Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 3328 ggr
Eija
0

Spådomar under nyårsnatten....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla goa här på ön….

Jag tänkte fråga er om ni har några särskillda ritualer under nyårsnatten med spådomar som utförs för vad som skall hända under året som kommer….

Det är nämligen så att jag har lärt mig av min mamma, när jag blev äldre…att hon o hennes syskon brukade varje nyårsnatt  spå sig med symboler som visa vad som skulle hända under kommande år…..

Så här går det till väga:

Man har symboler /Små som får plats under en upp o nedvänd kaffekopp/

Varje symbol representerar något som kommer att ske.

1. BABY:  man själv får barn eller barnbarn….(man kan skälv klippa ut en liten figur som skall föreställa det).
  2. RING:  förlovning eller bröllop….kan även betyda skilsmässa eller separation
  3. SVARTA  PÅSEN:  dödsfall i närheten som berör…
  4. RÖD TRÅD:  Du får mycket kärlek under året..
  5. VIT TRÅD:  Glädjebud
  6. SVART TRÅD:  Sorg
  7. PENG:  Extra pengar flyter in detta år…
  8. NYCKEL:  Nytt hus eller ny bostad…flytt…
  9. HALMSTRÅ:  Sjukdom präglar året…

Dessa symboler läggs så under en varsin kopp på ett bord….

Sen går den ut ur rummet som skall spås, och de andra blandar runt med kaffekopparna….se till så inget sticker ut under koppen, det är lätt att en tråd gör det…

Personen ropas in när detta är klart och får sen välja en kopp som vänds upp…och det är detta som händer under första perioden under året..

Så fortsätter man tills alla har lyft en varsin gång, sen gör man om proceduren tills man har gjort det fyra ggr, en gång för varje årstid…..

Detta är en kul grej och man får ta det som det är, men det lustiga är att jag har dragit denna jäkla halmstrå varje år den senaste tiden och det har stämt så bra, för först så tänkte man att, ja, ja,…jag vet ju att min rygg är paj….men peppar peppar, där dök det upp en ny sjukdom eller olycka så man blev liggandes…

Och det året som jag o min gubbe förlova oss, då drog jag faktiskt ringen…och lika med nyckeln som visa att jag skulle flytta…..och just då hade jag inga sådana planer alls….så lite skumt är det iallalfall….

Berätta om någon mer har sådant här för sig i någon tappning, kul att få läsa om det i såfall…..

Våran grej verkar komma från Finland eftersom alla min mammas syskon gör detta……

GOTT NYTT ÅR!

Happyspirit
0

Vi brukar smälta tenn. Och läsa av det kommande året för varandra.Skrattande

Rocktjejen
0

Vilka roliga och annorlunda spådomar.Glad.har aldrig hört talats om varken den med symboler under en kaffekopp eller att läsa av smält tenn..

Zoraye
0

Har för mig att man kan smälta stearin också?

Happyspirit
0

#3 Jadå, man kan läsa i allt om man vet hur man gör!Skrattande

mommo
0

Jo, det där med kaffekopparna är nog bekant för mig från barndomen, jag bor ju i Finland.

Smälta tenn gjorde vi också, då kom man också in en i taget för att få "se" sitt nya år.

Och stearin smälte vi också, det gick till på samma sätt som med tennet.

Och så var det också något med vädret och hur kallt det var på Nyårsnatten, men hur det gick till minns jag inteObestämd

stina63
0

Vilka spännande spådomar. Tror att jag får prova på detta i morgon.

Cristine
0

Det låter kul. Man får väl försöka sej på det..åtminstonde blir det något roligt man gör tillsammans.Skrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

bettis69
0

#1 SMälta tenn gjorde jag och mina syskon som små, det var kul. Man kunde få alla möjliga konstiga formationer.

Eija
0

Detta med att smälta tenn hör oxå till, för bland mamma o hennes syskon brukade dom göra det med….jag har gjort det bara en gång, och då fick jag en figur som såg ut som bankens Ek, om ni minns den gamla symbolen …oj! tänkte jag då….nu kommer det in pengar i börsen…hi.hi.hi….Skrattande….meeen…nääää inte ett jota…Skrikandes…

Detta med stearinljus har jag däremot aldrig hört förut, så det måste man pröva…kul…

Så man tar då alltså och droppar stearin ner i en vattenskål då…eller….Obestämd

[Chakra]
0

Vilka roliga spådomar du delar med dig av Eija! Tack!

Ska nog ta och testa något av det!

Eija
0

#10, inget att tacka för, det är bara kul o dela med sig av sådant som en annan har lärt sig….

Hoppas att det kommer att gå bra…..Jag skall iallafall göra det tillsammans med min lilla mams, för vi åker dit i morgon….

Kanske att man avslöjar här sen vad man fick….

mommo
0

Man droppar ner stearinet i ett glas med kallt vatten, ja.

Eija
0

Tackar då vet jag….måste testa det nu imorgon…..

Britt-Marie
0

Har aldrig provat eller hört talas om den här spådomen med kaffekopparna, men att spå i kaffesump har jag hört talas om. Får nog prova det där med kaffekopparna någon gång.

Att smälta tenn eller stearin har jag därimot hört talas om..

Tack för tipset Eija.

Rocktjejen
0

får ta och leta efter den stora spådoms boken hör jag..för nu blir jag ju riktigt nyfikenFlört

haltalotta
0

Om jag kommer ihåg det så lägger jag den astrologiska läggningen i tarot, för att se hur året blir som.

Jag har tänkt att göra det imorgon, eftersom det har börjat att klarna för mig i huvudet (har haft kramper), samt att det tredje ögat håller på att öppna sig.

Eija
0

Jasså! Det finns en särskild stjärna att lägga om det nya året med tarot….intressant…har ju en sådan liggandes i någon låda sen många år….kanske att man dammar av den……nä föresten det blir för mycket nu till nyåret….men senare kanske….

Mysan59
0

Vad roligt det där med kopparna låter, har aldrig hört talas om.

Med tenn och stearin var också nåt nytt, måste testa.

Tack tack Glad

Bybo
0

Ja Eija, det var ett skojigt tips som jag nog redan ska anamma i morgon med min brors familj. Ja ta det som en liten lek då och hoppa över svarta påsen :-/

[Hellas]
0

Kul med dessa spådomar, jag älskar just detta med att spå i sump eller stearin/tenn eller varför inte i sand.
Jag har dock aldrig gjort det på nyårsafton.

haltalotta
0

Den astrologiska läggningen kan man lägga när som helst, men den är bra att lägga för att se hur kommande året blir iom det är tolv kort i den. Ett kort för var månad.

På något vis känner jag att jag inte behöver förklara mer för dig.

En del använder tarotleken mer för att roa sig, andra använder den som ett hjälpmedel i medialt syfte.

[Lady-Oona]
0

Man kan ta och skriva upp på papperslappar sådant man vill ska hända det kommande året….allt möjligt går bra…å så lägger man lapparna i en skål/hatt och drar en eller möjligen två och det som står på pappret lägger man ner sin kraft på under det kommande året så att det slår in…. Det  här kan man göra ensam eller i grupp, men var och en ska ha sina egna lappar förståss…det är ju personligt och alla har ju inte samma önskan. Sedan kan man alltid peppa varandra.

melia
0

åh så mycket kul!! hoppas jag hinner med allt i morrn Skrattande ser stjärnan ut på något speciellt sätt eller lägger man bara tolv kort på rad?

Bybo
0

#22 Kul tips det med. Tack. Men då blandar maninte dessa lappar alltså..ja, från olika individer i samma hatt?

haltalotta
0

Du lägger inte på rad. Det är lite svårt att förklara. Den ser mer ut som en fyrkant på kant. Det blev lite dumt, men jag hoppas du förstår. Du börjar lägga där 9 är på klockan och det motsvarar väduren, sedan 8 oxen osv tills du kommer till kl.10 som är fiskarna.

Det bästa är att du hittar en bok om tarotläggningar om du vill vara seriös. Den boken jag har tittat i är Tarot av Tad Mann, men just den läggningen finns i fler böcker.

Happyspirit
0

Jag har letat efter Tenn i dag, men det verkar som de inte säljer det längre, det är inte så miljövänligt för det innehåller ju bly. Så vi får köra med korten i stället. Förra året fick jag en jättefin drake i tennet! Eller kanske ska vi prova stearin ljusstumpar jag vi ju gott om!Skrattande

[Lady-Oona]
0

#24 nej riktigt, var och en har sina lappar som man lägger en och en i hatten/skålen…det man drar sedan peppar man varandra under året medan man försöker genomföra det….

Eija
0

#19, kul att du verkar gilla denna roliga och framför allt ett sätt att roa sig allaihopagrej….

Vilken rolig idé Lady-Oona, det vore ju något att prova med ju….

[Hellas]
0

#26 Tenn borde ju finnas på Panduro eller annan hobbyaffär eller leksaksaffären fast barnen kanske inte roas av Tennsoldater nuförtiden Obestämd!

Jädrar vad jag helt plötsligt känner mig lastgammal !

Happyspirit
0

#29 Ja, Hellas förra året köpte jag Tenn på leksaksaffären men de sa att de inte fick sälja det längre och att jag skulle kolla på Teknikmagasinet. Där hade det inget heller utan sa att jag skulle fråga på Hobbex i city. Så hade jag inte lust att åka runt mera i all hysterisk nyårsstress!Flört Kanske har jag tur och hittar det vi använde förra året…..

[Hellas]
0

Gisses, inte får vi använda svamp längre, det sägs att man blir förstörd i hjärnan och nu är det Tenn de drar in på, vad blir det härnäst tro, Nag Champa kanske !
De måste ju förstå att detta är VIKTIGA prylar ju.

Happyspirit
0

#31 Hmm, det kanske är dax att börja samla på sig lite tennfigurer. De kan man ju smälta ner igen. *ler*. Men det kanske är bättre med stearin det är ju ändå miljövänligare. Så det får nog blir det i fortsättningen. Bara det att det blev ju så otroligt fina figurer i tenn som man kunde spara. Min drake var jättevacker, som en liten fin staty.

[Hellas]
0

Stearin går ju bra det med, man kanske får använda en lite annan metod bara.
Det går nog att få till lite drakar av stearin också fast med ett lite annorlunda utseende.
Jag blev också lite sugen på att smälta lite stearinn, det var riktigt länge sedan!

Lycka till :)!

Happyspirit
0

#33 Tack Hellas, lycka till du med!Skrattande

Ogna
0

Varför inte kladda runt med lite finger- eller vattenfärg på ett papper kanske ?

Busa till det lite genom att blåsa ut det mot pappret med ett sugrör.. kan bli hur kul motiv som helst… sätt dock inte färgen i halsen i ivern…

Kan dessutom bli en fin tavla av det hela…

Gott slut & Gott nytt!

// Ogna

Mysan59
0

Vi gjorde en snabb-variant på #0, skrev alla orden 1-9 (baby osv) på små lappar och la upp och ner på bordet.

Sen drog en i taget fyra lappar.

Jag fick i denna ordning:

Baby (Hmmm, dotterna ska inte ha barn förrän 4/6)

Halmstrå

Röd tråd

Nyckel (och jag som trodde att jag skulle flytta tidigare)

Vi skrev ner på varsin lapp vad vi fick och så sparar vi våra lappar och ser om något kommer slå in.

Annars var det en rolig grej bara…Flört

Felicula
0

jag har varit med om att spå i tenn, men det var länge sedan nu.

Eija
0

Ogna, där fick du till en bra idé…..Flört

Mysan59, detta var  ju oxå en grej som fungerar lika bra….och du har så rätt….det är ju meningen att detta skall vara en rolig grej ….

Skall berätta vad jag fick i ordning som följer:

1. nyckel = flytt eller ny bostad…….jag vill inte flytta alls, har nyss köpt mitt underbara hus….men det kan ju kanske betyda omrustning, för det har jag planer på att göra till våren….flytta upp tvättstugan från källaren…..så nytt blir det ju lite grann…..Flört
  2. Slanten = oväntade pengar……hmmmmObestämd….inte dumt alls…men det kanske är pengar som blir över av lånet när jag har rustat….det blir billigare än jag trodde…..vaddå!…drömma kan man ju ..Tungan ute
  3. Ringen = Förlovning, bröllop……oj! ..Flört…tänk om en blir gift till slut….för förlovad är jag ju redan…..lustigt för gubben fick oxå ringen……Glad…ja, ja, en får fäll se….
  4. Sorg = Ordet talar sitt eget språk…..Rynkar på näsan…detta vill man ju inte ha…usch ja!…..men man vet ju att det är några som är sjuka i ens närhet….

Detta var mitt öde för året, men jag tar det som en rolig grej jag med….hmmmmm…..tror ja!…..Bara skoja……jodå! det gör jag….men om något inträffar så skall ni vara de första som får hörat……

Hoppas att eran Nyår blev fin o mysig….och god fortsättning på det nya året

Kram/Eija

Mysan59
0

Jag önskar er alla också ett bra 2009 Glad