New age
Hej på er!
När jag läste den väldigt upprörda healingtråden var det någon som menade att en typ av healing var "new age" och därför mindre trovärdig och mer flummig. Det fick mig att fundera över vad som egentligen ingår i new age.
Hur tänker ni om det?
Ha det gott!
Ewa
New Age är en hel "vetenskap"…allt som skiljer sig från det gamla vanliga är New Age.
Själva uttrycket kommer från begreppet Vattumannens tidsålder, då jorden gick från Fiskarnas till just Vattumannens Tecken rent astrologiskt och det sker just nu och håller i sig i ca 4000 år.
Men redan på 30-talet som fanns uttrycket bland dem som började forska i och visa intresse för t.ex teosofi, buddism till skillnad på det "gamla vanliga kristna"
Att kropp å själ hörde ihop lärde man sig genom kinesisk medicin och andra alternativa läkekonster och att meditera blev mer vanligt även hos "vanligt folk"
Shamanism, Magi, Ufo, Andekontakter, Healing, Kristaller, Mayakalendern, Jordstrålning och mycket mera ingår i begreppet men även CG Jung, Swedenborg, Alternativmedicin och mycket mycket mera…har kallats New Age…jo t.o.m musik som t.ex Enya och Mike Oldfield
New Age är inget nytt utan endast nyupptäckta gamla metoder, tro och vetenskaper.
Det finns inga riktlinjer vad som är New Age utan hur det uppfattas av var och en men uttrycket används oftas i nedsättande betydelse.
Egentligen finns det bara Old Age med lite extra tingeltangel och en massa löjeväckande påstående som sedemera visar sig vara rena rama bluffen och önsketänkande för de som utövar och de som "går på det"…en kamp om själarna har flyttat ut från ekot i kyrkan och tagit plats på Altermativmässorna….det finns en mass skit inom New Age men också mycket bra och vissa saker otroligt bra….det är en djungel…det gäller att vara vis och uppmärksam.

Suveränt skrivet Oona. Det har helt klart blivit ett skällsord många gånger och det beror ju precis på det du har skrivit.
Så länge vi hastar med vår andliga utveckling, så finns risken att vi köper in på allt och blir flummiga istället för andliga och det är ju detta som hänt.
The New Age är ju egentligen så vackert, det talar ju om att vi går in i den nya tiden och tar tillbaka vår själ i vår vardag och lever vår andlighet i symbios med naturen och djuren.
Har sett lite då och då i trådarna att det används som någon sorts skällsbegrepp och fattar inte riktigt då… "det där är New Age" i tonen att nu är det något riktigt fult.
Själv tycker jag inte om när man sätter stämplar på saker och ting. Det är ju som i sjukvården - man sätter en diagnos och sen sitter den där. Inget är ju hugget i sten, allt förändras och utvecklas hela tiden. För ett några årtionden sedan var det flower-power t ex och det blev hur stort som helst ett tag, för att sedan förlöjligas och dö ut.
Jag tycker nästan det är som ett förlossningsarbete, det kommer i krystvärkar nu - nyfödelsen av riktigt inkarnerade själar, en födelse där vi har hela vårt medvetande med oss. Det gäller bara att ha tålamod i den långa förlossningen och komma ihåg att till slut blir det en oerhört vacker bebbe som kommer - oskuldsfull, öppen och helt i kontakt med det många kallar gudskraften. Vi kan ju säga universum, kraften eller något annat - men en själ som är fullt medveten i en kropp nere på Moder Jord.
Många av alternativmässorna är verkligen ingen hjälp för den som söker sann healingkraft, det är ett sanslöst jippo, en cirkus med människor som ropar över varandra för att få flest klienter. Isch. Får mig att tänka på en vis man som välte bord utanför templet… Det är nog inte där man finner sin andliga väg och de möten som betyder något. Men det var nog när mässorna satte fart som ordet New Age blev ett skällsord för många. Vilket jag kan förstå.
Kanske vi kan göra begreppet vackert igen? För nu känns det tydligare än någonsin att vi verkligen går en ny tid till mötes. Tycker jag.
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Det är ungefär så jag tänkt också, att något fint har dragit till sig lite av varje av varierande kvalité och att begreppet därför solkats ner. Nuförtiden tycker jag man sällan hör uttrycket över huvudet taget, även om intresse finns för de aktiviteter som ingår. Det här med att tjäna pengar på människors vilja att andligt utvecklas är naturligtvis en orsak till att det blivit så här och det är synd.
Det är ju många som söker "bevis" för att dessa verksamheter fungerar och när bevisen är så subtila att de kan vara svårt att uppfatta dem om man inte utvecklat sin egen känslighet är det svårt att övertyga dessa tvivlare. Då kan jag förstå att det hela förkastas. Sedan finns det ju sådant som är svårt att förkasta, men för att få uppleva detta måste man ju hitta rätt, hitta det som passar en själv, och det är ju inte lätt i denna djungel. Sedan är vi ju olika och får väldigt olika upplevelser av olika saker.
Rädslan att mista kontrollen och att uppleva saker som rubbar ens hela världsbild är naturligtvis ytterligare en orsak till att det är svårt att ta till sig, det är lättare att klamra sig fast vid den trygga livsåskådning man skaffat sig genom livet. Man vill ju att livet ska vara begripligt och det vi inte ser eller förstår är ju svårt att begripa.
Nåja, dags för mig att sluta denna filosofiska tankegång för att ägna mig åt mer jordnära ting, som att griljera skinkan. 
Kram på er alla kloka medmänniskor!
Jag hade en annan tråd för ganska länge sedan där jag ställde frågan så jag länkar även till den:
Du har skrivit på ett väldigt bra och lättfattat sätt Oona och jag håller med om det både du och Trisha skriver. Tyvärr har det nästan blivit ett skällsord vilket jag inte kunnat förstå förrän jag läst Trishas inlägg.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det skrevs 2 böcker på 30 talet med titeln "discipleship in the new age" av A.A.Bailey. Högst gällande även idag….
Vad är flummigt? Det är nog olika för oss alla….eller?

#7 Ja, absolut! Därför är det så viktigt att vara lite ödmjuk i sina uttalanden. Jag vet att jag tyckt vissa saker varit flummiga, sen har jag fått veta lite mer, varit med om lite mer och fått inse att jag än en gång var lite snabb i min bedömning.
Jag tycker det är så härligt när människor berättar sina berättelser, åsikter, upplevelser och övertygelser. Är dom sen så funtade att dom faktiskt bara delar med sig utan att försöka stoppa ner det i halsen på någon annan, då blir det ännu mer intressant.
Kanske vi använder ordet flummigt när vi helt enkelt inte förstår det vi hör eller ser? Det är ju både ett sätt att skjuta bort det från sig själv och ett sätt att degradera någon som berättar något som man inte fattar. Hm. Mer öppna sinnen kanske…? Det vore väl nice?!
Mycket bra skrivet Oona och Trisha.
Tina

mm, Trisha. Det vore desidert nice *ler*
Holdninger och bedömelser springer utifrån att man inte riktigt forstår. Jag känner det jo själv. Når jag tycker nåt er uerhört konstigt, …hur bemöter jag det?
Människan visar seg i sättet den behandlar det som den inte förstår. Och akkurat det sättet, er speglen på dig själv, och inget annat. Det er inte det som du tycker er konstigt, som er konstigt. Ägentligen ;)
Hittade det här på nätet: flummigt
Ursprungligen att upptäcka en ny innebörd av ett sammanhang, se saker på ett nytt intressant sätt, ofta under inverkan av hasch. Senare kidnappat av icke droganvändare för att beteckna osammanhängande resonemang.
Jamen då var utsrpunget roligare än de betydelse det har idag….om man tar bort kommentaren om hasch förståss…. för om man gör det så är jag egentligen väldigt flummig….!!!??
Hmmm det här med att trycka ner saker och ting i halsen på folk är inte min stil och förresten så ingår det i min livsfilosofi att endast informera inte missionera …fast ibland skulle jag verkligen ha lust att ta ett å annat av minga åsikter å "slå det i skallen" på folk!! Men då blir jag väl anklagad för nåt, flummighet kanske….
New Age är intressant och bör respekteras men med ett öppet sinne och med rätten att tacka nej uten att bli utskälld som mindre vetande.
Må gott, gott folk…

Tack oona och trisha för kanonbra inlägg angående New age 
Kramar
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tummen upp för Oona och Trisha! 
…roligt att få respons….tackar så mycket, ni är bra gulliga min ibland "irriterande nyfikenhet" kan bli nåt bra i slutände….

Pratade med några vänner om det här med att ge råd till andra, det här var i pausen under en av Iris Halls kurser som jag arrangerade.
Vi kom fram till en härlig metafor, tycker jag i alla fall.
Om jag håller på att drunkna blir jag ju väldigt lycklig om någon slänger i en livboj till mig. Men jag vill då f-i-mig inte att min livräddare trycker ner livbojen i halsen på mig!
Det är vad jag tycker en del gör, som anser att bara för att dom är mediala eller nåt, så ger det dom rätten att veta bättre än en person vet själv om sitt liv.
Lyhördhet, respekt och massor av kärlek när vi väljer att vara kanaler för att skapa den Nya Världen!
#15 he he….kan se det framför mig…bra sagt….kom då att tänka på något Shakti Gawain sa i en av sina böcker, nåt i stil med
"jag letade efter sanningar men kände bara att jag blev slagen i huvet med deras böcker till jag mötte/läste N.N som mjukt lade sin bok i mitt knä och jag fick öppnaden när jag själv ville och börja läsa när jag kände för det"
Livet är vackert på Moder Jord.
Oona
Det var nog jag som skrev New age i healing tråden!
Och för mig är new age - mycke flumm tyvärr - men det är min personliga tolkning!
Tror att det blev det i sammband med flower power tiden - peas love and understanding! Dråger - fri sex - och gör som du vill! "hare krishna " och kollektiv!
New age - är som jag ser det - ett sätt för männskor att fly in i - inga regler eller utbildningar - bara göra som man tror!
Håller med att alla alternativmässor byggt på ordet Flumm i new age - när dom t ex står och ger kärlekshealing 10minuter a´200kr - vad är det för kärlek? Eller Tarot läggare som sitter i ett utan rast och skryter över hur dom inte ens hunnit äta, men mycket pengar har det dragit in - e det klokt de! eller kanaliserar den ena högre mästaren efter den andra! Sen drar det iväg till nästa mässa för samma sak,(pengarna driver dem) uja! Eller sk kallade seanser som är så undermåliga så man mår illa och ingen tillstymmelse till ande kontakt( måste ju tilläga att det finns dom som gör bra jobb med) för mig är detta flum och new age! det mästa!
New age är för mig grundlös inga rötter - och flower power inom andlighet!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Det som tilltalade mig mest i de "New Age" böcker jag läste på 90-talet var just det att man uppmanades att hitta sin egen sanning. Det var helt okej att bli en andlig människa på det sätt som passade just mig bäst.
Hade det varit så att det fanns ett krav på att man måste göra på "deras sätt" följa regler och gå utbildningar som andra bestämt - ja då hade jag nog lagt ner hela grejen ganska omgående. Världen är redan full av yttrestyrda människor - det behövs inga fler. 
Jag tror att de som tänker likadant som jag inte flyr in i något alls - den som är fri behöver inte fly.
Haha det där sista lät riktigt superflummig 

Näää, Maggan - jag tycker i alla fall inte det låter superflummigt. Det är väl den friheten vi nu alla behöver välja inom oss, frihet att vara precis ´dom vi är med alla fantastiska gåvor.
Håller verkligen med dig om regler o dyl. Själv är jag helt allergisk mot att någon annan ska kunna toppstyra mig, därför har jag ju också blivit något av en ensamvarg många gånger. Jag har bara ett gäng coacher som jag diskuterar mycket med och litar stort på. Men dom har inte fysiska kroppar. Dock väldigt befriade från dramor och ego…
Utbildning är bra….men inte vilken som helst eller toppridning
Ingen utbildning är bra….men inte hur lössläppt som helst lite ramar behövs också
Om det blir lagom mycket av det en och lagom mycket utav det andra…då blir det FLUMMIGT om man tolkar ordet ur dess ursrpung…..
#17 Jaaa, håller med dig..Mässor är för det mesta rena rama katastrofen….en skymf för Anden….och ett hån mot själens törst efter kunskap. (det finns undantag)
Att hitta sin egen sanning….ett måste men det är inget fel i att ha inspirationskällor, vägledare, sorterare, kärleksvänner, kramgoa medvandrare som mer eller mindre backar upp den "egna sanningen"!
Men jag tycker också att det är viktigt att ha en bra utbildning i botten om man väljer att jobba med människor…om det så handlar om "vanlig" läkare eller ett medium….vi behöver visa respekt och kunnighet att stötta, inspirera och ge sakkunning information och kunskap…sedan om det är New Age eller Old Age spelar ingen roll så länge vi respekterar varandra.
ha det gott.
New Age kan jag inget om.
Men när jag läser så tycker jag.Lady-Oo har en bra förklaring o Trisha .
Men detta stycke föl jag för…
"
Om jag håller på att drunkna blir jag ju väldigt lycklig om någon slänger i en livboj till mig. Men jag vill då f-i-mig inte att min livräddare trycker ner livbojen i halsen på mig!"
Det är saning…
Lena.P är jag i verkliga livet.
#17 love,peace and new age typ hare krishna rörelsen ?? hållå alltså.
Är det inte litet reaktionärt att komma med den äldsta nu levande religionen när man pratar om vattumannens tidsålder. Krishna levde ju före fiskarnas tidsålder.
Men vad är det för skillnad på old age healing och new age healing ? Borde det framgå på certifikatet vilken tidsålder terapeuten lever i ?
#22 Det var en gjämförelse med 1960 talets flower power!
Sen var det väll inte tal om healing specefikt i denna tråden!
Sen förstår jag inte utryck i denna tråden som stoppa ned i halsen - eller toppstyra någon - då har man verkligen inte förstått vad utveckling alltid är - det är att finna sig själv sin egen andlighet! med hjälp av genuin kunskap! inget korvstoppande här inte! då har man inte riktigt förstått kunskap!
Kunskap är inte att styra kunskap är att släppa fri!
styra är makt ! inget annat!
Vänligen Jane
#17 Någon som är skeptisk mot Tarot…du skulle ha skrivit detta när jag som ny här på ÖN sa att jag inte gillar det och skulle förklara men hade svårt för det……
#24 Vad skulle jag skriva ?

#24 Den tråden handlade ju om annat än det som Jane skriver om här angående tarotläggare.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#24 Sen kan jag bara lägga till att man kanske inte läser alla trådar alltid - eller svarar i alla trådar - det blir heltidssyselsättning - som jag inte har tid med - jag är här inne som alla andra - som privat person!
Vänligen Jane

Hej alla privata personer. Tror ni på tidsåldrar ? Det gör jag. Jag tror på att Jesus var en port för Fiskarnas tidsålder och att han är en port för Vattumannens tidsålder fast då som en uppstigen gudom för den fysiska världen. Så vem ger då den nödvändiga undervisningen för den tidsperiod som astronomin dvs den andliga vetenskapen kallar vattumannens ? Vem definierar förändringen som världens människor måste anpassa sig till likt en naturlag och tipsa oss om bästa möjliga förhållningssätt ? I de kanaliserade budskapen sägs att vi redan har fått så mycket kunskap att allt vi behöver göra är att läsa och praktisera, repetera och praktisera. Kunskap är frihet visst. Frihet är att växa i Kärleken med helad del-ande. Jag tror ochså att i dessa reningens dagar att vi kan se vår andlighet som tredelad. Vi är jordvarelser med en jordande. Vi är också månvarelser med empatisk tankemånande. Men framförallt är vi Solvarelser med helig solande (ovan medvetandet). I den relationen till de högre dimensionerna kan rening och guidning ske som ett uppstigande. Men Vattumannens kvalitet ligger mer i empati och tänkande. Hur vi exempelvis vill utforma den nya världens möjligheter i lag och rättsväsende. Det skulle kunna bli lag på att alla svenskar måste ha en bergskristall i innerfickan om vi verkligen kände att det var så vi ville skapa vårt svenska samhälle.Vi har ingen diktator som bestämmer över oss, vi lever i en demokrati. Bra va ?
#29 ? vad har detta med begreppet new age att göra?
Kanske det ska vara i en egen tråd? eller har jag fel!
Vattumannens tidsålder är New Age. 
Vi har en bra artikel om just detta Vattumannens tidsålder
New Age----Ny tidsåler…..korrekt. Att använda uttrycket New Age började redan på 30-talet….Människan är på väg från Fiskarnas Tidsålder till Vattumannens…under Abrahams (Abraham i Bibeln) tid var vi i Oxens Tidsålder.
På 30-talet handlade det om att upptäcka andra andliga vägar än vad den "vanliga kristna" kunde erbjuda för att nå upplysning.
Sakta men säkert så tillkom olika "anternativa sätta att tänka, tycka tro" och hur man levde ut sin tro. Undan för undan kom även annorlunda kroppsbehandlingar, redskap, dofter, mat, konst, penningaplaceringar, miljön, ekologi….och till slut, spådommar, kristaller, rökelse….för att inte tala om delfiner, UFO, channeling,
Det blev en explosion av allt möjligt….snart kan man inte värja sig…
Så ursprunget till sann New Age har draperats i tingeltangel och många tvivelaktiga påstående som mest tilltalar Mammon än andligt växande..
Gott folk flyg högt, så ser du mer Oona
#33…så kan det också vara New Age är så mycket om man skrapar på ytan…..hur fint som helst, läste boken för ganska många år sedan och ringde till Thomas och pratade bort en stund bara för att boken berörde mig mycket. Kan jag rekommendera
Flummigt är inte bra. Det är negativt. Bättre att vara positiv. Det är bra. Alla vill vara positiva . Som New Ageáre vill man ochså vara positiv. Att vara positiv är att hålla sig till sanningen och sträva efter kvalitet. Skulle gärna förstå vattumannens tidsålder positivtmen det är litet svårt. Kanske det just är friheten att själv ta ansvar för sin tro i tankar ord och gärningar ? Gud kräver inte att jag ska inordna mig i religion utan jag får leva min tro på jobbet och badstranden, hemma och borta, så gott jag förmår och klarar av ?

Om man läsa vetenskapliga texter och dess syn på new age finns boken The New Age movement av Paul Heelas. Den tittar på New Age-rörelsen som en produkt av moderniteten i samhället. Väldigt intressant även om man inte håller med om allt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.