Barns medialitet
I helgen låg jag och vilade på dagen och tänkte just ropa på ett barnbarn när han kommer in i rummet innan jag hinner ropa.. Jag skulle just säga att han skulle hämta min speldosa i fönstret och vänder mig om.
Där står 6-åringen med speldosan "en kyrka" i handen och säger: Farmor ska jag dra upp den? Vad konstigt säger jag för jag tänkte just be dig göra det.
Så säger jag: ser du gubben där? Han svarar: Ja, dem omringar oss. Vilka? Dem uppe i himlen säger han. Jag kände likadant och han säger: Gubben är skäggig! Det var mannen som jag såg då bredvid sängen.
Jag tror att det var hans döda morfar vi såg. Vilken härlig upplevelse och känsla att kunna dela en sådan sak med sitt barnbarn. Nu ser jag fram emot flera sådana tillfällen.
I alla fall så spelar speldosan "stilla natt" och den tillhörde tidigare min älskade nu döda farfar….

haha, själv har jag ett barn som är två år och hör vad jag tänker. En gång satt jag och tänkte på att baka paj. Jag gick igenom pajbakningsprocessen inuti mig för att se om jag skulle orka gå upp från soffan och sätta igång..
Plötsligt börjar min son ropa 'PAJ!!' och ränner ut till köket för att äta av pajen.. haha, stackars honom, det fanns ju ingen paj där.
För barn är ofta tanke, handling, ord, samma sak. Gränserna över det mentala rummet är itne lika skarpt målade.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Vad fiiint :-) Jag har väl lite exempel jag med…men lite svagare eller m´nåt.
Båda mina söner, nu 12 å nyligem fyllda 14. Har vaknat som tóssiga varjke natt och pekat på osynliga saker. Då tog jag det som Nattskräck, och nu som ev nåt medialt… :
Ja, nu när jag tänker efter finns det mera upplevelser…Tex då min yngsta son då typ 2 år var försvunnen. Jag stt vid daorn/skrivbordet och äldste sonen villew ha min uppmärkasamhet, pekade och svamlade…jag gick DIREKT till sovrumsfönstret och drog upp rullgardinen och däe står min Julius 2 år och redan öppnat e, och är i färd med att trycka ut det nästa föndter..och det var höga fönster, så han stiod och puttade vad han hade…..
Ja detta var nog inte ett svar på frågan. men en av händelsern är lite cool. När,,, ja Julisu, nun12-åringen, kom upp från köket till övervåningen och sa: Mamma, jag har en sån tur, Jaha, men varför då? - Jo, jag tänkte att jag ville ha min nyckel till min skattkista, och så då flög nycklarna från kylskået till mig….. O det had e de gjort. Han berättade även om gerjer so rörde sig i sitt rum…plus en man som var rödhärig, page, ansat rött skägg, och en grön kostym *fniss' jaja,, det var bara lite, och kul at delamed sig..
Ja, just denna sonen hat sett en munk nära honom ett flertal grr…Bla….en gång då han var på kalas 4 km här ifrån…- mamma munken dtod bakom ett träd och tittade….. Och
Äldsta sonen nu, 14 år, sat till mig en ag, då vi gicke genom skogen från bussen.
Ja, gisses, är rörigt här i natt… *fniss* Jo, äldste sonen ( som jag tror ät väldigt medial trots inga bevis) men iaf, en dag då han ( 3 år) å lillebror gick igenom skogen från dagis ocj mot hem.Ja, då han såg lysenån långt håll i från skogen, att det kändes så bra,,, Jahah da jag: ja, som om jag dkulle hem.men de stoppar mig. _ men oj hur menar du? _ Jo det var ett ljus jag givk emot å då kom en masssa mörka "monster" å stoppade mig,…fick inte gå dit….
Jaja, kite av mina söner berättat.
Gott till er alla
Men tusan….ursäkta mig… bara en liiiiten parntes…när vi flyttadt till vr nya lägenhet, så efter ett år typ, blev yngsta sonen så glad då jag ändrade läge på hans säng… HAN sa att sååå skönt att de inte behöver stå tnt minsäng nu….