Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 1014 ggr
[Lady-Oona]
0

Ja, vad säger man?

(( Text: 1928 inträffade  en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga.  
Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult.  
Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att  Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en
förmildrande dom därför han  hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra  )) 

Citat ur körkortsbok år  1920:

De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande  barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva.  Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så  nära vagnen att signalen icke blir av betydelse. Där man väntar sig  lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med  yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att  stoppa vagnen. Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal  tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat  trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss  lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och  tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla  i övrigt som vid möte med spårvagnar.

Fick detta skickat av en vän, både skakade på huvudet och skrattade gott. Ett leende förlänger inte bara munnen, även om det är en allvarsam händelse

chik
0

Ja du Lady-O. Jag tillhör dom med sjukhumor så jag tycker ju detta var himla rolig.O ve o fasa, det ligger nog lite saning i det.Jag har en för måga o bli lite virri.Men det är ja.

O barn skall vi ju inte tala om-Man tror att dom skall springa rättfram,Nej då, girar dom nitiograder..

Så detta muntrade upp lördagen för mig..Man tackar

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Glömde säga att bilden du har lagt med, har inte kommit in.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Lady-Oona]
0

Konstigt med bilden men jag ser den …man får vänta lite så kommer den…men visst var det roligt…fniss.

luxplyr
0

säger det samma man ser ingen bild.

Elisabeth-J
0

Tråkigt att man inte kan se bilden men jag fick ett gott skratt när jag läste texten Skrattande

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Lady-Oona]
0

trist… har försökt lägga in den ingen men det går inte…den föreställer själva bilolyckan anno dazomal….två bilar som ligger i diket på varsin sidan av en grusväg.

BigBear
0

Ja, inget är nytt under solen! Texten stämmer ju än idag…..*hehe* Tungan uteSkrattande

suzies
0

kulSkrattande speciellt då jag är trafiklärare….. Vad är det man brukar säga…Det var bättre förr HA HA