Vad har hänt?
Sitter och funderar på vart vintern tagit vägen,den där riktigt kalla snöiga vintern då man fick pulsa i snön o barnen hade och göra varjde dag med skidor o pulka. De känns som de var ur minnes tider bort.. Hur kan vi varit så elaka mot naturen och förstört de som en gång var en naturlig gång i cirkeln? Vi gör så moder jord sakta men säkert dör ut.. de lilla som finns kvar kommer snart även de vara borta. De är så lätt och sitta idag o se vad vi gjorde förr som skadar jorden nu.. vad hjälper de idag att vakna upp och försöka ändra.. de som redan är förstört kommer inte kunna lagas. Man kan ge moder jord en liten längre tid att leva men tiden hon lever lider hon mer på. Alla säger men vi är så miljömedvetna och sätter sig i sina bilar till affären.. Vi skadar inte miljön och slänger fimpen på marken..

Ja det är hemskt när man tänker på det. Minns när jag var barn, bodde i Eskilstuna och Örebro och då var det riktiga vintrar med mycket snö, minns när man gick i den djupa snön. Har mycket foton också från barndomens vintrar. Nu syns knappt snön där nere i Sverige, dom sista åren har det bara varit lerigt och grått. Nu när jag bor här får min son uppleva vintrar och snö vilket han älskar! Han får växa upp på en lugn och trygg plats med bra miljö, ren luft och kan hålla på med vintersporter. Julstämning missar man inte här heller :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ja du Kybele, man kan verkligen undra, det vi vet idag visste vi inte då….men som du skriver om dessa bilar som spottar ur sig…det vore ju något att tänka på som många gör idag med….men jag måste säga att vi i lilla Sverige är ju som en nål i en höstack….
Alla borde göra något tillsammans i hela världen….min tolkning av det hela är ju att det största bovarna är ju all denna provbombning som har förekommit ute till havs och andra ställen, och sen denna industrirök som spys ut och har gjorts i årtionden i alla industirländer….
Ja, det finns massor av bovar till denna förstörning av moder jord…Tyvärr så är det så att under de sista 60 - 70 åren har det hänt så mycket i denna utveckling, för idag har ju varje hushåll så gott som en bil, och många har två…men då får man tänka på att det har oxå blivit så att båda föräldrar jobbar idag, och behöver kanske sin fortskaffningsmedel…och som det är idag så får man åka miltals till sina jobb…..
Att man inte åker kollektivt beror helt enkelt så att det går inga bussar eller tåg i den utsträckning som det gjorde förr, för då hade man inte bilar i alla hushåll….så det är ju en lång kedja av händelser som påverkar i det hela….
Men jag och många med mig håller med dig, visst var det skillnad förr…då fanns dessa tydliga årstider, nu bara glider de i varandra, så man vet egentligen inte när våren kommer och när vintern tar slut, eller när hösten går över till vinter……
Mycket att fundera över……………….

Det negativa här är att man måste ha bil för den kollektiva trafiken existerar knappt. Härifrån till Strömsund går det en buss kl 7.15 och hem går den kl 15.30, inga bussar däremellan och ska man åka tåg så får man åka 10 mil till närmaste tågstation så det är värdelöst och skandalöst!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Men Elisabeth snart sitter du i åket och tutar och kör.
inga busstider mer…
åh ni måste ha det underbart där uppe med snöööööööö
riktiga vintrar får man bara minnas här..
älskar snön och vintern på alla sätt och viss..
Fast måste tillägga att sommaren är bäst.
vad säjer dom: Finns inga dåliga väder bara dåliga kläder.
för nu har det regnat i 3dagar här så usch
Ja eija tänk om människorna hade lyssnat på Indianerna då hade inte världen sett ut som den gör idag kramizar
Hej allihopa….åh, jag som lagt in snöiga bilder…inte kan man tro att vi häruppe bli drabbade av klimatförändringar på vintern. Men på sommaren märks det för dem har blivit sämre här….regnigare
Som Eisabeth skriver är kollektivtrafiken urusel här så vi måste ta bilen 7 mil tur och retur bara för att åka buss in till stan…Och jag åkte pulka och skridskor som liten i Stockholm men nu finns där ingen snö..tycker synd om barnen…
Då är det bättre att göra som vi gör…en gång i veckan åker vi in och storhandlar…
Kram på er som tänker på vår natur…jag ska göra mitt bästa…

vi får be en bön till högre makt så vi kanske kan bli lite förlåtna och kanske få en vit jul iaf.. bara för barnens skull :D

Ja du detta är ju ngt som upprepar sig och ngt som hänt vår moder jord många gånger innan utan att vi mäniskor varit inblandade i detta.
Dinosarierna dog ut på grund av klimat förändringar. Vi har haft Istider och det utan att vi mäniskor har förstört vår Moder Jord.
Så jag tror ju inte att det är bara vår miljförstörelse som påverkar klimatet även om det säkert spelar en viss roll i detta.
Tror det är helt naturliga orsaker till största delen som sagt bara titta tillbaka i Historien och till och med innan mäniskornas uppkomst.
Lasse
#7 Jag har också hört det du skriver så man vet ju inte…..vi får göra så gott var och en kan som jag tidigare skrev….
Såg ett vetenskapsprogram att det är solen som gör att detta händer.
Solen förändras hela tiden och den har stormar likt armar ut från den, just nu är vi inne i en sån arm, vilket gör att vi får det varmt, mer moln som lägger sig som ett lock över jorden.
När vi går ur denna arm har vi en istid att vänta
Så här såg det ut för bara en timme sen här. I dag har det varit mulet, disigt och snöigt. Vi har fått ganska mycket snö här uppe och det har varit lugnt nu i flera dagar så träden är snötyngda.
Själv är jag inte den som gillar snön så mycket, men jag vill heldre ha snö än som ni söderut, regn och lervälling.
Har även läst om sädesfältcirklarna. Att det är moder jord som säger ifrån att vi ska sluta med miljöförstöringen osv. Kanske det ligger något i det. Vem vet…
Undrar hur det sett ut i världen om inte vår utveckling gått som den gjort. Det har ju hänt enormt mycket dom senast 30 åren bara, om man bara ser på energiförbrukningen, utsläpp osv. Hur ska detta sluta tro!!! Vi får hoppas vi får hjälp uppifrån att hjälpa jorden rena sig. Jag vet att det finns folk som sänder energier åt olika platser på jorden en eller två gånger i veckan. Kanske vi skulle börja med något liknande här? Vad tycker du Elisabeth och ni andra, som kan o begriper det bättre än mig. Många som sänder tillsammans och till samma ändamål.

#10 #11 Härliga bilder som talar för sig själva…kram på er!