Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 4803 ggr
andnord
0

Besatt

Hej!

Kan man bli besatt av onda andar och demoner?

Andreas

sofie28
0

har alltid oxå undrat över det. Såg filmen besatt som ska bygga på verklighets berättelse.  blir intressant och höra vad andra tror

[GunillaF]
0

Äsch. Vet ni vad jag har för filosofi?!

Man blir besatt av det man vill eller inte vill.

Så, mitt råd är att sluta tänka på sånt och skulle sådana tankar dyka upp igen så säg rakt ut i luften att du inte ställer upp på sådana dumheter! På det viset intalar du dig själv till bättre och "friskare" tankar och liv.

andnord
0

Ja för det var ju ett avsnitt av det okända där man pratade om exorsism. Dom berättade bland annat att filmen exorsisten byggde på en verklig händelse. Därför har jag börjar fundera lite och undrar om man kan man bli besatt av onda andar och demoner som vill en illa.

[Hellas]
0

#3 Nu blev jag nyfiken, minns du vilket avsnitt det var?
Jag har inte sett alla programmen av Det okända så detta är nog ett jag missatCool.

kram Hellas

Jane-Lyzell
0

Nej!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

andnord
0

Ja det var avsnitt 40 och om jag inte minns fel sändes det 2007. Dom intervjuade en från katolska kyrkan som berättade hur en människa blir besatt av onda andar och demoner och sedan berättade han hur man blir befriad.

Sedan intervjuavde dom en psykiatriker som avfärde allt som ett rent psykes problem.

[MargaretaA]
0

Jag tror att det här uttrycket att; bli besatt av demoner, kommer från den tiden innan man kände till psykiska sjukdomar.

Om jag inte mins fel från det avsnittet av det okända, så intrevjuades en katolsk präst från Danmark som ägnade sig åt exorcism. anledningen till att de inte kunde intervjua en svensk präst i ämnet, är att katolska kyrkan i Sverige inte ägnar sig åt sånt. De hänvisar "drabbade" till psykvården.

andnord
0

Ja precis så var det. Men det var en till också som intervjuvade i Sverige men han var ingen präst utan något annat. Men efter det intervjuavde dom en präst från danmark eftersom dom inte fick intervjuva den svenska exorsisten.

[Hellas]
0

Tack, då ska jag försöka leta upp det avsnitett på något sättSkrattande

andnord
0

ja gör det! Lycka till!

Mizzi
0

Exorsisten och Besatt bygger mycket riktigt på en verklig händelse.

Det var en tysk tjej som hette Annelise Michel , men det som inte tas upp så ofta är att familjen var extremt religös, och hennes farmor hade hela hennes uppväxt pratat om andar och demoner .

Stackars Annelise drabbades med all säkerhet av personlighetsklyvning, psykoser, paranoia eller linande och eftersom hon hela sin barndom fått höra om andar och demoner så trodde hon själv till slut att hon var besatt.

Det finns ljudupptagningar på youtube och en hel del att läsa om saken och jag har läst och hört en del och i mina öron är det en mycket sjuk stackars flicka som skulle ha behövt hjälp av psykiatrin och inte en präst som bedriver exorsism.

Vill också tala om att filmerna är kraftigt överdrivna för att passa på bioduken, och har inte mycket med det som hände i verkligheten att göra.

//Mizzi

[starson]
0

Tror inte på att det finns onda andar! Där emot onda människor!

sven-g
0

Detta program var intresant i vilket den jesuit präst som talade hade vid dessa riteraler, läkar undersökt personens möjliga sjukdomsbild med hjälp av psykolog. Först när läkaren givit klartecken och ingen sjukdom förelåg utförde han riten.

bettis69
0

Jag har hört talas om människor som blivit UTSATTA för demoner, dvs blivit slagna och kastade runt i ett tex rum. Det låter helkonstigt tycker jag.

Mizzi
0

Personligen tror jag onda andar,demoner,besatthet och jävlar eller vad det nu kan vara kommer från religoner för att sätta skräck i folk.

En tanke jag fick om Annelise var att hon kanske var väldigt medial, men att det inte gick ihop med familjens religon.

Om hon då inte hade någon att vända sig till blev det helt enkelt för mycket för henne så det tog knäcken på henne psykiskt.

Då låg det säker närmast till hands att tro att det var demoner och onda andar som besatt henne.

Men som sagt det var bara en tanke ………..Obestämd

Mads
0

Jag tror att man kan fastna i negativ energi och negativt tänkande och görande men tror inte det är onda andar som man blivit besatt av då.

Amor Vincit Omnia

Trisha
0

Det finns mycket i vårt oändliga universum och allt är förstås inte utvecklat och gott. Hittills har jag fått erfara om och om igen att det är jag som är i kommando vad gäller de andliga sfärerna. Säger alltså amen till det #2 säger.

Är nog för det mesta psykiska instabiliteter som är grunden till det en del stämplar som "besatthet". Men när det är en stökig ande som inte hittat ljuset, så tror inte jag utdrivning är någon lyckad metod. Man "ser" anden och bekräftar att den här där, vilket den får kraft av. Sen försöker man driva iväg den. Resulterar många gånger i ännu mer stök som inte löser något alls. Bättre med kunniga människor som kan visa den lite stökige anden vägen till Ljuset, så den kommer hem istället.

Ingen ide att mörka att det finns det som inte är så kul i andevärlden. Men sen kan man också vara extremt tydlig med att det går att göra något åt, och man blir verkligen inte "besatt" eller på annat sätt störd av en ande om man vet hur man ska bemöta en som inte riktigt är hemma.

Det är som en stökig unge. Om man inte löser problemet när dom är riktigt signalerande, så har man kvar samma trotsiga, problemskapande unge som förut, även om man slänger in dom i barnkammaren en stund. Lyssna istället. Vad vill dom när dom stökar? Kunskap löser allt. Och vi behöver mer kunskap här på jorden om alla de dimensioner som existerar. Vi kan ju inte lära oss allt, men åtminstone börja tydligt snacka om det som är.

Mina tankar om det här, vilket jag ofta brukar skriva, ingen sanning, bara vad jag fått erfara och lärt mig av andra sidan.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus