar sms osv eftersom man skriver inte alltid de man vill ha sagt. Man hoppar över en del ord och meningar.

Sen har vi de med att man ska försöka respektera andra som tänker olika ser saker på ett annat sätt. Men ibland så är vi så att vi vill så gärna försöka bevisa för den andra att han/hon tänker fel.

Kram Tina

bettis69
0

Vad betyder OT?

Ja, text kan nog lättare missuppfattas, men lite kemi kan man säkert uppfatta.

[GunillaF]
0

#4 Jaa, så kan det nog vara.

cillaj
0

I min mening handlar det om att, hur man tolkar det som skrivs, det är upp till läsaren att ansvara för sina reaktioner, allt utifrån hur man själv mår.

Vi på ön är kanske extra känsliga pga medialitet och jag tror att det påverkar mycket.

Det här ämnet har varit uppe förut, jag tror oxå att kemi måste man uppleva på nära håll för att det ska bli rätt.

Inte sitter jag och känner in alla som skriver här, då skulle jag inte orka något annat.Det tar enormt mycket energi att läsa av .

kram cilla.

PS. det här är ingen kritik, endast min uppfattning.

Soffe
0

#5 OT = Off Topic, Står även överst på tråden ;-)

Jag tycker o känner att på ett sätt kan man känna personkemi på nätet, det har jag fått uppleva många ggr med de jag pratar med, men den riktiga nära personkemin kommer man inte så nära som ett möte IRL.. Så för mig är det både och.. Om man är väldigt medial, öppen o känslig så kan man känna av mkt på distans oxå, inbillar mig inte det iaf..

Mads
0

Jag tror absolut man kan känna personkemi även över nätet i text. Hur skulle nätdejting annars fungera ???

Visst håller med om att det absolut inte är samma sak som att mötas på riktigt men inte så långt ifrån heller. Absolut kan missöförstånd i text uppstå men det gör det när man träffar IRL också. Jag tror att man kan känna av om man inte riktigt klaffar lika bra här på nätet på ÖN som någon annanstans. Sen känner man självfallet inte av lika bra som man gör om man möts men…ja…

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

Trisha
0

I min värld är inget som det personliga mötet, där känns det  verkligen hur det funkar med personkemin. Men kanske är jag lite påverkad av att ha gjort telefonsittningar i några år och van att känna av energier på långt håll, så jag känner många gånger av humörskiftningar och lite vass energi mellan olika människor som skriver. Men jag tycker många gånger inte det handlar om personkemin, utan att det lätt blir så för att dels den som skriver kanske inte får med allt (vilket ju är omöjligt när man skriver ett inlägg), dels att ens eget humör för tillfället avgör hur man reagerar på olika saker. Så irritationen man ibland kan känna av i vissa trådar tror jag beror mer på olika människors separata dramor och känslor

Sedan kan det förstås vara så att vissa har träffats och personkemin inte funkar, när de sedan skriver här så är jag övertygad om att det märks.

Mina små funderingar kring detta…. Oavsett vad man upplever, så uppskattar jag massor när man slipper dessa insuinationer, irritationer och påhopp. Om jag blir upprörd över något som skrivs brukar det bli en vända ut i skogen innan jag responderar. Varför ska min irritation gå ut över någon annan???

När det blir vasst och man känner sig irriterad och störd på en massa här inne på ÖN - varför inte ta en funderare? Hur mår jag egentligen?? Jag tycker det är alldeles för vanligt att vi struntar i att ta reda på det. Istället startar vi upp en massa konflikter och skit för att bli av med lite av turbulensen inom oss….

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Blackfeather
0

Jag tror som Trisha. Att alla har att vinna på om man tar ansvar för sina egna reaktioner och vågar titta lite på sig själv innan man ger respons…

[GunillaF]
0

#10 Du har alldeles rätt i det du skriver. Man borde göra några flera "skogsrundor". Flört

Mads
0

Håller med Trisha.

Måste säga att jag tycker att här på ÖN är människor ändå väldigt måna om att föklara sig och be om ursäkt om man varit vass i ton, dåligt humör drabbas vi ju alla av ibland.

Stor kram till er alla/ Madde

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
0

Tack för era svar men eftersom man kan t ex heala via avstånd tror jag att man kan problem med personkemi även på nätet….

Kram till er alla säger jag med!

Blackfeather
0

#!4 jo det kan även jag med känna…men försöker ta det som en utmaning att jobba med min egen acceptans. För som jag ser det så kan jag inte alltid skylla min egen irritation på andra…och sedan så känner jag att det inte min sak att döma andra. Jag kan välja vad jag vill lyssna på utan att för den sakens skull bli otrevlig mot någon annan.

Alla har rätt att vara anser jag och olikheter kan vara väldigt spännande om man väljer att se det så!

Även jag drabbas av dåligt humör ibland och då försöker jag be om ursäkt för det sista jag vill, egentligen, är att någon annan ska må dåligt för att  jag inte tänker mig för…

Men det är ju jag det Glad!!!

kramisar!