GazaRemsan!
Flera offer kommer att skördas. Idag med senaste rapporten var dom 450 pers. Men Israel är på G med marktrupper in i Gaza.
Vissa vet inte var GazaRemsa ligger o andra zappar på fjärren när nyheterna sätts igång.
Dessa oskyldiga människor som drabbas av krig borde Ni verkligen ha i åtanke på när Ni känner efter och klagar på hur Vi har det. Vi har det skitbra i förhållande till dom stackars människorna.
Lägg en tanke till alla dom som inte vet var dom ska bli av just nu..
Nizzen följer varje nyhetsrapport och hoppas på att EU-delegationen kan få vapenfrid snarast
Kram

Det är fruktansvärt med kriget som pågår och jag hörde en del igår på radion om dom civila offren, barn som har dödats och lemlästats, jag sänder mina tankar till alla som drabbas och jag önskar att det snart blir fred.
Kram
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Det är otroligt hemskt det som händer. Man måste också tänka på vilken vardag många av dessa människor annars också lever i.
Att mer eller mindre leva i ett jättestort läger,utan en riktig framtid att se fram emot.Och som vanligt är det civila och barn som får betala priset. Jag hoppas på fred,men också att människorna i Gaza får en framtidtro.Att barnen/ungdomarna som växer upp får en framtid att se framemot. Tror att det är det ända sätt att få fred mellan dessa folk..

Samma tankar har jag som föregående, men vill också rikta tankarna till alla andra länder där det krigas och har krigats i åratal
i det tysta, främst i Afrika, med fasansfulla följder för civilbefolkningen.
Hoppas på fred snarast, och människovärdigt liv, till alla dessa
människor som lider så
Millam
Nu ska vi komma ihåg att det är den palestinska befolkningen som själva röstat fram Hamas som sina ledare. Hamas är en islamisk terroristorganiskation och inget politiskt parti. De har bara en ideologi, och det är att utradera Israel från kartan. Och de har god hjälp från den iranska regeringen till denna uppgift.
Vi ska också komma ihåg att det var Hamas som bröt vapenvilan och besköt Israel med raketer dagarna före jul. Det var inte Israel som startade detta krig som råder nu.
Tyvärr så tar media ställning för Palestina och mot Israel i Sverige vilket inte ger en sann bild över den verkliga situationen.

#4 Oavsett vem eller vilka så är det dom civila som drabbas så oerhört hårt och min önskan är att det blir fred, sen spelar det ingen roll vem eller vilka som är dom skyldiga, det är mäniskorna som lider man tänker på.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Människorna i de här områdena har problem med sitt rotchakra så om alla tänker att röd färg ska skickas till alla dem så kanske man kan dämpa deras rotlöshet något.
Det går inte att skapa någon fred mellan två folk där hatet är så djupt förankrat. Jag vet inte om karma mellan folk kan ställa till det så här, om det är anledningen. Jag tror inte heller att det kan bli fred i detta område om inte någon annan makt lägger sig i och går emellan, till exempel FN. Det var ju FN som pga dåligt samvete för förintelsen bestämde att staten Israel skulle skapas så att alla judar kunde bosätta sig i sitt ursprungliga land, utan en tanke på att i detta land araberna hade haft sitt fäste sedan 600 talet.
Detta är nog den mest komplexa situationen vi har på jorden.
#4 Nu valde långt i från ALLA hamas! Tyvärr fick nog hamas mångas röster pga situation i Gaza. Har en vän som jobbat med biståd i Gaza och jag fick höra saker som jag inte trodde att det var möjligt.
Synd att inte FN har fått sätta in en fredstyrka, att bevaka gränsområden. Men FN mandat. (som man under många år velat ha.Men både Usa o Israle satt imot.Palistiena var däremot positiva ett tag.Detta innan hamas fick makten) Tror det har kunnat varit en liten hjälp. Så att det blev slut på krigshandlingarna från båda sidor och man fick lägga energin på att försöka hitta en lösing som passar alla. Här får nog ALLA parter både ge och ta.Men nog ligger det mkt i det du skriver om världen dåliga samvete efter förintelsen. Ska man lyckas bygga upp ett förtroend mellan dessa folk.Bör man vara medveten om att det kan ta mkt långt tid. Kanske får man "jobba" med barnen,försöka förändra deras syn på sina grannar. Barnen är ju framtiden,vuxnas hat/misstro kan det vara svårare att bryta. Det finns faktiskt redan nu några projekt/skolor som både Irsaeler o palistiner går.Just för att dom (barnen) ska få en relation till varandra.Och inte bara genom förufattade meningar,som varandra. Och som oftas inte stämmer. Och visst är det en komplex situation jorden befinner sig i.
Vi får hoppas på att 2009 slutar bättre,äm vad det har börjat. Och att partenarna börja samtal i ställe för att kasta granater på varandra
Alla ha en rätt att växa upp i trygghet,vart än man bor på morder jord..
# 8 - Hamas fick majorieteten med god marginal vid valet.
Jag har inte någon sympati för vare sig det ena eller andra landet i denna fråga, utan bara noterat att från svensk media rapporteras det till Palestinas fördel hela tiden och inte från Israelisk. Risken här är nu att Hamas får samma sympatistatus som Hizbollah fick i Libanon.
Och du har rätt att i denna situation måste båda parter ge vika för att uppnå en fred. Jag har också sett det där reportaget där man sätter barnen i samma skola för att få bort grundhatet och det är ju en bra sak. Men det krävs väldigt mycket för att få dessa länder att leva tillsammans i fred och kärlek.
Det är fruktansvärt med alla krig eftersom det är oskyldiga barn som får lida för de vuxnas dumheter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Känns som att starta blodbad är ett jävla omodernt sätt att lösa konflikter på, när ska dom/vi lära oss…
Personligen tycker jag att vi borde i omvärden gå in att stödja dom svaga i detta fall befolkningen i Gasa och västbanken. Dom lever i vad jag kan kalla i ett fångläger utanför Israel. Befolkningen där skulle naturligvis ha riktigt självstyre över sitt land eller vad man kan kalla ett reservat i sitt land som fråntagits dem av FN (UN). Så som Judarna får göra mot en ursprungs befolkning är under all kritik. Tänk själv om någon kom och rev din bostad där din familj levt i generationer och jagade i väg din familj för där skulle en jude bosätta sig, har man inte rätt att hata i sådana fall. Och i ren desperation göra en självmords bombning när inga andra medel att lösa situationen finns. Nej jag håller med araberna att USA är store satan som stödjer detta.
Det var inte allt för många år sedan.Det var tvärt om. Där fokus låga till Israel fördel. Jag kommer mkt i väl i håg detta.Då var jag arg och uppröd hur Isralerna fick lida. Sedan kom det flera rapporter på hur de' flesta palestiner lev i dessa läger,för det är just de är. Israel har makt att stänga av både vatten,el också tillgång till in och utgångs farter.Bestämmer vem som får komma ut och in.Israel är ju en stormakt,när det gäller vapen ect.Då kan jag förstå på ett annat sätt. Men att döda varandra är helt förkastligt,var och vilken sida man står..
Hamas vann,mkt pga situation som råder där ,men även att Fata (tror jag det stavas) hade tappas folkets förtroende.Det var mera ett missförtroend val,än att palistinerna stödjer Hamas ideer (även om det naturligtvis finns,vilket är mkt synd) Så att Hamas vann,var mera utslag på folkets misstroende på det förra styre/Fata
Ser man t:ex övriga kriser i världen,så är det stora flyktings strömmar.Men det ser vi inget av i Gaza. För människorna där har ingen stanns att fly.Grännserna är stängda. Ingen är heller villiga att hjälpa dom. Israel stoppar (sedan läng,mer eller mindre alla förnödigheter till Gaza. Och nu är det av naturligtvis helt stängda ) Något som man heller inte får glömma är muren som har byggt,som stride mot allt. som många gånger går genom palestinsk odlingsmark,som de har odlat i hundratals år.Detta utan någon ersättnig alls.
Men jag hoppas för båda folken skull,att man en dag hittar en varaktig lösning,även om det tycks vara ljusår bort. Vi får be och hoppas att det snart blir vapenvila.Så att man börja prata med varandra.
Det som är det mest akuta nu är att sätta igång med en luftbro till de skadade först och främst. Det där skulle man väl kunna ordna från Cypern. Men här måste FN rycka in och inte vänta på en massa möten som inte kommer någon väg. Detta är skarpt läge och då är det bara att handla.
Nästa steg blir då att ha FN soldater i hela detta område, med mandat att använda vapen.

Tyvärr hjälper det nog inte med FN eller något annat heller där nere Gunilla! All intervention kommer bara att förvärra situationen tror jag.
Det finns nog inte mycket omvärlden kan göra med politiska eller militära medel. Detta krig måste lösas av de inblandade själva, tror jag.
#14 Hur skall ett krig gå till när bara en sida har vapen. Då måste vi i omvärden beväpna Gasa och Västbanken till samma eldkraft som Israel har. Vi kan väl börja med och skjuta ner judarnas flygplan göra samma sak som i Irak avväpna judarna. För om Usa ändrar på sin politik och ej stödjer Israel skulle situationen se ut på ett annat sätt. All kritik mot Israel lägger Usa in sin veto rätt mot i FN, så tala om demokrati.
Hela sitauationen gör mig ledsen, Israel skyller på Hamas på Israel Folket stöder Hamas då de står för alla sjukhus och vägar mm. Oavsett vem som har rätt så kommer de alltid kunna skylla på varandra. Den enes fel gör inte den andres rätt.
Jag tycker det är tydligt att ingen av dem kommer mötas i fred. Det är en massaker utan like och det tragiska är att ingen verkar ingripa.
Det är så mycker bitterhet och hat i generationer. Tänk om barnen fick bestämma utan påtryckningar från vuxna, då skulle det med all säkerhet se annolunda ut. Barn har en unik förmåga att hela och förändra.
Jag gillar inte massaker oavsett om man är vilket människotyp man är. och jag gillar inte occupation och förtryck, jag gillar inte heller att man skjuter på varandra. Jag tror att det finns andra vägar att enas en att mörda varandra.
Mitt hjärta värker för alla dem som förlorar dem de älskar… och jag hoppas och önskar att det blev fred och en lösning.

En fruktansvärd situation där hatet verkligen brakat löst ordentligt nu. Hörde om barnen som råkat illa ut när de bombade ett flyktingläger och det sliter i bröstet. Känns obehagligt att veta att för att få slut på det hela, måste kanske andra länder lägga sig i och då konflikten är så stor - vad måste de ta till då för att få detta hat att lugna sig? Gissar att det är därför de avvaktar, i insikt om att priset blir högt om de ska få slut på den här konflikten som ju har pågått hur länge som helst! Det måste ju till en djupgående lösning, det blir ju bara kramp i det hela om "de stora" går in och slår på fingrarna. Hatet bubblar ju därnere i alla fall.
För en fredlig lösning, så måste så skickliga människor komma in och medla. Det här problemet måste ju få en permanent lösning - kan inte mer än två tusen år räcka??
Vi får sända våra varma ljusa tankar till de som är hårt drabbade och be om att de finner i sina egna hjärtan därnere - så här kan vi inte fortsätta! För när ingen vill ge sig, så kommer problemet att fortsätta att ställa till det. Om inte världen än en gång ska göra sitt bästa för att utplåna judarna…. hemska tanke!
Världen är galen, så mycket stridigheter som pågår överallt. Med sorg i hjärtat så kan jag tyvärr se att det inte bara är Israel och Gazaremsan som är drabbat, utan märkliga stridigheter pågår överallt. Till och med här på forumet, där jag under en tid trodde att vi förenades som ville något annat med den här världen….
Det börjar med var och en av oss. Så gör allt du kan idag och alla andra dagar för att vara en som bär på sann fred inom dig!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus