Övernaturligt
Tar ofta del av program som "Andarnas makt" med flera liknande program på kanal 4+. Tillåt mig dock en viss skeptisism.
Flera av de fenomen som upplevs som "spökerier" och kontakter från andra sidan kan det inte ha med vår omgivning att göra?
Vi omger oss med alltmera avancerade elektroniska apparater. TV-apparaterna blir alltmera avancerade, masterna till mobiltelefoner blir ständigt flera, satellitöverföringar spänner sina nätverk över hela jordklotet.
Rösterna på vinden, fotstegen i trappan kan kanske vara överföringar från bebyggelse, kanske kilometervis ifrån, ljussken från trafik likaså.
Före vårt högelektroniska tidevarv var fenomenen genomgående förknippade med kyrkor, herrgårdsbyggnader, det vill säga byggnader där materialet framförallt var granit, samt hus i närheten av vattenådror och berghällar som ofta innehåller just granit och magnetiskt järn.
Så började bostäderna byggas av lättbetong och dessa bostäder var till att börja med garanterat "spökfria."
När det högelektroniska samhället började utvecklas flyttade spökena även in i lättbetongen. Resten är psykologi.
Ibland händer det till exempel att min DVD tänder av sig självt. Speciellt då en knastertorr och het sommardag då någon av mina katter går förbi.
Jag tar det för vad det är och stänger bara av DVDn därför att jag vet att att en torr och het sommardag är kattens päls fulladdad av statisk elektricitet.
Jag har mycket svårt att föreställa mig att det skulle vara min gamla mormorsmor till exempel som försöker ta kontakt på det sättet därför att hon hade aldrig hört talas om DVD.
Om jag tror på en andevärld? Hrm! Vill dock göra det förbehållet att när min stund är inne och doktorn antecknar tidpunkten för mitt frånfälle kommer jag inte att bli ett dugg förvånad om jag då står predvid sängen och tittar på.
En sak som jag har upptäckt är att om jag får ett sms och min tv står på standby vilket den sällan gör. I alla fall då kan tv:n starta.
Första gången det hände kom bilden upp från tv4 som gjorde reklam just för "Det okända" i tv4 plus…så jag vet inte jag.
Var det mobilen eller var det bara en tillfällighet att jag fick sms samtidigt? Vem startade tv:n åt mig med budskapet?
#0 Kan det vara så att dina teorier stämmer och att andevärlden använder sig av alla dessa elektriska kanaler…?
Det ena kanske inte utesluter det andra 
Mycket talar för att andarna använder sig av våra elektriska magnetfält för att ta kontakt.
Har också en tv som startades av sig själv stup i kvarten men sedan jag fick "rensat" här hemma har den inte startat sig en enda gång 
jag tror att vissa saker kan vara överdrivna,det har blivit lite mode på spöken. det kan finnas logiska förklaringar till många spökerier,men jag tror att verkligheten är mycket större än det som många brukar kalla för verklighet.
~ mayolica ~
Flera gånger varje kväll reglerar min mobil ljudet på tv:n åt mig…Jag kan tänka nu är det för högt och då börjar mobilen låta och den ändrar ljudet..det kommer inget sms eller påringning..märkligt va?