jag är skeptisk även fast jag vill kunna tro. kanske är det för att det är skrämmande, det övernaturliga. jag känner en sorts skäckblandad förtjustning inför det… rädlsa helt enkelt.
Jag tror det är för att så många kräver bevis att kunna ta på för att tro.
Amor Vincit Omnia
Men det finns ju många bevis på att det verkligen finns andligt liv och andra världar än denna.
Om man bara tittar på det okända så kan man ju snart konstatera att trots att medierna inte vet något om vad som hänt. Vart dom skall och vilka som finns i ett hus och vad dom som bor där har upplevt så kan medierna känna sådant som människor där inte alls har sett. Och det är bara ett av många bevis som bevisar att det inte handlar om inbillning. Varför är det trots detta så många som vill ignorera detta och inte tro på det?

Man måste ju ha ett intresse av det också. Är man inte intresserad, så läser man ju inte om det. Tror att många är rädda också.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tror att det beror på att man inte är redo att ta till sig den andliga informationen.
Det handlar om ens egna utveckling, en nyfikenhet är en början, så var det för mig för ca 15 år sedan.
Kram cilla.
Tja, det finns nog många orsaker tror jag. En av dem är nog rädslan för sånt som "inte går att ta på".
En annan är, vilket jag ofta fått höra, Det finns inga vetenskapliga bevis för det. Dvs att en framstående forskare har inte blandat vätskor och olika material och fått fram bevis och således inte kunnat föra ner något på papper…
Kan ju tillägga…
Jag är själv skeptiker, vilket i mitt fall betyder att jag inte "sväljer allt" och tror heller inte att minsta vindpust eller liknande är närvaro av en ande. Det kan ju faktiskt vara kallras också.. :-)
Däremot kanske det är så att man upplevt något man bortförklarat som kallras men som egentligen är "övernaturligt"?
Det ligger i sakens natur att de bevis du/jag kan samla ihop för att bevisa JA/NEJ,bara duger som bevis för oss själv.
Ex:
Om du går till ett medium och det berättar en eller flera saker för dig som det omöjligvis kan känna till så får du dina bevis,medans för mig så bevisar det ingenting.

#3 Men för en skeptiker är ett Tv program inget bevis, det kan ju vara uppgjort, anser dom.
Det som inte syns finns inte!
Så har ju vetenskapen resonerat i alla tider.
Det fanns inte mycket innan microskop och förstoringsglas kom till.
Sedan utgår vetenskapen alltid från hur vi människor fungerar. Det kan inte finnas liv på andra platser för det finns inte, syre, vatten, för kallt eller varmt mm.
Om vi anser att människan är den ultimata livsformen så tänker man ju bara i de banorna.
Undrar hur de nu ser på de varelser de nu hittat nere i havsdjupen som klarar sig utan syre, de varelser som lever i svavelutsläpp nära vulkaner mm? Kan de leva där så borde det kunna finnas liv som inte kräver samma livsbetingelser på andra ställen än jorden.
Detta gäller i allra högsta grad även livet efter vår död. Ingen normalt funtad människa kan väl förneka ex. fjärilens förvandling. Skulle det då vara så otroligt att vi efter vår död intar en annan form av liv och utseende? Att vi förvandlas från en något lägre stående varelse till en högre? Vi byter kropp precis som fjärilen. Och det finns ju faktiskt människor som kan se den transformerade människan. Den är inte osynlig, bara svårare att se för ett otränat öga. Som med allt annat i livet i stort sett, man måste lära sig. Och då är det vetenskapsmännen som drar det kortaste strået därför att det krävs ett öppet sinne!
Därför att vi är fostrade så. Framförallt i Sverige.
Det finns väl inget land som är så rädd för andliga saker. Enda landet som har förbud enligt lag att behandla barn under 8 år med sk anternativa behandlingar som tex massage!!!
Sverige har även förbjudit vissa homeopatmedel!! Märkligt då de säger att det är fullständigt värdelöst.
Det kan blir lite svårt att bevisa en ofysik sanning med fysiska verktyg.
Nu har ändå forskarna äntligen fått en leksak som kommer göra detta åtmonstone teoretiskt möjligt.
Hoppas att partikel acceleratorn i Cern kommer att kunna hjälpa till med detta.
Quantfysiken som existerar i en annan dimension där tid och rum inte existerar kanske äntligen kommer att vetenskapligt kunnna länkas till vår fysiska värld.
Snacka om att det kommer att höja medvetandet bland gemene man om detta skulle inträffa.
Tror att det är bra att det finns skeptiker ang detta med mediala ting, imed att det finns många som vill ha förmågan men inte har den !! Detta gör ju att alla medium som har verkligen har förmågan att få bevisa att det finns "energier" Nu är det ju inte enkelt att bevisa att något finns fast man inte kan se det men…. ju mer det ifrågsätts desstu mer kommer det "sanna" fram ! Men sen får vi som har förmågan att få leva med att alla kan ju inte tro på samma sak ! tror att det där med att det finns skeptiker dämpar ner den hysterin som blivit runt detta sen olika tvkanaler börjat sända program där det tas upp mer och mer det här med mediala ting !
Ibland får man nöja sig med att man kan känna, se och höra och njuta av våran tro och kunskap ! Har blivit ombed att gå ut och berätta om mina upplevelser i detta men fundera på om det är så bra, skapar nog bara fler wannabes !
Kram på er !