Energitjuvar
Alla har vi nog någon i vår närhet som tjuvar på vår energi?
Javisst har vi det! Det är ju så otroligt jobbigt och man vet inte
riktigt hur man ska hantera det. En energitjuv som jag haft sedan jag var ung har jag kommit bort ifrån. Men när man har de i närheten
är det ju svårare.
Har man riktigt nära så kan dem köra slut på en på någon timme…så man måste prova att tänka annorlunda. Att man inte ska ta emot det dem sänder ut. Ibland fungerar det för mig men inte alltid….puh!
Stop Stop- det är ni som ger dom er energi - fundera istället på hur ni inte ska ge dem den
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#3 Okej Jane! Tack jag ska prova mer så kanske det alltid fungerar att jag kan hålla det ifrån mig! 
Kanske vore nåt.

#3 Hur gör man då, Jane?
Jag lät tidigare människor vara energitjuvar kring mig och gör det nog fortfarande men långt ifrån lika mycket och ofta. Min sons pappa tog så mycket energi att jag blev helt slut efter bara ett kort telefonsamtal. Sen bestämde jag mig för att såhär kan det inte fortsätta, han tar energi för att jag låter honom göra det och där satte jag själv stopp. Helt otroligt för nu bekommer det mig inte det minsta när han försöker vara dum eller starta ett gräl tex. Man blir ju själv också en betydligt mer positiv och glad människa om man står på sig och inte låter någon snuva ens energi 
Amor Vincit Omnia
Ja bara det att man är medveten om att en person stjäl energi är en bra start, för då kan man blockera i tid.
Jag har en väninna som är energitjuv. Att vi är vänner beror nog helt på mig och mitt tålamod, men jag känner mer och mer idag att jag inte klarar av detta.
För till slut blir det heller inte sann relation man har om man ska tänka att : guuuu vad jobbig hon är.. är hon inte klar snart… och bla bla och själv får jag ingen syl i vädret. Men det bryr hon sig inte om, bara hon får prata klart.
Man ska ju bli glad av vänskap och kunna ge o ta. Men i mitt fall är det bara hon som får och jag blir bara hemskt trött och irriterad.
#6 Balance - ge och ta!
Inte gå in i negativt snack t ex. stoppa
Som Astrid Lindgren sa till sina systrar då de ringde henne och hon var trött på allt sjudomsprat!
Döde Döden Döden sa hon - nu kan vi prata om det roliga istället!
Hon är mitt föredömme!
Vänligen Jane
#3 jag har nyss upplevt något positivt, har som du skriver om,kommit underfund med att det är jag själv som medverkar till att jag får mindre energi när jag träffar vissa människor………..Och kan ni tänka er jag kom på att det är jag själv som får sätta gränserna.
Det känns skönt att det klickade till 
" Var nära naturen - var när dig själv "

#9 Tack för ditt svar Jane. Ska pröva det nästa gång "döden, d…" 
Usch har precis det problemet med en fd arbetsskollega. Man blir så ledsen av det. Funderar faktsiskt på att bryta den kontakten känns inte värt det. Har försökt att på olika sätt att nå fram till denna människa men utan resultat. Känns som man vänder sig själv ut och in för att få ett stopp på det. Men jag når ändå inte riktigt fram. Det är supertrist. Får försöka ta nya tag. Kanske också borde testa det Jane skrev.Haha..

Men tänk så är man själv en energitjuv? Hur ska man veta det? 
ja, precis. Hur ska man veta det?
Rör det sig ändå inte om kontroll? Det blir krig om kontrollen där man uthärdar attacken i skyttegraven men när man börjar tyck synd om sig själv …
#15 Va ???
Amor Vincit Omnia

Tycker ordet är ganska trist och nedlåtande.Ofta rör det sig om människor som inte mår bra av olika,inte människor som av någon slags illvilja berövar andra dess energi.Det finns någon slags elitism i begreppet som jag ogillar starkt.
Vad härligt att vissa av er har satt Stopp och vill säga till #17 att sätta gränser för männskor som mår dåligt och inte kan sätta dem själv - är en kärlekshandling till självhjälp!
Men förstår ditt avog till ordet Energi Tjuvar - gillar det inte heller - bättre med Hjälpsökande/törstande eller annat!
Vänligen Jane
Vad härligt att vissa av er har satt Stopp och vill säga till #17 att sätta gränser för männskor som mår dåligt och inte kan sätta dem själv - är en kärlekshandling till självhjälp!
Men förstår ditt avog till ordet Energi Tjuvar - gillar det inte heller - bättre med Hjälpsökande/törstande eller annat!
Vänligen Jane

Man måste vara stark i sig själv för att klara attacken från de "törstande". Jag märker själv hur jag rent fysiskt kryper ihop med kroppen när jag umgås med dem.
Jag kan också se en gemensam nämnare då det gäller de "törstande", precis som #17 skrev; mycket olyckliga människor som inte ens vet om det själva (?).
/ Carina.
Jag tror att den texten passa bra här också…
Det finns tusentals lager och man måste följa upp och respektera andra lager. Kör inte förfort det kostar pengar, betala inte i tid då koster pengar etc.
Jag har skapat min egen lag när det gäller mig själv.
Jag kallar mig för tänkare och har den förmåga att göra folk glada och helade.
Jag har haft den förmåga att dansa efter andras pipa, musik. Jag var som en radar och avlyssnade vad andra ville HA. Det var inte bra i längden och det tog många år att jag ska förstå det. Jag har hamnat på "svarta lista " för långtidssjukskrivning för utmatning /utbrändhet.
Jag har stängt av hela världen och levt i min egen kropp och krigat med mig själv.
Jag har alltid haft en stor ? i mitt huvudet.
Varför ingen hjälper mig?
Var är alla när jag behöver hjälp?
Kände mig ensam och övergiven ?
Jag var bara känslomässiga soptunna för många.
Att kriga med sig själv är det västa som man kan utsätta sig för. Det vet jag idag.
En dag har jag bestämt mig och sagt.
Jag ska ta kontroll över mitt liv det får kosta vad det vill.
Att avlyssna och behaga andra, vara till lags tar mycket energi och det kostar livet.
I min hjärnan finns en mening ingraverat för all framtid. Jag gör det jag vill och känner för.
Dom som inte förstår att jag har rätt till eget liv då är det deras problem .Min lag måste respekteras DS.
#8 Jag har skruttat min känslomässiga soptunnan och väljer sällskap med balans, inga flera belastningar i mitt liv.
Ska bara tillägga att mycket har hänt sen dess. Dom som hade förklädde är avslöjade och skruttade för gott från mitt liv.
Det känns underbart när man sitter som åskådare och ser hur folk beter sig.
Hoppas ni får några tips av det hela.
Jag har haft en vännina som var energitjuv. Vi jobbar även ihop.
Hon tog otroligt mycket energi av mej innan jag fattade vad det handlade om. Till slut så satte jag stopp för det. Så när hon kommer med något så bryr jag mej inte. Jag slutar lyssna. Jag visar henne tydligt att det där lyssnar jag inte på.
Hon mår dåligt och inser inte själv att hon är en energitjuv.
Jag ställer upp på henne i den mån jag kan och så länge det inte går över styr.
#21 Måste skriva några rader till dig.Jag förstår verkligen hur du haft det då jag varit i liknande situation själv………….speciellt detta med att vara andra till lags , känslomässig soptunna osv……….Det tar lång tid att bygga upp sig igen,det tar många år men visst har vi blivit många erfarenhetar rikare, eller hur?
Ha det så gott och var rädd om dig!
Kram Indiania
" Var nära naturen - var när dig själv "

Det här som står i texten som bettis länkat till är så sant!
"Livet är för kort för att slösas bort på människor som du inte får tillbaka allt det fina du ger till, du är värd och förtjänar mycket mer, kom ihåg det!"
Jag har väl själv så sakteliga börjat inse detta. Man gör ju varken sig själv eller någon annan en tjänst genom att ge och ge till allt och alla som behöver men inte få något tillbaka tills man är helt uttömd. Jag valde för ett tag sedan att utesluta bekanta & "vänner" som bara tillför negativitet och själviskhet och enbart koncentrera mig på att vårda de relationer i mitt liv som inte bara tar utan även ger tillbaka. Och oj vad mycket bättre jag mår 
Men det är svårt att vända folk ryggen och säga stopp. Speciellt om man själv som människa är väldigt empatisk och vill att alla ska vara glada och må bra!
Men som sagt, livet är för kort!
Må väl alla!
Hejsan….Jag håller med Jane att det är vi själva som tillåter en energitjuv stjäla av oss…..
Jag har ofta råkat ut för dessa energitjuvar, men då var jag för vek för att säga ifrån, jag ställde upp och bara fanns där….med resultat att jag var helt urpumpad efteråt….
Idag kan jag säga ifrån vänligt men bestämt, och känna att jag inte har ett dugg samvetskval för det….för tyvärr så var det så förut, att man kände sig taskig o elak om man sa ifrån….
Jag tror personligen på att detta berodde på sin egna dåliga självkänsla, man var den lilla gråa musen som aldrig våga ryta i som ett lejon….
En av mina väninnor som var en riktig eltjuv sög o sög ur mig totalt, tills jag var tvungen att säga upp bekantskapet helt….men efter några år så tog hon kontakt igen, och bad om ursäkt och ville att vi skulle hålla kontakt igen…..
Det gick bra ett tag, men sen börja hon falla in i samma spår, men då sa jag ifrån på en gång…..idag så bor vi långt ifrån varandra, men håller en sporadisk kontakt ändå, och då kan vi snacka o skratta med varandra och det känns så skönt….
Så ni som råkar ut, tänk på att ni är inte elaka för att ni säger ifrån där det behövs…..
kram/Eija

Hejsan!
Intressant att olika strategier att skydda sig mot energitjuvar. Jag har och haft energitjuvar nära mig, samt fått reda på att jag själv är energitjuv.
När jag fick reda på att jag själv är en tjuv, så fick jag lov att tänka till och skärpa mig.
En e-tjuv har jag tagit semester ifrån. När jag berättade det för olika personer som jobbar med människor, så har det sagt att det är enda raka för att överleva själv. Vilket har stillat mitt dåliga samvete eftersom det är en förälder till mig.
Är det händelsevis som har prövat att göra en energibubbla runt sig, som ett skydd mot bl a energitjuvar, och fått det att fungera? Jag tränar en hel del på det med hjälp chakrameditation.
Kram/haltalotta
#23 tack för det
man lär sig så länge man lever. Och jag har lärt mig i mycket av mina upplevelse.
jag har en speciell skydd jag healar mig själv och har en skydd i min hjärna som jag har bygt.
Jag har bygt en tegelmur och inne i det rummet brukar jag ligga och sola, strålande solsken, men på utsidan av väggen är ELD så alla som försöker tränga in i min hjärna då får dom bränan sig och slå huvudet i stenar. DS.
#24 Det är enkelt tycker jag nu att vända ryggen till enegri tjuvar.
varje gång när man vänder skrotar bort en energitjuv då får man mer energi själv.
Och det bästa är att testa dom som man tycker att det är svårt att vända ryggen.
Då får man få bevis om det är erliga och sanan mäninskor man umgås med.
Ring mitt i natten och säg att du beffyner dig på motorväg utan bensin och be att dom ska gå och köpa 10 liter och sen köra 10 mil för att komma och hjälpa dig. Säg att du hade inte hade tid att tanka idag .
Testa du vinner mer än du tror.
Lycka till
Här är den första tråden om energitjuvar!?
Den här texten hittade jag inne på sidan som #0 länkade till och den ger tips på hur man kan ur energitjuvens påverkan:
"Hur du kan ta dig ur energitjuvens påverkan är att konfrontera, fråga; Varför säger du så? Vad menar du med det? Vad är det du vill? Vad är du ute efter? Och där med att försöka tvinga personen att förklara sig och sitt beteende, troligtvis kommer du då få en undanflykt och undvikande men det får tjuven ur balans och kommer av sig vilket medför att överföringen av energi troligtvis avbryts.
Du kan även observera detta beteende hos en annan person och bli medveten om att detta pågår och försöka hålla ifrån dig att det inte är du som har problemen utan den andra parten i relationen och vägra att bli nertryckt eller kränkt.
Det är viktigt att du står på dig och inte hålla med, försvara dig själv ifrån energitjuvens negativa kommentarer och påhopp. Lämna en relation om du inte får den uppmärksamhet, kärlek, omsorg och uppskattning som du är värd och behöver. Kommer du ur en relation med en energitjyv kommer du att känna en otrolig lättnad och frihet medan energitjuven kommer att sakna energin du gav."